FOK!forum / Travel / Wie is er wel eens in Bhutan geweest?
Frenkiewoensdag 6 juli 2005 @ 21:58


Hoi,
Ik zag laatst een tv programma over Bhutan en dat leek me erg mooi.
Nou woont mijn broertje in China en die wilde ik toevallig gaan bezoeken. Om samen een uitstapje naar Tibet te maken. Omdat Bhutan er toch naast ligt, wil ik eigenlijk ook daar heen.

Ik heb al aardig wat info gevonden:
quote:
Bhutan, een land zo groot als Zwitserland, ligt in de oostelijke Himalaya , ingeklemd tussen Tibet, Sikkim en de Indiase deelstaten Assam, West Bengalen en Arunchal Pradesh. Bhutan wordt door de eigen bevolking ook wel Druk Yul genoemd, land van de Donderende Draak. Doordat Bhutan zeer voorzichtig zijn deuren naar de buitenwereld heeft geopend heeft het tot op de dag van vandaag zijn religieuze en culturele waarden kunnen behouden. De gelukkige bezoeker kan een glimp opvangen van een een land waar eeuwenoude tradities gerespecteerd en in stand worden gehouden. Het bergachtige koninkrijk is dun bevolkt en het merendeel van de half miljoen inwoners leidt een boerenbestaan en woont in kleine dorpjes. Grote delen van Bhutan bestaan nog uit ongerepte wildernis met een zeldzame flora en fauna. Om het culturele erfgoed en de ongerepte natuur te beschermen, wordt sinds de openstelling van de grenzen in 1974 een strikt toelatingsbeleid gevoerd. Slechts een beperkt aantal toeristen mag het koninkrijk jaarlijks bezoeken tegen een door de overheid vastgesteld tarief. Dat maakt Bhutan weliswaar tot een relatief dure bestemming, maar degenen die Bhutan bezochten waren vrijwel unaniem in hun oordeel : “an experience of a lifetime”.
Maar zijn er fokkers die er wel eens geweest zijn?

[ Bericht 3% gewijzigd door Frenkie op 06-07-2005 22:06:59 ]
#ANONIEMwoensdag 6 juli 2005 @ 22:23
Nee, maar staat hoog op het verlanglijstje. Alleen een beetje bevreesd voor hoogteziekte.

Wat jij wil kan trouwens niet. Bhutan kun je bij mijn weten niet als individuele reiziger bezoeken. Je moet je aansluiten bij een gezelschap. Het is ook lastig te bereiken. Meeste organisaties combineren het met het noorden van India. Bovendien is het, zoals in je citaat al staat, nogal duur.
Frenkiewoensdag 6 juli 2005 @ 22:28
Ik hoef ook niet per se individueel. En wat het duur maakt is dat je $200 dollar kwijt bent aan een verplichte gids. Dat maakt het duur. Maar ja als je dat door 2 of meer deelt, dan valt dat wel mee.
Heb wel al wat dingetjes gevonden, maar dat zijn allemaal reizen van 2 weken of meer. Ik wilde toch echt wat korter.

Ik heb mijn broertje al laten informeren of er vanuit China niet wat mogelijk is. Hoewel het toerisme in mindere mate ontwikkeld is daar, is dat misschien iets.

Ben eigenlijk vooral benieuwd naar ervaringen van anderen.
Frenkiewoensdag 6 juli 2005 @ 22:31

Thimpu de hoofdstad
#ANONIEMwoensdag 6 juli 2005 @ 22:31
Tja, weinig kans dan, vrees ik. Het is hier vaker tersprake geweest en niemand van de vaste bezoekers van TRV is er tot dusverre geweest.
Mereltjewoensdag 6 juli 2005 @ 22:34
Volgens mij (van horen zeggen) mogen daar maar een beperkt aantal toeristen per jaar komen en moet je uit worden genodigd door iemand die daar woont een visum is enorm duur..
Dinosaur_Srwoensdag 6 juli 2005 @ 22:34
Denk meer aan $ 200 per dag PER PERSOON.

Je hoeft niet in een groep te reizen, voor zover ik weet, maar moet wel via een travel agent iets regelen.

Maar nee, ik ben er niet geweest, staat wel hoog op het verlanglijstje.

Voor liefhebbes kijk de documentaire ´the other final´ over een alternatieve WK finale die een reclamebureau daar eens heeft georganiseerd.
Lucillewoensdag 6 juli 2005 @ 22:42
Het is inderdaad dat bedrag per dag per persoon. Een groepsreis zal dat dus niet goedkoper maken. Ik ken wel iemand die er geweest is, iemand met wie ik een van mijn China reizen gemaakt hebt. En die persoon was heel erg onder de indruk.
GDSYzaterdag 9 juli 2005 @ 11:09
Wel een belachelijk hoge prijs dus per dag, 200 Dollar (+/- 180 euro). Jammer dat ze dat doen. Echt gastvrij is het dus niet vanuit de regering daar. Het lijkt me wel een prachtig land maar ik zal er dus niet komen ivm de extreme kosten.
CherrymoonTraxxzaterdag 9 juli 2005 @ 11:25
Ik zou er niet heengaan. Er zijn genoeg andere plekken die de moeite waard zijn en waar het wat makkelijker is om binnen te komen.
#ANONIEMzondag 10 juli 2005 @ 22:40
quote:
Op zaterdag 9 juli 2005 11:25 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Ik zou er niet heengaan. Er zijn genoeg andere plekken die de moeite waard zijn en waar het wat makkelijker is om binnen te komen.
Merkwaardig, dat maakt het alleen maar aantrekkelijker imo.
Frenkiezondag 10 juli 2005 @ 23:10
quote:
Op zondag 10 juli 2005 22:40 schreef k_man het volgende:
Merkwaardig, dat maakt het alleen maar aantrekkelijker imo.
Ja voor mij ook.
Via China is overigens niet zo 123 iets te regelen. Hmmm misschien dan toch Tibet doen.
CherrymoonTraxxzondag 10 juli 2005 @ 23:11
quote:
Op zondag 10 juli 2005 22:40 schreef k_man het volgende:

[..]

Merkwaardig, dat maakt het alleen maar aantrekkelijker imo.
Wel een unieke plek om te bezoeken natuurlijk, maar het staat verder niet echt bovenaan mijn lijstje....
hmmmmmmmmmmaandag 11 juli 2005 @ 00:56
Wat een prijzen zeg.

In bhutan mag je trouwens niet roken geloof ik. Kan ook een nadeel zijn.
#ANONIEMmaandag 11 juli 2005 @ 01:06
Kzit even bij Djoser te kijken: 20-daagse reis naar Bhutan, Sikkim en Darjeeling. Daar zit tien dagen Bhutan in. Die reis kost 2.395 euro. Valt eigenlijk nog wel mee.
Dinosaur_Srmaandag 11 juli 2005 @ 01:39
quote:
Op maandag 11 juli 2005 01:06 schreef k_man het volgende:
Kzit even bij Djoser te kijken: 20-daagse reis naar Bhutan, Sikkim en Darjeeling. Daar zit tien dagen Bhutan in. Die reis kost 2.395 euro. Valt eigenlijk nog wel mee.
Echt op z'n Djoser's: drie van de 20 dagen zijn voor de heen- en terugreis. Na ja, het is niet voor niks 'goedkoop'.

Ik bedacht me dat ik wel via-via iemand ken die in Bhutan geweest is: http://www.vakantiefietser.nl/Bhutan.htm

Misschien ook een leuke voor Ultra_Ivo
#ANONIEMmaandag 11 juli 2005 @ 07:47
quote:
Op maandag 11 juli 2005 01:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Echt op z'n Djoser's: drie van de 20 dagen zijn voor de heen- en terugreis.
Waarom is dat typisch voor Djoser? Elke reisorganisatie rekent de reisdagen toch mee bij het aantal dagen van een reis?

Kijk ook maar eens bij de reis van VNC naar Bhutan: 'achtien dagen' voor 3.895 euro. Zitten dan wel de maaltijden al bij in.
Hikmaandag 11 juli 2005 @ 09:24
Overigens denk ik wel dat je moet oppassen met korter gaan dan twee weken, Frenkie. Nog even afgezien wat je in een korte periode ziet (al helemaal als je met een groep reist) zit je met de hoogte. Tenzij je uit een gebied komt wat óók erg hoog ligt, lijkt het me niet aan te raden er "even snel een kijkje" te nemen. Je loopt dan toch het risico dat dat snelle kijkje een aantal dagen hoofdpijn, duizeligheid en overgeven wordt...

Hoe dan ook: het lijkt me práchtig. The other final kijken inderdaad!
#ANONIEMmaandag 11 juli 2005 @ 18:42
Mja, aan de andere kant is Bhutan zo klein dat je er ook geen máánden gaat reizen.

Kun je eigenlijk iets doen tegen hoogteziekte, behalve geleidelijk wennen?
Voguemaandag 11 juli 2005 @ 18:48
Nee, er zijn geen medicijnen tegen.
#ANONIEMmaandag 11 juli 2005 @ 18:55
Ja, ok, weet ik. Maar er is ook niks anders tegen te beginnen dus?

Ik vind het wel een risico dat je van tevoren totaal niet kunt inschatten of het je zal treffen en hoe lang je er last van houdt.
fisherprizermaandag 11 juli 2005 @ 19:07
zal pretty moeilijk worden, want het is een afgeschermd gebied.
ben er vorig jaar geweest, maar enkel voor een dag. vanuit kalimpong in sikkim, india kan je er vrijblijvend één dag heen, maar niet langer, want verder strekt je visum niet.

prachtig land, maar dat is sikkim in india ook.

hope it works ou!
enjoy
Voguemaandag 11 juli 2005 @ 19:08
Dat is zeker een groot risico Ik ben zelf nooit hoger dan 3500 meter geweest dus heb er nooit echt mee te maken gehad. Mijn vader heeft rondgetrokken in Tibet en had weinig last, ik geloof dat hij 1 keer hoofdpijn had maar dat was vrij snel opgelost met een paracetamol. Mijn nicht echter heeft een trekking in de Himalaya af moeten breken omdat ze er niet tegen kon. Het enige wat ik me kan bedenken is de hoogte langzaam opbouwen, maar ook dan ben je niet 100% gevrijwaard.
Hikdinsdag 12 juli 2005 @ 08:54
Je zag dat bij de laatste PE ook toch? "Even een dagje in de Himalaya"... lekker snugger...
Heb zelf gelukkig geen hoogteziekte gehad, maar ik houd er dan ook niet echt een tempo in tijdens het reizen. In Peru, Chili en vooral Bolivia heb ik het wel gemerkt hoor. Als je even een trapje neemt sta je gelijk een kwartier buiten adem. Het verradelijke is dat je het niet doorhebt en jezelf al snel een watje vindt...
Dinosaur_Srdinsdag 12 juli 2005 @ 09:32
quote:
Op maandag 11 juli 2005 07:47 schreef k_man het volgende:

[..]

Waarom is dat typisch voor Djoser? Elke reisorganisatie rekent de reisdagen toch mee bij het aantal dagen van een reis?

Kijk ook maar eens bij de reis van VNC naar Bhutan: 'achtien dagen' voor 3.895 euro. Zitten dan wel de maaltijden al bij in.
Omdat relatieve prijsvechters als Djosers en Shoestring er een handje van hebben om de prijs te drukken door
- goedkoper te vliegen door onhandige vluchtschema´s met diverse overstaps
- ´extra´ reisdagen hierdoor en door laat vertrekken en vroeg aankomen
- lokaal te reizen per bus ipv per duurdere vliegtuig/trein, wat goedkoper is, maar wel veel belastender.

Kortom, prijsverschil komt ergens vandaan. Optisch lijkt het goedkoper en meer reisdagen, maar als het de helft goedkoper is dan bij een andere reisorganisatie, dan heeft dat veelal een duidelijke reden, en dan bedoel ik niet de winstmarge


Overigens zou ik gemakkelijk een maand of langer in een land als Bhutan kunnen verblijven. Ik ga dan ook niet voor de ´sights´, maar wel voor de ´roots´. En die krijg je niet te pakken door een rondreis van een paar weken, van bezienswaardigheid naar bezienswaardigheid. Dat vind ik dan ook het grootste nadeel van Bhutan. Ik ga het al snel, door de hoge prijs, als een soort van excursie zien, en da´s zonde.
#ANONIEMdinsdag 12 juli 2005 @ 18:14
quote:
Op dinsdag 12 juli 2005 09:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Omdat relatieve prijsvechters als Djosers en Shoestring er een handje van hebben om de prijs te drukken door
Je hebt nooit met zo'n organisatie gereisd zeker?

Ik heb met diverse organisaties gereisd: Djoser, Baobab, Shoestring en ook VNC. VNC is veel duurder dan die 'avontuurlijke' organisaties, maar ik kan echt niet zeggen dat VNC betere vluchten of hotels heeft dan Djoser.
Dinosaur_Srdinsdag 12 juli 2005 @ 20:00
quote:
Op dinsdag 12 juli 2005 18:14 schreef k_man het volgende:

[..]

Je hebt nooit met zo'n organisatie gereisd zeker?
Jawel hoor En zelfs uitgebreid met de reisleidster over de prijspolitiek gehad, die het beeld volluit bevestigde.

Maar dit topic ging over Bhutan.
Frenkiedinsdag 12 juli 2005 @ 20:17
quote:
Op maandag 11 juli 2005 09:24 schreef Hik het volgende:
Overigens denk ik wel dat je moet oppassen met korter gaan dan twee weken, Frenkie. Nog even afgezien wat je in een korte periode ziet (al helemaal als je met een groep reist) zit je met de hoogte. Tenzij je uit een gebied komt wat óók erg hoog ligt, lijkt het me niet aan te raden er "even snel een kijkje" te nemen. Je loopt dan toch het risico dat dat snelle kijkje een aantal dagen hoofdpijn, duizeligheid en overgeven wordt...

Hoe dan ook: het lijkt me práchtig. The other final kijken inderdaad!
Ik ben niet zo bang voor hoogteziekte. Ik leef natuurlijk ook zes maanden per jaar boven de 1200 meter. Bovendien wilde ik vanuit Tibet gaan.
Mijn broertje heeft helaas niet de beschikking over al te veel vrije dagen. Dus we kunnen maximaal een dag of 10 daar vertoeven. Ik wilde eerst vliegen van Bejing naar Lhasa. Daar een dag of wat wennen. Daar rondkijken. En dan richting Bhutan. In een dag of 5-7 kan ik genoeg zien. En dan weer terug.

Maar misschien blijf ik dan maar in Tibet. Lijkt me ook mooi, maar toch minder. Wat kaler
Hikwoensdag 13 juli 2005 @ 07:16
quote:
Op dinsdag 12 juli 2005 20:17 schreef Frenkie het volgende:
Ik ben niet zo bang voor hoogteziekte. Ik leef natuurlijk ook zes maanden per jaar boven de 1200 meter.


1200 meter is echt geen hoogte voor hoogteziekte! Vanaf > 3000 meter kun je jezelf een beetje laten wennen aan hoogte.
IJzercookiewoensdag 13 juli 2005 @ 07:48
Een goede vriendin van mij is daar ongeveer een half jaar geweest voor haar stage. Zij vertelde ook dat het bij hoge uitzondering is dat je het land zomaar in mag. Je moet er idd behoorlijk voor dokken. De foto's die ik gezien heb zijn idd super. Maar ik denk idd niet dat je het korter dan twee weken zou moeten doen. Van dorp naar dorp moet je toch echt lopen... berg op, berg af.
Ze zit momenteel in India dus echt makkelijk kan ik haar geen vragen stellen.
alter.egowoensdag 13 juli 2005 @ 08:29
Despite popular mythology, you don't need special 'pull' to get a visa, neither is there a limit on the number of tourists allowed to visit. However, to minimise the perceived threat to Bhutan's unique culture, the government has established a stringent set of rules, which means you must travel on a pre-arranged itinerary and pay around 165.00-200.00, depending on the time of year, a night for the privilege, all costs included. Apart from that, the process is relatively straightforward. All visa applications must be channelled through the Department of Tourism (DOT) from a selected tour operator. With notification of approval and receipt of full payment, visas are issued when you arrive in the country. It's actually an extremely efficient system and you can set up a trip with as little as 10 days planning.

bron: lonelyplanet.com
Frenkiewoensdag 13 juli 2005 @ 09:35
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 07:16 schreef Hik het volgende:

[..]



1200 meter is echt geen hoogte voor hoogteziekte! Vanaf > 3000 meter kun je jezelf een beetje laten wennen aan hoogte.
Wat ik bedoelde is dat het verschil dan kleiner is, dan als je vanaf 0 meter komt
#ANONIEMdonderdag 4 januari 2007 @ 13:02
Goed, ik heb min of meer besloten dat ik dit voorjaar naar Bhutan ga.

Nu is de vraag: hoe? Een groepsreis is de meest praktische oplossing. Tot nu toe heb ik Sawadee, Djoser en VNC gevonden als aanbieders. Kennen jullie nog andere reisorganisaties die Bhutan in het programma hebben?

En is er ondertussen wellicht al iemand geweest?
Dinosaur_Srdonderdag 4 januari 2007 @ 13:49
misschien via internationale reisorganisaties, zoals intrepid: http://www.intrepidtravel.com/search/trips

op de site van joker.be staan nog wat meer linkjes: http://www.joker.be/Nl.Search.aspx?Search=bhutan

geen ervaringen mee trouwens, lijkt me redelijk prijzig, maar ja, dat kan ook aan Bhutan liggen.

Bhutan on the cheap (nou ja....) is trouwens om naar Tibet te gaan, en dan van Gyantse naar het zuiden. Etnisch dezelfde bevolkingsgroep daar. Een paar politici hebben er echter een lijn die grens heet doorheen getekend. En je krijgt er natuurlijk een onderdrukt land en talloze argwanende Chinese militairen en spionnen bij.... (verminderd toch het lieve Bhutan gevoel).
#ANONIEMdonderdag 4 januari 2007 @ 17:53
Bij Intrepid omgerekend 2.375 euro exclusief de vluchten...

Dan is Djoser aantrekkelijker.
Dinosaur_Srdonderdag 4 januari 2007 @ 18:35
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 17:53 schreef k_man het volgende:
Bij Intrepid omgerekend 2.375 euro exclusief de vluchten...

Dan is Djoser aantrekkelijker.
http://www.imaginative-traveller.com/destinations/?country=28 deze dan (NOT). Drie dagen in Bhutan als ik het goed tel. Toch noemen ze het een reis naar Bhutan, en niet eentje naar India met excursie naar Bhutan

Djoser lijkt me idd concurrend geprijsd als ik zo rondzoek

http://thorntree.lonelyplanet.com/messagepost.cfm?postaction=reply&catid=16&threadid=1252556&messid=10903534&STARTPAGE=1&parentid=0&from=1&iCountryId=65 is een aardige pagina, maar meer in doe semi do-it-yourself-hoek
#ANONIEMdinsdag 1 mei 2007 @ 12:48
Ik heb geboekt.
Hikdinsdag 1 mei 2007 @ 12:53
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 12:48 schreef k_man het volgende:
Ik heb geboekt.
Oeh, gaaf!! Hoe lang?
avw1982dinsdag 1 mei 2007 @ 14:16
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 22:23 schreef k_man het volgende:
Nee, maar staat hoog op het verlanglijstje. Alleen een beetje bevreesd voor hoogteziekte.
Om hoogteziekte een beetje te voorkomen is het verstandig om genoeg water te drinken daar en geen alcoholische dranken te nuttigen. Veel water drinken zorgt er voor dat je lichaam beter acclimatiseert.
Hikdinsdag 1 mei 2007 @ 15:00
Overigens heb ik nog wel wat coca-thee voor je staan, k_man!
#ANONIEMdinsdag 1 mei 2007 @ 18:46
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 12:53 schreef Hik het volgende:

[..]

Oeh, gaaf!! Hoe lang?
Het is een reis van 22 dagen, maar dat is niet alleen Bhutan. Er zit ook Sikkim en Darjeeling bij (India dus). Het deel in Bhutan is ongeveer tien dagen.
#ANONIEMdinsdag 1 mei 2007 @ 18:47
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 14:16 schreef avw1982 het volgende:

[..]

Om hoogteziekte een beetje te voorkomen is het verstandig om genoeg water te drinken daar en geen alcoholische dranken te nuttigen. Veel water drinken zorgt er voor dat je lichaam beter acclimatiseert.
Hoogteziekte schijnt bij nader inzien niet echt aan de orde te zijn. We komen incidenteel wel hoog, maar dat is nooit lang. Alle overnachtingen zijn beneden de 2.500 m, geloof ik.
avw1982dinsdag 1 mei 2007 @ 21:27
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 18:47 schreef k_man het volgende:

[..]

Hoogteziekte schijnt bij nader inzien niet echt aan de orde te zijn. We komen incidenteel wel hoog, maar dat is nooit lang. Alle overnachtingen zijn beneden de 2.500 m, geloof ik.
Ok dan heb je amper last. Ik heb het maar 1x meer gemaakt dat iemand al last had op 2.500m.
Hikwoensdag 2 mei 2007 @ 14:36
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 21:27 schreef avw1982 het volgende:

[..]

Ok dan heb je amper last. Ik heb het maar 1x meer gemaakt dat iemand al last had op 2.500m.
Die kwam uit Flevoland zeker....
Doczondag 20 mei 2007 @ 11:45
quote:
Op maandag 11 juli 2005 00:56 schreef hmmmmmmmmm het volgende:
Wat een prijzen zeg.

In bhutan mag je trouwens niet roken geloof ik. Kan ook een nadeel zijn.
Volgens mij is dat verbod om te roken een hoax (bhutan - gas - roken...) - ik zal eens navragen bij m'n bhutan connecties
#ANONIEMzondag 20 mei 2007 @ 12:10
Geen hoax volgens mij. Elke reisgids meldt het, de BBC heeft er melding van gemaakt en zo nog een hoop media. Gelukkig rook ik niet.

Waaruit bestaan jouw Bhutan connecties eigenlijk?
sannizondag 20 mei 2007 @ 16:44
TS, dank voor de info. Boeiend om te lezen en ben er zelf nog nooit geweest.
Bhutan
Doczondag 20 mei 2007 @ 23:10
quote:
Op zondag 20 mei 2007 12:10 schreef k_man het volgende:
Geen hoax volgens mij. Elke reisgids meldt het, de BBC heeft er melding van gemaakt en zo nog een hoop media. Gelukkig rook ik niet.

Waaruit bestaan jouw Bhutan connecties eigenlijk?
Ik ken wat Bhutanesen.
Docwoensdag 23 mei 2007 @ 23:51
quote:
Op zondag 20 mei 2007 12:10 schreef k_man het volgende:
Geen hoax volgens mij. Elke reisgids meldt het, de BBC heeft er melding van gemaakt en zo nog een hoop media. Gelukkig rook ik niet.

Waaruit bestaan jouw Bhutan connecties eigenlijk?
Het is inderdaad geen hoax. Het is rookvrij.
#ANONIEMwoensdag 23 mei 2007 @ 23:55
Mooi. Overigens heb je het als roker waarschijnlijk toch al extra zwaar op hoogte.
Docwoensdag 23 mei 2007 @ 23:57
Wanneer zit jij er?
#ANONIEMwoensdag 23 mei 2007 @ 23:57
September/oktober.
Docwoensdag 23 mei 2007 @ 23:59
aha, ik mogelijk iets eerder (nog niet 100% zeker)
Docmaandag 6 augustus 2007 @ 11:14
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 21:58 schreef Frenkie het volgende:

Maar zijn er fokkers die er wel eens geweest zijn?
Nu dus wel. En het was leuk. Later mogelijk meer ..
Dinosaur_Srmaandag 6 augustus 2007 @ 11:16
quote:
Op maandag 6 augustus 2007 11:14 schreef Doc het volgende:

[..]

Nu dus wel. En het was leuk. Later mogelijk meer ..
met mogelijk kom je niet weg

(nieuwsgierig)
Docmaandag 6 augustus 2007 @ 11:29
Het zou zoveel worden wat er op te schrijven is

Een paar opmerkingen:

* Er is idd een rook verbod, maar dat houdt niet in dat er nooit gerookt wordt. Vergelijkbaar met hoe vaak je iemand een joint ziet roken

* Over joints gesproken: In plaats van brandnetels aan de kant van de weg groeit er Mahiruana. Velden vol. Maar dat wordt dan weer niet gerookt. De straf die daar op staat is wat groter.

* Buitengewoon vriendelijke en niet opdringerige mensen.

* Als het regent kunnen er geen vliegtuigen landen. Da's best lastig tijdens de moeson. Dat is waarom nu ook geen toeristen seizoen is; het weer was overigens vergelijkbaar met NLse zomer (soms dagen regen soms fraai zoals nu)

* Om over de wegen te rijden moet je een ervaren chauffeur zijn.
#ANONIEMmaandag 6 augustus 2007 @ 12:07
Nog een maandje...

Eind september is het regenseizoen ten einde, als het goed is. De heenvlucht is trouwens toch naar India, alleen terug vlieg ik vanaf Paro. Dan is het inmiddels al oktober.

Hoe vond je de accommodatie Doc? Schoon? Erg simpel? En was het niet erg koud 's nachts?

Heb je nog iets genomen tegen malaria?
Docmaandag 6 augustus 2007 @ 13:04
quote:
Op maandag 6 augustus 2007 12:07 schreef k_man het volgende:
Nog een maandje...

Eind september is het regenseizoen ten einde, als het goed is. De heenvlucht is trouwens toch naar India, alleen terug vlieg ik vanaf Paro. Dan is het inmiddels al oktober.

Hoe vond je de accommodatie Doc? Schoon? Erg simpel? En was het niet erg koud 's nachts?

Heb je nog iets genomen tegen malaria?
* Met de regen viel het op zich wel mee. Zoals hier boven al stond: vergelijkbaar met en NLse zomer. Ook 's nachts (dus niet koud; misschien anders buiten de stad; ben voornamelijk in Thimphu geweest).
* Het is beter om van Paro te vertrekken dan om er te landen. Vertrekken lukt altijd wel maar het landen is soms wat lastig
* Accomodaties (Thimph en Paro) waren prima (schoon, goed verzorgd, niet extreem luxe maar ook zeker niet armoedig). En omdat het buiten het toeristen seizoen was ook erg goedkoop.
* In Thimphu geen mug gezien. Had een klamboe en deet mee. Wel gebruikt maar was eigenlijk niet nodig. Lager (Zuid-Bhutan) schijnt het wel nodig te zijn.

Het stikt er trouwens van de zwerfhonden. Die niet gedood mogen worden (Boedisme).
Dinosaur_Srmaandag 6 augustus 2007 @ 13:17
quote:
Op maandag 6 augustus 2007 13:04 schreef Doc het volgende:

[..]

* Met de regen viel het op zich wel mee. Zoals hier boven al stond: vergelijkbaar met en NLse zomer. Ook 's nachts (dus niet koud; misschien anders buiten de stad; ben voornamelijk in Thimphu geweest).
* Het is beter om van Paro te vertrekken dan om er te landen. Vertrekken lukt altijd wel maar het landen is soms wat lastig
* Accomodaties (Thimph en Paro) waren prima (schoon, goed verzorgd, niet extreem luxe maar ook zeker niet armoedig). En omdat het buiten het toeristen seizoen was ook erg goedkoop.
* In Thimphu geen mug gezien. Had een klamboe en deet mee. Wel gebruikt maar was eigenlijk niet nodig. Lager (Zuid-Bhutan) schijnt het wel nodig te zijn.

Het stikt er trouwens van de zwerfhonden. Die niet gedood mogen worden (Boedisme).
ben je met een reisorganisatie gegaan, of zelf georganiseerd?
Docmaandag 6 augustus 2007 @ 13:19
werk (op uitnodiging)
Dinosaur_Srmaandag 6 augustus 2007 @ 13:21
quote:
Op maandag 6 augustus 2007 13:19 schreef Doc het volgende:
werk (op uitnodiging)
hebben jullie vacatures?
#ANONIEMmaandag 6 augustus 2007 @ 13:40
Dank voor de antwoorden.

Ik bedenk meteen weer een vraag: hoe zit het met de stroom? Is een adapter nodig?
Docmaandag 6 augustus 2007 @ 15:13
Stroom is een apart verhaal

Stroom is gewoon zoals in NL (220), maar ze heben volgens mij minsten 10 verschillende soorten stopkontacten. Als je ergens heen gaat met een beamer heen gaan voor een presentatie hebben ze ook een arsenaal aan adapters mee (met een simpele "wereldstekker" heb je daar gen 100% dekking. In de hotels waar ik was kon ik echter zonder adapter af en kon gewoon de stekker direct in het stopcontact.

Andere punten:

* ze hebben een mobiel netwerk wat voor localen prima werkt, maar geen van de drie mobieltjes van ons deed het (KPN, Orange, T-mobile)

* iets wat wij van te voren niet wisten maar graag wel hadden geweten: mastercard/maestro wordt niet geaccepteerd (het schijn dat er misschien weel een enkele zaak is waar het wel kan, maar die hebben we niet gezien) en er zijn geen pinautomaten. We hebben het gelukkig op onze cash gered (het is ook niet echt duur; degene die ons uitgenodigd had had al aangeboden geld uit te lenen als het niet zou lukken). VISA wordt echter wel geaccepteerd.
#ANONIEMmaandag 6 augustus 2007 @ 16:13
Ik had al gehoord dat er eigenlijk weinig anders opzit dan het meenemen van cash. Het Bhutanese geld schijnt wel gekoppeld te zijn aan de Indiase rupee. Je kunt wisselen, maar je kunt ook met rupees betalen.

Het zal echter wel meevallen, want ik hoef vrijwel niets te betalen. Als je als toerist een tripje Bhutan boekt, boek je dat all-in. Hotels, vervoer, maaltijden. Ik heb hooguit wat geld nodig voor drankjes, souvenirs of een fooitje.
Docmaandag 6 augustus 2007 @ 20:00
Yep - rupees en ngultrums zijn exact evenveel waard en rupees zijn ook in Bhutan bruikbaar (omgekeerd kan een probleem zijn; niet overal in India accepteren ze ngultrums). Het is sowieso niet echt duur. Voor visum, hotel, eten etc zijn we voor 7 dagen Bhutan $250 kwijt geweest ...
#ANONIEMmaandag 6 augustus 2007 @ 20:04
Ja goed, maar als toerist kun je daar niet in kiezen. Dan ben je verplicht een compleet programma te boeken. En da's bepaald niet goedkoop.
Docmaandag 6 augustus 2007 @ 20:11
Jij ziet dan wsl ook iets meer van het land. Ik heb ook veel moeten werken. Na het werk zijn we echter wel veel rondgereden daar. Wat wel aardig was door het werken is dat je op een heel logische manier met allerlei mensen op een min of meer gelijkwaardig niveau contact hebt.
#ANONIEMdinsdag 7 augustus 2007 @ 22:54
Ik kwam deze pagina tegen. Foto's van iemand die dezelfde reis gemaakt heeft als die ik geboekt heb.
Docwoensdag 8 augustus 2007 @ 09:19
Mooie fotoos
#ANONIEMmaandag 10 september 2007 @ 21:19
Morgen vertrek ik.
Voguemaandag 10 september 2007 @ 21:52
Veel plezier K-man, ben benieuwd naar je reisverhaal!
Docdonderdag 13 september 2007 @ 17:29
quote:
Op maandag 10 september 2007 21:19 schreef k_man het volgende:
Morgen vertrek ik.
N-joy. We lezen hier wel hoe het was
MLFvrijdag 14 september 2007 @ 01:02
Bhutan lijkt me ook erg leuk, ik heb in een museum gewerkt en we hadden een tentoonstelling erover, alleen Bhutan laat nagenoeg geen buitenlanders toe, het is zeker geen vakantieland.
Voor diegene die rookt, in het hele land mag niet gerookt worden.
Het land is erg traditioneel, zij kennen geen westerse normen, dus geen keuken, vaatwasmachine etc, alles gaat nog zoals de middeleeuwen
Docvrijdag 14 september 2007 @ 08:30
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 01:02 schreef MLF het volgende:
Bhutan lijkt me ook erg leuk, ik heb in een museum gewerkt en we hadden een tentoonstelling erover,

1* alleen Bhutan laat nagenoeg geen buitenlanders toe, het is zeker geen vakantieland.
2* Voor diegene die rookt, in het hele land mag niet gerookt worden.
3* Het land is erg traditioneel, zij kennen geen westerse normen, dus geen keuken, vaatwasmachine etc, alles gaat nog zoals de middeleeuwen
Nuanceringen:
1: in principe willen ze best buitenlands toeristen hebben - ze hadden het er over dat ze merkten dat door de lagere dollar koers er minder amerikanen kwamen en hoopten dat er dan maar meer Europeanen kwamen, maar dat dat iets tegen viel. Qua inkomen vonden ze dat best jammer. Het is alleen zo datze het tooerisme wel onder hunvoorwaarden willen en geen individueel rondtrekkende toeristen willen.

2: Het is er verboden maar op de hotelkamer stond wel een asbak ... - extreem strikt is het niet.

3: Dat verandert de laatste jaren behoorlijk. Sinds 1999 hebben ze TV en nu hebben ze standaard meer kanalen dan in NL. Ook mobieltjes zijn wijdverspreid en ze gaan nonstop af - dat is niet bepaald middeleeuws - en ik heb overigens wel keukens gezien ... Op het platteland daarentegen is het allemaal wel wat primitiever, maar dat geldt dus niet voor heel Bhutan.
bluesparklevrijdag 14 september 2007 @ 11:03
TIP Dinsdag 18-9 op BBC Tribe over het Layap volk.

http://www.bbc.co.uk/tribe/programmes/index.shtml
Doczondag 16 september 2007 @ 12:37
bedankt voor de tip
Grumpeywoensdag 19 september 2007 @ 12:49
ik wil hier echt nog heen heel snel, vandaar tvp!

alvast snel vraagje, is het goed te combineren met een bezoek aan China geldtechnisch, of raden jullie me aan om (qua kosten) gewoon alleen Bhutan aan te doen? Mijn idee is om ongeveer een maand op pad te zijn in deze omgeving namelijk...
Docwoensdag 19 september 2007 @ 13:32
De grens tussen China (Tibet) is bij mijn weten gesloten. De enige twee officiele plaatsen waar je het land binnen kan komen zijn bij mijn weten Paro (vliegtuig) en Phuntsholing (overland via India). Inofficieel zijn er wel mogelijkheden om via Tibet Bhutan in te komen, maar dat is voor niet-Bhutanesen lastiger.

Heb de uitzending van gisteren getaped (klein stukje gezien, en hoewel ik niet zover landinwaarts was, waren een aantal zaken wel herkenbaar).
okzbowzondag 28 oktober 2007 @ 16:04
Ik ben er geweest... vorig jaar, voor ruim 3 weken. Van west naar oost gereisd, en via India het land weer uit gegaan (uitzonderlijk, want die grens is bijna altijd gesloten).

Primitief is het zeker, maar absoluut niet in bijv in de hoofdstad. Bhutenezen zijn bijzonder vriendelijk en qua ontwikkeling en humor absoluut niet Aziatisch.

Persoonlijk zou ik zeker niet met Djoser gaan, dan ben je welgeteld 3/4 dagen in Bhutan... in die tijd kan je amper de hoofdstad bereiken (reizen gaat zeer langzaam, in een dag doe je max 2/300km).
#ANONIEMmaandag 29 oktober 2007 @ 09:37
Onzin, met Djoser ben je zo'n 9 dagen in Bhutan. Met Sawadee -waar ik mee was - eveneens. Sawadee heeft ook nog een wandelreis waarmee je zo'n 3 weken in Bhutan bent, maar wel een beperkter gebied bezoekt (lopend ga je niet zo snel...).

Maar goed, hoe heb jij het aangepakt dan?

Ik ben ook via India het land binnen gekomen. Niks unieks aan. Of bedoel jij een andere grensovergang?
okzbowmaandag 29 oktober 2007 @ 16:39
Ik ben inderdaad met Sawadee geweest, 3weken inclusief de wandelreis... die trekking duurt 6 dagen, en is behoorlijk bijzonder omdat daar tot voor kort nog nooit toeristen zijn geweest.

Dus die beperking is nihiel, weet dus niet waar je dat beperkte gebied vandaan tovert.

Wij zijn van west naar oost gereisd (van Paro tot Trashigang, waar we een festival hebben bezocht) , en in het Zuid-Oosten bij Sandrup-Jonkhar het land weer verlaten.

En die overgang is bijna altijd voor niet Bhutanezen gesloten, omdat het achterliggende gebied nogal dubieus door wat verzetstrijders. Het Oosten van Bhutan is uberhaupt zeer weinig bezocht door toeristen, omdat de meeste reizen slechts tot de Bhumtang Vallei gaan.

We vonden het een bijzonder mooie reis... zou zo weer terug gaan! Vriendelijke mensen, erg lekker eten... mooie natuur en cultuur. Als je wat foto's wil zien kan je me een PM sturen (als dat hier werkt?)

[ Bericht 12% gewijzigd door okzbow op 29-10-2007 16:49:59 ]
#ANONIEMmaandag 29 oktober 2007 @ 17:13
Da's dus een andere grensovergang. De grensovergang waardoor vrijwel elke toerist (die niet vliegt) binnenkomt is ook een grens met India. bij Phuentsholing.

Ik heb voor ik ging de reizen van Sawadee, Djoser en VNC vergeleken. Die van VNC was idioot duur. De India / Bhutan reizen van Djoser en Sawadee ontliepen elkaar niet veel, maar Sawadee was goedkoper en had een net iets beter programma.

De reis waarmee jij mee bent geweest vond ik heel erg duur ten opzichte van wat je er extra voor kreeg. De extra tijd in Bhutan zat 'm vooral in die wandeldagen, en zoals ik al zei: als je zes dagen wandelt kun je maar een relatief beperkte afstand afleggen. Tijdens een trekking zie je gewoon minder dingen, hoewel je ze wel beter ziet. Alleen ben ik meer van de afwisseling. Het leek me aan de andere kant inderdaad leuk om in dat gebied te komen, waar verder weinig toeristen komen.

Maar goed, voor mij wogen de voordelen van die reis dus niet op tegen de nadelen. Ik ben dus wel met Sawadee geweest, maar met de India / Bhutan reis. zo maakt iedereen z'n eigen afweging.

Wie had jij als reisbegeleider eigenlijk? Pieter?
okzbowmaandag 29 oktober 2007 @ 18:29
Wij vonden het wandelen en het oosten juist een leuke afwisseling tov alleen maar in een bus zitten en wat de normale toeristen doen.
Wandelen is ontspannen, natuur, beetje camperen, lokale bevolking... je maakt het land op een iets andere manier mee, en het platteland is toch een groot verschil met wat je in de steden tegenkomt.

En ach het prijsverschil is niet heeel groot, zeker als je de Bhutan-dagen zelf meetelt (200$ pd). Maar gelukkig heeft iedereen een ander idee van reizen en een land beleven. Wij doen het liever rustig aan, 1 land per keer, en dan iets intensiever en het liefst niet alleen de toeristische hoogtepunten.

Nee we hadden Merijn en 2 gidsen van Windhorse....
#ANONIEMmaandag 10 december 2007 @ 21:38
Ik heb de eerste foto's online: [Showcase] Bhutan: Tango klooster
#ANONIEMvrijdag 14 december 2007 @ 11:58
Ik heb mijn foto's van Bhutan online gezet. Het zijn er veel (245), maar wel de moeite waard - hoop ik althans.

Klik hier op het mapje Bhutan 2007 of klik hier voor een diavoorstelling.

De kans is overigens aanwezig dat het er wat minder worden. Bij Photobucket kunnen ze geen onderscheid maken tussen porno en een traditionele muurschildering, dus deze foto hebben ze alvast verwijderd:

Doczaterdag 15 december 2007 @ 14:27
Mooie fotoos.

Aardig wat fotoos in Thimphu (volgens mij in ieder geval de hele 12-serie; van een paar plekken heb ik zelf ook fotoos gemaakt; de Dzongh, het verkeersplein, de clock-tower)

Het zou me verbazen als 13_30 ook niet Thimphu is (als dat idd Thimphu is dan het was 5 minuten van die plek vandaan dat ik werkte).

Leuk dat je ook fotoos van zo'n Indiase wagen gemaakt hebt (16-20) en van de werkzaamheden (18_160 want als je de weg op ging waren die twee wel heel typerend.

Grappig die portretten. Het was idd opvallend dat zij weinig moeite met portreteren hadden.
#ANONIEMzaterdag 15 december 2007 @ 14:46
Foto 13_30 is inderdaad in Thimpu.
Doczaterdag 15 december 2007 @ 16:36
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 14:46 schreef k_man het volgende:
Foto 13_30 is inderdaad in Thimpu.
Vijf minuten verder de heuvel op werkte ik
#ANONIEMzaterdag 15 december 2007 @ 16:39
Vijf minuten de heuvel af was het hotel.

Wat voor werk deed je daar eigenlijk?
Doczaterdag 15 december 2007 @ 16:47
Laat ik het maar consultancy noemen, da's vaag genoeg - aan het eind van de week nog een presentatie voor en discussie met een minister. Was erg leuk!

Ons hotel was tegenover het oude voetbal stadion, 1 minuut van het clock-tower plein

[ Bericht 22% gewijzigd door Doc op 16-12-2007 12:14:25 ]
okzbowzondag 16 december 2007 @ 14:15
Mooie foto's!

Voor de liefhebbers hier de foto's van onze reis... Klik hier
Doczondag 16 december 2007 @ 17:33
(imm015_16_jpg)

Deze vind ik leuk omdat het heel typerend was voor Thimphu (dit is toch Thimphu?) maar ik vergeten was er een foto van te maken
#ANONIEMzondag 16 december 2007 @ 18:21
Lijkt meer op Paro?
Doczondag 16 december 2007 @ 19:19
Werd daar ook ze veel ge/verbouwd? Ik vond het plaatje lijken op een straatje niet heel ver van het postkantoor vandaan, alleen iets verder van de rivier af. Door Paro ben ik een paar keer heengereden, maar niet echt bekeken - zou dus best kunnen.
#ANONIEMzondag 16 december 2007 @ 19:34
Toen ik er was niet, maar Paro bestaat nu uit twee straten. Eerst was dat er maar eentje.
myxomatosekonijnvrijdag 29 augustus 2008 @ 22:07
Dit land lijkt me ook erg prachtig! Staat dus hoog op mijn 'te zien-lijstje'.

Is iemand van jullie ook geweest tijdens een van de festivals? Zo ja, welk festival en hoe was dat?

*nieuwsgierig*
#ANONIEMzaterdag 30 augustus 2008 @ 09:51
Ja, ik heb twee festivals bezocht. Thimphu Tsechu en Tangbi Mani (in de Bhumtang Vallei). Als je naar Bhutan gaat moet je zeker zorgen dat je een festival meemaakt.

Voor ons zijn de dansen grotendeels onbegrijpelijk, traag (ze duren wel een uur) en niet erg spectaculair. Dus om een hele dag naar de dansen te kijken is niet zo leuk. De kostuums zijn wel mooi, net als de hele sfeer en het publiek dat zich heeft uitgedost in hun allermooiste traditionele kleding. Het is als een levend zijdemuseum.

Het festival in Thimpu is heel groot en mooi. Het andere festival is meer een jaarlijks dorpsfeest, waar iedereen tussen de bedrijven door een picknick houdt in het gras en er een markt is met allerlei stalletjes. Eigenlijk een soort braderie.

Als je klikt op het linkje in mijn sig kun je de foto's van mijn reis bekijken. De foto's 12_01 t/m 12_30 zijn van Thimpu Tsechu en 16_01 t/m 16_22 is van Tangbi Mani.
myxomatosekonijnzondag 31 augustus 2008 @ 12:53
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 09:51 schreef k_man het volgende:
Ja, ik heb twee festivals bezocht. Thimphu Tsechu en Tangbi Mani (in de Bhumtang Vallei). Als je naar Bhutan gaat moet je zeker zorgen dat je een festival meemaakt.

Voor ons zijn de dansen grotendeels onbegrijpelijk, traag (ze duren wel een uur) en niet erg spectaculair. Dus om een hele dag naar de dansen te kijken is niet zo leuk. De kostuums zijn wel mooi, net als de hele sfeer en het publiek dat zich heeft uitgedost in hun allermooiste traditionele kleding. Het is als een levend zijdemuseum.

Het festival in Thimpu is heel groot en mooi. Het andere festival is meer een jaarlijks dorpsfeest, waar iedereen tussen de bedrijven door een picknick houdt in het gras en er een markt is met allerlei stalletjes. Eigenlijk een soort braderie.

Als je klikt op het linkje in mijn sig kun je de foto's van mijn reis bekijken. De foto's 12_01 t/m 12_30 zijn van Thimpu Tsechu en 16_01 t/m 16_22 is van Tangbi Mani.
Klinkt gaaf...ik ga me er eens even verder in verdiepen als ik wat meer tijd heb, kan ik dan je foto's ook even rustig bekijken (al snel even algemeen je bhutan foto's bekeken en die zien er erg mooi uit!). Bedankt voor je info alvast!
misteriksdonderdag 4 september 2008 @ 15:59
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 22:34 schreef Mereltje het volgende:
Volgens mij (van horen zeggen) mogen daar maar een beperkt aantal toeristen per jaar komen en moet je uit worden genodigd door iemand die daar woont een visum is enorm duur..
klopt !
Een vriend van me is er onlangs geweest, en je moet echt bij de gelukkigen zijn. Pokkeduur en verplicht om Xeuro per dag te spenderen.
#ANONIEMdonderdag 4 september 2008 @ 17:19
Je quote een post van drie jaar oud...

En het klopt niet. Er is geen maximum aantal en de kosten van het visum zijn niet zo erg hoog. Wel moet je - zoals je al zegt - een bepaald bedrag per dag betalen, maar dan heb je vervolgens ook vrijwel geen andere kosten meer. Uit dat bedrag worden namelijk je hotels, maaltijden, vervoer, entrees en reisbegeleiding betaald. Je geeft terplekke eigenlijk alleen nog geld uit aan drankjes en souvenirs.

Overigens is het bedrag dat per dag betaald moet worden met ingang van september wel omhoog gegaan. Misschien vonden ze dat er toch teveel mensen kwamen.
misteriksdonderdag 4 september 2008 @ 17:21
ja, idd, sorry, was niet m'n meest geweldige move..
heb je intressante bijdrages pas later doorlezen...
F04zaterdag 6 september 2008 @ 03:40
Ik zou het wel willen, maar heb er de $$$ niet voor.
Blikzaterdag 6 september 2008 @ 12:45
quote:
Op donderdag 4 september 2008 17:19 schreef k_man het volgende:

Overigens is het bedrag dat per dag betaald moet worden met ingang van september wel omhoog gegaan. Misschien vonden ze dat er toch teveel mensen kwamen.
Wat moet je nu betalen per persoon per dag?
#ANONIEMzaterdag 6 september 2008 @ 18:38
Dat hangt (of althans hing) af van je reisgezelschap. Toen ik ging was het geloof ik $200 per persoon per dag voor mensen in een groep, $240 voor een stelletje en $270 voor alleenreizenden. Of zoiets. Ik las dat de tarieven per september met $50 omhoog zijn gegaan.
myxomatosekonijnwoensdag 14 januari 2009 @ 22:48
Nou, het ziet er naar uit dat ik in april/mei naar Bhutan ga! Ik heb er zin in! Ga met Sawadee en pik zo ook nog weer fijn een stukje India mee

Iemand nog tips ?
#ANONIEMwoensdag 14 januari 2009 @ 23:10
Hé, da's dus waarschijnlijk de reis die ik ook gemaakt heb.

Ik was ook met Sawadee. Een drieweekse reis naar Darjeeling, Sikkim en Bhutan. Als het programma ongewijzigd is kun je via mijn foto's (zie sig) een voorproefje krijgen van wat je zult gaan zien.
myxomatosekonijnzondag 18 januari 2009 @ 22:02
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 23:10 schreef k_man het volgende:
Hé, da's dus waarschijnlijk de reis die ik ook gemaakt heb.

Ik was ook met Sawadee. Een drieweekse reis naar Darjeeling, Sikkim en Bhutan. Als het programma ongewijzigd is kun je via mijn foto's (zie sig) een voorproefje krijgen van wat je zult gaan zien.
Dat klopt, had je foto's al bekeken,erg leuk ! Heb je nog tips van dingen die ik echt (niet) moet missen daar? En hoe vond je Sawadee? En de hotels (ik verwacht het simpelste van het simpelste), reisleiding, etc.?
#ANONIEMzondag 18 januari 2009 @ 22:47
Wat je zeker niet moet missen is het Tiger's Nest. Ik kan je niet laten zien hoe het daar is, aangezien je binnen geen foto's mag maken (geldt voor veel tempels). Onderweg kom je langs twee uitzichtpunten en omdat de wandelng nogal zwaar is (2,5 uur non-stop klimmen tot aan de tempel), is het verleidelijk om daar te stoppen. Je kunt vanaf die uitzichtpunten de tempel namelijk goed zien liggen (bij helder weer). Van onze groep hebben maar een paar mensen het tempelcomplex bereikt, de rest heeft bij het eerste of tweede uitzichtpunt de handdoek in de ring gegooid. Die weten dus niet wat ze gemist hebben...

Tot het eerste uitzichtpunt kun je trouwens ook per paard / muilezel gaan. Dat lijkt aantrekkelijk, ook weer vanwege de zware wandeling. Ik heb het niet gedaan, maar hoorde van mensen die het wel gedaan hadden dat het slecht beviel. Ook op zo'n muilezel zit je niet echt ontspannen, en het zijn soms een beetje zielige dieren die zelf ook moeite hebben met de klim.

Tweede tip: vraag de lokale gids in Bhutan of het mogelijk is ergens een bezoek te brengen aan mensen thuis. Dat kan hij namelijk regelen. Zo ben ik bij een boerenfamilie op bezoek geweest.

Derde tip: je hebt niet zo heel veel tijd in Delhi, na terugkomst uit Bhutan. Omdat de interessante dingen in Delhi nogal ver uit elkaar liggen kun je het beste met een paar mensen een taxi huren voor een middag of een dag. Kunnen ze bij het hotel voor je regelen, kost haast niks en het werkt veel efficiënter dan van sight naar sight steeds opnieuw vervoer proberen te vinden.

Sawadee is een goede reisorganisatie. Wij hadden Pieter als reisbegeleider. Da's een ambtenaar in de VUT die vroeger bij BuZa werkte en zich toen al bezig hield met de relaties met Bhutan. Hij doet (of deed) voor Sawadee de meeste reizen naar Bhutan en weet echt veel. Pieter kent ook veel mensen, zoals bijv. Jigme Drugpa - die met Blöf meedeed op Umoja. Zodoende hadden wij op een avond een privéconcert van hem.

De hotels verschillen heel erg. Sommige zijn tamelijk basic, ja. Reken er op dat de stroom geregeld uitvalt, dat warm water geen garantie is, etc. In bijv de Bumthangvallei moet je het met dat soort hotels doen, er is niks beters. Maar we hebben ook in veel betere hotels gezeten. De hotels in Thimpu en Paro waren bijv. erg goed. Het eten viel me ook mee. Je moet niet willen eten wat de Bhutanezen eten (die eten vreselijke hete pepers, zoals wij sperciebonen eten), want dan heb je straks een darmperforatie, maar wat ze klaarmaken voor de toeristen is prima te doen.
myxomatosekonijnmaandag 19 januari 2009 @ 19:43
quote:
Op zondag 18 januari 2009 22:47 schreef k_man het volgende:
Wat je zeker niet moet missen is het Tiger's Nest. Ik kan je niet laten zien hoe het daar is, aangezien je binnen geen foto's mag maken (geldt voor veel tempels). Onderweg kom je langs twee uitzichtpunten en omdat de wandelng nogal zwaar is (2,5 uur non-stop klimmen tot aan de tempel), is het verleidelijk om daar te stoppen. Je kunt vanaf die uitzichtpunten de tempel namelijk goed zien liggen (bij helder weer). Van onze groep hebben maar een paar mensen het tempelcomplex bereikt, de rest heeft bij het eerste of tweede uitzichtpunt de handdoek in de ring gegooid. Die weten dus niet wat ze gemist hebben...

Tot het eerste uitzichtpunt kun je trouwens ook per paard / muilezel gaan. Dat lijkt aantrekkelijk, ook weer vanwege de zware wandeling. Ik heb het niet gedaan, maar hoorde van mensen die het wel gedaan hadden dat het slecht beviel. Ook op zo'n muilezel zit je niet echt ontspannen, en het zijn soms een beetje zielige dieren die zelf ook moeite hebben met de klim.

Tweede tip: vraag de lokale gids in Bhutan of het mogelijk is ergens een bezoek te brengen aan mensen thuis. Dat kan hij namelijk regelen. Zo ben ik bij een boerenfamilie op bezoek geweest.

Derde tip: je hebt niet zo heel veel tijd in Delhi, na terugkomst uit Bhutan. Omdat de interessante dingen in Delhi nogal ver uit elkaar liggen kun je het beste met een paar mensen een taxi huren voor een middag of een dag. Kunnen ze bij het hotel voor je regelen, kost haast niks en het werkt veel efficiënter dan van sight naar sight steeds opnieuw vervoer proberen te vinden.

Sawadee is een goede reisorganisatie. Wij hadden Pieter als reisbegeleider. Da's een ambtenaar in de VUT die vroeger bij BuZa werkte en zich toen al bezig hield met de relaties met Bhutan. Hij doet (of deed) voor Sawadee de meeste reizen naar Bhutan en weet echt veel. Pieter kent ook veel mensen, zoals bijv. Jigme Drugpa - die met Blöf meedeed op Umoja. Zodoende hadden wij op een avond een privéconcert van hem.

De hotels verschillen heel erg. Sommige zijn tamelijk basic, ja. Reken er op dat de stroom geregeld uitvalt, dat warm water geen garantie is, etc. In bijv de Bumthangvallei moet je het met dat soort hotels doen, er is niks beters. Maar we hebben ook in veel betere hotels gezeten. De hotels in Thimpu en Paro waren bijv. erg goed. Het eten viel me ook mee. Je moet niet willen eten wat de Bhutanezen eten (die eten vreselijke hete pepers, zoals wij sperciebonen eten), want dan heb je straks een darmperforatie, maar wat ze klaarmaken voor de toeristen is prima te doen.
Bedankt voor je uitgebreide reactie en je tips, zal ik zeker onthouden! Nu heb ik er nog meer zin in!

Ben je ook naar het Tango klooster geweest trouwens?

Dan heb ik meteen nog wel wat andere vraagjes voor je.

Je moet 2 pasfoto's meenemen voor het visum voor Bhutan, moeten dat ook aan de strenge regels voldoen zoals in NL ? (ik heb namelijk nog een zooi pasfoto's via mijn werk die vast niet aan de regels voldoen, maar het zijn wel pasfoto's).

En daarnaast, hoeveel geld heb je ongeveer uitgegeven in Bhutan (aangezien je daar niet kan pinnen en ivm souvenirs kopen, ook al weet ik niet eens of ze wel echt veel souvenirs verkopen daar...kan ook vast niet zoveel in mijn rugtas ).

Zijn trouwens bergschoenen een must? Wilde ook wel mijn teva's meenemen voor stevige wandelingen aangezien ik daar net zo lekker op loop (ook al weet ik niet of t daar eigenlijk wel warm genoeg voor is in april/mei gezien de temperatuurschommelingen per plek).
Is veel warme kleding nodig? Lees overal over dat laagjes het beste werkt, maar ja, moet ook maar eens kijken hoe koud het s avonds kan worden .

Kan deze vragen wel bij Sawadee stellen, maar jij hebt de reis al een keer zelf gedaan, dus zou het op prijs stellen als je over bovenstaande iets kan zeggen. Anders ook geen probleem hoor, zal sowieso nog wel even contact hebben met Sawadee.

[ Bericht 20% gewijzigd door myxomatosekonijn op 19-01-2009 19:56:47 ]
#ANONIEMmaandag 19 januari 2009 @ 20:45
quote:
Op maandag 19 januari 2009 19:43 schreef myxomatosekonijn het volgende:
Ben je ook naar het Tango klooster geweest trouwens?
Zie foto's op Flickr. Ook erg mooi en ook een stevige klim, maar een stuk minder zwaar dan naar Tiger's Nest (reken op drie kwartier klimmen).
quote:
Je moet 2 pasfoto's meenemen voor het visum voor Bhutan, moeten dat ook aan de strenge regels voldoen zoals in NL ? (ik heb namelijk nog een zooi pasfoto's via mijn werk die vast niet aan de regels voldoen, maar het zijn wel pasfoto's).
Ik geloof niet dat ze daar strenge eisen stellen. Ik zou wel zorgen dat het twee dezelfde zijn.
quote:
En daarnaast, hoeveel geld heb je ongeveer uitgegeven in Bhutan (aangezien je daar niet kan pinnen en ivm souvenirs kopen, ook al weet ik niet eens of ze wel echt veel souvenirs verkopen daar...kan ook vast niet zoveel in mijn rugtas ).
Ze hebben zeker wel souvenirs, maar ik heb niks gekocht. Het is vooral veel handicraft en da's niet echt mijn ding. Uitgaven terplekke: heel weinig. Reken op een paar euro per dag voor je drankjes, plus de fooi voor de lokale gids en chauffeur. Het maakt ook niet zo heel veel uit: de munteenheid van Bhutan is één-op-één gekoppeld aan die van India. Je kunt in Bhutan met Indiaas geld betalen, je krijgt meestal wisselgeld in de lokale munteenheid. Je neemt dus gewoon ruim voldoende rupees mee, zorgt dat je niet te veel lokaal wisselgeld verzamelt en het overschot aan rupees komt weer van pas als je terug bent in Delhi (of wissel je daar om).
quote:
Zijn trouwens bergschoenen een must? Wilde ook wel mijn teva's meenemen voor stevige wandelingen aangezien ik daar net zo lekker op loop (ook al weet ik niet of t daar eigenlijk wel warm genoeg voor is in april/mei gezien de temperatuurschommelingen per plek).
Nee, geen must. Ik heb niet eens 'echte' bergschoenen. Wandelschoenen categorie AB is prima.
quote:
Is veel warme kleding nodig? Lees overal over dat laagjes het beste werkt, maar ja, moet ook maar eens kijken hoe koud het s avonds kan worden .
Hangt er van het weer af. Je weet nooit wat er tussen die bergen blijft hangen. Zorg in ieder geval dat je een warme fleece e.d. bij je hebt, want op de bergpassen die je overgaat zal het sowieso erg fris zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 19-01-2009 20:47:22 ]
#ANONIEMmaandag 19 januari 2009 @ 20:52
Tango klooster:





myxomatosekonijnzondag 25 januari 2009 @ 21:15
quote:
Op maandag 19 januari 2009 20:45 schreef k_man het volgende:

[..]

Zie foto's op Flickr. Ook erg mooi en ook een stevige klim, maar een stuk minder zwaar dan naar Tiger's Nest (reken op drie kwartier klimmen).
[..]

Ik geloof niet dat ze daar strenge eisen stellen. Ik zou wel zorgen dat het twee dezelfde zijn.
[..]

Ze hebben zeker wel souvenirs, maar ik heb niks gekocht. Het is vooral veel handicraft en da's niet echt mijn ding. Uitgaven terplekke: heel weinig. Reken op een paar euro per dag voor je drankjes, plus de fooi voor de lokale gids en chauffeur. Het maakt ook niet zo heel veel uit: de munteenheid van Bhutan is één-op-één gekoppeld aan die van India. Je kunt in Bhutan met Indiaas geld betalen, je krijgt meestal wisselgeld in de lokale munteenheid. Je neemt dus gewoon ruim voldoende rupees mee, zorgt dat je niet te veel lokaal wisselgeld verzamelt en het overschot aan rupees komt weer van pas als je terug bent in Delhi (of wissel je daar om).
[..]

Nee, geen must. Ik heb niet eens 'echte' bergschoenen. Wandelschoenen categorie AB is prima.
[..]

Hangt er van het weer af. Je weet nooit wat er tussen die bergen blijft hangen. Zorg in ieder geval dat je een warme fleece e.d. bij je hebt, want op de bergpassen die je overgaat zal het sowieso erg fris zijn.
Wederom bedankt voor je reactie. Qua kleding en schoenen moet ik maar eens kijken wat ik meeneem. Heb wel bergschoenen (cat. B), maar die heb ik zo weinig aan, is ook niet mijn favo-schoeisel. Heb wel fijne adidas sneakers, maar vraag me af of die wel stevig genoeg zijn en niet te glad.

Handicraft is ook niet (echt) mijn ding, maar dat geeft ook niet; het land geeft vast qua herinneringen al genoeg mooie souvenirs mee . Toevallig nog gebedsmolens gezien ter verkoop?

Ben laatst al even in de bieb geweest om ook even te kijken naar of ik een reisgids kan vinden waar Sikkim en regio in genoemd staat met interessante dingen, maar dat schoot nog niet echt op. Tips?

Ow ja, ik heb zojuist de reis geboekt dus ik ben blij
myxomatosekonijnzondag 25 januari 2009 @ 21:16
quote:
Op zondag 25 januari 2009 21:15 schreef myxomatosekonijn het volgende:

[..]

Wederom bedankt voor je reactie. Qua kleding en schoenen moet ik maar eens kijken wat ik meeneem. Heb wel 'bergschoenen' (cat. B), maar die heb ik zo weinig aan, is ook niet mijn favo-schoeisel. Heb wel fijne adidas sneakers, maar vraag me af of die wel stevig genoeg zijn en niet te glad.

Handicraft is ook niet (echt) mijn ding, maar dat geeft ook niet; het land geeft vast qua herinneringen al genoeg mooie souvenirs mee . Toevallig nog gebedsmolens gezien ter verkoop?

Ben laatst al even in de bieb geweest om ook even te kijken naar of ik een reisgids kan vinden waar Sikkim en regio in genoemd staat met interessante dingen, maar dat schoot nog niet echt op. Tips?

Ow ja, ik heb zojuist de reis geboekt dus ik ben blij
#ANONIEMzondag 25 januari 2009 @ 21:23
quote:
Op zondag 25 januari 2009 21:15 schreef myxomatosekonijn het volgende:
Wederom bedankt voor je reactie. Qua kleding en schoenen moet ik maar eens kijken wat ik meeneem. Heb wel bergschoenen (cat. B), maar die heb ik zo weinig aan, is ook niet mijn favo-schoeisel. Heb wel fijne adidas sneakers, maar vraag me af of die wel stevig genoeg zijn en niet te glad.
Ik had ook mijn pumaatjes bij me, maar die vond ik toch niet geschikt voor de wandelingen. Inderdaad te gladde zool.
quote:
Handicraft is ook niet (echt) mijn ding, maar dat geeft ook niet; het land geeft vast qua herinneringen al genoeg mooie souvenirs mee . Toevallig nog gebedsmolens gezien ter verkoop?
Honderden...
quote:
Ben laatst al even in de bieb geweest om ook even te kijken naar of ik een reisgids kan vinden waar Sikkim en regio in genoemd staat met interessante dingen, maar dat schoot nog niet echt op. Tips?
Ik had de Trotter voor Noord India (en de LP voor Bhutan).
myxomatosekonijnzondag 25 januari 2009 @ 21:29
quote:
Op zondag 25 januari 2009 21:23 schreef k_man het volgende:

[..]

Ik had ook mijn pumaatjes bij me, maar die vond ik toch niet geschikt voor de wandelingen. Inderdaad te gladde zool.
[..]

Honderden...
[..]

Ik had de Trotter voor Noord India (en de LP voor Bhutan).
Jeetje wat kun jij snel reageren

Goed dat je mijn gedachtes al bevestigd w.b. sneakers... Misschien moet ik mijn bergachtige-schoentjes toch maar weer eens aantrekken om te zien hoe ze nu voelen. Ga wel in de droge periode maar ja, dat zegt daar dan natuurlijk altijd iets... Zijn trouwens ook genoeg uren in de bus als ik het programma lees, misschien neem ik mijn sneakers wel gewoon mee voor die dagen...

Oeh, gebedsmolens vind ik nl. geweldig

LP voor Bhutan heb ik al, Trotter voor Noord India heb ik nog niet bekeken/gezien. Had wel een andere reisgids van NoordIndia maar daar stond wel iets van een halve blz. over Sikkim in... dus niet echt handig. Hoe is dat met de Trotter?
#ANONIEMzondag 25 januari 2009 @ 21:33
In de Trotter stond nog het meeste van alle reisgidsen over de delen van India waar jij heen gaat, maar het is nog steeds betrekkelijk weinig.

Voor de dagen in de bus, of in de stad, zijn sneakers prima. Het is ook wel lekker om niet drie weken dezelfde schoenen aan te hebben. Ik zou ze dus gewoon meenemen, maar niet dragen op 'wandeldagen'.
myxomatosekonijnzondag 25 januari 2009 @ 21:49
quote:
Op zondag 25 januari 2009 21:33 schreef k_man het volgende:
In de Trotter stond nog het meeste van alle reisgidsen over de delen van India waar jij heen gaat, maar het is nog steeds betrekkelijk weinig.

Voor de dagen in de bus, of in de stad, zijn sneakers prima. Het is ook wel lekker om niet drie weken dezelfde schoenen aan te hebben. Ik zou ze dus gewoon meenemen, maar niet dragen op 'wandeldagen'.
Ok, fijn dat jij dat al hebt uitgezocht hihi.

En w.b. schoenen, dat is nou precies wat ik ook al dacht
myxomatosekonijnmaandag 23 februari 2009 @ 18:00
K-man; was het trouwens nodig om malariaprofylaxe te slikken? De inentingen heb ik allemaal wel van vorige reizen, maar als jij weet of malariapillen nodig zijn of niet zou ik dat wel handig vinden om te weten
#ANONIEMmaandag 23 februari 2009 @ 18:22
De GGD hier adviseerde het wel en ik heb de eerste dagen ook braaf pilletjes geslikt. Pieter - de reisbegeleider dus - vertelde echter dat hij had geïnformeerd en dat er al jaren en jaren geen enkel malariageval in Bhutan bekend was. Toen ik het idee kreeg dat ik last kreeg van bijwerkingen van de pilletjes (ik weet eigenlijk niet meer welke) ben ik er mee gestopt. De adviezen van de GGd's bleken ook te verschillen: sommige reisgenootjes hadden ook pilletjes, anderen hadden te horen gekregen dat het niet nodig was.

Het kan overigens helemaal geen kwaad om wel een goed anti-muggenmiddeltje mee te nemen. vooral in de vallei in het grensgebied tussen India en Bhutan kun je flink gebeten worden.
myxomatosekonijnmaandag 23 februari 2009 @ 23:08
quote:
Op maandag 23 februari 2009 18:22 schreef k_man het volgende:
De GGD hier adviseerde het wel en ik heb de eerste dagen ook braaf pilletjes geslikt. Pieter - de reisbegeleider dus - vertelde echter dat hij had geïnformeerd en dat er al jaren en jaren geen enkel malariageval in Bhutan bekend was. Toen ik het idee kreeg dat ik last kreeg van bijwerkingen van de pilletjes (ik weet eigenlijk niet meer welke) ben ik er mee gestopt. De adviezen van de GGd's bleken ook te verschillen: sommige reisgenootjes hadden ook pilletjes, anderen hadden te horen gekregen dat het niet nodig was.

Het kan overigens helemaal geen kwaad om wel een goed anti-muggenmiddeltje mee te nemen. vooral in de vallei in het grensgebied tussen India en Bhutan kun je flink gebeten worden.
Wauw, wat een supersnel antwoord weer!
Was het Paludrine toevallig? Dat kreeg ik destijds in ieder geval voor Noord India. Ik zie nog wel even wat ik ermee doe...
#ANONIEMmaandag 23 februari 2009 @ 23:31
Ik geloof Paludrine inderdaad.

Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat ik niet meer weet welke bijwerkingen het waren, die me deden besluiten ermee te stoppen.
myxomatosekonijndinsdag 24 februari 2009 @ 11:26
Ow Haha, je kunt die zin leuk op 2 manieren lezen... Heb al eerder Paludrine geslikt en toen geen bijwerkingen, maar vond het wel een erg gedoe om ze 3 x daags te slikken :s (tenminste, dat staat me er van bij) en nog vrij lang erna...Een Deet spulletje heb ik nog wel, gaat sowieso de rugzak in
Docwoensdag 25 februari 2009 @ 00:05
quote:
Op zondag 18 januari 2009 22:47 schreef k_man het volgende:
Je moet niet willen eten wat de Bhutanezen eten (die eten vreselijke hete pepers, zoals wij sperciebonen eten), want dan heb je straks een darmperforatie, maar wat ze klaarmaken voor de toeristen is prima te doen.
Ik heb grootste deel van de tijd met de locale bevolking mee gegeten en vond het goed te doen. Ze waarschuwden ons wel voor bepaalde gerechten maar die vielen zelfs nog mee vond ik Het Druk 11001 bier is trouwens erg lekker
quote:
Op maandag 23 februari 2009 18:00 schreef myxomatosekonijn het volgende:
K-man; was het trouwens nodig om malariaprofylaxe te slikken? De inentingen heb ik allemaal wel van vorige reizen, maar als jij weet of malariapillen nodig zijn of niet zou ik dat wel handig vinden om te weten
In het zuiden in de lager gelegen gebieden was nog wel enig gering risico op malaria, maar in het grootste deel van het land niet. Ik heb alleen een inenting gehad en had wat deet bij me. Ik had overigens ook een klamboe bij me. Was meer dan genoeg.

Qua toerisische zaken is er in Thimphu genoeg. Mijn locale collega heeft me nog geholpen bij het aanschaffen van een handgemaakte Gho (wat het grootste deel van de mannen daar draagt) met alles wat erbij hoort. En inclussief de instructies hoe de Gho aan te doen (best ingewikkeld). Ik ben blij dat ik die gekocht heb (het werk ook fraai als orginele ochtendjas ). Daarnaast nog een vlag, een originele landkaart en een paar boeken gekocht en gekregen.

[ Bericht 21% gewijzigd door Doc op 25-02-2009 00:15:25 ]
#ANONIEMwoensdag 25 februari 2009 @ 00:11
Dan ben je echt een uitzondering. Geen van mijn reisgenoten kon er meer dan een paar hapjes van verdragen. Bovendien kan het echt ongezond zijn om zo ontzettend heet te eten, als je dat niet gewend bent.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-02-2009 00:12:12 ]
Docwoensdag 25 februari 2009 @ 00:14
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 00:11 schreef k_man het volgende:
Dan ben je echt een uitzondering. Geen van mijn reisgenoten kon er meer dan een paar hapjes van verdragen. Bovendien kan het echt ongezond zijn om zo ontzettend heet te eten, als je dat niet gewend bent.
Ik ben wel wat gewend. Dat scheelt denk ik wel.