Dat doen ze eigenlijk altijd... simpele reden: Modaal is het meest verdiende salaris, als je modaal pakt, pak je dus de grootste groep. Levert dus gewoon een hoop centen opquote:Op donderdag 7 juli 2005 09:55 schreef Aventura het volgende:
Zoals gewoonlijk worden door deze regels de mensen met een modaal of iets onder een modaal inkomen weer het zwaarst getroffen.
Als je principieel tegen verzekeren bent kom je er onder uit jaquote:Op donderdag 7 juli 2005 10:22 schreef addictivebeat het volgende:
Is het eigenljk wel verplicht om verzekerd te zijn tegen ziektekosten? In mijn geval als student.
Juist en dat vind ik zeer kwalijk.quote:Op donderdag 7 juli 2005 09:55 schreef Aventura het volgende:
Zoals gewoonlijk worden door deze regels de mensen met een modaal of iets onder een modaal inkomen weer het zwaarst getroffen.
Principieel? Stel dat je gewoon even niet verzekerd wilt zijn voor een periode, omdat je het niet kan betalen. En dat je dan later weer verzekerd bent, zodra je het wel kan opbrengen. Aangenomen dat je uiteraard ook geen gebruik maakt van voorzieningen als tandarts etc. Zijn daar gevolgen aan verbonden?quote:Op donderdag 7 juli 2005 10:23 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Als je principieel tegen verzekeren bent kom je er onder uit ja
Je kunt alleen als gemoedsbezwaarde onder de verzekeringsplicht uitkomen. Wat jij schetst, mag vast niet.quote:Op donderdag 7 juli 2005 10:28 schreef addictivebeat het volgende:
[..]
Principieel? Stel dat je gewoon even niet verzekerd wilt zijn voor een periode, omdat je het niet kan betalen. En dat je dan later weer verzekerd bent, zodra je het wel kan opbrengen. Aangenomen dat je uiteraard ook geen gebruik maakt van voorzieningen als tandarts etc. Zijn daar gevolgen aan verbonden?
Dat is niet principieelquote:Op donderdag 7 juli 2005 10:28 schreef addictivebeat het volgende:
[..]
Principieel? Stel dat je gewoon even niet verzekerd wilt zijn voor een periode, omdat je het niet kan betalen. En dat je dan later weer verzekerd bent, zodra je het wel kan opbrengen. Aangenomen dat je uiteraard ook geen gebruik maakt van voorzieningen als tandarts etc. Zijn daar gevolgen aan verbonden?
Het kan zijn dat ik me vergis hoor, maar volgens mij ga ik (alleenwonend, bruto waarschijnlijk inderdaad net boven die 25000) er helemaal niet zo schrikbarend op achteruit. Omdat ik in het onderwijs werk moest ik me altijd al particulier verzekeren, en zo te zien gaat het nieuwe zorgstelsel mij niet zoveel meer kosten (en misschien zelfs wel meer teruggave opleveren). Het kan zijn dat het gedeelte dat mijn werkgever compenseert minder wordt, maar zo heel veel kan dat niet zijn.quote:Op donderdag 7 juli 2005 10:28 schreef cora4034 het volgende:
Juist en dat vind ik zeer kwalijk.
Mensen met een gewoon betaald baantje, alleenstaand of met zijn 2-en gaan er in deze regeling ernstig op achteruit.
Als je alleen woont bent ben je als je net boven de 25.000 zit de lul.
Als je met zijn 2-en woont boven de 40.0000.
Heb je dan een hoog salaris? nee, helemaal niet.
Wat is je inkomen?quote:Op donderdag 7 juli 2005 10:32 schreef Herkauwer het volgende:
En verder ben ik zelf Ziekenfonds + AV verzekerd. Ik betaal nu iets van ¤45 per maand en ik woon alleen. En nu moet ik in één keer ¤1100 betalen voor een basisverzekering? Uiteraard ga ik er weer lekker op achteruit, alsof ik ook maar ooit daar aan getwijfeld had!
Dan ga je in het gunstigste geval ongeveer 70 euro betalen voor de basisverzekering.quote:
Bedankt, maar ongetwijfeld ga ik er op achteruit....quote:Op donderdag 7 juli 2005 10:55 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dan ga je in het gunstigste geval ongeveer 70 euro betalen voor de basisverzekering.
-edit- maar er wordt ook minder premie van je brutoslaris ingehouden, waardoor je netto iets meer salaris overhoudt per maand.
Hoe groot DAAR de invloed van is kan ik niet zeggen.
Nou ik betaal nu 60 euro per maand, voor een complete ziekenfondsverzekering met aanvullende zaken als tandarts, ect.quote:Op donderdag 7 juli 2005 10:52 schreef thaleia het volgende:
[..]
Het kan zijn dat ik me vergis hoor, maar volgens mij ga ik (alleenwonend, bruto waarschijnlijk inderdaad net boven die 25000) er helemaal niet zo schrikbarend op achteruit. Omdat ik in het onderwijs werk moest ik me altijd al particulier verzekeren, en zo te zien gaat het nieuwe zorgstelsel mij niet zoveel meer kosten (en misschien zelfs wel meer teruggave opleveren). Het kan zijn dat het gedeelte dat mijn werkgever compenseert minder wordt, maar zo heel veel kan dat niet zijn.
Mjah, sowieso vervalt het werknemers gedeelte van het ZF welke je werkgever nu elke maand inhoudt van je brutosalaris (1,45%, wat bij jouw inkomen op jaarbasis rond de 400 euro uitkomt)quote:Op donderdag 7 juli 2005 10:58 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Bedankt, maar ongetwijfeld ga ik er op achteruit....
Ik snap het ook helemaal niet. Ik begrijp dat het even schrikken is als je van ¤ 45 per maand naar ¤ 1.100 per jaar gaat. Maar trek die tegemoetkoming er eens van af (en tel de toename van het netto salaris erbij op; dank je Swets) en kijk dan eens wat er nou werkelijk netto allemaal aan de hand is. Volgens mij is dat hele harde piepen voor de meeste mensen helemaal niet nodig. Natuurlijk zijn er mensen die buiten de boot vallen. Maar dat is echt niet iedereen.quote:Op donderdag 7 juli 2005 10:52 schreef thaleia het volgende:
Het kan zijn dat ik me vergis hoor, maar volgens mij ga ik (alleenwonend, bruto waarschijnlijk inderdaad net boven die 25000) er helemaal niet zo schrikbarend op achteruit. Omdat ik in het onderwijs werk moest ik me altijd al particulier verzekeren, en zo te zien gaat het nieuwe zorgstelsel mij niet zoveel meer kosten (en misschien zelfs wel meer teruggave opleveren). Het kan zijn dat het gedeelte dat mijn werkgever compenseert minder wordt, maar zo heel veel kan dat niet zijn.
Ik zie het schrijnende van deze regeling nog niet zo in. Mijn vader bijv, die zeker onder de 25000 zit, krijgt dan zorgtoeslag. Mijn zusjes en ik zitten er (weinig) boven, krijgen die toeslag dus niet, maar wij krijgen dan ook veel meer pesos per maand binnen dan mijn vader. Dus ik zie nog niet helemaal waar het "o jee, hoe moet dat toch met mensen die het niet kunnen betalen?" vandaan komt.
Zoals gezegd vervalt iig de 1,45% werknemers bijdare voor de ZFW, waardoor je netto inkomen hoger wordtquote:Op donderdag 7 juli 2005 11:04 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Ik snap het ook helemaal niet. Ik begrijp dat het even schrikken is als je van ¤ 45 per maand naar ¤ 1.100 per jaar gaat. Maar trek die tegemoetkoming er eens van af (en tel de toename van het netto salaris erbij op; dan je Swets) en kijk dan eens wat er nou werkelijk netto allemaal aan de hand is. Volgens mij is dat hele harde piepen voor de meeste mensen helemaal niet nodig. Natuurlijk zijn er mensen die buiten de boot vallen. Maar dat is echt niet iedereen.
Wanneer echt een hele grote groep plotseling tweemaal zoveel moet betalen voor dezelfde dekking breekt uiteraard de pleuris uit.quote:Overigens neemt de overheid tal van maatregelen (o.a. zorgtoeslag en aanvullende fiscale maatregelen) waardoor de premie voor iedereen betaalbaar blijft.
Wanneer je minder dan 255,- aan ziektekostenmaakt krijg je deze (of het verschil) automatisch terugquote:Op donderdag 7 juli 2005 11:06 schreef Herkauwer het volgende:
Ik moet het nog zien, vooralsnog ga ik er van uit dat ik er op achteruit ga.Kan het alleen maar meevallen.
Krijg je die ¤255 automatisch terug of moet je daar weer zelf achteraan ?
quote:De no-claim houdt in dat u maximaal 255 euro na afloop van het verzekeringsjaar van uw zorgverzekeraar terug kunt krijgen als u geen beroep (claim) op vergoeding van uw zorgkosten in dat verzekeringsjaar bij uw zorgverzekeraar heeft gedaan. Doet u wel een beroep op vergoeding van uw zorgkosten, maar minder dan 255 euro, dan krijgt u het overgebleven no-claim bedrag na afloop van het verzekeringsjaar terug. Kosten voor de huisarts, verloskundige zorg en kraamzorg tellen niet mee voor de no-claim. Voor kinderen onder de 18 geldt geen no-claimteruggave.
Ik vind ons in Nederland een beetje verwend eigenlijk. Dat gepiepstraal altijdquote:Op donderdag 7 juli 2005 11:07 schreef Swetsenegger het volgende:
Wanneer echt een hele grote groep plotseling tweemaal zoveel moet betalen voor dezelfde dekking breekt uiteraard de pleuris uit.
Ik ben al jaren niet meer bij een huisarts geweest en het enige wat ik jaarlijks doe (eens in de 9-12 maanden) is naar de tandarts gaan. En daar is vrij weinig aan de hand. Nu alleen nog uitzoeken wat aanvullend kost en/of het nodig is...quote:Op donderdag 7 juli 2005 11:09 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Wanneer je minder dan 255,- aan ziektekostenmaakt krijg je deze (of het verschil) automatisch terug
Sowieso telt de huisarts al niet mee voor de no-claim (dus alleen medicijnen en ziekenhuis opname e.d.)
[..]
Waarom?quote:Op donderdag 7 juli 2005 11:10 schreef cora4034 het volgende:
De vraag is ook wat alle aanvullende verzekeringen gaan kosten.
Daar maak ik me ook zorgen over.
Heb jij professioneel te maken met deze regelingen of heb je je er gewoon goed in verdiept?quote:Op donderdag 7 juli 2005 11:14 schreef Swetsenegger het volgende:
Waarom?
Aanvullende verzekeringen zullen niet veel anders worden dan nu he.
Die zullen niet plotseling ontzettend veel duurder worden?quote:Op donderdag 7 juli 2005 11:14 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Waarom?
Aanvullende verzekeringen zullen niet veel anders worden dan nu he.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |