abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28630874
Of moet je daarvoor naar een fietsenmaker en wat mag dat dan ongeveer kosten?
Ik heb er 20 euro voor over maar ben benieuwd wat een redelijke prijs is...
pi_28630892
gewoon een nieuw wiel eronder lijkt me..
Jupiler is goed
pi_28630934
Ik leg mn fiets op de grond en ga er op stampen. Als het lukt: mooi meegenomen. Als het mislukt: hij was toch al krom. En je woede ben je ook meteen kwijt.

En als dat niet lukt: bij het grof vuil staan vaak oude fietsen, demonteer daarvan de nog goede velg, en zet die onder je eigen fiets. Ikzelf heb er een voorraadje achter huis staan
pi_28630954
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 17:56 schreef Aurelium het volgende:
gewoon een nieuw wiel eronder lijkt me..
Dat wordt een iets te dure grap...
pi_28630971
De spaken aandraaien
  vrijdag 8 juli 2005 @ 18:00:08 #6
82578 Grimm
shoo bi do bi doo
pi_28631009
Beetje buigen lukt wel, en anders een oude velg bij een sloop of bij een fietshandel vragen.
Kheb geen idee wat je dat gaat kosten.
Misschien heb je een handige buurman?
pi_28631024
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 17:59 schreef JulioRicardo het volgende:
De spaken aandraaien
Wel de goeie dan hè?
Als een slag naar links is, dan draai je op het punt waar de slag is, de spraken aan de rechterkant vaster, en die aan de linkerkant losser.
Maar het is nogal een afstelwerkje om het goed te krijgen.
in a crowd you lose humanity
pi_28631050
Wiel richten bij fietsenmaker hoeft denk ik trouwens geen 20 euro te kosten. Wel een beetje afhankelijk van hoe erg de slag is.
in a crowd you lose humanity
pi_28631919
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 17:59 schreef JulioRicardo het volgende:
De spaken aandraaien
Daar zit wel iets in, maar welke spaken en hoe, naar links, naar rechts, een halve slag, een hele slag
Maar wel een goeie tip, bedankt...
pi_28631933
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 18:01 schreef Wombcat het volgende:
Wiel richten bij fietsenmaker hoeft denk ik trouwens geen 20 euro te kosten. Wel een beetje afhankelijk van hoe erg de slag is.
Een lichte slag in beide wielen...
  vrijdag 8 juli 2005 @ 18:44:24 #11
62805 rickyB
Stiften is voor mietjes
pi_28632105
Vogens mij is een voorwiel niet zo duur. Ook niet moeilijk te vervangen
Achter is wat lastiger, maar ik zou het gewoon bij de fietsenmaker laten doen.
  vrijdag 8 juli 2005 @ 18:45:55 #12
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_28632157
Ik ging altijd even 's nachts wanneer de tram niet reed door een tramrails rijden
En anders even stampen
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  vrijdag 8 juli 2005 @ 18:47:44 #13
112217 Ruubstar
Erdinger !
pi_28632201
of met een setje steeksleutels naar het station gaan
pi_28632243
dat mag niet meer dan 15 euro kosten, het is maar een paar minuten werk.
pi_28632505
Spaken goed afstellen.
pi_28632851
Je zet em bij een fietsenstalling in zo een beugel en wrikt dan net zo lang tot ie weer recht is, is mijn advies
pi_28633478
Je verdraait de spaken, zoals gezegd.

Zet je fioets op kop. Houdt een vinger vlak bij de velg en draai hetr wiel rond. Daar weaar het wiel je vinger raakt begin je met tellen van de spaken. Je draait het wiel verder totdat de velg je vinger niet meer raakt. Het aantal spaken dat je telde moet je verdraaien. Aan de kant van je vinger een halve slag losser, aan de andere kant een halve slag strakker.
\
Dit herhaal je net zolang totdat de slag er uit is.

Let wel: dit is wielenrichten voor dummies... Door dummies. Gezond verstand helpt!

Als de slag groter is dan een centimeter lukt het je niet om de slag helemaal weg te krijgen. Al was het alleen al omdat je het uit de losse hand moet doen.
Als een velg erg krom is dan is het ijzer blijvend verbogen. Is de slag klein dan veert de velg weer terug.

Vraag de fietsenmaker wat het kost. Met een beetje pech zitten de spaken vast, knappen ze af als je ze aandraait en ben je veel verder van huis. Vraag eerst advies en vraag wat het je kost.
pi_28636766
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 19:25 schreef beerten het volgende:
Je verdraait de spaken, zoals gezegd.

Zet je fioets op kop. Houdt een vinger vlak bij de velg en draai hetr wiel rond. Daar weaar het wiel je vinger raakt begin je met tellen van de spaken. Je draait het wiel verder totdat de velg je vinger niet meer raakt. Het aantal spaken dat je telde moet je verdraaien. Aan de kant van je vinger een halve slag losser, aan de andere kant een halve slag strakker.
\
Dit herhaal je net zolang totdat de slag er uit is.

Let wel: dit is wielenrichten voor dummies... Door dummies. Gezond verstand helpt!

Als de slag groter is dan een centimeter lukt het je niet om de slag helemaal weg te krijgen. Al was het alleen al omdat je het uit de losse hand moet doen.
Als een velg erg krom is dan is het ijzer blijvend verbogen. Is de slag klein dan veert de velg weer terug.

Vraag de fietsenmaker wat het kost. Met een beetje pech zitten de spaken vast, knappen ze af als je ze aandraait en ben je veel verder van huis. Vraag eerst advies en vraag wat het je kost.
Mooi verwoord, ik ga het morgen proberen, ik heb een spakenspanner dus dat moet lukken, maar volgens mij zijn het alluminium velgen dus ik moet wel erg voorzichtig te werk gaan, straks trek ik die velg nog krommer dan ie al was
Maar bedankt voor de tips...
pi_28637481
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 21:17 schreef ilona-scuderia het volgende:

[..]

Mooi verwoord, ik ga het morgen proberen, ik heb een spakenspanner dus dat moet lukken, maar volgens mij zijn het alluminium velgen dus ik moet wel erg voorzichtig te werk gaan, straks trek ik die velg nog krommer dan ie al was
Maar bedankt voor de tips...
Tip: koop stalen velgen, zijn veel sterker
De status 'bagger-user' voorbij
  zaterdag 9 juli 2005 @ 01:34:08 #20
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_28644385
Oh en mieter er eerst kruipolie op en ga dan een paar uur later beginnen. Scheelt je allicht een paar spaken
  Official ESF Kreviewer zaterdag 9 juli 2005 @ 01:35:51 #21
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_28644409
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 17:56 schreef ilona-scuderia het volgende:
Ik heb er 20 euro voor over ...
Meestal is het zo dat een winkelier eerst een prijs noemt en dan kun je daar al dan niet mee akkoord gaan.
  zaterdag 9 juli 2005 @ 01:37:08 #22
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_28644427
met of 2 hamers, of als er spaken ontbreken, de spaken vervangen en het wiel opnieuw laten richten. Mijn fietsenmaker rekent daar 10 euries voor bij wijze van vriendenprijsje.
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
  zaterdag 9 juli 2005 @ 11:10:05 #23
109833 Benjamos
Screw u guys... Im goin home!
pi_28648118
euh.. kweenie hoe jullie er toch allemaal bij komen om nieuwe wielen eronder te pleuren als er een kleine slag in zit..... dit doet je lbs met een half uurtje werk... kost max 15 euro ofzo. En niet zelf gaan klooien met hamers en spaken aandraaien....voor je het weet is de slag veel erger geworden en kun je echt nieuwe wielen gaan kopen.

gewoon naar je fietsenboer. Is niet duur.
  zaterdag 9 juli 2005 @ 11:34:42 #24
74196 doemaardrie
of toch vier???
pi_28648484
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 19:25 schreef beerten het volgende:
-knip-
Cool man dat was 1 van die dingen die ik altijd al heb willen weten, maar gewoonweg te lui voor ben geweest om uit te zoeken.
  zaterdag 9 juli 2005 @ 15:05:48 #25
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_28653390
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 19:25 schreef beerten het volgende:
Je verdraait de spaken, zoals gezegd.

Zet je fioets op kop. Houdt een vinger vlak bij de velg en draai hetr wiel rond. Daar weaar het wiel je vinger raakt begin je met tellen van de spaken. Je draait het wiel verder totdat de velg je vinger niet meer raakt. Het aantal spaken dat je telde moet je verdraaien. Aan de kant van je vinger een halve slag losser, aan de andere kant een halve slag strakker.
\
Dit herhaal je net zolang totdat de slag er uit is.

Let wel: dit is wielenrichten voor dummies... Door dummies. Gezond verstand helpt!

Als de slag groter is dan een centimeter lukt het je niet om de slag helemaal weg te krijgen. Al was het alleen al omdat je het uit de losse hand moet doen.
Als een velg erg krom is dan is het ijzer blijvend verbogen. Is de slag klein dan veert de velg weer terug.

Vraag de fietsenmaker wat het kost. Met een beetje pech zitten de spaken vast, knappen ze af als je ze aandraait en ben je veel verder van huis. Vraag eerst advies en vraag wat het je kost.
Ja, zoiets deed mijn fietsenmaker ook met een stick in zijn muil.. wokkels maken in je spaken...

Die fiets heeft nog zo'n 2 maanden gereden...
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')