abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 9 juli 2005 @ 10:26:22 #1
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_28647437
Er was eens een held:

Achter een bureau:

Die een plan had:

En dat idee was het volgende:
weet je wat, we gaan 1 OV -chip invoeren! Het is namelijk schandalig dat je niet op 1 kaartje én je busreis kan stempelen én je treinreis. Want nu moet je eerst stempelen tot aan station, en dan daar n kaartje kopen. Mits je geen OV-kaart heb.

En het is natuurlijk veel makkelijker om alles op de chip te zetten.

Want nu moet die conducteurs en conductrices gewoon langslopen tijdens een controle in de tram,doen ze 1 seconde per kaartje, en lopen ze binnen 20 seconden heel de tram door, en geven dan een boete of 3 aan mensen voor zwart rijden. Dat is veeells te efficient. Ze moeten allemaal een OV-chip lezer, waarbij je minstens 5 seconden over een chip lezen doet.

Want een chip is handiger, vast wel Toch mevrouw de schoonmaaksters?
Que achalleah nimtshe?
Ja dus, bij deze heeft onderzoek uitgewezen van wel, *opschrijft.

Samenvatting, welke kneus heeft ervoor gezorgd dat er 1 OV chip komt!?!?!
Das veels te lastig controleren, vooral in treinen die straks met 60% aan studenten zit en 20% met een jaarkaart. Dat gaat straks allemaal op de chip!

Nee meneer de held, heel mooi bedacht.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  zaterdag 9 juli 2005 @ 10:27:12 #2
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_28647459
Ja inderdaad meneer of mevrouw de soort van held:

zeg nu maar sorry, en dat je het nooit meer zal doen
  zaterdag 9 juli 2005 @ 10:30:34 #3
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_28647523
Overigens bleek/blijkt de OV-chipkaart niet zo waterdicht te zijn. Ik heb gehoord dat je rustig de bus kunt instappen (inchecken) en dan doen alsof je uitstapt (uitchecken). Een nieuwe methode van frauderen is gevonden (waar ik overigens veel eerder mee kwam).
  zaterdag 9 juli 2005 @ 10:36:16 #4
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_28647619
quote:
Op zaterdag 9 juli 2005 10:30 schreef Ofyles2 het volgende:
Overigens bleek/blijkt de OV-chipkaart niet zo waterdicht te zijn. Ik heb gehoord dat je rustig de bus kunt instappen (inchecken) en dan doen alsof je uitstapt (uitchecken). Een nieuwe methode van frauderen is gevonden (waar ik overigens veel eerder mee kwam).
>Maar meneer, we werken al jaren met stempelen, het werkt perfect, iedereen met een OV loopt zo de bus in, laat een halve tel zijn OV zien of zijn maandkaart of, desnoods, laat hij/zij wat stempelen. Ongeveer 2 op de 10 mensen moeten stempelen (en dan overdrijf ik).

Dat is veels te handig, dat moeten we toch op de 1 of andere manier kunnen digitaliseren, zodat we precies zien wie waar reist, vast wel handig ergens ivm terrorisme ofzoiets hips. Kunnen we vast nog wel ergens subsidie voor krijgen.

>Maar meneer, dan duurt het instappen van 10 mensen geen 15 seconden, maar 1 minuut, dan gaan we klanten verliezen. Reken maar uit hoeveel tijd dat extra is, als je bijvoorbeeld op je reis 20 haltes af moet leggen.

Och, dan ontslaan we wel een paar chaffeurs, omdat ze niet goed hun werk doen ofzo.

>Ja maar meneer, die chaffeurs hoeven dan niet meer te kijken, het gaat om het lezen van de chip, dat duurt een paar tellen.

Zoek jij ondertussen eens uit hoe we dit eventueel op chaffeurs kunnen spelden?

>what-eveurrr
  zaterdag 9 juli 2005 @ 10:48:16 #5
111382 Ofyles2
pi_28647804
Dat komt omdat sommige reizigers of te traag zijn of niet op de hoogte blijven van de actuele ontwikkelingen.

PS: Dit wordt een tweemanstopic als het zo doorgaat.
  zaterdag 9 juli 2005 @ 10:59:49 #6
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_28647972
Ik vind het juist wel een goed plan om zoiets in te voeren, dat eeuwige gelazer met die ellendige strippenkaarten

Geef mij maar gewoon een pasje wat geldig is in al het OV en je bv dmv een bankoverschrijving of dmv een chipper oplaadpunt op te waarderen is. (ik vind niet dat je het alleen in een chipoplaadpunt moet kunnen opladen omdat het dan wéer omslachtig wordt)
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  zaterdag 9 juli 2005 @ 11:04:56 #7
111382 Ofyles2
pi_28648041
In Hong Kong werd een soortgelijk betaalmiddel in één hap ingevoerd. Maar hier moet het zonodig gefaseerd.
  zaterdag 9 juli 2005 @ 11:11:03 #8
74196 doemaardrie
of toch vier???
pi_28648134
quote:
Op zaterdag 9 juli 2005 10:59 schreef Metro2005 het volgende:

Geef mij maar gewoon een pasje wat geldig is in al het OV en je bv dmv een bankoverschrijving of dmv een chipper oplaadpunt op te waarderen is. (ik vind niet dat je het alleen in een chipoplaadpunt moet kunnen opladen omdat het dan wéer omslachtig wordt)
Dan kunnen ze je ook van die handige op maat gesneden reclameshit toe gaan sturen.
pi_28648439
Maar ze hebben er niet aan gedacht dat de banken de mensen al een chipknip hebben aangesmeerd op hun bankpas, waar ze dit gewoon ook op kunnen doen?
Waar dus al een oplaadfunctie enzo op zit, en waar de laatste transacties achteraf nog van afgelezen kunnen worden?
Neej, vooral weer iets nieuws introduceren!!! DENK NA, STOMME VARKENS (daarmee bedoel ik dus die vervoerslullo's)
Da gao nie nou!
pi_28648607
Die OV-chip wordt heel anders dan de Chipknip... De OV-chip zal een magneetpasje worden wat je een halve tel tegen een plaatje moet houden en dan gaat het poortje open. Dat gaat dus veel sneller dan zo'n chipknip waar het idd minstens zo'n 5 seconden duurt voordat de transactie voltooid is.
  zaterdag 9 juli 2005 @ 11:44:40 #11
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_28648632
quote:
Op zaterdag 9 juli 2005 11:31 schreef vigier het volgende:
Maar ze hebben er niet aan gedacht dat de banken de mensen al een chipknip hebben aangesmeerd op hun bankpas, waar ze dit gewoon ook op kunnen doen?
Waar dus al een oplaadfunctie enzo op zit, en waar de laatste transacties achteraf nog van afgelezen kunnen worden?
Neej, vooral weer iets nieuws introduceren!!! DENK NA, STOMME VARKENS (daarmee bedoel ik dus die vervoerslullo's)
Dat bedoel ik dus, het zijn echt van die "helden". Die "helden" die op een verjaardag zo nodig moeten vertellen dat ze een nieuw OV -chip systeem hebben ingevoerd, nationaal. En liefst er ook nog bij verzinnen dat een ander hip land, ala USA, Australie of wat dan ook, meekijkt, omdat hun het ook willen invoeren.

Joh flikker op! Met die strippen zie je in 1 tel of je genoeg heb, als je het opvouwd is het kleiner dan een creditcard, als je het verliest is het geen ramp, zo een OV-chip is gewoon echt nergens goed voor.

Het enigste wat ik hier gezien heb, is dat het in Hong Kong ook is, maar verder kan ik nog geen enkel voordeel bedenken tov een normaal strippenkaartje + treinkaartje.
  zaterdag 9 juli 2005 @ 11:45:44 #12
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_28648647
6000 pasjes voor evenveel doelen

Waarom wordt er gewoon niet een algemene chipkaart gemaakt waarop verzekering, zieken verzekering, paspoort/rijbewijs/ID, OV, bankzaken ed gewoon electronisch worden weggeschreven, dus gewoon als een database erop gezet welke per systeem los wordt aangesproken. Dus niet dat je bank zomaar bij je verzekering kan of vice versa.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_28648653
Die transacties op een chipknip kunnen VEEL sneller, net zo snel als dat langswaaien... enige wat er lang aan zou duren is het in de gleuf steken
Maar gaan ze dan met RFID werken ofzo?
Da gao nie nou!
  zaterdag 9 juli 2005 @ 11:46:30 #14
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_28648660
quote:
Op zaterdag 9 juli 2005 11:42 schreef Threepio het volgende:
Die OV-chip wordt heel anders dan de Chipknip... De OV-chip zal een magneetpasje worden wat je een halve tel tegen een plaatje moet houden en dan gaat het poortje open. Dat gaat dus veel sneller dan zo'n chipknip waar het idd minstens zo'n 5 seconden duurt voordat de transactie voltooid is.
Ah, zo een pas had ik ook in Nieuw Zeeland, dan laat je die pas gewoon in je portomonnee, en leg je je portomonnee op een kastje, en na een halve tel zegt ie "accepted".
Die pas kocht je dan 1 keer voor 80 dollar, en dan zat er 1 maand reizen op, vervolgens kon je em weer 1 maand verlengen met 70 dollar.
Alleen was dat geldig voor 1 van de 3 busmaatschappijen, dus je moest een beetje gaan vogelen.
Ik verwacht dat ze zoiets dan gaan invoeren?

(je kocht de kaart overigens gewoon in de bus, ja als hij 5 maandkaarten op een dag verkocht had ie inderdaad 400 dollar in de pocket)
pi_28648691
quote:
Op zaterdag 9 juli 2005 11:42 schreef Threepio het volgende:
Ik ben benieuwd hoe ze de kleinere stations in Nederland helemaal gaan afbakanen, als ze met poortjes gaan werken. Ik dacht aan hoge prikkeldraadmuren met gewapende soldaten erop.
  zaterdag 9 juli 2005 @ 11:49:11 #16
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_28648700
quote:
Op zaterdag 9 juli 2005 11:45 schreef Skull-splitter het volgende:
6000 pasjes voor evenveel doelen

Waarom wordt er gewoon niet een algemene chipkaart gemaakt waarop verzekering, zieken verzekering, paspoort/rijbewijs/ID, OV, bankzaken ed gewoon electronisch worden weggeschreven, dus gewoon als een database erop gezet welke per systeem los wordt aangesproken. Dus niet dat je bank zomaar bij je verzekering kan of vice versa.
inderdaad

gewoon wéér een pasje
straks heb je je AH bonuskaart,
je Karwei kluskaart,
je Bankpas,
je ID-kaart voor op werk / school,
je fitnesskaart,
je kaart om sneller door te lopen bij de ingang tijdens het uitgaan
en ook nog eens de OV-chip
ohja, en niet te vergeten, je normale ID-kaart

machtig, en dan heb ik niet eens zoveel pasjes

en stel nou dit he, pas met sensation zag ik mensen die helemaal uit zweden en engeland kwamen voor het feest. Ja ga daar maar in een ander topic over de muzieksmaak twisten, maar het gaat erom, hun hadden alleen maar een kaartje nodig van schiphol naar de arena en weer terug, verder niks

hoe doe je dat? eerst een pas kopen voor 10 euro, en dan met 3 euro laden, reizen, en dan die pas wegflikkeren?
  zaterdag 9 juli 2005 @ 11:51:21 #17
31812 PuinzOOi
Baa Baa Black Sheep
pi_28648735
Off topic: Even uit nieuwschierigheid Yildiz, wat heb je in NZ gedaan?

On topic: Ik betwijfel of Nederland het werkend kan opleveren, ik zie al weer allerlei scenario's waarbij het systeem vast loopt en heel NL-OV op z'n kont ligt...
"THE SECRET TO CREATIVITY IS KNOWING HOW TO HIDE YOUR SOURCES"
  zaterdag 9 juli 2005 @ 11:52:41 #18
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_28648753
quote:
Op zaterdag 9 juli 2005 11:51 schreef PuinzOOi het volgende:
Off topic: Even uit nieuwschierigheid Yildiz, wat heb je in NZ gedaan?

On topic: Ik betwijfel of Nederland het werkend kan opleveren, ik zie al weer allerlei scenario's waarbij het systeem vast loopt en heel NL-OV op z'n kont ligt...
3 maanden "afstudeerstage" van het MBO, wat rondreizen, en t was dus het hoofddeel van een verkapt-wereldreisje
  zaterdag 9 juli 2005 @ 11:52:55 #19
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_28648758
Het wachten is dan ook op het alles in één pasje, en dan nog beter: ook één pincode voor alles (inloggen school/werk)
Bij tijd en wijle aanwezig...
  zaterdag 9 juli 2005 @ 11:55:08 #20
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_28648792
quote:
Op zaterdag 9 juli 2005 11:52 schreef greatgonzo het volgende:
Het wachten is dan ook op het alles in één pasje, en dan nog beter: ook één pincode voor alles (inloggen school/werk)
nouja, naar het strand neem ik weer liever niks mee, op een ID kaart hier of daar ergens verstopt na... (en wat cash uiteraard)
pi_28648797
quote:
Op zaterdag 9 juli 2005 11:49 schreef Yildiz het volgende:

[..]

inderdaad

gewoon wéér een pasje
straks heb je je AH bonuskaart,
je Karwei kluskaart,
je Bankpas,
je ID-kaart voor op werk / school,
je fitnesskaart,
je kaart om sneller door te lopen bij de ingang tijdens het uitgaan
en ook nog eens de OV-chip

machtig, en dan heb ik niet eens zoveel pasjes
- bieb
- andere supermark
- echte id kaart
- rijbewijs (kan volgens mij ook tegenwoordig op zo'n pasje?)
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
  zaterdag 9 juli 2005 @ 12:09:39 #22
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_28649054
quote:
Op zaterdag 9 juli 2005 11:55 schreef SHERMAN het volgende:

[..]

- bieb
- andere supermark
- echte id kaart
- rijbewijs (kan volgens mij ook tegenwoordig op zo'n pasje?)
dat zijn er al 5 teveel

je zou inderdaad gewoon max. 3-4 pasjes moeten hebben
1:ID-kaart met bijbehorende (semi)overheids instellingen, dus bieb OV, dat soort dingen, maar ook rijbewijs en heel de zooi
2: bankpas, met hier evt ook maar je OV chip op, dan maar dubbel
3: je algemene kortingspas, voor de AH bonuskaart, karwei, andere supermarkten, uitgaansgelegenheden, die crap
4: ID-kaart voor op je werk / school

zo, 4, en meer wil ik niet
pi_28650481
slim
  zaterdag 9 juli 2005 @ 14:35:31 #24
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_28652507
quote:
Op zaterdag 9 juli 2005 13:14 schreef the_legend_killer het volgende:
slim
FOK! is degene die het waar moet gaan maken in deze wereld

Wie begint?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')