abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28703940
quote:
Op maandag 11 juli 2005 12:31 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Wat er op papier staat, is een jaarcontract, wat de bedoeling van beide partijen was
De bedoeling van partijen was een contract per 1/10, niet per 1/8 en het gaat dus helemaal niet om de situatie dat de werkgever tijdelijk wil verlengen waar de wet daar een overeenkomst voor bepaalde van maakt, maar over de situatie dat TS helemaal niet zou werken in die periode, die volgens TS drie maanden zou zijn.

Wat ik trouwens nog mis in de OP: wanneer loopt het huidige contract af ? Want tussen 1/8 en 1/10 zitten geen drie maanden ?

[ Bericht 6% gewijzigd door _-rally-_ op 11-07-2005 12:49:36 ]
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_28704102
quote:
Op maandag 11 juli 2005 12:43 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

De bedoeling van partijen was een contract per 1/10, niet per 1/8 en het gaat dus helemaal niet om de situatie dat de werkgever tijdelijk wil verlengen waar de wet daar een overeenkomst voor bepaalde van maakt, maar over de situatie dat TS helemaal niet zou werken in die drie maanden.

Wat ik trouwens nog mis in de OP: wanneer loopt het huidige contract af ? Want tussen 1/8 en 1/10 zitten geen drie maanden ?
Die liep af op 15/6.

Misschien ook waard om te zeggen: Voor mij komt dit contract volledig uit de lucht vallen. De afspraak was dat ik half augustus ongeveer zou bellen of ik weer terug wilde komen. Ik was namelijk wel op zoek naar ander werk, juist omdat ze me niks vasts konden bieden.
Op mijn afdeling vonden ze het verschrikkelijk jammer dat ze me moesten laten gaan. Mijn teammanager heeft me meerdere malen verteld dat ze op alle mogelijke manieren bezig waren om mij toch daar te kunnen houden.
Ik zag dit als een poging van hun kant om mij op deze manier toch vast binnen te kunnen halen.

[ Bericht 29% gewijzigd door Andyvie op 11-07-2005 12:54:42 ]
pi_28704141
quote:
Op maandag 11 juli 2005 12:49 schreef Andyvie het volgende:

[..]

Die liep af op 15/6
Gefeliciteerd, want dan heb je nu een contract voor onbepaalde tijd!

Wanneer de medewerker na het einde van het contract doorwerkt; stilzwijgende opvolging zonder tegenspraak
quote:
Artikel 668 (BW)

1. Indien de arbeidsovereenkomst na het verstrijken van de tijd, bedoeld in artikel 667 lid 1, door partijen zonder tegenspraak wordt voortgezet, wordt zij geacht voor dezelfde tijd, doch telkens ten hoogste voor een jaar, op de vroegere voorwaarden wederom te zijn aangegaan.
2. Hetzelfde geldt, wanneer in de gevallen waarin opzegging nodig is, tijdige opzegging achterwege blijft en de gevolgen van de voortzetting der arbeidsovereenkomst niet opzettelijk zijn geregeld.

Artikel 668a (BW)

1. Vanaf de dag dat tussen dezelfde partijen:
a. arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd elkaar met tussenpozen van niet meer dan drie maanden hebben opgevolgd en een periode van 36 maanden, deze tussenpozen inbegrepen, hebben overschreden, geldt met ingang van die dag de laatste arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd.
b. meer dan 3 arbeidsovereenkomsten elkaar opvolgen met tussenpozen van niet meer dan 3 maanden, geldt de laatste arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd.
2. Lid 1 is van overeenkomstige toepassing op elkaar opvolgende arbeidsovereenkomsten tussen een werknemer en verschillende werkgevers, die ten aanzien van de verrichte arbeid redelijkerwijze geacht moeten worden elkanders opvolger te zijn.
3. Een arbeidsovereenkomst aangegaan voor 36 maanden of langer die onmiddellijk en eenmalig wordt opgevolgd door een arbeidsovereenkomst van niet meer dan drie maanden geldt als een voor bepaalde tijd aangegane arbeidsovereenkomst.
4. De termijn van opzegging wordt berekend vanaf het tijdstip van totstandkoming van de eerste arbeidsovereenkomst als bedoeld onder a of b van lid 1.
5. Van de leden 1 tot en met 4 kan slechts bij collectieve arbeidsovereenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan worden afgeweken ten nadele van de werknemer.

[ Bericht 31% gewijzigd door djenneke op 11-07-2005 12:56:49 ]
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  maandag 11 juli 2005 @ 12:54:51 #29
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_28704224
quote:
Op maandag 11 juli 2005 12:51 schreef djenneke het volgende:

[..]

Wanneer de medewerker na het einde van het contract doorwerkt; stilzwijgende opvolging zonder tegenspraak (art. 7:677 BW)
Vampire Romance O+
pi_28704232
quote:
Op maandag 11 juli 2005 12:51 schreef djenneke het volgende:

[..]

Wanneer de medewerker na het einde van het contract doorwerkt; stilzwijgende opvolging zonder tegenspraak
Ik zit al sinds die datum thuis Dus dat gaat zeker niet op
Ok, daar was ik misschien niet duidelijk in geweest, excuses daarvoor.
pi_28704296
quote:
Op maandag 11 juli 2005 12:55 schreef Andyvie het volgende:

[..]

Ok, daar was ik misschien niet duidelijk in geweest, excuses daarvoor.
en wat is daarvan dan de reden?

daarnaast je hebt geen opzegging ontvangen...
pi_28704315
quote:
Op maandag 11 juli 2005 12:49 schreef Andyvie het volgende:

[..]

Die liep af op 15/6.
quote:
Op maandag 11 juli 2005 12:55 schreef Andyvie het volgende:

[..]

Dan is de discussie over de bedoeling van partijen dus al een stuk duidelijker en daarmee staat jouw positie wanneer je dit ondertekent zwakker.

Aan de andere kant: wanneer je dit niet ondertekent, en je hebt een uitkering, zou je daar wel eens problemen mee kunnen krijgen...

Nog een klein aandachtspuntje: hun tijdelijke contracten, zijn die tussentijds opzegbaar ?

Zo niet, dan zit je als er een reorganisatie aan komt, veiliger met een tijdelijk dan met een vast contract.
quote:
Op maandag 11 juli 2005 12:58 schreef djenneke het volgende:

[..]

en wat is daarvan dan de reden?

daarnaast je hebt geen opzegging ontvangen...
Laatste keer dat ik keek hoefde een contract voor bepaalde tijd niet opgezegd te worden...
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_28704541
quote:
Op maandag 11 juli 2005 12:58 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

[..]

Dan is de discussie over de bedoeling van partijen dus al een stuk duidelijker en daarmee staat jouw positie wanneer je dit ondertekent zwakker.

Aan de andere kant: wanneer je dit niet ondertekent, en je hebt een uitkering, zou je daar wel eens problemen mee kunnen krijgen...

Nog een klein aandachtspuntje: hun tijdelijke contracten, zijn die tussentijds opzegbaar ?

Zo niet, dan zit je als er een reorganisatie aan komt, veiliger met een tijdelijk dan met een vast contract.
Er staat niks over tussentijds opzeggen in het contract. In de bijbehorende CAO staat dat er alleen opgezegd kan worden als dit expliciet in het contract staat. Het is alleen nog niet duidelijk wanneer die reorganisatie eraan komt, dat hangt helemaal af van het werkaanbod en andere factoren. Men weet op dit moment niet eens hoeveel mensen er precies uit moeten.

Euhmm, over de gevolgen van mijn uitkeringsgebeuren.....maak ik weer slapende honden wakker als ik hierover met het UWV bel?
pi_28704548
quote:
Op maandag 11 juli 2005 12:58 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

[..]

[..]

Laatste keer dat ik keek hoefde een contract voor bepaalde tijd niet opgezegd te worden...
ja, je hebt natuurlijk gelijk, maar het is wel gebruikelijk dat er een aankondiging van gedaan wordt....

Daarnaast heeft de werkgever een nieuw contract getekend, waarmee dus duidelijk is, dat het contract niet van rechtswege eindigt. Met als gevolg daarvan een contract voor onbepaalde tijd...
  maandag 11 juli 2005 @ 13:15:53 #35
8152 Gabberhead
Komm in mein Boot
pi_28704730
Even die wetteksten interpreterend: Als er na een periode van 36 maanden met tijdelijke contracten doorgewerkt wordt, geldt er een contract voor onbepaalde tijd.

TS is na die 36 maanden naar huis gegaan, maar heeft nu een nieuw contract.

Als hij nu dat nieuwe contract tekent, gaat hij weer aan het werk. Vanaf het moment dat hij met z'n werk begint, zit hij op 36+ maanden.... Ergo conclusio: vast contract! Dan boeit het helemaal niet wat er in dat laatste tijdelijke contract staat. Elke kantonrechter zal dat ding de versnipperaar ingooien. (Elke kantonrechter zal overigens ook zeggen dat je al 3 jaar een vast contract hebt, omdat je in je eerste jaarcontract al 2 maanden proeftijd had).

Even mijn hersenspinsels in deze...
Oracle en Java ontwikkelaars hier melden! http://www.oracletoppers.nl of http://www.javatoppers.nl
Nu ook op http://www.flitspaal.nl
pi_28704874
quote:
Op maandag 11 juli 2005 13:07 schreef djenneke het volgende:

[..]

ja, je hebt natuurlijk gelijk, maar het is wel gebruikelijk dat er een aankondiging van gedaan wordt....

Daarnaast heeft de werkgever een nieuw contract getekend, waarmee dus duidelijk is, dat het contract niet van rechtswege eindigt. Met als gevolg daarvan een contract voor onbepaalde tijd...
Vraag is alleen of TS ervanuit mocht gaan dat de wil van de werkgever veranderd is, of dat er een vergissing is begaan, waardoor hetgeen op papier staat niet overeenkomt met de wil van de tekenaar.Het getekende is immers alleen maar een bewijsstuk van de wil van degenen die getekend hebben, en naast dat bewijsstuk ligt de wil van de werkgever dat uit een aantal handelingen blijkt.
En persoonlijk denk ik dat zolang TS geen duidelijkheid heeft gekregen van de werkgever het contract gewoon 1/10 ingaat.
pi_28704948
quote:
Op maandag 11 juli 2005 13:15 schreef Gabberhead het volgende:
Even die wetteksten interpreterend: Als er na een periode van 36 maanden met tijdelijke contracten doorgewerkt wordt, geldt er een contract voor onbepaalde tijd.

TS is na die 36 maanden naar huis gegaan, maar heeft nu een nieuw contract.

Als hij nu dat nieuwe contract tekent, gaat hij weer aan het werk. Vanaf het moment dat hij met z'n werk begint, zit hij op 36+ maanden.... Ergo conclusio: vast contract! Dan boeit het helemaal niet wat er in dat laatste tijdelijke contract staat. Elke kantonrechter zal dat ding de versnipperaar ingooien. (Elke kantonrechter zal overigens ook zeggen dat je al 3 jaar een vast contract hebt, omdat je in je eerste jaarcontract al 2 maanden proeftijd had).

Even mijn hersenspinsels in deze...
Ik denk dat de eerste stap is dat de rechter het contract pas laat ingaan op 1/10, omdat uit gedragingen tot op heden blijkt dat dat de wil van de twee partijen is.
En omdat er dan 3 maanden tussen het 3de en 4de contract zit, tellen de eerdere niet meer mee, en is het 4de dus weer het eerste
pi_28704950
quote:
Op maandag 11 juli 2005 13:22 schreef frederik het volgende:

[..]

Vraag is alleen of TS ervanuit mocht gaan dat de wil van de werkgever veranderd is, of dat er een vergissing is begaan, waardoor hetgeen op papier staat niet overeenkomt met de wil van de tekenaar.Het getekende is immers alleen maar een bewijsstuk van de wil van degenen die getekend hebben, en naast dat bewijsstuk ligt de wil van de werkgever dat uit een aantal handelingen blijkt.
En persoonlijk denk ik dat zolang TS geen duidelijkheid heeft gekregen van de werkgever het contract gewoon 1/10 ingaat.
Doet er niet toe. Ook als de werkgever ervan uitgaat dat er een contract van bepaalde tijd aangegaan wordt, is er sprake van een contract voor onbepaalde tijd. Pech voor de werkgever, maar niks aan te doen.
pi_28705034
De vraag is nu meer, of TS nog gaat werken voor oktober. Dat verandert namelijk alles. Is dat namelijk niet het geval, dan is er sprake van een nieuw contract, voor bepaalde tijd.

Een nieuwe proeftijd mag dan niet bedongen worden, tenzij de nieuwe arbeidsovereenkomst duidelijk andere vaardigheden en verantwoordelijkheden van de medewerker eist, waarover de ervaringen gedurende de vorige arbeidsovereenkomst geen voldoende inzicht hebben gegeven.
pi_28705135
quote:
Op maandag 11 juli 2005 13:26 schreef djenneke het volgende:

[..]

Doet er niet toe. Ook als de werkgever ervan uitgaat dat er een contract van bepaalde tijd aangegaan wordt, is er sprake van een contract voor onbepaalde tijd. Pech voor de werkgever, maar niks aan te doen.
Er zit een heel belangrijk verschil in die twee situatie's
In laten gaan op 1/10 danwel 1/8 is geen wettelijke regel
vast danwel tijdelijk is wel een wettelijke regel.

Ik denk dat je puur naar dit contract moet kijken, en daarbij eerst moet kijken of die op die op 1/8 van kracht gaat worden ja of nee.
En gaat worden is geen wettelijke verplichting, zoals vast contract krijgen wel een wettelijke verplichting is, waardoor je dus moet afvragen is die 1/8 uit het contract zaligmakend, of de 1/10 die volgende uit verschillende gedragingen de wil moet zijn.

Pas op het moment dat er bepaald is of 1/8 of 1/10 de datum is komt dat boek 7 artikel weer meespelen, waarbij het voor dat boek 7 dus even van belang is wat het voorgaande nu voor antwoord heeft opgeleverd
pi_28705139
quote:
Op maandag 11 juli 2005 13:30 schreef djenneke het volgende:
De vraag is nu meer, of TS nog gaat werken voor oktober. Dat verandert namelijk alles. Is dat namelijk niet het geval, dan is er sprake van een nieuw contract, voor bepaalde tijd.

Een nieuwe proeftijd mag dan niet bedongen worden, tenzij de nieuwe arbeidsovereenkomst duidelijk andere vaardigheden en verantwoordelijkheden van de medewerker eist, waarover de ervaringen gedurende de vorige arbeidsovereenkomst geen voldoende inzicht hebben gegeven.
Ik zou het allerliefste daar weer aan het werk willen gaan, laat daar geen duidelijkheid over bestaan. Ik kan echter niet naar binnenlopen, op mijn plek gaan zitten en gaan werken, daar heb ik echt een toegangspasje voor nodig

Maar wat nu even voor mij het belangrijkste is, weet iemand wat de invloed van deze situatie op je WW-uitkering is? De keus is namelijk heel makkelijk gemaakt als ik gekort ga worden op mijn ww-uitkering als ik niet teken. Dan teken ik en dan zie ik het verder wel, maar dan kan mij van die kant niks gemaakt worden.
pi_28705183
quote:
Op maandag 11 juli 2005 13:34 schreef Andyvie het volgende:

[..]

Ik zou het allerliefste daar weer aan het werk willen gaan, laat daar geen duidelijkheid over bestaan. Ik kan echter niet naar binnenlopen, op mijn plek gaan zitten en gaan werken, daar heb ik echt een toegangspasje voor nodig

Maar wat nu even voor mij het belangrijkste is, weet iemand wat de invloed van deze situatie op je WW-uitkering is? De keus is namelijk heel makkelijk gemaakt als ik gekort ga worden op mijn ww-uitkering als ik niet teken. Dan teken ik en dan zie ik het verder wel, maar dan kan mij van die kant niks gemaakt worden.
Maar hoezo zit je nu thuis dan? Omdat je contract is afgelopen? Begrijp ik dat goed?
Ik denk dat als je dat contract niet tekent, je eigenlijk verwijtbaar werkeloos bent. En dus geen uitkering zal ontvangen...
pi_28705204
quote:
Op maandag 11 juli 2005 13:30 schreef djenneke het volgende:
Dit is dus een hele belangrijke.
Want door TS te laten werken geeft de werkgever aan dat TS er inderdaad vanuit mocht gaan dat de wil bij de werkgever in de tussentijd is veranderd.

Alleen het simpele tekenen van het contract heeft TS nog niet aan het werk gezet, en is op zich dus nog geen duidelijke wilsverandering zoals laten werken wel een duidelijke wilsverandering zou zijn
pi_28705241
quote:
Op maandag 11 juli 2005 13:36 schreef djenneke het volgende:

[..]

Maar hoezo zit je nu thuis dan? Omdat je contract is afgelopen? Begrijp ik dat goed?
Ik denk dat als je dat contract niet tekent, je eigenlijk verwijtbaar werkeloos bent. En dus geen uitkering zal ontvangen...
Mijn derde contract liep op 15 juni af, sindsdien zit ik dus ook thuis en ontvang ik een WW-uitkering.
pi_28705266
quote:
Op maandag 11 juli 2005 13:37 schreef frederik het volgende:

[..]

Dit is dus een hele belangrijke.
Want door TS te laten werken geeft de werkgever aan dat TS er inderdaad vanuit mocht gaan dat de wil bij de werkgever in de tussentijd is veranderd.

Alleen het simpele tekenen van het contract heeft TS nog niet aan het werk gezet, en is op zich dus nog geen duidelijke wilsverandering zoals laten werken wel een duidelijke wilsverandering zou zijn
Tekent TS het contract, met ingangsdatum 1 augustus, dan heeft TS wel degelijk een vast contract. De wil van de werkgever doet niet terzake. De wet wel.
pi_28705318
quote:
Op maandag 11 juli 2005 13:39 schreef Andyvie het volgende:

[..]

Mijn derde contract liep op 15 juni af, sindsdien zit ik dus ook thuis en ontvang ik een WW-uitkering.
In dat geval, zolang de uwv er niet achterkomt dat je een nieuw contract had kunnen hebben, behoud je je uitkering. Komen ze erachter, dan ben je de lul.
pi_28705361
quote:
Op maandag 11 juli 2005 13:42 schreef djenneke het volgende:

[..]

Komen ze erachter, dan ben je de lul.
Kijk, en daar heb ik dus geen zin in.

In dat geval is de keus heel makkelijk gemaakt. Dan teken ik de boel en stuur het vandaag nog op en dan wacht ik wel af wat mijn werkgever gaat doen. Als het nietig wordt verklaard prima, maar dan valt mij niks te verwijten.
pi_28705377
wat betreft tekenen en ww, ik denk in elk geval dat je zult moeten tekenen.
Tekenen geeft je namelijk de zekerheid dat indien het contract beperkt zou worden (van 1/8 alsnog nar 1/10 gezet), je in elk geval wel vanaf 1/10 zekerheid zou hebben (die wil om jou weer aan te nemen lag er duidelijk, de wil van jou was iets minder aanwezig, maar daar zou jij nog contact over opnemen).Je kunt in elk geval vanaf 1/10 problemen krijgen indien je door niet tekenen zonder werk zit op dat moment.
Wat ze doen tussen 1/8 en 1/10 weet ik niet, maar hoor verhalen dat ze regelmatig nogal moeilijk doen, en overal eigen regels hebben, die zelfs afwijken van rechterlijke uitspraken (een rechter die een werkgever bv 2 maand opzegtermijn geeft, en het UWV die een fictieve opzegtermijn van 4 maand heeft uitgerekend, aan jou om die extra 2 maand door te komen)
pi_28705406
quote:
Op maandag 11 juli 2005 13:43 schreef Andyvie het volgende:

[..]

Kijk, en daar heb ik dus geen zin in.

In dat geval is de keus heel makkelijk gemaakt. Dan teken ik de boel en stuur het vandaag nog op en dan wacht ik wel af wat mijn werkgever gaat doen. Als het nietig wordt verklaard prima, maar dan valt mij niks te verwijten.
En per welke ingangsdatum gaat je nieuwe contract dan in? De proeftijd is en blijft nietig overigens. Je contract niet.
pi_28705494
quote:
Op maandag 11 juli 2005 13:45 schreef djenneke het volgende:

[..]

En per welke ingangsdatum gaat je nieuwe contract dan in? De proeftijd is en blijft nietig overigens. Je contract niet.
Dan ga ik ervanuit dat mijn nieuwe contract op 1/8 in zal gaan, tenzij ik schriftelijk iets anders van ze hoor.

Iemand moet me maar corrigeren als ik het fout heb, maar op dit moment zie ik het zo:
-Teken ik niet en het UWV komt erachter, dan is er grote kans dat ik gekort ga worden op mijn uitkering.
-Teken ik wel en er gebeurt niks, dan heb ik per 1/8 werk, wat volgens de wet een vast contract is.
-Teken ik wel en de ingangsdatum wordt toch verlegd naar 1/10, dan heb ik per 1/10 een nieuw jaarcontract, maar ben ik op dit moment niet verwijtbaar werkloos en kan er vanwege deze kwestie niks met mijn ww-uitkering worden gedaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')