Dat wordt een iets te dure grap...quote:Op vrijdag 8 juli 2005 17:56 schreef Aurelium het volgende:
gewoon een nieuw wiel eronder lijkt me..
Wel de goeie dan hè?quote:
Daar zit wel iets in, maar welke spaken en hoe, naar links, naar rechts, een halve slag, een hele slagquote:
Een lichte slag in beide wielen...quote:Op vrijdag 8 juli 2005 18:01 schreef Wombcat het volgende:
Wiel richten bij fietsenmaker hoeft denk ik trouwens geen 20 euro te kosten. Wel een beetje afhankelijk van hoe erg de slag is.
quote:Op vrijdag 8 juli 2005 19:25 schreef beerten het volgende:
Je verdraait de spaken, zoals gezegd.
Zet je fioets op kop. Houdt een vinger vlak bij de velg en draai hetr wiel rond. Daar weaar het wiel je vinger raakt begin je met tellen van de spaken. Je draait het wiel verder totdat de velg je vinger niet meer raakt. Het aantal spaken dat je telde moet je verdraaien. Aan de kant van je vinger een halve slag losser, aan de andere kant een halve slag strakker.
\
Dit herhaal je net zolang totdat de slag er uit is.
Let wel: dit is wielenrichten voor dummies... Door dummies. Gezond verstand helpt!
Als de slag groter is dan een centimeter lukt het je niet om de slag helemaal weg te krijgen. Al was het alleen al omdat je het uit de losse hand moet doen.
Als een velg erg krom is dan is het ijzer blijvend verbogen. Is de slag klein dan veert de velg weer terug.
Vraag de fietsenmaker wat het kost. Met een beetje pech zitten de spaken vast, knappen ze af als je ze aandraait en ben je veel verder van huis. Vraag eerst advies en vraag wat het je kost.
Tip: koop stalen velgen, zijn veel sterkerquote:Op vrijdag 8 juli 2005 21:17 schreef ilona-scuderia het volgende:
[..]Mooi verwoord, ik ga het morgen proberen, ik heb een spakenspanner dus dat moet lukken, maar volgens mij zijn het alluminium velgen dus ik moet wel erg voorzichtig te werk gaan, straks trek ik die velg nog krommer dan ie al was
Maar bedankt voor de tips...
Meestal is het zo dat een winkelier eerst een prijs noemt en dan kun je daar al dan niet mee akkoord gaan.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 17:56 schreef ilona-scuderia het volgende:
Ik heb er 20 euro voor over ...
Cool man dat was 1 van die dingen die ik altijd al heb willen weten, maar gewoonweg te lui voor ben geweest om uit te zoeken.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 19:25 schreef beerten het volgende:
-knip-
Ja, zoiets deed mijn fietsenmaker ook met een stick in zijn muil.. wokkels maken in je spaken...quote:Op vrijdag 8 juli 2005 19:25 schreef beerten het volgende:
Je verdraait de spaken, zoals gezegd.
Zet je fioets op kop. Houdt een vinger vlak bij de velg en draai hetr wiel rond. Daar weaar het wiel je vinger raakt begin je met tellen van de spaken. Je draait het wiel verder totdat de velg je vinger niet meer raakt. Het aantal spaken dat je telde moet je verdraaien. Aan de kant van je vinger een halve slag losser, aan de andere kant een halve slag strakker.
\
Dit herhaal je net zolang totdat de slag er uit is.
Let wel: dit is wielenrichten voor dummies... Door dummies. Gezond verstand helpt!
Als de slag groter is dan een centimeter lukt het je niet om de slag helemaal weg te krijgen. Al was het alleen al omdat je het uit de losse hand moet doen.
Als een velg erg krom is dan is het ijzer blijvend verbogen. Is de slag klein dan veert de velg weer terug.
Vraag de fietsenmaker wat het kost. Met een beetje pech zitten de spaken vast, knappen ze af als je ze aandraait en ben je veel verder van huis. Vraag eerst advies en vraag wat het je kost.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |