abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 13 juli 2005 @ 20:16:39 #1
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_28779508
Ik heb dus net een luchtkoeler gehad van me moeder.
Ik had het er al een tijdje over dat ik een airco'tje wil hebben op me kamer.
Nou heeft ze een luchtkoeler gekocht voor me. Was niet helemaal wat ik zocht geloof ik maar goed, als de lucht er koeler door wordt, ben ik allang blij

Nou zit er een velletje papier bij wat ze een "beschrijving" durven te noemen
Misschien zijn er mensen die het wel snappen maar ik heb nog nooit zo'n ding van dichtbij gezien en ik snap het niet helemaal.

De eerste regel begrijp ik al niet.
Er staat
"Zodra het waterniveau het maximum heeft bereikt (let op de waterindicator) opent u de klep van het waterreservoir en giet u ijs en schoon water uit het reservoir. Vervolgens opent u het ijs reservoir en plaatst u hierin het ijs."

Wat ik dus even niet begrijp is hoe ik eigenlijk aan het water moet komen.
Want er staat duidelijk dat je het water eruit moet halen als het maximum bereikt heeft en niet dat je het er zelf in moet doen ofzo.
En dan nog, ik haal er schoon water en ijs uit
OK dat van dat ijsreservoir snap ik nog. Daar komt lucht langs en die koelt het dan weer meer.

Dan heb ik ook nog 2 plastic flesjes. 1 met een paar kruimels van het 1 of ander erin en 1 met nog een druppeltje wat erin.... Geen id wat ik daarmee moet...

Kan iemand me helpen ????

btw ik weet niet of het hier goed staat maar wist niet zo goed waar ik het anders moest plaatsen...
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  woensdag 13 juli 2005 @ 20:42:17 #2
14827 Kogando
Modelprutser
pi_28780209
Ik neem aan dat het apparaat het water uit de lucht haalt, net zoals de airco van auto's.

Wat je met die flesjes moet kan ik je niet vertellen..
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_28780322
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 20:42 schreef Kogando het volgende:
Ik neem aan dat het apparaat het water uit de lucht haalt, net zoals de airco van auto's.

Wat je met die flesjes moet kan ik je niet vertellen..
een luchtkoeler is niet veel meer dan een ventilator en een doek met koud water, volgens mij.

Je moet het apparaat voorzien van ijs (en/of koud water... maar in dit geval alleen ijs, volgens mij) en het gebruikte water naderhand weer verwijderen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Jordy-B op 13-07-2005 20:56:55 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  woensdag 13 juli 2005 @ 20:49:21 #4
14827 Kogando
Modelprutser
pi_28780404
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 20:46 schreef Jordy-B het volgende:
een luchtkoeler is niet veel meer dan een ventilator en een doek met koud water, volgens mij.

Je moet het apparaat voorzien van ijs (en/of koud water... maar in dit geval alleen ijs, volgens mij) en het gebruikte water naderhand weer verwijderen.
Oh, haha.. wat een waardeloos gedoe..
pi_28780428
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 20:49 schreef Kogando het volgende:

[..]

Oh, haha.. wat een waardeloos gedoe..
Het is een stuk minder handig dan een airco, maar een airco kost klauwen vol geld (niet zozeer in de aanschaf, maar wel in het gebruik)...
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  woensdag 13 juli 2005 @ 20:50:18 #6
93116 JMrules
maar niet altijd..
pi_28780436
Euhm, deze apparaten koop je doorgaans voor een paar kutcenten bij de Blokker. Leuk en aardig allemaal maar punt 1 is: je moet er ijs INDOEN zodat het ijs de lucht koelt. Kortom: omdit soort apparaten te gebruiken moet je er een vriezer naast zetten en investeren in kilo's en kilo's ijs. Dat ijs haal je van beneden (daar staat de vriezer doorgaans). Kortom: Het kost je meer energie om op en neer te lopen met ijs om dat apparaat aan de gang te houden dan het apparaat aan warmte onttrekt: Dus je krijgt het er warmer van in de praktijk door alle moeite die je moet doen om dat ding van voldoende ijs te voorzien. tel daarbij op de vrij grote hoeveelheid stroom die je vriezer verbruikt en dan kom je tot de conclusie:

Een echte AIRCO werkt beter en effectiever en kost ook nog een veel minder stroom.

Je baalt nu heh

((Mijn broer had zo'n apparaat--> Dag later teruggebracht naar de winkel ))
De werkelijkheid om je heen bestaat enkel in je hoofd.
Er is geen "normaal" omdat niemand gemiddeld genoeg is om dat aan af te meten.
pi_28780486
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 20:50 schreef JMrules het volgende:
Een echte AIRCO werkt beter en effectiever en kost ook nog een veel minder stroom.
Onzin...

Een airco zit al gauw aan 1000W... een ventilator zal rond de 50W zitten. Dat verschil maak je echt niet goed door te zeggen dat je ook voor ijs moet zorgen.
  woensdag 13 juli 2005 @ 20:54:46 #8
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_28780546
quote:
Je baalt nu heh
neej hoor, ik heb er immers niet voor betaald.
Alleen denk wel dat me moeder baalt als ze dit leest
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
pi_28780688
Technisch gezien haal je met een Airco de warme lucht uit de ruimte.
Heeft dus een veel beter effect dan zo'n ijs water koel geval...

Ik heb zelf ook airco, en als je er 1 wil neem er dan 1 die minimaal 2x zoveel vermogen heeft om de kamer te koelen.
Dan slaat de compressor ook niet zo vaak en lang aan.
Dit is beter voor de stroomrekening dan een airco die een uur aan staat en dan 10 min stil en dan weer lekker een uur stroomvreten.
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 20:52 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Onzin...

Een airco zit al gauw aan 1000W... een ventilator zal rond de 50W zitten. Dat verschil maak je echt niet goed door te zeggen dat je ook voor ijs moet zorgen.
  woensdag 13 juli 2005 @ 21:04:32 #10
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_28780798
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 21:00 schreef Jonathon het volgende:

Ik heb zelf ook airco, en als je er 1 wil neem er dan 1 die minimaal 2x zoveel vermogen heeft om de kamer te koelen.
Dit is beter voor de stroomrekening dan een airco die een uur aan staat en dan 10 min stil en dan weer lekker een uur stroomvreten.
[..]
`

Daarnaast is het met een airco volgens mij ook zo dat als hij koel genoeg is in je kamer, je de airco ook uit kunt zetten totdat je het weer te warm vind worden....
pi_28780802
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 21:00 schreef Jonathon het volgende:

[..]
reageer je nou op mijn post? Doe dan ff de reactie onder de quote... wel zo duidelijk.

Ik beweer niet dat het effect van een airco minder is, alleen de bewering dat een airco minder stroom kost dan een luchtkoeler met ijs, is gewoon kletskoek.

En zeggen dat je een zwaardere airco moet aanschaffen, omdat de compressor dan minder vaak aanslaat lijkt ook nogal dubieus. Je hebt gewoon een bepaalde hoeveelheid warmte (in J, als je wil) in de kamer. Daarvoor moet je een airco met een bepaald vermogen voor een bepaalde tijd laten draaien. Of je nou een zware airco kort laat draaien of een lichte airco lang laat draaien, je moet in beide gevallen dezelfde hoeveelheid warmte wegnemen. Als het nou zo zou zijn dat een zware airco relatief zuiniger is, geef ik je gelijk, maar juist dat zet je er niet bij.
  woensdag 13 juli 2005 @ 21:07:39 #12
14827 Kogando
Modelprutser
pi_28780912
quote:
Euhm, deze apparaten koop je doorgaans voor een paar kutcenten bij de Blokker. Leuk en aardig allemaal maar punt 1 is: je moet er ijs INDOEN zodat het ijs de lucht koelt. Kortom: omdit soort apparaten te gebruiken moet je er een vriezer naast zetten en investeren in kilo's en kilo's ijs. Dat ijs haal je van beneden (daar staat de vriezer doorgaans). Kortom: Het kost je meer energie om op en neer te lopen met ijs om dat apparaat aan de gang te houden dan het apparaat aan warmte onttrekt: Dus je krijgt het er warmer van in de praktijk door alle moeite die je moet doen om dat ding van voldoende ijs te voorzien. tel daarbij op de vrij grote hoeveelheid stroom die je vriezer verbruikt en dan kom je tot de conclusie:

Je baalt nu heh

((Mijn broer had zo'n apparaat--> Dag later teruggebracht naar de winkel ))
Tenzij je op de noord of zuidpool woont, dan kan je gewoon buiten een stuk ijs uit de grond hakken.
  woensdag 13 juli 2005 @ 21:08:13 #13
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_28780933
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 21:04 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

reageer je nou op mijn post? Doe dan ff de reactie onder de quote... wel zo duidelijk.

Ik beweer niet dat het effect van een airco minder is, alleen de bewering dat een airco minder stroom kost dan een luchtkoeler met ijs, is gewoon kletskoek.
Ik wil niet veel zeggen maar er staat groot 2000Watt op de voorkant van de doos...
volgens mij heeft dat te maken met de heater, maar dan nog. Is ook een hoop
pi_28781041
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 21:08 schreef Komakie het volgende:

[..]

Ik wil niet veel zeggen maar er staat groot 2000Watt op de voorkant van de doos...
volgens mij heeft dat te maken met de heater, maar dan nog. Is ook een hoop
Dat zal dan idd de heater zijn.

De ventilator die hier op de kamer staat is 50W, de ventilator bij m'n ouders op de kamer is 40W.
50W lijkt me dus een goeie richtlijn.
  woensdag 13 juli 2005 @ 21:49:10 #15
93116 JMrules
maar niet altijd..
pi_28782385
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 21:07 schreef Kogando het volgende:

[..]

Tenzij je op de noord of zuidpool woont, dan kan je gewoon buiten een stuk ijs uit de grond hakken.
maar waar heb je dan een airco voor nodig
  woensdag 13 juli 2005 @ 21:59:16 #16
93116 JMrules
maar niet altijd..
pi_28782713
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 20:52 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Onzin...

Ja natuurlijk is het al met al goedkoper dan een airco. Vergis je niet, een vriezer die je laat ik zeggen eens in het half uur opendoet om er ijs uit te halen en vervolgens te vullen met zakken water van een graad of 20 vreet ook stroom omdat ie elke keer weer opnieuw koud moet worden. De vriezer koelt het ijs en dat koelt de ruimte weer: je zit dus met een ontzettende daling van het koelrendement als je het zo wil zeggen.

Daarbij: technisch gezien is een vriezer feitelijk hetzelfde als een airco dus wat je hier doet is indirect koelen met een groot verlies van rendement als gevolg. Wellicht is het zelfs goedkoper en practischer om je vriezer in je slaapkamer te zetten met constant het deurtje open scheetl je in ieder geval veel gezeul met zakken water/ijs. (en dat is het laatste wat je wil als het toch al warm genoeg is om uberhaupt koelers nodig te hebben.

Wat ik dus kortom, natuurlijk een beetje overdreven en met een omweg, wil zeggen is: Het zijn kutapparaten en vergeleken met het rendement wat je uit een airco haalt een dure oplossing. Dan heb ik het nog niet over de tijd en moeite die het je kost om dat apparaat van koelmiddel (lees:ijs) te voorzien. Ik weet niet wat jij per uur kost maar in mijn geval is een airco dus goekoper
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')