abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 9 juli 2005 @ 00:02:43 #1
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_28642143
Voorbereiding:
Het beste kun je het vlees aan reepjes (blokjes) snijden van 1,5 bij 1 cm. Laat de satestokjes eerst een tijdlang in water weken, dit voorkomt dat de stokjes verbranden bij het barbecuen. Rijg maximaal 3 stukjes vlees op een stokje. Hierna ga je de aangeregen stokjes 2 a 3 uur in een marinade zetten.

Standaard marinadesaus:
Maak een marinade van gelijke delen Ketjap en water en voeg wat sambal toe. De sambal dient zeer spaarzaam gebruikt te worden. Je kunt er voor kiezen om ringen ui en stukjes verse knoflook aan de marinade toe te voegen.

Een ander lekkere marinade voor bij kip of varkensvlees is de volgende:

Doe in een diepe bak of pan voldoende zoete Ketjap (het ligt eraan hoeveel sate je gaat maken). Strooi 2 theelepels kerrie erin. Voeg 2 theelepels citroensap, een flinke ui in ringen gesneden en 2 of 3 teentjes knoflook toe. De knoflook wordt in stukjes gesneden. Als laatste voeg je een flinke scheut slaolie of olijfolie toe. Dit is om het aanbranden van het vlees tegen te gaan. Snijd het vlees in reepjes van 1/2 dik en 2 cm lang. Het vlees wordt los in de marinade gedaan. Laat het vlees minimaal 3 uur trekken en wentel het vlees tussendoor even om en om. Hierna wordt het vlees pas aan de stokjes geregen. Druk met de vingers het vlees een beetje plat. Het voordeel van deze manier is dat het vlees eerder gaar is en mals blijft.

Heeft er nog iemand anders lekkere recepten? Ik ben ook nog op zoek naar het recept voor de surinaamse sate
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_28646371
Je hebt van wyko ook een marinade....
Kant en klaar.
Kophaas in stukken snijden, in zakken doen, met marinade en al invriezen.
Zo trekt de marinade nog meer in, en als je "opeens" besluit te BBQ'en heb je altijd wat.
Alleen de grotere stukken moet je dus niet op een lullig klein pinnetje doen...
Die rijgen we hier aan ijzeren pinnen.

Kip in hete marinade:

Ketjap
Eagle chili saus
slaolie
knoflook

Overnacht laten staan in koelkast... Jammie!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  zaterdag 9 juli 2005 @ 07:31:27 #3
15869 gr8w8
Better by design.
pi_28646380
Ik mis het stuk voordat je het vlees in blokjes snijdt. Slacht je ook zelf?

Serieus, pak je kip, of varken. En welk stuk?
Welkom bij de V&D der webfora.
  zaterdag 9 juli 2005 @ 07:35:15 #4
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_28646384
Het verdient aanbeveling lekker vet vlees te nemen. Neem in je marinade ook een papaya, daar word het taaiste vlees mals van, mals vlees boterzacht, en zacht vlees lost op
:-)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_28646396
quote:
Papaya

Uiterlijk:
Een ronde tot ovaalvormige vrucht van ca. 15 tot 20 cm lang. De schil is groenachtig geel tot geel en wordt meestal niet gegeten. Het vruchtvlees is geel-oranje tot donker oranje gekleurd en binnen in de papaya is de zaadholte gevuld met zwart tot donkerbruin gekleurde zaadjes. De zaadjes kunnen gedroogd worden en worden gebruikt als peper in bepaalde gerechten.

Landen van herkomst:
Tropische gebieden in Midden Amerika, Azië, Zuid-Afrika en Midden Afrika.

Aanvoer:
Het hele jaar rond.

Smaak:
De papaya is zoet van smaak en doet soms denken aan meloen.

Narijpen:
Een papaya wordt tamelijk groen geoogst en rijpt het best na op kamertemperatuur. Een papaya is rijp als hij grotendeels of helemaal geel is doorgekleurd.

Aansnijden:
Halveer de papaya en verwijder met een lepel de zaadlijsten met de zwarte zaadje. Halveer eventueel de helften nogmaals en snijd het vruchtvlees uit de schil. Besprenkel de papaya eventueel met limoen, dit maakt de smaak van de papaya nog uitgesprokener.

Bijzonderheden:
De zaadjes van de papaya kunnen eventueel gedroogd worden. Ze zijn dan pittig van smaak en kunnen als peper verwerkt worden. De papaya bevat een eiwitsplitsend enzym, de papaïne. Dit eiwitsplitsend enzym zorgt er voor dat de papaya licht verteerbaar is en gebruikt bij vleesgerechten wordt het vlees malser. Bij verwerking met gelatine gaat het de gelatinewerking tegen.

Hmmm, klinkt goed.
Wordt het vlees dan niet te zoet?
Of kan je daar weer iets anders tegen doen?
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  zaterdag 9 juli 2005 @ 07:55:28 #6
45206 Pietverdriet
pi_28646429
quote:
Op zaterdag 9 juli 2005 07:40 schreef Oblivion het volgende:
[afbeelding]
[..]

Hmmm, klinkt goed.
Wordt het vlees dan niet te zoet?
Of kan je daar weer iets anders tegen doen?
Je doet natuurlijk geen hele papaya in de marinade, maar een kwart ofzo. En als je geen zoete ketjap gebruikt dan is het zoetige ook geen bezwaar. De rest van de papaya kan je door een fruitsalade doen, altijd lekker bij BBQ.
Overginds (ik zou dit niet moeten zeggen) kan je het enzym wat in de papaya zit, wat het vlees zacht maakt, ook gewoon los kopen.
  zaterdag 9 juli 2005 @ 08:01:17 #7
111260 Charmian
a little joy
pi_28646447
The only true wisdom is in knowing you know nothing. -- [b]Socrates [/b]
I know nothing, I come from Barcelona. -- [b]Manuel[/b]
  zaterdag 9 juli 2005 @ 19:08:01 #8
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_28659152
quote:
Op zaterdag 9 juli 2005 08:01 schreef Charmian het volgende:
Een heleboel saté-recepten: http://www.devlamindepan.nl/index.html?sate/st0006.htm
Staat hier ook surinamse tussen of zijn dit alleen indische gerechten?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zaterdag 9 juli 2005 @ 19:17:08 #9
111260 Charmian
a little joy
pi_28659365
Zo te zien zijn het alleen indische recepten, maar ik heb even voor je verder gegoogled:

surinaams sate
Benodigdheden

1 kg kipfilet, 1 ui,
2 teentjes knoflook,
2 eetl. 5-kruidenpoeder(verkrijgbaar bij toko),
1 eetl. asi-no-moto,
2 maggi blokjes,
2-3 eetl. zoete of zoute sojasaus,
zout en peper, saté stokjes.

Bereidingswijze

Kipfilet snijdt u in blokjes. Ui en knoflook fijnstampen, daarna mengt u de 5- kruiden poeder,
asi-no-moto, maggi blokjes, zoete of zoute soja saus, zout en peper op smaak. Blokjes kipfilet samen toevoegen
met marinade, zet het dan voor 3 uur in de koelkast . Ondertussen zet u de saté stokjes
in water, zodat ze niet gaan aanbranden.
Bak ze in de olie ,als ze gaar zijn leg ze dan even op een stukje keuken rol om het vet op te nemen.

Ik denk dat de 5-kruidenpoeder het surinaams maakt. Het zal me niets verbazen als je het naar babi pangang vind smaken, het lijkt op de marinade daarvan.
  zaterdag 9 juli 2005 @ 20:49:43 #10
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_28661702
asi-no-moto is toch ve-tsin, he?

Ik zal eens bij mijn bestandjes kijken voor Sranang Saté maar ik heb mijn twijfels *schaam*
Die van Charmian ziet er wel zéér Suri uit met die bouillonblokjes! En volgens mij gebruiken ze ook meer zoute ketjap dan zoete (ketjap asin dus).

Als je niks meer van me hoort heb ik geen aanvullingen gevonden uit de Suri-hoek...
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
  zaterdag 9 juli 2005 @ 20:50:43 #11
111260 Charmian
a little joy
pi_28661724
quote:
Op zaterdag 9 juli 2005 20:49 schreef dutch-mamma het volgende:
asi-no-moto is toch ve-tsin, he?
  zaterdag 9 juli 2005 @ 20:53:33 #12
66422 dutch-mamma
pi_28661813
Martijn, ik heb nog wel wat recepten van allerlei niet-Indische spiesjes, niet Surinaams, meer Midden oosten, Grieks en zo... Ik moet het even uitzoeken, duurt even.

u hoort nog van ons, belt u ons niet, wij bellen u, etc etc etc
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
  zaterdag 9 juli 2005 @ 21:33:26 #13
66422 dutch-mamma
pi_28662849
Komt-ie...!

Ik heb nog een bestand, dus als je goesting hier niet tussen zit, wil ik daar ook wel even spitten.

Husseini Kebab (Indiase gemarineerde lamsspiesjes)
1 kg lamsschouder
sap van 1 citroen
2 theelepels zout
1 1/2 theelepel versgemalen zwarte peper
1 middelgrote gepelde ui
2 gepelde teentjes knoflook
7 cm verse gemberwortel, geschild
1 1/2 theelepel chilipoeder
2 1/2 dl yoghurt
2 theelepels korianderzaad
2 theelepels komijnzaad
1 theelepel anijszaad
Noot: De bepalende ingrediënten zijn hier de aromatische specerijen: geroosterde koriander, komijn en anijs.
Been het vlees het liefst zelf uit, daar de meeste slagers te veel vet laten zitten.
Been het vlees uit en snijd het teveel aan vet weg. Snijd het in blokjes van 3 cm, leg ze in een kom, bedruppel met citroensap en bestrooi met zout en peper. Wrijf het vlees goed in met dit alles en zet het weg.
Hak in een blender of keukenmachine de ui, knoflook en gember met chilipoeder fijn. Voeg de yoghurt toe en zeef de sappen van het vlees erbij. Meng alles goed en schenk uit over het vlees.
Laat het vlees afgedekt minstens 24 uur marineren op een koele plek; keer de blokjes af en toe zodat ze gelijkmatig marineren.
Spreid intussen het koriander-, komijn- en anijszaad uit op een bakplaat en rooster 10-15 minuten in de oven op 200 °C. Neem ze uit de oven, laat afkoelen en vermaal tot poeder in een vijzel.
Steek de blokjes vlees aan ingevette spiesjes en bestrooi met de gemalen specerijen. Leg de spiesjes op het voorverwarmde rooster van de barbecue en rooster ze zachtjes boven houtskool gaar; draai geregeld, zodat het vlees gelijkmatig bruint. Of rooster ze onder een matig hete grill.
Dien op.

Kaapse bobotispiesen met tutti frutti (Zuid Afrika)
150 g tutti frutti
500 g rundergehakt
2 eieren
2 beschuiten
1 lepel kerrie
1/2 theelepel gedroogde munt
1/2 theelepel oregano
25 g amandelschaafsel
peper
zout
zonnebloemolie
Week de tutti frutti ± 15 minuten in heet water.
Halveer de grote vruchten.
Meng het gehakt met de eieren, de verkruimelde beschuiten, de kerrie, de munt, de oregano, de amandelen en peper en zout.
Vorm van het gehaktmengsel ± 36 kleine balletjes.
Steek de balletjes om en om met 2 vruchten aan 10-12 spiesjes, Bestrijk ze met olie en rooster ze op de hete barbecue in ± 10 minuten rondom bruin en gaar.

Kebab
Vermeng voor de kebab 350 gr lamsgehakt, 250 gr kalfsgehakt, 1 geraspte ui, 3 gehakte knoflooktenen, 3 eetlepels peterselie, 1/2 theelepel kaneel, 1/2 theelepel peper en zout en kneed dit met 1 dl water glad.
Kneed het rond (platte) grillpennen tot dunne worstjes en rooster het vlees aan beide kanten goudbruin.

Moorse kebab
500 gr lamsbout of geitenvlees
1 teentje knoflook
1 ui
2 eetlepels peterselie
1 theelepel kummel (karwijzaad)
3 theelepels paprikapoeder
1/2 theelepel zwarte peper
2 blaadjes munt
1 laurierblad
2 theelepel gemalen koriander
Snijd het vlees in flinke dobbelstenen.
Pel de ui en de knoflook en snijd ze fijn.
Hak de peterselie fijn.
Kneus de ui en de knoflook samen met de peterselie, de kummel, paprika-poeder, zwarte peper, munt, laurierblad en koriander.
Meng het vlees erdoor en marineer het minstens 6 uur.
Schep zo nu en dan de massa goed om.
Rijg het vlees aan pennen en rooster het op een houtskoolvuur.
U kunt het vlees ook roosteren onder de grill of in een op 175 C voorverwarmde oven.
Serveer de kebab met witte rijst.

Cajunkebab
olie
2 lepels gehakte bieslook of kervel
750 g rundergehakt voor de worst
1 a 2 lepels cajunkruiden voor de worst
zout voor de worst
2 lepels gehakte kervel voor de worst
2 teentjes knoflook voor de worst
2 lepels bieslook voor de worst
1 lepel geraspte gemberwortel voor de worst
1/2 lepel citroensap voor de worst
Vermeng de ingrediënten voor de worstjes en laat ze ± 2 uur op een koele plaats staan.
Vorm van het gehakt kleine 'worstjes' en prik die op vleespennen.
Rooster deze 'worstjes' 15-20 minuten en bestrijk ze tijdens het roosteren eventueel met een beetje olie.
Rol ze voor het serveren eventueel door de fijngehakte kruiden.

Marokkaanse kefta
1 gesnipperd ui
4 lepels koriander
2 lepels peterselie
2 lepels olie
zout
peper
1 theelepel paprikapoeder
1 mespunt kaneel
500 a 600 g rundergehakt of tartaar
Meng 1 gesnipperd ui, 4 lepels verse koriander, 2 lepels peterselie, 2 lepels olie, zout, zwarte peper, 1 theel. paprikapoeder en een mespunt kaneel met 500-600 g rundergehakt of tartaar, draai er 16-18 dunne worstjes van 5-6 cm van en leg ze 6-8 minuten op de barbecue.

Griekse kefta
Rianne Buis/Manousos Daskalogiannis
3 sneetjes oud witbrood
2 a 3 teentjes knoflook
1 ui
250 g rundergehakt
250 g lamsgehakt
2 lepels olijfolie
1 losgeklopt ei
1 lepel metaxa of ouzo
1 bosje peterselie
1 lepel gehakte munt
1 theelepel oregano
1/2 theelepel kaneel
zout
peper
bloem met wat zout en peper
olijfolie
Week het brood in wat water, verwijder de korstjes, knijp het brood goed uit en doe in een kom.
Stamp de knoflook met een lepel brood in de vijzel, doe dan bij de rest van het brood.
Rasp de ui fijn boven het brood.
Voeg de overige ingrediënten toe, behalve het meel en de olijfolie. Kneed een egale smeuïge massa. Zet 1 uur afgedekt in de koelkast.
Draai walnootgrote balletjes en rol door de gekruide bloem.
Verhit een flinke laag olijfolie en bak de balletjes in gedeelten romdom bruin en gaar. Laat even uitlekken tussen 2 laagjes keukenpapier.
Lekker met ouzo.
Kan warm en koud worden gegeten. Ook als onderdeel van een mezze-buffet, of als hoofdgerecht met yoghurtsaus, groene salade en auvergine. Indien warm: serveren met yoghurt-knoflooksaus of schijfjes citroen.
VARIATIES:
- voeg 1 lepel dille, chilipoeder, 1/2 theelepel djinten of ketumbar en/of 1 lepel rode wijnazijn toe.
- voeg 100 g geraspte pikante kaas en enkele lepels melk toe.
- Overgiet de balletjes met tomatensaus.

Kip-garnalenspiezen van de barbecue
500 g kipfilet
6 ananasschijven
1 teentje knoflook
1 theelepel djahé
2 lepels olijfolie
zout
peper
500 g gepelde middelgrote garnalen
12 gedroogde abrikozen
2 theelepels bloem voor de saus
1 lepel citroensap voor de saus
1 lepel pikante gembersaus voor de saus
2 fijn gesnipperde bosuitjes voor de saus
Snijd de kipfilet in blokjes.
Haal de ananasschijfjes uit het blik, maar bewaar het sap.
Laat de schijfjes goed uitlekken en snijd dan de ananas eveneens in blokjes (niet te klein).
Maak een marinade van 1 dl ananassap, de knoflook, gemberpoeder, olijfolie en wat zout en peper en leg de stukjes kip, de garnalen en het fruit hierin.
Laat ± 1/2 uur marineren.
Rijg de stukken kip afgewisseld met de blokjes ananas, de garnalen en de abrikozen aan zes met olie bestreken spiesen.
Verwarm in een pannetje de overgebleven marinade en voeg hieraan de bloem, het citroensap en de pikante gembersaus toe. Blijf flink roeren.
Doe de bosuitjes in de saus en laat het geheel even aan de kook komen, tot de saus ietsje gebonden is.
Rooster de kip-garnalenspiesen boven een gematigd vuur van de barbecue ± 10 minuten, waarbij u de spiesen voortdurend omdraait.
Serveer de saus er apart bij.

Kip-limoenspiesjes van de barbecue
1 komkommer
zout
400 g kipfilet
1 theelepel karwijzaad
sap van 2 citroenen
4 lepels olijfolie
zout
peper grofgemalen
2 limoenen
Schil een komkommer, halveer hem (haal het zaad eruit), snijd hem in plakjes, laat hem, met zout bestrooid 1/2 uur uitlekken en dep hem dan droog.
Snijd 400 gr kipfilet in blokjes en marineer die 30 minuten in een sausje van 1 theelepel karwijzaad, het sap van 2 citroenen, 4 eetlepels olijfolie en zout en grofgemalen peper naar smaak.
Snijd 2 limoenen in plakjes, rijg die met de kipstukjes om en om aan spiesen en grill ze onder de hete grill of boven withete kooltje onder keren gaar.

Kippenleverspitjes, pikante
Lekturama - Fondue, Barbecue en Grill
200 g kuiken (kip)levertjes
4 schijven ananas in stukken
12 gehalveerde gemberbolletjes
3 bananen
4 lepels slaolie
4 lepels gembersiroop
1/2 theelepel djahe
1 lepel ketjap benteng manis
1/2 theelepel suiker
1/2 theelepel zout
Droog gember, levertjes en ananas op keukenpapier. Snij de bananen in niet te dunne plakjes.
Roer door 1 lepel olie de gembersiroop, djahe, ketjap, suiker en zout.
Rijg om en om lever, ananas, banaan en gember aan satepennen, bestrijk telkens met olie en rooster gaar. Bestrijk dan met het gembersiroopmengsel, draai geregeld en neem na 5 minuten van de barbecue.

Lamsgehaktspiezen met kerstomaatjes van Emilia
1500 gr lamsgehakt
5 sjalotjes
5 el fijngesneden peterselie
5 tl fijngesneden munt
3 - 5 tl kerriepoeder
zout, peper
40 kerstomaatjes
20 blaadjes laurier
20 houten of metalen spiezen
snijd de sjalotjes fijn
meng dit door het gehakt samen met de peterselie, de munt, kerrie en peper en zout. Vorm het mengsel tot 40 ovale vormpjes.
Rijg het lansgehakt afwisselend met de kerstomaatjes en de blaadjes laurier aan spiesen.
Klaarmaken: 8 a 12 minuten op de barbecue
Smaakt lekker de fruitsalsa en aardappelsalade
Ca 3 uur van te voren maken.
Afdekken, bewaren in koeling

Lamskebab (Marokko)
4 eetlepels olijfolie
sap van 1 citroen
2 teentjes geperste knoflook
1 eetlepel paprikapoeder
1 theelepel korianderpoeder
1 theelepel komijnpoeder (djinten)
1 theelepel harissa (of snufje chilipoeder)
1 theelepel honing
1 kg. lamsvlees van de schouder in blokjes van 5 bij 5 cm.
spiezen
In de Marokkaanse keuken wordt voornamelijk veel lamsvlees gegeten. Niet alleen als gehakt, maar veel bekender natuurlijk in de vorm van Kebab!
Roer in een kom alle ingredienten door elkaar tot een marinade en meng het vlees erdoor. Laat het minimaal 2 uur marineren, maar een nacht is nog beter.Haal het vlees een uur voor bereiding uit de koelkast. Dep het vlees droog met keukenpapier en rijg het aan de spiezen. Verhit de grillplaat en grill ze 10 a 15 minuten of rooster ze op de BBQ.

Turkse lamskebab
400 gr lamsvlees
¾ dl yoghurt
2 teentjes knoflook
2 eetlepels koriandergroen
1 theelepel kardamompoeder
1 theelepel kaneel
1 theelepel cayennepeper
1 theelepel korianderpoeder
2 eetlepels citroensap
zout
geelpoeder
Snijd het vlees in blokjes en marineer die in de yoghurt met de geperste knoflook, het koriandergroen, de kruiden, het citroensap, zout en geelpoeder en rooster ze aan grillpennen.
VARIATIE (Carola Thomas)
1 citroen
2 teentjes knoflook
5 eetlepels olijfolie
1 theelepel oregano
1 theelepel tijm
zout
peper
600 g mager lamsvlees
2 grote uien
12 verse laurierbladeren
Pers de citroen uit. Pers de teentjes knoflook boven een kom uit. Roer olie, citroensap, oregano, tijm en zout en peper naar smaak erdoor.
Snijd het lamsvlees in blokjes en schep ze door de marinade. Laat het vlees ca. 4 uur afgedekt in de koelkast marineren.
Pel de uien en snijd ze elk in 6 partjes. Halveer deze partjes.
Laat het vlees in een zeef uitlekken en rijg de blokjes dan om en om met de stukken ui en laurierbladeren aan 12 spiezen.
Rooster de spiezen onder een hete grill of op de barbecue in ca. 8 minuten bruin en van binnen rosé.
Lekker met rijst.

Lever-appelspiesjes van de barbecue
3 kippenlevertjes
3 stukjes appel
citroensap
3 stukjes ui
zout
peper
Steek aan spiesen elk om en om 3 kippenlevertjes, 3 stukjes met citroensap besprenkelde stukjes appel en 3 stukjes ui. Bestrooi met zout en peper

Makreelspies van de barbecue
4 makrelen
citroensap
6 sjalotjes
4 cocktailtomaten
4 grote champignons
1 rode paprika in vieren
1 dl witte wijnazijn
olijfolie
oregano
zout
peper
Was de makrelen zorgvuldig, droog ze met keukenpapier en wrijf de vissen in met citroensap. Snij elke makreel in vier stukken. Rijg de stukken vis aan 4 spiezen, afgewisseld met de sjalotjes, tomaten, champignons en paprika.
Maak een marinade van de wijnazijn, olijfolie, oregano, zout en peper en leg de spiesen hierin. Laat op kamertemperatuur 2 uur marineren.
Neem de spiesen uit de marinade en leg ze op het barbecuerooster. Laat ze 10 minuten boven de gloeiende kool roosteren, waarbij je ze steeds draait en bestrijkt met de marinade.
Dien onmiddellijk op.

Mi'laq masjwi bi toem (Libanon)/kasbi misjwi (Jordanië) (leverspiesjes)
500 g lever
2 tenen knoflook
2 theelepels munt
zwarte peper
1 theelepel zout
1/2 dl olijfolie
Week de lever 20 minuten in koud water en droog af. Meng met de ingrediënten en zet een nachtje koel weg.
Rijg aan stokjes en barbecue heel kort.

Nem nuong (Vietnamese barbecuespiesjes)
1 lepel rijstmeel
400 g hamlappen
1/2 lepel rijstwijn
1 lepel nuoc mam
suiker
peper
zout
50 g boter
Rooster 1 lepel rijstmeel in een droge koekenpan goudbruin.
Meng 400 g hamlappen in blokjes, ½ lepel rijstwijn, 1 lepel nuoc mam, iets suiker, peper en zout, laat ½ uur staan. Haal dan door de keukenmachine.
Meng met rijstmeel en 50 g boter.
Maak 36 balletjes en rijg die aan een stokje, barbecue of grill ze.

Ninh Toa (Pittige gehaktballetjes van de barbecue)
Recept van de Californisch-Aziatische keuken.
6 lente-uitjes
2 teentjes knoflook
3 cm gemberwortel
1 ei
zout
peper
750 g gehakt halfomhalf
10 blaadjes ijsbergsla gehalveerd
2 lepels gehakte pinda's voor de saus
1 gehakt rood pepertje voor de saus
2 lepels gehakte koriander voor de saus
1 lepel gehakte gemberwortel voor de saus
sap van 2 limoenen voor de saus
165 ml kokosmelk voor de saus
Hak de lente-ui, knoflook en gemberwortel fijn en meng dit met het ei, zout en peper door het gehakt.
Draai van het gehaktmengsel balletjes (4 cm doorsnede), steek elk balletje apart aan een sat‚stokje en rooster ze in 15-20 minuten rondom gaar.
Vermeng intussen de ingrediënten voor de saus.
Omwikkel de gare balletjes met een reepje sla en rijg ze weer aan de stokjes.
Serveer ze met de saus.

Satépennen met tuttifrutti
200 g vlees in blokjes
200 g gewelde gekookte tuttifrutti
2 lepels olijfolie
barbecuekruiden
Rijg afwisselend vlees en tuttifrutti aan de stokjes.
Zorg, dat de gekookte en ontpitte zuidvruchten niet te nat zijn, omdat ze anders op het hete rooster kunnen gaan spatten.
Bestrijk het vlees voor het roosteren met een mengsel van de olie met de kruiden.
Keer de stokjes regelmatig en zorg dat het vlees goudbruin en gaar is geroosterd.
Lekker met een uitgebreid saladebuffet, versgebakken stokbrood, kruidenboters en barbecuesausjes.

Sis-kebab (Turks gegrilld vlees aan een spies)
in niet te kleine blokjes gesneden lamsvlees (zorg dat u vlees van een jong lam heeft)
olijfolie
1 citroen
1 middelgrote ui
2 teentjes knoflook
zout
wat versgemalen zwarte peper
rode peper (lijkt op grove paprikapoeder, in elke Turkse winkel te koop)
Kekik (lijkt op de Italiaanse oregano; ook in iedere Turkse winkel te koop)
Meng 2 delen olijfolie op 1 deel citroensap door elkaar (de hoeveelheid
is afhankelijk van de hoeveelheid lamsvlees).
Snijd de ui in stukken en knijp de knoflookteentjes fijn.
Meng dit door het oliemengsel.
Doe er nu zout, peper en veel rode peper en een klein beetje kekik door. Doe het lamsvlees erbij en laat het minstens 2 uur marineren (schep het af en toe om, langer marineren maakt het lekkerder).
Schuif de blokjes vlees op ijzeren pennen of lange saté-stokken.
Strooi er nu rijkelijk kekik over.
U kunt ze barbecuen of grillen.
Serveer er Turks brood (ook even op de barbecue) en een salade van tomaat, komkommer, ui, peterselie met olijfolie en azijn bij.

VARIATIE:
lamsvlees van de bout
citroensap
olijfolie
uiringen
zout
peper
Het woord sis betekent gewoon stok en daar roosterden de nomaden dan ook hun vlees aan. Ze gebruikten groen hout, dat geen vlam kon vatten.
Nu zijn het vrijwel overal metalen pennen geworden met een punt aan het uiteinde. Ze zijn ± 60 cm lang en er worden ± 6 stukken vlees aan geregen.
Let wel: echte kebab hoort nooit aan de pennen te worden opgediend, al doen ze het in de Turkse eethuizen doorgaans wel.
Bij dit gerecht is het absoluut noodzakelijk, dat u mooi mals lamsvlees gebruikt, bij voorkeur van de bout.
Laat dit ontbeende vlees in nette blokken snijden en zet ze liefst de hele nacht in een marinade van citroensap, olijfolie, uiringen, zout en peper.
Vet de pennen eerst licht in, rijg er het vlees aan en laat dit bij een zo hoog mogelijk temperatuur snel aan alle kanten dichtschroeien.
Is het mooi gaar, dus van buiten bruin en van binnen nog net rozig, stroop de blokken dan snel van de pen, leg ze op een warm bord, bestrooi ze met zeezout en tijm en dien ze direct op.
Geef er een simpele tomatensalade en een stevig stuk brood bij.

Souvlakia (Grieks lamsvlees aan spiesen)
Voor de marinade:
1/4 liter olijfolie
1/4 liter rode wijn
1 theelepel zout
1/2 theelepel peper
1 eetlepel gedroogde oregano
1 teentje knoflook
1 laurierblad

Overige ingrediënten:
1 1/2 kg lamsvlees in stukken van ± 4 cm
3 groene paprika's
2 uien
500 gr champignons
4 tomaten
Roer voor de marinade de olie, wijn, kruiden en uitgeperste knoflook in een schaal door elkaar.
Leg het in blokjes gesneden lamsvlees in deze marinade en laat het enkele uren marineren (hoe ouder het lamsvlees is, des te langer moet het marineren).
Was de paprika's, maak ze schoon en snijd ze in fijne stukken.
Schil de uien, snijd ze in grove brokken en kook de paprikastukken en de uien in een pan met kokend water en wat zout licht aan.
Spoel alles met koud water af en leg de groenten bij de marinade.
Leg ongeveer een uur voordat u gaat grilleren ook de gewassen champignons en de in vieren gesneden tomaten in de marinade.
Steek het vlees en de groenten afwisselend aan de spiesen en grilleer ze boven een houtskoolvuutje of onder de grill.
Bedruip ze daarbij geregeld met een beetje van de marinade.
Blijf grilleren tot het vlees gaar is (± 15 minuten).

VARIATIE:
600 gr varkensfilet of fricadeau
3 eetlepels olie
1 eetlepel citroensap
1 teentje knoflook
2 eetlepels oregano
2 eetlepels tijmblaadjes
peper, zout
5 laurierblaadjes
Snijd het vlees in stukjes van ongeveer 4 cm.
Klop voor de marinade de olie, het citroensap, het uitgeperste teentje knoflook, de oregano en de tijmblaadjes door elkaar.
Breng op smaak met peper en zout.
Marineer het vlees ± 2 uur in de marinade.
Breek de laurierblaadjes door de helft.
Rijg de stukjes vlees aan satéstokjes met een laurierblad ertussen.
Grilleer de souvlaki onder een voorverwarmde gril in ± 5 minuten gaar.
Bedruip het vlees tijdens het grilleren met de marinade.

NOG EENTJE
1 van bot ontdaan lamspootje
1/2 kop olijfolie
citroensap
1 theelepel zout
peper
oregano
Snijd het lamsvlees in blokjes van 2 1/2 cm en prik ze op metalen vleespennen.
Zet ze ± 1 uur in een mengsel van olie met 4 eetlepels citroensap, zout en peper.
Grill het vlees op houtskool en draai de pennen daarbij regelmatig.
Strooi er tenslotte oregano over.
Dien ze op met rijst of met patates en tomatensalade.

DE LAATSTE:
800 gr lamsbout
8 grote champignons
2 eetlepels witte wijn
1 eetlepel rode wijn
3 eetlepels olijfolie
1 eetlepel citroensap
2 teentjes knoflook uit de knijper
2 laurierbladen
1/2 theelepel gemalen zwarte peper
1 eetlepel oregano
3 grote vleestomaten
2 groene paprika's
2 uien
De voorbereidende handelingen moeten minstens 12 uur van tevoren worden verricht.
Was de champignons en besprenkel ze met de witte wijn.
Bewaar ze in de koelkast.
Snijd de tomaten in vieren.
Meng in een grote kom: olijfolie, citroensap, rode wijn, knoflook, tomaten en laurierbladen.
Snijd het lamsvlees in stukjes van ± 2,5 x 2,5 cm en bestrooi ze met zout, peper en oregano.
Schep ze vervolgens door de marinade.
Was de paprika's, verwijder zaadjes en zaadlijsten en snijd ze in stukjes van ± 2,5 cm in het vierkant.
Breng water met wat zout aan de kook en kook hierin de stukjes paprika ongeveer 4 minuten.
Breng de stukjes paprika over in een vergiet en spoel ze af met koud water.
Bewaar het kookwater.
Voeg de paprika aan de marinade toe.
Pel de uien en snijd ze in vieren.
Voeg de stukjes ui toe aan het kookwater van de paprika's en houd ze ongeveer 5 minuten tegen de kook aan.
Was de stukjes ui in een vergiet met koud water en voeg ze toe aan de marinade.
Schep nog een keer alles voorzichtig om in de marinade en leg een bordje erbovenop, zodat alle ingrediënten naar beneden worden gedrukt.
Dek de kom af met plastic en zet hem 12-24 uur in de koelkast.
Voeg de champignons met de wijn toe aan de marinade en maak de barbecue in orde.
Schuif alle ingrediënten uit de marinade op grote barbecuepennen, één pen per persoon.
Leg de pennen op de barbecue (ongeveer 5 cm boven de gloeiende
houtskool) en draai ze na ± 15 minuten om.
Rooster dan nog 10-15 minuten.
Bestrijk de pennen af en toe met de marinade.

Spitjes, geglaceerd, van de barbecue
600 g mager rundvlees
2 dl droge witte wijn
1 dl sinaasappelsap
4 lepels sinaasappellikeur
schil van 1 sinaasappel
3 lepels maïsolie
1 lepel suiker
aroma
peper
zout
12 tot 16 laurierblaadjes
Snij het vlees in blokken van 2 x 2 cm.
Klop de wijn met het sinaasappelsap, likeur en schil en marineer het vlees minstens 3 uur erin, zet koel weg maar niet in de koelkast. Laat dan uitlekken en dep droog.
Vermeng de marinade met 1 lepel olie, suiker, aroma, peper en zout en laat op laag vuur indampen en stroperig worden.
Rijg het vlees om en om met een heel of half laurierblaadje aan een metalen spies. Bestrijk met de rest van de olie en barbecue het vlees gaar. Op het laatst bestrijken met het stroopje.

Sprotjes aan het spit (barbecue)
1 kg gerookte of gestoomde sprot
sap van 2 citroenen
6 lepels bloem
1 theelepel peper
2 theelepels zout
Snij van de visjes de kop en een reepje langs de buik weg en maak inwendig schoon, verwijder desgewenst ook de graat. Druppel in de binnenkant wat citroensap.
Meng bloem met zout en peper en wentel de visjes erdoor. Rijg dan aan de pennen, bestrijk rug en buik met olie en rooster onder geregeld keren mooi van kleur.

Tikka kebab (Indiase gekruide lamsspiesjes)
500 gr lamsschouder of -bout, ontbeend
sap van 1 citroen
1 1/2 dl yoghurt
4 kleine uien, in vieren
3 gehakte teentjes knoflook
1/2 theelepel kurkuma
1 eetlepel azijn
1/2 theelepel zout
1 theelepel versgemalen zwarte peper
1 ontpitte in vierkanten gesneden groene paprika
1 citroen, in vieren, voor garnering
Noot: Tikka Kebab, een karakteristieke Noord-Indiase lekkernij, wordt op vrijwel iedere straathoek boven houtskool geroosterd. Daarom is een houtskoolbarbecue ideaal, hoewel het met een grill ook lukt.
Snijd het vlees in blokjes van 3 cm; snijd vet en zenen weg. Leg de blokjes in een ruime kom en bedruppel met citroensap. Pureer in een blender of keukenmachine de yoghurt met 2 uien, knoflook, kurkuma, azijn, zout en peper tot een homogene saus. Schenk die over het vlees en meng goed. Laat het vlees afgedekt een nacht marineren in de koelkast.
Steek de blokjes vlees om en om met stukjes paprika en de rest van de ui aan spiesjes. Rooster ze op matige hitte in 10 minuten gaar op de barbecue of onder de grill; keer ze geregeld.
Serveer ze warm, gegarneerd met parten citroen en geef er Zuurdesembrood met maanzaad/Naan en een salade bij.

Tonijnspies met citroen van de barbecue
(Allerhande)
2 citroenen
5 lepels olijfolie
vierseizoenenpeper
zeezout
6 tonijnsteaks a 110 g
24 blaadjes salie
Pers 1 citroen uit, snij de ander in 6 mooie plakjes. Snij die plakjes in vieren. Meng 1 lepel citroensap met 3 lepels olie en de peper en klop tot een marinade. Snij elke tonijnsteak in 4 blokjes.
Rijg aan 4 houten of metalen spiezen om en om 6 blokjes citroen, 6 stukjes tonijn en 6 blaadjes salie. Bestrijk met de marinade. Leg de spiesjes op een bord en besprenkel met de rest van de marinade. Laat afgedekt 3 uur in de koelkast staan.
Laat de spiezen op kamertemp komen. Bestrijk met de rest van de olie en barbecue ze in ca.4 minuten rondom bruin en vanbinnen bijna gaar. Bestrooien met zout en peper.

Varkenssatés, geroosterde Oost-West-
Ken Hom-Op reis met de wok
500 g dikke varkenskoteletten
1 lepel lichte sojasaus
1 lepel ananassap
1 theelepel zout
1/2 theelepel vijfkleurenpeper
1 lepel mirin of droge sherry
1 theelepel gedroogde tijm
1/2 theelepel ketumbar
2 theelepels suiker
1 lepel olijfolie
3 theelepels citroenrasp
eventueel sesamolie en chili-olie
Snij het vlees in blokjes van 2 x 2 cm.
Meng vlees en de overige ingrediënten (behalve sesam- en chili-olie) en laat 2 uur marineren.
Rijg het vlees aan pennen. Rooster de satés 2 minuten per kant goudbruin.
Serveren, druppel er eventueel wat olie over.

Varkensvleesspiesje met mango en ananas (warm)
500 gr hamlappen
3 sjalotjes
2 schijven verse ananas of uit blik
1 mango
12 metalen of houten satépennen
olie

voor de marinade:
1 gesnipperde sjalot
1 uitgeperst teentje knoflook
2 eetlepels ketjap manis
1 eetlepel sherry
1 eetlepel gembersiroop
1 theelepel ketoembar
In schaal ingrediënten voor marinade door elkaar roeren. Vlees in blokjes van ± 2 x 2 cm snijden en die door marinade scheppen. Schaal afdekken, in koelkast zetten en vlees ± 3 uur laten marineren. Vlees af en toe omscheppen.
Houten satéstokjes een half uur voor gebruik in bakje met water leggen.
Vlees uit marinade nemen en goed droogdeppen.
Sjalotjes pellen en in vieren snijden. Ananasschijven elk in 6 stukjes snijden. Mango schoonmaken en in 12 blokjes snijden.
Vlees afwisselend met stukjes sjalot, ananas en mango aan spiesjes rijgen. Spiesjes met weinig olie bestrijken. Rooster ± 5 cm boven houtskool plaatsen en vlees in 10-15 minuten gaar roosteren.
U kunt de spiesjes ook onder de grill roosteren.

Viskebab, Mexicaanse
600 gr kabeljauwfilet in stukken (of zwaardvis, of verse tonijn)

Voor de marinade:
1 eetlepel chilisaus
2 eetlepels ketchup
3 eetlepels tacosaus
1 theelepel chilipoeder

Voor de saus:
2 eetlepels olijfolie
1 zeer fijn gesnipperde ui
1 theelepel komijn
2 uitgeperste teentjes knoflook
1 rode paprika, zaad en zaadlijsten verwijderd, in stukken gesneden
1 blik stukjes gepelde tomaat (400 gr)
1 blik kidneybonen

Voor de garnering:
1 eetlepel fijngehakte koriander
zwarte olijven
Meng de chilisaus in een grote kom met de ketchup, tacosaus en chilipoeder en roer de stukken visfilet erdoor. Dek de kom af en laat de vis 1 uur in de koelkast marineren. Neem de stukken visfilet uit de marinade en bewaar de marinade. Vet 4 pennen licht in met olie en rijg de stukken kabeljauw eraan. Rooster de kebab, al draaiend, 10 minuten boven de gloeiende hete kool van de barbecue. Bestrijk ze steeds met wat olie. Verhit voor de saus de olie in een koekenpan. Doe er de ui, komijn, knoflook en stukjes paprika bij en bak die onder voortdurend roeren, 10 minuten of tot de groenten zacht zijn. Voeg de stukjes tomaat toe en laat nog 15 minuten pruttelen. Voeg dan de kidneybonen en de overgebleven marinade toe. Schenk de bonensaus op een dienschaal en leg er de viskebab bovenop. Garneer met zwarte olijven en vers gehakte koriander. Serveer meteen en garneer met de takjes peterselie.

Vissersspies met scampi's en gemengde sla
200 g gemengde sla
24 blaadjes veldsla
12 ongepelde scampi
2 lepels olijfolie
8 champignons
8 Jacobsschelpdieren
8 dunne plakjes gerookt spek
peper
zout
1 theelepel mosterd voor vinaigrette
3 lepels arachidisolie voor vinaigrette
1 lepel olijfolie voor vinaigrette
1 lepel citroensap voor vinaigrette
4 lepels witte wijn voor vinaigrette
peper voor vinaigrette
zout voor vinaigrette
Was de gemengde sla en snijd ze in kleine stukjes. Bewaar deze in de koelkast zodat de sla lekker krokant wordt.
Spoel de veldsla en houd ze apart.
Rijg de scampi's per 3 op een houten prikker, wentel deze door de olijfolie en kruid ze met peper en zout.
Maak de champignons schoon.
Halveer 4 Sint-Jacobsvruchten en wikkel rond elke helft een reepje spek.
Maak vervolgens de vier vissersspiesen: steek in het midden een hele St-Jacobsvrucht, links en rechts ervan een halve Sint-Jacobsvrucht in spek en aan beide uiteinden een champignon.
Wentel de spiesen door de rest van de olijfolie en kruid ze met peper en zout.
Rooster de vissersspiesen en de scampispiesjes op de barbecue.
Vermeng intussen alle ingrediënten voor de vinaigrette.
Dompel er de veldslablaadjes even in en leg ze vervolgens twee aan twee op 4 grote borden (6 blaadjes per bord).
Meng de rest van de vinaigrette door de gemengde sla en verdeel deze eveneens over de borden.
Leg 3 scampi's bovenop de veldsla en schik een vissersspies in het midden.

Thaise visspies met koriander
12 halve scholfilets in lengte gehalveerd
1 a 2 lepels harissa of sambal
2 a 3 lepels koriander
8 stengels sereh of houten spiesjes
Maak van de serehstengels mooie spiesjes door de stengels een beetje bij te
snijden en een beetje puntig te maken.
Bestrijk de repen scholfilet met harissa en bestrooi ze royaal met koriander.
Rol de visfilets op en steek ze steeds per 3 aan de serehstengels.
Grill of rooster de visspiesen in ± 5 minuten rondom bruin.

Visspies, Italiaanse, van de barbecue
200 g kipfilet
400 g zalmfilet
20 zwarte olijven zonder pit
3 lepels olijfolie
zout
peper
1 bakje kerstomaten
2 blikjes ansjovisfilets a 48 g
6 spiezen
Snijd de kipfilet en de zalmfilet in repen.
Was de kerstomaatjes.
Spoel de ansjovisfilets met koud water af en laat ze uitlekken.
Besprenkel beide met olijfolie.
Rijg alle ingrediënten om en om aan de spiezen: zalm, ansjovis, kerstomaatjes, kip en olijven.
Rooster de vis-vleesspiezen in ± 10 minuten op de barbecue gaar en bestrooi ze met wat zout en peper.

Vleesspiesjes, Griekse gegrillde (barbecue)
600 g mager varkensvlees of lamsvlees
2 lepels citroensap
3 lepels olijfolie
2 teentjes knoflook
1 theelepel oregano
1/2 theelepel tijm
1 theelepel paprikapoeder
zout
peper
pimentpoeder
cayennepeper
rode ui
tomaten
paprika
laurierbladeren
olijfolie
citroensap
Snij het vlees in blokjes.
Meng olijfolie, citroensap en de kruiden (behalve laurier) en marineer het vlees minstens een uur.
Rijg aan 4 of 8 metalen pennen, afgewisseld met kwarten rode ui, tomaat, paprika en laurier.
Rooster, keer halverwege en bestrijk met olijfolie en citroensap.
Lekker met pita, dikke yoghurt en citroen

Yakitori (Japan)
1 dubbele kipfilet (liefst met vel)
1 theelepel zout
200 gr kipgehakt
2 bosuitjes
6 eetllepels Japanse sojasaus
5 eetlepels zoete rijstwijn (mirin)
2 theelepels suiker
1 prei
1 eetlepel sesamolie
sesamzaadjes
2 eetlepels miso (sojapasta)
1 eetlepel rijstazijn
Chinese kool
Verwarm de grill voor of gebruik een witheet houtskoolvuurtje en rooster de kipspitjes rondom 10 minuten.
Kwast ze regelmatig met de marinade in.
Hak de prei heel fijn en roer de sesamolie erdoor.
Rooster de sesamzaadjes in een droge koekenpan goudbruin en schud ze op keukenpapier.
Verwarm de miso, de rijstazijn en 2 eetlepels rijstwijn al roerend in een met water omgespoeld pannetje.
Snijd het bosuigroen in reepjes.
Leg op 4 borden een koolblad en schik de kipspitjes erop.
Lepel de warme misosaus erover en verdeel er het preimengsel over.
Strooi er tenslotte de sesamzaadjes en het bosuigroen over.
Geef er een salade bij van sla, komkommer, bosui en eventueel asperges, met een sesamdressing (zie spinaziesalade) en pittig zoete ketjap-sambalsaus (van Conimex).

Yakitori van varkenshaas & groente met soja-sherry
Allerhande
2 bosuitjes
3 lepels sojasaus
3 lepels droge sherry
2 theelepels maïzena
450 g varkenshaas
24 broccoliroosjes
24 aspergepunten
24 reepjes bleekselderij
zout
3 lepels droge sherry voor het sausje
1/2 lepel gembersiroop
1 tot 2 theelepels sesamolie
1 theelepel geroosterd sesamzaad
Leg houten satéstokjes een uur in water.
Snij de bosui in ringetjes. Roer sojasaus, sherry, bosui en maïzena door elkaar. Snij het vlees in stukjes en marineer het vlees ca. 30 minuten in het sojamengsel.
Kook broccoli, peultjes, aspergepunten en bleekselderij 3 minuten in water met zout, spoel af met koud water. Steek de groente afwisselend aan 12 stokjes.
Steek het vlees aan de andere 12 stokjes. Grill het vlees 3 minuten per kant en de groenten 2 minuten.
Voor het sausje: meng sherry, sesamolie en -zaad, en gembersiroop.

Yakitori-kip (Susie Ward)
3 lepels sake of droge sherry
700 g kipfilet in blokjes van 3 x 5 cm
1.5 lepel sojasaus
8 lente-uitjes in stukjes van 5 cm
1.5 lepel sesamolie
2 lepels sesamzaad
1.5 theelepel geraspte gember
Meng sake/sherry, sojasaus, sesamolie en gember. Marineer de kip er 8 uur of een nachtje in. Warm de grill op.
Laat de kip uitlekken maar bewaar de marinade. Steek de kip met om en om een stukje ui aan een spiesje.
Rol door het sesamzaad en grill 10 minuten, keer geregeld en bedruip met de marinade. Direct serveren.

Yakitori-pennen van de barbecue
Ainsley Harriott
350 g kipfilet in blokjes
4 lepels Japanse sojasaus
2 lepels mirin
4 lepels sake
2 theelepels fijne suiker
4 shiitakes
4 lente-uitjes
in plaats van mirin kan je droge sherry met een theelepel poedersuiker gebruiken en in plaats van sake zeer droge sherry. Verder zijn 16 satéprikkers nodig, week ze 30 minuten in koud water.
Doe sojasaus, mirin, sake en suiker in een pannetje, breng aan de kook en laat enkele minuten op zacht vuur inkoken tot het wat stroperig is.
Haal de stelen van de shii-take en snij de hoedjes in vieren. Snij de lente-uitjes elk in 4 stukken van 2½ cm.
Rijg op elke satéprikker 3 stukjes kip, een stukje paddestoel en een stukje lente-ui.
Bestrijk royaal met de marinade en barbecue ze (ca.7 minuten), bestrijk ze ook tijdens het barbecue-en.
  maandag 18 juli 2005 @ 01:14:25 #14
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_28898809
quote:
Op zaterdag 9 juli 2005 07:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je doet natuurlijk geen hele papaya in de marinade, maar een kwart ofzo. En als je geen zoete ketjap gebruikt dan is het zoetige ook geen bezwaar. De rest van de papaya kan je door een fruitsalade doen, altijd lekker bij BBQ.
Overginds (ik zou dit niet moeten zeggen) kan je het enzym wat in de papaya zit, wat het vlees zacht maakt, ook gewoon los kopen.
Werkt dit ook met papaya uit blik?
En wanneer dit niet te verkrijgen is, hoe heet dat enzym, en is het een beetje betaalbaar?
Enzymen zijn doorgaans nogal duur dacht ik.
Ik laat vlees altijd zachter worden met limoen- of citroensap, lekker in de mainade voor varkenshaasjes
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  maandag 18 juli 2005 @ 01:30:42 #15
66422 dutch-mamma
pi_28899104
quote:
Op maandag 18 juli 2005 01:14 schreef BBQ-kip het volgende:

[..]

En wanneer dit niet te verkrijgen is, hoe heet dat enzym, en is het een beetje betaalbaar?
Ik laat vlees altijd zachter worden met limoen- of citroensap, lekker in de mainade voor varkenshaasjes
Het kan ook met ananas, en volgens mij ook met mango.
  maandag 18 juli 2005 @ 11:11:48 #16
45206 Pietverdriet
pi_28904446
quote:
Op maandag 18 juli 2005 01:14 schreef BBQ-kip het volgende:

[..]

Nee, waren in blik zijn verhit, en dan gaan de enzymen kapot
Het enzym heet papaïne, en dat zit in vleesmalser, vleesmalsmaakzout, en is in de meeste grote supermarkten in het kruidenrek te vinden.
  maandag 18 juli 2005 @ 14:35:02 #17
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_28910002
Ah kijk, da's handige informatie
Maar die papaya door de marinade klinkt ook wel heel erg lekker hoor
Ga ik zeker eens doen!
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  maandag 18 juli 2005 @ 14:51:37 #18
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_28910411
quote:
Op maandag 18 juli 2005 11:11 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, waren in blik zijn verhit, en dan gaan de enzymen kapot
Het enzym heet papaïne, en dat zit in vleesmalser, vleesmalsmaakzout, en is in de meeste grote supermarkten in het kruidenrek te vinden.
Is dat niet hetzelfde enzym als in verse ananas en kiwi zit dat de werking van gelatine tegen gaat?
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_28910571
quote:
Op maandag 18 juli 2005 14:51 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Is dat niet hetzelfde enzym als in verse ananas en kiwi zit dat de werking van gelatine tegen gaat?
Vergelijkbaar enzym.
Ik heb een keer een taaie biefstuk in twee stukjes gesneden. Een helft 24 uur in de koelkast, de andere helft ook 24 in de koelkast, maar gemarineerd in een fijngeprakte kiwi.

Resultaat: bij het bakken viel de het kiwi-exemplaar in draadjes uit elkaar...

Het enzym breekt vlees af, daarom prikkelt het ook een beetje in je mond.

Wijze les: Een eetlepelt gepureerde kiwi (papaya wist ik niet, bedankt) of ananas (niet zelf geprobeerd, maar prikkelt wel) door de marinade; en geef het een nachtje om in te trekken.

Uien schijnen hetzelfde doel te hebben in marinades; dus ui ook niet vergeten.
  zaterdag 23 juli 2005 @ 10:43:45 #20
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_29058085
quote:
Op maandag 18 juli 2005 14:57 schreef mgerben het volgende:
Wijze les: Een eetlepelt gepureerde kiwi (papaya wist ik niet, bedankt) of ananas (niet zelf geprobeerd, maar prikkelt wel) door de marinade; en geef het een nachtje om in te trekken.

Uien schijnen hetzelfde doel te hebben in marinades; dus ui ook niet vergeten.
Dus in ui zit het zelfde enzym als kiwi enzo?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_29059277
Mijn altijd succesvolle marinade voor kipsate:

2 fijngesneden teentjes knoflook
1/2 gesnipperde ui
1/2 kopje olie (olijf/zonnebloem)
1/2 kopje Ketjap Manis
1 theelepel Djinten
1 thelepel Ketoembar
1 eetlepel Sambal

roeren, vlees erin, zo lang mogelijk laten trekken en voila: heerlijk zachte kipsate's is het eindresultaat!
Doei.
  zaterdag 23 juli 2005 @ 11:53:01 #22
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_29059302
Wat voor Sambal gebruik je er dan voor Faithy?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_29059341
Oelek
Doei.
  zaterdag 23 juli 2005 @ 17:37:21 #24
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_29066371
ik gooi het vlees in de marinade en rijg ze pas aan de stokjes net voor het roosteren.

Geiten saté
Sateh Kambing

vlees kan je krijgen bij de islamitische slager
2 eetlepels Ketjap manis.
1 Ui in stukken gesneden) (voor het sap, de ui zelf niet roosteren)
2 teentjes knoflook
1 kneepje citroensap
2 theelepels Djahé (gemberpoeder)

Afgedekt in de koelkast laten staan voor 1 dag alvorens de stukjes vlees aan de stokjes te rijgen en te roosteren.

Serveren met ketjap manis en uitjes. (traditioneel) of pindasaus (a la orang belanda)
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  zaterdag 23 juli 2005 @ 23:46:58 #25
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_29073770
@Shark.Bait zou schaap ipv geit ook smaken? Heb hier nog schaap liggen.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')