abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28700434
Ik heb hier door een fout van mijn oude werkgever een 4e jaarcontract aangeboden gekregen (het was de bedoeling dat ik er 3 maanden uitging waarna ik per 1 oktober weer voor ze ging werken, maar op het contract staat een ingangsdatum van 1 augustus).
Omdat ik zo eerlijk ben, heb ik deze fout gemeld bij de afdeling HRM. Ik weet dat sommige mensen dat enorm dom zullen vinden, maar de afdeling waar ik zit wordt waarschijnlijk gereorganiseerd volgend jaar en om gedwongen ontslagen te voorkomen verlengen ze geen tijdelijke contracten meer als het het 3e contract is geweest. Omdat er daar een flink aantal mensen zijn die ik het niet gun om ontslagen te worden heb ik de "fout" netjes gemeld (daarbij, anders zou ik er waarschijnlijk toch weer het eerste uitvliegen).
In eerste instantie deden ze heel laconiek bij de afdeling HRM en moest ik het contract maar verscheuren, maar nu word ik morgen teruggebeld door de hoogste personeelsfunctionaris. Omdat de fout bij hun ligt, vind ik wel dat er iets tegenover moet staan, wil ik dit contract niet tekenen. Dus als ze niks bieden, dan is het jammer en zoeken ze het zelf maar uit.

In het contract wat ik heb gekregen staat een proefperiode van 2 maanden. Mocht ik dat ondertekenen, geldt die periode dan ook voor mij? Of stelt de flexwet dat het gewoon een vast contract is zonder beperkende clausules (dus gelden die proefmaanden dan ook voor mij?). Anders word ik er natuurlijk gewoon over 2 maanden netjes geloosd. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Ik zit dus niet te wachten op opmerkingen als "idioot dat je het gemeld hebt" en zo. Ik heb daar gewoon mijn redenen voor. Ik wil gewoon antwoord op de vraag of er in dit geval beperkende voorwaarden in een contract mogen staan.
  maandag 11 juli 2005 @ 10:20:51 #2
60947 DamagedBrain
Ik ben klaar met drama...
pi_28700488
Wettelijk mag je geloof ik 3 Tijdelijke contracten in een periode van 3 jaar krijgen. Na de derde is de werkgever verplicht om je een vaste aanstelling te geven en mag hij je geen tijdelijke contracten meer geven.
Zal ik jou doodmaken met een blije mus... }:|
pi_28700562
Bij mijn weten is volgens de flexwet een 4e tijdelijk contract per definitie niet toegestaan.

En je andere vraag: als er in je contract een proeftijd van 2 maanden staat (wat - dacht ik- bij een jaarcontract ook al niet is toegestaan volgens de wet) is dat wat geldt, wanneer jij het ondertekent.

Hoe dan ook, genoeg dingen in dit contract om eens heel goed na te laten kijken (door bv. de rechtswinkel) alvorens ook maar iets te tekenen.
[. [__] .]
[+[__]◊]
pi_28700596
quote:
Op maandag 11 juli 2005 10:20 schreef DamagedBrain het volgende:
Wettelijk mag je geloof ik 3 Tijdelijke contracten in een periode van 3 jaar krijgen. Na de derde is de werkgever verplicht om je een vaste aanstelling te geven en mag hij je geen tijdelijke contracten meer geven.
Dat weet ik. Als ik dit teken, dan teken ik voor vast, maar teken ik dan wel voor de overige voorwaarden die in dit contract staan, of gelden die dan ook niet meer?
  maandag 11 juli 2005 @ 10:30:14 #5
60947 DamagedBrain
Ik ben klaar met drama...
pi_28700654
quote:
Op maandag 11 juli 2005 10:27 schreef Andyvie het volgende:

[..]

Dat weet ik. Als ik dit teken, dan teken ik voor vast, maar teken ik dan wel voor de overige voorwaarden die in dit contract staan, of gelden die dan ook niet meer?
Proefperiodes gelden ook maar (volgens mij, ben geen expert) 1 maal. Je mag dus niet weer een proefperiode krijgen bij een vernieuwd/verlengend contract.
Zal ik jou doodmaken met een blije mus... }:|
  maandag 11 juli 2005 @ 10:30:22 #6
8152 Gabberhead
Komm in mein Boot
pi_28700656
Volgens mij mag een proeftijd niet eens bij een verlenging van een contract. Heb je in een eerder jaarcontract ook al eens een proeftijd van 2 maanden gehad?
Oracle en Java ontwikkelaars hier melden! http://www.oracletoppers.nl of http://www.javatoppers.nl
Nu ook op http://www.flitspaal.nl
  maandag 11 juli 2005 @ 10:31:31 #7
4842 D-FENS
Weapon of mass distraction
pi_28700675
Je kan niet opnieuw een proefperiode krijgen TENZIJ je duidelijk ander werk gaat doen binnen de zelfde organisatie. Geldt bijvoorbeeld ook wanneer je als uitzendkracht door de klant wordt overgenomen.
People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
pi_28700682
Een proefperiode geld per definitie voor alletwee, indien er in een contract twee verschillende termijnen genoemd worden (voor werknemer en werkgever) dan is het hele proefperiode beding ongeldig.
Wat betreft 2 maanden, dat mag in bepaalde gevallen, ik meen contracten van een jaar of langer.
Alleen zijn er beperkingen bij verlengingen van contracten, volgens mij mogen de gezamelijke proefperiodes niet boven die 2 maand uitkomen (dus elke keer 2 maand is niet toegestaan)

Ik zal zo even kijken hoe het precies zit
pi_28700720
quote:
Op maandag 11 juli 2005 10:27 schreef Andyvie het volgende:

[..]

Alle voorwaarden zijn gewoon geldig.Enige wat de wetgever heeft bepaald is dat er een contract voor onbepaalde duur is gekomen, meer is er niet vastgesteld
  maandag 11 juli 2005 @ 10:36:33 #10
8152 Gabberhead
Komm in mein Boot
pi_28700784
"Voor een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd korter dan twee jaar geldt een proeftijd van maximaal één maand; deze termijn kan alleen bij CAO worden verlengd tot twee maanden.
Voor een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd geldt een proeftijd van maximaal twee maanden. Een zelfde proeftijd geldt voor een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd van twee jaar of langer."

Bron: http://www.vries-partners.nl/valkenswaard/proeftijd_maart03.htm
Oracle en Java ontwikkelaars hier melden! http://www.oracletoppers.nl of http://www.javatoppers.nl
Nu ook op http://www.flitspaal.nl
  maandag 11 juli 2005 @ 10:40:45 #11
109363 Angeliquetje
Cute Angels in the Sky
pi_28700867
tvvvvvvvvvvvppppppppppppppppppppppppp
  maandag 11 juli 2005 @ 10:49:34 #12
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_28701061
Ik kan me voorstellen dat je ruzie met het uwv krijgt als je eruit vliegt.
Vampire Romance O+
pi_28701219
quote:
Op maandag 11 juli 2005 10:49 schreef MouseOver het volgende:
Ik kan me voorstellen dat je ruzie met het uwv krijgt als je eruit vliegt.
Zolang het niet aan mij te wijten valt zal dat wel meevallen, zolang ik het ontslag maar aanvecht.
Als ik mijn werk goed doe, kunnen ze me er natuurlijk niet uitgooien in een proefperiode, maar ze zullen dan wel extreem op me gaan letten.
Ik heb de toezegging gekregen dat ik per oktober in ieder geval een jaar mag terugkomen, als ik dit contract aanneem en ze gooien me er eind september weer uit, dan ben ik verder van huis natuurlijk.
Het probleem is gewoon dat ik niet weet wat mijn rechten zijn in deze situatie en ik weet ook dat ik het me moeilijk maak daar er zo moeilijk over te doen.

Nog een vraagje, welke positie is beter om te onderhandelen? Als ik het contract al ondertekend naar hen heb teruggestuurd, of als ik nog niks met dat contract heb gedaan?
  maandag 11 juli 2005 @ 10:58:17 #14
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_28701279
quote:
Op maandag 11 juli 2005 10:55 schreef Andyvie het volgende:

[..]

Zolang het niet aan mij te wijten valt zal dat wel meevallen, zolang ik het ontslag maar aanvecht.
Als ik mijn werk goed doe, kunnen ze me er natuurlijk niet uitgooien in een proefperiode, maar ze zullen dan wel extreem op me gaan letten.
Ik heb de toezegging gekregen dat ik per oktober in ieder geval een jaar mag terugkomen, als ik dit contract aanneem en ze gooien me er eind september weer uit, dan ben ik verder van huis natuurlijk.
Het probleem is gewoon dat ik niet weet wat mijn rechten zijn in deze situatie en ik weet ook dat ik het me moeilijk maak daar er zo moeilijk over te doen.

Nog een vraagje, welke positie is beter om te onderhandelen? Als ik het contract al ondertekend naar hen heb teruggestuurd, of als ik nog niks met dat contract heb gedaan?
Nee, ik doel er op dat ze misschien van je eisen dat je gebruik er van maakt dat het ondertussen een stilzwijgende verlenging zou kunnen worden.
Vampire Romance O+
pi_28701425
Een proeftijd kan alleen bij het begin van een arbeidsverhouding van toepassing zijn, *nooit* bij een verlenging.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_28701762
quote:
Op maandag 11 juli 2005 11:04 schreef _-rally-_ het volgende:
Een proeftijd kan alleen bij het begin van een arbeidsverhouding van toepassing zijn, *nooit* bij een verlenging.
Kijk, dat is goed om te weten.

Nou ja, ik word morgen gebeld door de arbeidsfunctionaris. Ik ben al gewaarschuwd door mijn buurvrouw dat ze me waarschijnlijk gaan proberen te overbluffen of bang gaan proberen te maken. Maar dan onderteken ik gewoon. Ik wacht wel even af wat die functionaris zegt. Ik wil wel wat tegemoetkoming van hun kant zien als ik dit contract niet onderteken, want ik sta volledig in mijn recht om dit te tekenen.
pi_28701835
quote:
Op maandag 11 juli 2005 11:19 schreef Andyvie het volgende:

[..]

Kijk, dat is goed om te weten.

Nou ja, ik word morgen gebeld door de arbeidsfunctionaris. Ik ben al gewaarschuwd door mijn buurvrouw dat ze me waarschijnlijk gaan proberen te overbluffen of bang gaan proberen te maken. Maar dan onderteken ik gewoon. Ik wacht wel even af wat die functionaris zegt. Ik wil wel wat tegemoetkoming van hun kant zien als ik dit contract niet onderteken, want ik sta volledig in mijn recht om dit te tekenen.
Je wist van tevoren dat je juist geen contract voor onbepaalde tijd zou krijgen, dus je wist al dat dit een fout was en derhalve sta je *niet* in je recht dit te ondertekenen. Tenminste, je mag tekenen zoveel je wil, maar je kunt naleving niet afdwingen, omdat het contract niet inhoudelijk overeenkomt met de bedoelingen van partijen.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  maandag 11 juli 2005 @ 11:30:54 #18
56347 Faithz
ADHD Fokker
pi_28702041
Ga anders alvast even naar de rechtswinkel en vraag hiernaar. Dan sta je straks niet met je bek vol tanden.
Trotse mamma :)
pi_28702351
quote:
Op maandag 11 juli 2005 11:22 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Je wist van tevoren dat je juist geen contract voor onbepaalde tijd zou krijgen, dus je wist al dat dit een fout was en derhalve sta je *niet* in je recht dit te ondertekenen. Tenminste, je mag tekenen zoveel je wil, maar je kunt naleving niet afdwingen, omdat het contract niet inhoudelijk overeenkomt met de bedoelingen van partijen.
Hoe verenig je dat met het feit dat de rechter een ontslag na een dergelijk contract niet meer toestaat (m.a.w. wordt contract voor onbepaalde tijd), immers, dat was ook niet de bedoeling van partijen (Werkgever wilde immers weer een tijdelijk contract, zodat hij werknemer na een jaar eruit kan gooien)?
pi_28702498
quote:
Op maandag 11 juli 2005 11:22 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Als ze met dit argument aankomen, dan onderteken ik dus wel en ga ik wel naar de rechter om te kijken wat die daarvan zegt. Want volgens mij staat in de flexwet dat een 4e contract gewoon een vast contract is. Het lijkt mij dat de werkgever zelf ook een verplichting tot controle heeft voordat er een contract wordt opgesteld.
Ik vind het heel vriendelijk van mezelf dat ik deze fout gemeld heb en dat aanbied om er samen uit te komen. Ik ken zat mensen die dat niet zouden doen.
pi_28702968
quote:
Ten eerste vindt omzetting van een contract voor bepaalde tijd naar een contract voor onbepaalde tijd plaats als de arbeidsverhouding van partijen aan bepaalde voorwaarden voldoet, te weten:
- Partijen meerdere arbeidsovereenkomsten hebben gesloten, terwijl er drie jaren zijn verstreken sinds het aangaan van de eerste arbeidsovereenkomst.
- Partijen binnen een termijn van drie jaar drie arbeidsovereenkomsten hebben gesloten, welke zij laten volgen door een vierde arbeidsovereenkomst.
- Partijen één arbeidsovereenkomst sloten voor langer dan drie jaar, welke zij na een korte onderbreking voor bepaalde tijd laten volgen, dan wel direct laten volgen door een overeenkomst voor een duur van langer dan drie maanden.

Voorgaande brengt met zich mee dat ondanks dat partijen denken dat zij weer een contract voor bepaalde tijd aangaan, er toch sprake kan zijn van een contract voor onbepaalde tijd. Krachtens de wet wordt de laatste overeenkomst voor bepaalde tijd, omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd
Oftewel, wat er ook in je contract staat, je hebt bij de volgende getekende arbeidsovereenkomst een vast contract, volgens de wet. Een rechter zal je hier gelijk in geven, mocht het zover komen.
quote:
Ten tweede kan er geen proeftijd bedongen worden als:
1. De medewerker heeft reeds als uitzendkracht voor de werkgever gewerkt (niet op jou van toepassing)

2. De medewerker is eerder in dienst geweest bij de werkgever, ook al zitten er meer dan 3 maanden tussen de twee arbeidsovereenkomsten

In deze situatie kan alleen een nieuwe proeftijd worden bedongen, wanneer de nieuwe arbeidsovereenkomst duidelijk andere vaardigheden en verantwoordelijkheden van de medewerker eist, waarover de ervaringen gedurende de vorige arbeidsovereenkomst geen voldoende inzicht hebben gegeven. Dat gaat vooral op als de nieuwe arbeidsovereenkomst, weinig van doen heeft met de vorige overeenkomst, waardoor het als een nieuw begin gezien kan worden. Doordat het genoemde criterium lastig te gebruiken is, kan er grote rechtsonzekerheid ontstaan over de vraag of de proeftijd geldig is. Mede daarom wordt er afgeraden in deze situaties een proeftijd te bedingen.

3. De medewerker komt van rechtswege in dienst van de werkgever, doordat er sprake is van overgang van onderneming (nvt)

4. De nieuwe werkgever is redelijkerwijze als de opvolger van een vorige werkgever te zien (nvt)
Je hebt dus geen proeftijd, en daarmee kunnen ze je er niet uitflikkeren zonder een echte ontslagprocedure te gaan voeren. Dat wil zeggen, na het tekenen van de verlenging van je contract.

Je mag nu dus maar gaan hopen dat ze niet beslissen je contract niet te verlengen, want dan sta je nu dus op straat....
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_28703329
quote:
Op maandag 11 juli 2005 11:42 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Hoe verenig je dat met het feit dat de rechter een ontslag na een dergelijk contract niet meer toestaat (m.a.w. wordt contract voor onbepaalde tijd), immers, dat was ook niet de bedoeling van partijen (Werkgever wilde immers weer een tijdelijk contract, zodat hij werknemer na een jaar eruit kan gooien)?
*na* een dergelijk contract: wanneer iemand feitelijk langer dan 3 jaar / 3 contracten ergens werkt, is er van rechtswege een contract voor onbepaalde tijd.

Nu gaat het echter om een nog niet ingegaan contract, waarvan beide partijen weten dat wat er op papier staat niet de bedoeling is.
quote:
Op maandag 11 juli 2005 11:47 schreef Andyvie het volgende:

[..]

Als ze met dit argument aankomen, dan onderteken ik dus wel en ga ik wel naar de rechter om te kijken wat die daarvan zegt.
Dat kun je zeker doen; ik ben ook benieuwd wat de rechter daar van zegt. Overigens ben ik van mening dat de werkgever nu nog, voordat jij je ondertekende contract opgestuurd hebt, vanwege de kennelijke en overduidelijke fout, het aanbod in kan trekken.
quote:
Want volgens mij staat in de flexwet dat een 4e contract gewoon een vast contract is. Het lijkt mij dat de werkgever zelf ook een verplichting tot controle heeft voordat er een contract wordt opgesteld.
Maar je geeft zelf aan dat het de bedoeling was dat je drie maanden niet bij deze werkgever zou werken, juist om de flexwet te omzeilen.

De vraag is ook wat de rechter daar van vindt.
quote:
Ik vind het heel vriendelijk van mezelf dat ik deze fout gemeld heb en dat aanbied om er samen uit te komen. Ik ken zat mensen die dat niet zouden doen.
Helemaal mee eens ! Maar eerlijkheid wil nogal eens leiden tot het verlies van je rechten.

[ Bericht 46% gewijzigd door _-rally-_ op 11-07-2005 12:26:58 ]
pi_28703540
quote:
Op maandag 11 juli 2005 12:24 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Dat kun je zeker doen; ik ben ook benieuwd wat de rechter daar van zegt. Overigens ben ik van mening dat de werkgever nu nog, voordat jij je ondertekende contract opgestuurd hebt, vanwege de kennelijke en overduidelijke fout, het aanbod in kan trekken.
Begrijp ik het goed dat je hiermee eigenlijk zegt, dat als ik daar wil werken, dat ik nu moet ondertekenen voordat ze het eventueel in zouden kunnen trekken?
Mogen ze zoiets eigenlijk nog intrekken? Het contract is van hun zijde namelijk al ondertekend.
pi_28703632
quote:
Op maandag 11 juli 2005 12:20 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

*na* een dergelijk contract: wanneer iemand feitelijk langer dan 3 jaar / 3 contracten ergens werkt, is er van rechtswege een contract voor onbepaalde tijd.

Nu gaat het echter om een nog niet ingegaan contract, waarvan beide partijen weten dat wat er op papier staat niet de bedoeling is.
Wat er op papier staat, is een jaarcontract, wat de bedoeling van beide partijen was. Alleen de rechtspraak maakt hier een contract voor onbepaalde tijd van. Iets wat beide partijen geacht worden ook reeds al te weten, het staat immers in de wet.

Daarmee heeft TS werkgever dus eigenlijk niets "nieuws" vertelt en zie ik niet in wat dit verandert aan de situatie.

Werkgever heeft het contract reeds ondertekend, dus heeft werkgever mijns inziens een probleem.
pi_28703932
quote:
Op maandag 11 juli 2005 12:31 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Wat er op papier staat, is een jaarcontract, wat de bedoeling van beide partijen was. Alleen de rechtspraak maakt hier een contract voor onbepaalde tijd van. Iets wat beide partijen geacht worden ook reeds al te weten, het staat immers in de wet.

Daarmee heeft TS werkgever dus eigenlijk niets "nieuws" vertelt en zie ik niet in wat dit verandert aan de situatie.

Werkgever heeft het contract reeds ondertekend, dus heeft werkgever mijns inziens een probleem.
Eens, lees mijn wetteksten en uitleg van hierboven nog maar eens...
I'm just a Soul whose Intentions are Good
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')