ACT-F | donderdag 14 juli 2005 @ 00:23 |
Waar kan ik kerosine kopen en wat kost het per liter? Ja op vliegvelden hebben ze kerosine, maar ik denk niet dat ik daar even naar binnen rijd om wat jerrycans kerosine te scoren. Iemand enig idee waar dit wel kan tegen een lage prijs? | |
CasB | donderdag 14 juli 2005 @ 00:25 |
Ze rijden toch met Shell auto's daar...ik zou die even een mailtje sturen ![]() info@shell.com? | |
Hugster | donderdag 14 juli 2005 @ 00:27 |
Wij kochten onze kerosine in drums onder de toonbank bij een bepaalde auto dealer, ik weet niet meer precies hoe en wat. Ik zal dit nog even bij m'n pa navragen. Wij mixte het met superbenzine voor in de crossers ![]() waar ga je het voor gebruiken? ![]() | |
ACT-F | donderdag 14 juli 2005 @ 00:36 |
quote:Mijn bedoeling was om el cheapo mee te rijden gemixt met slaolie aangezien er toch geen accijns op zit. Bij de landmacht gebruiken ze al kerosine i.p.v. diesel voor hun legervoertuigen. Bij vliegvelden zijn ze rete goedkoop, maar ja, zie maar dat je er aan kan komen. En waarom zouden ze die dingen onder de toonbank verkopen? Je mag toch kerosine kopen voor in de kachel ![]() | |
Omkron | donderdag 14 juli 2005 @ 00:59 |
tvp. | |
Vitalogy | donderdag 14 juli 2005 @ 01:02 |
Vrijdag in de krant Raketaanval in Goor. | |
MouseOver | donderdag 14 juli 2005 @ 01:05 |
Vrij makkelijk, bij de oliehandel. Kerosine is niet zo hightech als het klinkt. | |
ACT-F | donderdag 14 juli 2005 @ 01:26 |
quote:Kerosine is ook maar een distillaat van petroleum, maar als je bedenkt dat de lokale oliehandel geen petroleum mag verkopen bij een tankstation (één of andere wetgeving verbiedt dit ![]() ![]() | |
MouseOver | donderdag 14 juli 2005 @ 01:28 |
quote:Petroleum en kerosine zijn aardig verwant. Hier kun je het overigens wel bij 2 tankstations in de buurt krijgen (kerosine dus). Ik denk dat je gewoon ff op "oliehandel" moet zoeken en dan lukt het wel. | |
ACT-F | donderdag 14 juli 2005 @ 01:38 |
Ik ga zeker rondvragen, want een kerosinepomp is me nooit opgevallen eigenlijk. Heb je ook enig idee wat de literprijs is aan de pomp? | |
Nightanimal | donderdag 14 juli 2005 @ 01:49 |
moet je motor daar niet voor omgebouwd worden? Peut kan volgens mij veel heter ontbranden dan Diesel.... dat gaatje cilinder koppen kosten denk | |
Italo | donderdag 14 juli 2005 @ 01:56 |
quote:Zet jij al die vaten dan maar op de toonbank... Past toch helemaal niet ![]() | |
ACT-F | donderdag 14 juli 2005 @ 02:07 |
quote:Je moet ook niet op pure kerosine rijden, want dan sloop je inderdaad je motor vanwege de hogere verbrandingstemperatuur. Bovendien smeert het te weinig, waardoor ook je brandstofpomp naar de knoppen gaat. Daarom ga ik dit ook mengen met slaolie. Het gaat erom dat ik de juiste viscositeit krijg als diesel, maar dan goedkoper ![]() Viscositeit wordt uitgedrukt in cSt (centiStoke) bij een bepaalde temperatuur. Bij 20 celcius is dit: Petroleum / Kerosine = 1,5 cSt Diesel = 5 cSt Zonnebloemolie = 53 cSt Soja- /slaolie = 65 cSt Koolzaadolie = 73 cSt De pest is dat je niet keurig een gemiddelde krijgt als je bijvoorbeeld van beide oliën 50% neemt. Of er een formule voor is weet ik niet, maar het zou natuurlijk kunnen dat per olie afhankelijk is wat de viscositeit wordt na vermenging. 50% diesel met 50% zonnebloemolie levert een viscositeit op van 14cSt. Dus mocht ik inderdaad aan kerosine kunnen komen van ¤0,20 à ¤0,25 cent, dan wordt erg lucratief om met zoveel mogelijk kerosine te rijden i.c.m koolzaadolie. [ Bericht 0% gewijzigd door ACT-F op 14-07-2005 02:50:32 (typfouten verbeterd) ] | |
jpzegthallo | donderdag 14 juli 2005 @ 02:38 |
quote:Rode diesel is niet meer rood. Gewoon kleurtje nu ![]() | |
Don_Tom | donderdag 14 juli 2005 @ 03:03 |
tvp | |
Tjabbo | donderdag 14 juli 2005 @ 09:04 |
quote:Hoe zie je het verschil nu dan ![]() | |
mistermaniac | donderdag 14 juli 2005 @ 09:26 |
Heb op mijn werk nog steeds een rode diesel pomp, en je de diesel is echt rood. | |
MouseOver | donderdag 14 juli 2005 @ 09:59 |
quote:Zeg, ik heb er nog eens over gedacht, maar eigenlijk is dit volledig illegaal omdat kerosine en petroleum mineralie olien zijn die ook nog eens specifiek als brandstof verkocht worden. Dit in tegenstelling tot plantaardige olie. Als het je puur om de viscositeit gaat, zou je dan niet gewoon een verwarmingselementje installeren? | |
t0n | donderdag 14 juli 2005 @ 10:12 |
tvp | |
jpzegthallo | donderdag 14 juli 2005 @ 10:26 |
quote:Wij hebben iig een grote tank voor, waar we dezelfde prijs als landbouwdiesel voor betaald hebben. ![]() | |
ACT-F | donderdag 14 juli 2005 @ 12:24 |
quote:Slaolie mag je ook niet tanken in Nederland. Dus als we toch bezig zijn ![]() | |
MouseOver | donderdag 14 juli 2005 @ 12:33 |
Van plantaardige olie is de herkomst erg moeilijk aan te tonen en er zijn initiatieven die wel toegestaan zijn (zoek eens op Noord Nederlandse Oliemolen in Emmen). Daarnaast het geen brandstof maar een voedingsmiddel en dat maakt ook een groot verschil. Of het wel of niet verboden is is een stuk minder duidelijk dan bij minerale olie. Daarnaast: viscositeit kun je ook met een verwarmingselementje veranderen. Dat is gewoon een slangetje met daarin warm koelwater dat om je brandstofleiding zit. Kost niet zo heel veel. Maargoed. De kerosine waar ik het over had is iig niet vrijgesteld van accijns. Op dat punt had ik je verkeerd begrepen. Dus dat wordt nog even doorzoeken ![]() | |
ThaFreak | donderdag 14 juli 2005 @ 12:45 |
interessant topic ![]() Maar wat ik me afvraag, hoe je weet je wat de juiste verhoudingen gaan zijn??? Hoe gaat de kerosine erop reageren??? En ook hoe gaat de vermening zich uiten in de viscositeit! | |
ACT-F | donderdag 14 juli 2005 @ 13:36 |
quote:Viscositeit kun je vrij eenvoudig meten als je het exact wilt weten. Neem een blikje en prik er een klein gaatje in. Meet de tijd dat een bepaalde hoeveelheid diesel nodig heeft om er doorheen te druppelen. Noteer dit. Pak nu je cocktail mixer en ga lekker experimenteren met bepaalde verhoudingen, totdat je dezelfde viscositeit hebt als diesel. Ik doe het op gevoel, aangezien ik toch een ouder type diesel heb die minder nauw luistert naar viscositeit. Ik merk dat bij dikkere olie de koppel lager in de toeren zit dan bij dunnere olie. Bovendien is het typische nagelende geluid van de diesel sterker als olie dikker is. | |
MouseOver | donderdag 14 juli 2005 @ 14:04 |
quote:Geniaal in z'n eenvoud. Goed gevonden. | |
God_de_Vader | donderdag 14 juli 2005 @ 15:48 |
kerosine kost ongeveer 0.40 euro de liter en is verkrijgbaar in vatjes van 5 en 12 liter in de betere rally en race winkel (in belgie toch) | |
Tommy_Kuklinski | donderdag 14 juli 2005 @ 21:36 |
tvp ![]() | |
ACT-F | donderdag 14 juli 2005 @ 23:17 |
quote:Da's aantrekkelijk als dit in de buurt te verkrijgen is. Ik zal eens rondvragen. Ik heb begrepen dat kerosine bij vliegvelden iets minder dan ¤0,30 kost. | |
elmark | vrijdag 15 juli 2005 @ 13:41 |
in wat voor auto rijd je eigenlijk ACT-F? | |
Caerbannog | vrijdag 15 juli 2005 @ 15:48 |
Heeeel interessant dit topic, des te meer omdat ontkleuren van diesel vrijwel onmogelijk is. Ik blijf dit volgen ![]() | |
ACT-F | vrijdag 15 juli 2005 @ 23:59 |
quote:Ik rijd normaal gesproken in een Hyundai H100 bestelbus (momenteel even een benzine leenauto). Deze heeft een Bosch EP/VE brandstofpomp welke uitermate geschikt is om op de dikkere slaolie te rijden. Kijk anders hier welke pomp je hebt: http://www.freewebs.com/hcii/pumpidentification.htm Intussen heb ik wel iemand gevonden die kerosine voor mij kan regelen, maar niet op structurele basis. Het komt namelijk van vliegbasis Twente en daar wandel je niet even binnen. En als je connecties hebt, dan kunnen ze het ook niet maken om elke week met grote hoeveelheden kerosine te sjouwen. Één der deze dagen zal ik een kennis van mij benaderen die in de oliehandel zit, misschien dat hij wat kan regelen. Hem als handelaar kennede weet ik dat er op grote schaal (per 1000 liter of meer) van alles te regelen is, maar dan zou ik in mijn omgeving meer mensen enthousiast moeten om maken om zo'n grote aankoop aan te durven. Bovendien zit je met opslag. Je kunt niet zonder meer 1000 liter kerosine in je schuurtje bewaren ![]() Mijn zoektocht gaat verder, maar nu ik even met een benzine auto moet doen heb ik er geen haast mee ![]() | |
MouseOver | zaterdag 16 juli 2005 @ 10:55 |
Zou je de naam van de basis niet even editten? | |
Dualdude | zaterdag 16 juli 2005 @ 19:11 |
quote:Dan is het dus toch rode ranja in de "diesel jerrycan's" voor de grasmaaier op modelvliegclub waar ik lid ben? ![]() | |
daanski82 | vrijdag 25 januari 2008 @ 13:28 |
* daanski82 geeft deze topic een rot schop zodat hij uit het stof schiet en stelt de volgende vraag: Waar kan ik in Nederland kerosine kopen ? | |
elcastel | vrijdag 25 januari 2008 @ 13:36 |
-edit- Verdomme, een oud topic. | |
ACT-F | vrijdag 25 januari 2008 @ 19:23 |
quote:Neuh, inmiddels al dicht ![]() ![]() Maar 3 jaar na dato heb ik nog steeds geen adresje gevonden en dat terwijl de brandstofprijzen idioot duur aan het worden zijn ![]() | |
elcastel | vrijdag 25 januari 2008 @ 19:46 |
Je hebt ook geen kerosine nodig, ik leng niks aan, verwarm slechts voor. Ik heb dezelfde dieselpomp in de auto geloof ik, in ieder geval Bosch. Check dit anders eens : www.ppo.nu | |
Diepvriez | vrijdag 25 januari 2008 @ 19:50 |
..gewoon bij de tankstation...oh wacht. Je woont in Nederland.. ![]() | |
T42 | maandag 28 januari 2008 @ 09:23 |
quote:das petrolium | |
ACT-F | maandag 28 januari 2008 @ 14:35 |
quote:Er kan ook kerosine in ![]() | |
T42 | maandag 28 januari 2008 @ 15:14 |
klopt zie ik nu op internet ![]() maar die legervoertuigen lopen op afgekeurde kerosine die niet voor hun vliegtuigen geschikt is. weet ik van arregraten die leger ooit uitleent/verhuurd die lopen er ook op | |
Richie_Rich | maandag 28 januari 2008 @ 15:42 |
Anders mail je Exxon even http://www.exxonmobilaviation.com/AviationGlobal/default.asp Schiphol: http://www.exxonmobilaviation.com/AviationGlobal/AirportNetwork/av1.asp?R='EUROPE'&M=1&ln=0&F=0&co=NETHERLANDS&an=AMS | |
hierissieweer | woensdag 30 januari 2008 @ 13:46 |
tvp! zeer interessant om te gaan rijden op iets goedkopers | |
GoodGawd | woensdag 30 januari 2008 @ 17:42 |
Kerosine = Petroleum + hogevriespunt | |
PNG | zondag 3 februari 2008 @ 04:19 |
Kerosine is gewoon een Diesel met een hoog octaangehalte. | |
hierissieweer | zondag 3 februari 2008 @ 13:51 |
wat is het nou? hoor nu al 2 definities | |
ACT-F | zondag 3 februari 2008 @ 14:53 |
quote:Geen van beide eigenlijk, of toch wel een beetje ![]() Je hebt kerosines met additieven, zodat het vriepunt lager zit, zodat het bij -60 graden nog steeds vloeibaar is. Speciaal voor vliegtuigen uiteraard. Kerosine heeft de eigenschap dat het octaangetal hoger is dan diesel, maar voor een dieselmotor is is het octaangetal totaal irrelevant, omdat het een zelfsontbrandingsmotor is die juist baat heeft bij spontane ontbranding. Kerosine is beslist geen surrogaat voor diesel. Als je pure kerosine in je auto tankt, dan is de brandstofpomp binnen de kortste keren overleden, omdat kerosine vrijwel geen smering bevat. De motor zal er geen moeite mee hebben omdat die een eigen smering heeft (de motorolie), maar zal iets minder goed presteren dan diesel. Om het smeringsproblemeem van de brandstofpomp op te vangen zou je een pomp moeten gebruiken met eigen smering en oliereservoir net zoals een automotor dit ook heeft. Dit zul je in auto's doorgaans niet aantreffen, omdat het groter, complexer en daardoor duurder is. | |
Prodinho | donderdag 6 november 2008 @ 15:48 |
Oud topic maar een actuel issue dus vandaar maar ff deze vraag aan ACT-F: Is je zoektocht inmiddels geslaagd? | |
ACT-F | donderdag 6 november 2008 @ 15:54 |
quote:Het is vrijwel ondoenlijk om aan de accijnsvrije kerosine te komen. Tenzij je op een vliegveld werkt. Naar verluidt glipt daar wel eens kerosine in een dieselbak ![]() | |
DurQ | donderdag 6 november 2008 @ 20:24 |
ik werk in een ijzerwaren speciaalzaak. Hier verkoop ik ook petroleum wat we zelf uit een vat pompen | |
MaartenGrendel | donderdag 6 november 2008 @ 21:05 |
Heb je er wel rekening mee gehouden dat een dieselauto die op kerosine draait meer verbruikt? Dit is een bekend probleem wanneer men bij defensie dieselvoertuigen op kero laat rijden. Behalve dat het illegaal is betwijfel ik dus of je er echt veel geld mee kunt besparen. | |
ACT-F | donderdag 6 november 2008 @ 22:37 |
quote:Ja dat onderzoek is me bekend. En lees dit topic ff volledig door, want ik heb het niet over puur op kerosine rijden. | |
GoodGawd | vrijdag 7 november 2008 @ 10:21 |
Hij wil op de noordpool gaan rijden, zijn brandstof mag niet bevriezen ![]() | |
MaartenGrendel | zaterdag 8 november 2008 @ 15:07 |
quote:Had ik gedaan, de belangrijkste voorwaarde is dus goedkope kerosine, maar dat is blijkbaar lastig te verkrijgen in NL. Je kan altijd nog op afgewerkt frituurvet gaan rijden, enige nadeel is dan dat je auto naar patatkraam gaat ruiken. ![]() | |
ACT-F | zaterdag 8 november 2008 @ 15:47 |
quote:Dat is ook niet meer goedkoop tegenwoordig. Door onwetendheid van de snackbars legden zij zelfs geld toe om van dat spul af te komen, maar tegenwoordig weten zij ook wel dat afgewerkt frituurvet gebruikt wordt als brandstof. Dus nu krijgen ze zelfs geld waardoor afgewerkt frituurvet maar een fractie goedkoper is dan diesel. Doordat de brandstofprijzen de afgelopen tijd zijn gedaald worden alternatieve brandstoffen alleen maar minder interessant. Tenzij je op de Noordpool wilt rijden, dan is het zinvol om kerosine te scoren ![]() | |
MaartenGrendel | zaterdag 8 november 2008 @ 16:56 |
quote:Aha, dat er tegenwoordig zelfs geld te verdienen valt met oud kroketvet wist ik nog niet. ![]() | |
AkTje | zaterdag 8 november 2008 @ 17:46 |
We halen dat altijd bij een klein ultralight vliegveldje voor de turbines van modelvliegtuigen! | |
Gutz | zaterdag 8 november 2008 @ 22:44 |
Zelf ook wel eens petroleum gehaald in belgie, lekker roken in de ochtend! | |
ACT-F | zondag 9 november 2008 @ 03:17 |
quote:In Nederland neem ik aan? En wat kost dat per liter? ![]() | |
mr_de_grote | zaterdag 10 januari 2009 @ 20:53 |
ff een mail gestuurd naar een helikopter piloot alleen nog wachten op antwoord | |
OxygeneFRL | zondag 11 januari 2009 @ 12:59 |
quote:Wat boeit ons dat nou. Waarom denk je dat dit topique dood was. ![]() | |
JK1982 | zondag 11 januari 2009 @ 21:31 |
Blijkbaar boeit het jou iig wel, anders had je er niet gekeken, toch? ![]() | |
Cupra16v | maandag 12 januari 2009 @ 15:29 |
Betere modelbauwzaken hebben dit spul volgens mij. | |
OxygeneFRL | maandag 12 januari 2009 @ 15:29 |
quote:Verdomd! ![]() | |
mr_de_grote | dinsdag 13 januari 2009 @ 17:35 |
dit is het mailtje dat ik terug kreeg : Wij vermoeden dat de accijns bij particulier gebruik ongeveer 0.5 euro + btw per liter is. (om 100% zeker te zijn moeten we ons informeren bij de douane in Nieuwpoort). Indien u een document aftekent dat het voor commercieel gebruik is, dan kan u deze kopen aan 1 euro + btw (ik heb tegen hem gezecht dat ik m'n eigen helikopter had) ![]() | |
ACT-F | dinsdag 13 januari 2009 @ 18:18 |
Te duur dus. Diesel is momenteel goedkoper. En petroleum moet op dit moment zelfs weer goedkoper dan diesel zijn. |