Invullen, want zonder bijbaantje heb je recht op de volle mep.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 23:12 schreef Athlon_2o0o het volgende:
Ik ben een student zonder bijbaantje. Ik heb het formulier wel thuis gekregen. Heb ik als student altijd recht op zorgtoeslag (dus ook zonder werk) of kan ik het formulier gewoon weggooien?
Iedereen boven de 18 die in Nederland is verzekerd heeft recht op zorgtoeslagquote:Op donderdag 20 oktober 2005 23:12 schreef Athlon_2o0o het volgende:
Ik ben een student zonder bijbaantje. Ik heb het formulier wel thuis gekregen. Heb ik als student altijd recht op zorgtoeslag (dus ook zonder werk) of kan ik het formulier gewoon weggooien?
Ik weet alleen dat als ze jouw toeslagpartner is geweest tot nu toe (kinderkorting e.d.), ze dit nu ook is. Toch?quote:Op maandag 24 oktober 2005 00:14 schreef Rekkie het volgende:
Ik en mijn vriendin hebben ook een formulier ontvangen.
Nu verdien ik sowieso veel te veel, maar mijn vriendin niet. Moet ik haar als partner aan zien, of is dat een keuze?
Wij hebben samen een kind en wonen ook al lang samen.
Als wij als partners worden gezien dan is de teruggaaf 0,0. Geeft zij nu aan als zelfstandige dan krijgt ze een substantieel bedrag terug.
Wat is wijs en wat is wettelijk?
Bij fiscaal partnerschap (aangifte) kun je vaak kiezen. Zolang je niet getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap hebt, maar wel samenwoont mag je doen wat je leuk lijkt en wat jou het meest oplevert. Maar bij de toeslag kun je niet kiezen of je wel of geen partner wilt hebben. Je hebt er één of niet. Je zou hooguit kunnen kiezen wie je wil dat je toeslagpartner is, maar dat geldt in beperkte situaties, bijvoorbeeld als je met twee andere volwassenen samenwoont.quote:Op maandag 24 oktober 2005 00:14 schreef Rekkie het volgende:
Ik en mijn vriendin hebben ook een formulier ontvangen.
Nu verdien ik sowieso veel te veel, maar mijn vriendin niet. Moet ik haar als partner aan zien, of is dat een keuze?
Wij hebben samen een kind en wonen ook al lang samen.
Als wij als partners worden gezien dan is de teruggaaf 0,0. Geeft zij nu aan als zelfstandige dan krijgt ze een substantieel bedrag terug.
Wat is wijs en wat is wettelijk?
Het nieuwe zorgstelsel inclusief toeslagen gaat pas vanaf 1-1-2006 in. Niemand heeft dus überhaupt ooit een toeslagpartner kunnen hebbenquote:Op maandag 24 oktober 2005 08:49 schreef Mwanatabu het volgende:
Ik weet alleen dat als ze jouw toeslagpartner is geweest tot nu toe (kinderkorting e.d.), ze dit nu ook is. Toch?
Als je samenwoont en een gezamenlijke huishouding hebt, ben je elkaars toeslagpartner. En dat kan idd ook met een broer, zus, (platonische) vriend(in), enz zijn.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 09:59 schreef sessurea het volgende:
het vervelende is, dat, ookal ben je niet getrouwd o.i.d. dan zijn nog de twee mensen die samenwonen en meerderjarig zijn elkaars toeslagpartner, dus zelfs bij huisgenoten, of als je met je broer samenwoont ben je elkaars toeslagpartner
Tot ongeveer 17.500 houd je recht op de volledige toeslag. Daarboven neemt het af, tot 0 als je 25.000 verdient.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 16:01 schreef Yildiz het volgende:
Ik heb net dus mijn envelop op de bus gedaan, late kant, maargoed.
Mijn vraag is, de belastingdienst heeft een toetsinkomen bepaald, ik weet niet wat ik ga verdienen dus ik vond het wel best.
mijn vraag is nu, bij welk inkomen krijg ik minder toeslag?
Zo is het bij de IB groep zo dat je een maximum van iets rond 10.000 euro mag verdienen, daarboven wordt je gekort op je stufi en weet ik wat voor ellende
is de zorgtoeslag daarmee vergelijkbaar?
Brutoquote:Op donderdag 27 oktober 2005 20:10 schreef HenkieSpankie het volgende:
Mensen.. Misschien een domme vraag. (dat zal wel weer) Maar wat is nou precies het belastbaar inkomen?
Is dat je bruto salaris of netto?..
Ik snap niet dat ik dat nergens terug kan vinden (of overheen gelezen)
Bedankt iig.. Dan kan ik mn aanvraag wegsturen
Fijn, dat wist ik dus niet....quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 15:31 schreef Onno_Quist het volgende:
Het is jammer dat dit topic gesloten is:
Zorgtoeslag en hypotheekrenteaftrek
[...]
heel verhaal
[...]
Kan pas in een terruggave verzoek in het jaar daarop. Augustus 2007 meen ik zo uit mijn hoofd.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 16:25 schreef Lionheaad het volgende:
[..]
Fijn, dat wist ik dus niet....
Kun je het één en ander later nog veranderen of wordt hetgeen later verrekend als je aangifte doet??
Volgens mij kun je in het lopende jaar al wijzingen doorgeven waarop de maandelijkse zorgtoeslag kan worden aangepast.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 20:40 schreef Onno_Quist het volgende:
[..]
Kan pas in een terruggave verzoek in het jaar daarop. Augustus 2007 meen ik zo uit mijn hoofd.
Als je een aanslag hebt gekregen van de Belastingdienst, is het daarop vermelde verzamelinkomen toch al zonder de hypotheekquote:Op vrijdag 28 oktober 2005 15:31 schreef Onno_Quist het volgende:
Het is jammer dat dit topic gesloten is:
Zorgtoeslag en hypotheekrenteaftrek
Persoonlijk vind ik dat je een lastig onderwerp als dit niet onder kunt brengen in één topic, maar dat is ook weer offtopic.
Voor de mensen die een hypotheek hebben en dus gebruik maken van de hypotheekrente-aftrek is het mogelijk de hypotheek-rente af te trekken van het verzamelinkomen. Dit is weer gunstig voor de hoogte van je zorgtoeslag.
Je tante en oom vallen sowieso af, die zijn elkaars toeslagpartner. Hooguit je nicht zou kunnen overblijven, maar dan geldt: hebben jullie een gezamenlijke huishouding? Doen jullie alle boodschappen samen, zijn jullie verantwoordelijk voor elkaas schulden, enz?quote:Op zaterdag 29 oktober 2005 02:27 schreef jmac het volgende:
pak net dat formulier er eens bij (heerlijk op tijd ja) en ik volg dat schemaatje. Ik woon 'officieel' bij mijn tante/oom/nicht in. Maar heb verder niets met ze te maken. En een van hen moet ik dan wel mijn toeslagpartner maken (wat dat ook moge zijn)? Wie moet ik dan kiezen (want er staat: kies er zelf maar een) en waar moet ik dan rekening mee houden? En is dat negatief voor mij? Ik wil eigenlijk helemaal niets met ze te maken hebben dus waarom moet ik opeens iets van hen erbij gaan zetten
Als je er niet woont, heb je geen gezamenlijke huishouding en heb je (daar iig) geen toeslagpartner. Het zou natuurlijk kunnen dat ze gaan controleren, dus dan moet je wel kunnen aantonen dat je geen gezamenlijke huishouding voert.quote:Op zaterdag 29 oktober 2005 12:22 schreef jmac het volgende:
@chrisJX. Nee: ik sta er alleen ingeschreven (bij de gemeente) maar kom er echt nooit. Misschien hoogstens eens op hun verjaardagDus ik heb echt verder geen connectie met ze. Hoef ik ze dan niet op te geven als partner? Want er staat 'huisgenoot' dus ik dacht: tjah, officieel wonen ze dan ook in hetzelfde huis omdat de belasting 'denkt' of leest (nav. de gemeente gegevens) dat ik daar ook woon.
Maar zou blij zijn als ik ze niet hoef op te geven want dat scheelt me heel wat 'werk'.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |