abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28740443
Tot hoe hoog kan een muur opgemetseld worden. Er van uitgaande dat de muur niet los staat maar haaks tegen een andere muur aanstaat en hier aan vast zit of de zelf hoek om gaat.

Ik weet dat de hoogte in de praktijk alleen afhankelijk is van de dikte van de muur. En eigenlijk niet van de door de hoogte opgewekte neerwaarde krachr. De stenen en de mortel kunnen heel veel drukkracht hebben (zo'n 20 tot 40N per mm^2, wat op tonnen per meter neer komt)

Hoe bepaal je dus bij welke dikte de hoogte mag zijn. B.v. van halfsteens muur, eensteensdik enz.
  dinsdag 12 juli 2005 @ 16:16:23 #2
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_28740824
beste is dubbel laags te werken een enkel rijtje stenen is echt niet sterk ... bijvoorbeeld betonblokken en dan voegijzertjes en facadestenen ... maar bv betonblokken van die grijze daarmee kan je makkelijk 6 meter doen als je een goede ondergrond hebt en om de X meter een metalen verticale T steekt. Dit doen ze bijvoorbeeld voor manege of industriegebouw etc ... waar vochtplekken en dergelijke er niet toe doen kortweg gezegd ...
-.,.-°--> MultiBox Your software and solutions partner. <--°-.,.-
-.,.-°--> Young and Safe on the Road <--°-.,.-
  dinsdag 12 juli 2005 @ 16:36:07 #3
74196 doemaardrie
of toch vier???
pi_28741457
Een halfsteens muurtje kun je ongetwijfeld hoger optrekken dan nodig is voor het gemiddelde doe het zelf projectje.
pi_28742218
quote:
Op dinsdag 12 juli 2005 16:36 schreef doemaardrie het volgende:
Een halfsteens muurtje kun je ongetwijfeld hoger optrekken dan nodig is voor het gemiddelde doe het zelf projectje.
Wie zegt dat het om een gemiddeld doe het zelf projectje gaat.

Hoe bepaal je de max hoogte van b.v. een steensmuur van 3 meter breedt die van boven tot onder aan de beide zij kanten vast zit. De bouw hoogte is dan afhankelijk van
  • de dikte van 21cm
  • de breedte van 4 meter
  • de neerwaardse druk van het geheel
  •   dinsdag 12 juli 2005 @ 17:27:06 #5
    118586 KeessieK
    Timmerdude.. :)
    pi_28743301
    wat wil je gaan bouwen dan? als je het mij vraagt valt dit gewoon te verwaarlozen.. je zal nooit in 1 dag 10 meter hoog kunnen metselen, dus als je op een dag 2 meter hoog bent, en dat is al aan de hoge kant, dan is de volgende dag deze 2 meter genoeg uitgehard om er vrolijk op door te metselen..
    pi_28748574
    quote:
    Op dinsdag 12 juli 2005 17:27 schreef KeessieK het volgende:
    wat wil je gaan bouwen dan? als je het mij vraagt valt dit gewoon te verwaarlozen.. je zal nooit in 1 dag 10 meter hoog kunnen metselen, dus als je op een dag 2 meter hoog bent, en dat is al aan de hoge kant, dan is de volgende dag deze 2 meter genoeg uitgehard om er vrolijk op door te metselen..
    B.v. een binnenmuur langs een trap van 9 meter hoog die haaks op een buitengevel staat. Of een achter gevel van 7,50 meter hoog. De neerwaardsedruk is daarbij te verwaarlozen. De zijwaardse drukken niet. Hoeveel dit kan hebben wordt o.a. door de dikte van de muur bepaald en door asimetrische belastingen door daken, vloeren en kozijenen of neigend metselwerk.

Voor een vrijstaande muur is als vuistregel 10 maal de dikte. of 60 maal als er kolomen worden toegepast.

Voor gevels geldt dat er tot 14 meter of 20 meter bij gewapend metsel werk kan worden gebouwd zonder dilatatievoegen. (KNB E2F) Maar hier staat weer niet bij om welke muur dikten dit geldt.
      dinsdag 12 juli 2005 @ 20:51:08 #7
    118586 KeessieK
    pi_28748825
    oke, helaas heb ik voor die zijwaartse drukken enzo geen antwoord tot hoe hoog je dan kan gaan, maar is het niet een idee om hier een keer een constructeur voor te vragen?
    pi_28749036
    quote:
    Op dinsdag 12 juli 2005 20:51 schreef KeessieK het volgende:
    oke, helaas heb ik voor die zijwaartse drukken enzo geen antwoord tot hoe hoog je dan kan gaan, maar is het niet een idee om hier een keer een constructeur voor te vragen?
    Is toch per situatie verschillend, lig tocht aan de zijdelingze drukken van het dak enz. niet doordenkend persoon
      dinsdag 12 juli 2005 @ 21:10:56 #9
    118586 KeessieK
    pi_28749381
    quote:
    Op dinsdag 12 juli 2005 20:57 schreef Wojworshebn het volgende:

[..]

Is toch per situatie verschillend, lig tocht aan de zijdelingze drukken van het dak enz. niet doordenkend persoon
    pi_28749497
    quote:
    Op dinsdag 12 juli 2005 21:10 schreef KeessieK het volgende:

[..]

Oh sorry, dacht dat jij een constructeur wou gaan vragen hoe hoog je een muur mag metsellen, maar dat was dus die andere knakker
    pi_28753626
    quote:
    Op dinsdag 12 juli 2005 20:57 schreef Wojworshebn het volgende:
    In de geschtste muren, gaat het om symetrisch belaste muren (goed lezen ). En gaat het dus om de vraag hoe hoog een muur bij bepaalde dikte kan zijn zonder onstabliel te worden. En haal je dus geen constructeur bij. Veel te eenvoudige vraag. Tenminste als je de formules, tabelen of vuistregel kent.

De formule voor het berekenen is S = p.(Hf/d)
    S = de slankheid die moet kleiner gelijk zijn aan 25.
    p = een factr die uit een tabel komt behoorde bij bepaalde type steen
    Hf = de vrije hoogte
    d = dikte van de muur

die factor p leidt uit de verhouding tussen hoogte en breedte van de muur Hf is meestal de hoogte van een muur. Voor een vrijstaande muur is deze factor 1.0 voor een gesteundewand is deze kleiner dan 1.0 Maar ik heb hier geen tabellen bij.

[ Bericht 25% gewijzigd door tnimble op 13-07-2005 00:02:52 ]
    pi_28764175
    quote:
    Op dinsdag 12 juli 2005 23:07 schreef tnimble het volgende:
    die factor p leidt uit de verhouding tussen hoogte en breedte van de muur Hf is meestal de hoogte van een muur. Voor een vrijstaande muur is deze factor 1.0 voor een gesteundewand is deze kleiner dan 1.0 Maar ik heb hier geen tabellen bij.
    Er werdt mij net verteld dat er ook een aantal formules voor de p factor zijn.

Bij niet vertikaal gesteunde muren:
    P2 = 1.0 of 0,75 als de in een vloer is ingeklemd.

Bij eenzeidig verticaal gesteund
    H <= 3.5L P3= P2 / (1+(P2*H/3*L)^2)
    H > 3.5L P3 = 1.5*L/H

Bij dubbelzeidig verticaal gesteund
    H <=L P4 = P2 / (1+(P2*H/L)^2)
    H > L P4 = 0.5 * L / H

Dit leidt voor het gevel voorbeeld tot:

P4 = 0.5 * 4.2 / 7.5 = 0.28
    Dan is D = P * Hf / S = 0.28 * 7.5 / 27 = 7,78 cm

En voor de wand langs trap

P3 = 1.5*L/H = 1.5 * 2 / 9 = 0.33
    Dan is D = P * Hf / S = 0.33 * 9.5 / 27 = 11.6cm
      woensdag 13 juli 2005 @ 12:07:57 #13
    56824 Keijs
    Toedeledokie !
    pi_28764635
    quote:
    Op woensdag 13 juli 2005 11:53 schreef tnimble het volgende:
    ingewikkelde formules
    Betreft het een dragend mestelwerk penant ?

Als het niet dragend is dan geldt de vuistregel

max. hoogte = 30 x dikte (bovenzijde moet wel gesteund zijn)
    Wanneer de wanden in horizontale gesteudn zijn (bij door muur loodrecht erop) dan zijn nog groter hoogtes haalbaar (tot maximaal 60 x d)

Van die formules die je gebruikt begrijp ik geen reet, een berekening is ook niet nodig denk ik, alleen als het vloerdragende penanten zijn moet je toch even een knikberekening maken vlgs de TGB Steen NEN6790.

Zorg je wel voor een goede fundering onder je wanden ?? Als je 9m hoog stapelt kun je dat niet zo op de betonvloer zetten.
    pi_28765216
    quote:
    Op woensdag 13 juli 2005 12:07 schreef Keijs het volgende:
    Van die formules die je gebruikt begrijp ik geen reet, een berekening is ook niet nodig denk ik, alleen als het vloerdragende penanten zijn moet je toch even een knikberekening maken vlgs de TGB Steen NEN6790.
    Deze formule komt uit een KNB publikatie over gewapende en ongewapende metsel werken. De andere formules met de P factoren komen uit NBN B 24-301 dit is de belgische NEN. En komt ook de formule uit de KNB publicatie weer terug (maa dan met andere benamingen voor de letters). De KNB wordt samengesteld uit de NEN.

In die NBN B 24-301 staan ook formules voor excentikitiets te berekenen die veroorzaakt wordt door vloer- en dakopleggin en wind.

Dit moet ook weer terug komen in de KNB voor baksteen constructies, maar deze is niet op internet beschikbaar en moet gekocht worden. Maar ik ken niemand die deze heeft, wel die belgische dus.
    quote:
    Zorg je wel voor een goede fundering onder je wanden ?? Als je 9m hoog stapelt kun je dat niet zo op de betonvloer zetten.
    De muur die er werkelijk gaat komen zal lager zijn, en ook gewapend worden, en komt zeer zeker op de fundering te staan. Deze fundering is al aanwezig en is 60cm breed gemetseld.Hier laat ik eerst iemand naar kijken of de drukstrekte voldonde is en off hij breeder gemetseld moet worden. De andere muur die nu nog op de vloer staat krijgt ook een eigen fundering.
    pi_28765522
    quote:
    Betreft het een dragend mestelwerk penant ?

Als het niet dragend is dan geldt de vuistregel

max. hoogte = 30 x dikte (bovenzijde moet wel gesteund zijn)
    Wanneer de wanden in horizontale gesteudn zijn (bij door muur loodrecht erop) dan zijn nog groter hoogtes haalbaar (tot maximaal 60 x d)
    Als je deze vuist regel invult krijg je met 30% veiligheids factor dezelfde hoogten er uit als met die formules. Alleen bij hele grote diktes gaan de hoogtes meer afwijken bij lange muren.

De gevel stenen zijn geen waal formaat ze zijn 220 x112x45 engels formaat dacht ik. Dus dan zit je behoorlijk boven de 7, 8 cm. En kan deze i.p.v. eensteens, een spouwmuur worden van 2 bladen halfsteens, met ankers tussen de bladen.
    pi_28765880
    een gewone verdiepingshoogte kan je makkelijk halen met een halfsteens muurtje, dus als je steens gaat metselen, en je verankert het metselwerk aan de vloer en het dak, kan je makkelijk die 9 meter halen
      woensdag 13 juli 2005 @ 15:01:25 #17
    56824 Keijs
    Toedeledokie !
    pi_28770472
    quote:
    Op woensdag 13 juli 2005 12:35 schreef tnimble het volgende:
    En kan deze i.p.v. eensteens, een spouwmuur worden van 2 bladen halfsteens, met ankers tussen de bladen.
    volgende formule om equivalente dikte van een niet-dragende spouwmuur uit te rekenen:

d = s*s / t

s = som dikte spouwbladen (2x110=220)
    t = totale dikte spouwmuur (220 + 40spouw)

d = 220x220 / 260 = 186mm

dit staat dus gelijk aan "Massieve" muur met dikte 186mm, mits er natuurlijk spouwankers worden toegepast.
    pi_28772186
    quote:
    Op woensdag 13 juli 2005 15:01 schreef Keijs het volgende:
    volgende formule om equivalente dikte van een niet-dragende spouwmuur uit te rekenen:
    Thanks erg handig. Ik ga er denk ik binnen kort een kleine webpagina maken waar alle formules in staan met korte uitleg en plaatjes.
    pi_28925173
    quote:
    Op woensdag 13 juli 2005 15:54 schreef tnimble het volgende:
    Thanks erg handig. Ik ga er denk ik binnen kort een kleine webpagina maken waar alle formules in staan met korte uitleg en plaatjes.
    Heb een opzetje gemaakt voor een dergelijke pagina op mijn site. Gaat nog wel opgedeelt worden in meerdere pagina's als er wat meer bij komt. Ook wil ik meer calculators invoegen.
      maandag 18 juli 2005 @ 22:27:09 #20
    102582 Asics
    Asics HIGH !!!
    pi_28925252
    de toren van Babel kwam tot aan de hemel
    Asics neemt de tijd.
    Asics geniet. Lees mijn columns op http://www.raaskal.com
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')