quote:Groningen is de zelfmoordhoofdstad van het land
groningen/emmen - Groningen is de zelfmoordhoofdstad van ons land. In deze gemeente beroofden vorig jaar verhoudingsgewijs meer mensen zich van het leven dan elders in Nederland. Emmen 'scoort' met een vijfde plek op de ranglijst ook erg hoog. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. In 2004 maakten 1514 mensen een eind aan hun leven, van wie 25 in Groningen. Mannen doden zich bijna twee keer zo vaak als vrouwen. Steeds meer mensen van middelbare leeftijd plegen zelfmoord. In gemeenten met meer dan honderdduizend inwoners vinden verhoudingsgewijs meer zelfmoorden plaats dan in kleinere plaatsen. Groningen spant de kroon met 60 procent zelfdodingen boven het landelijk gemiddelde. Maar ook Amsterdam (40 procent), Eindhoven (30 procent) en Zaanstad en Emmen (beide 20 procent) scoren hoog. Groningen voert overigens al langer de macabere ranglijst aan.
Leuk discussiepunt, maar misschien zou het zinvoller zijn om te kijken naar de mogelijke oorzaken van zulke hoge zelfmoordcijfers.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 13:08 schreef Loedertje het volgende:
O ja, discussiepunt, ken jij nog leuke methodes?
(gaarne incl voor- nadelen?)
Voor welke methode zou jij kiezen?
Zou dat misschien iets met het weer te maken kunnen hebben? Depressief door slecht weer enzo, relatief veel donkere dagen.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 13:15 schreef Aventura het volgende:
hoe noordelijker je komt, ook internationaal gezien. hoe hoger het zelfmoordcijfer. Vooral in Scandinavië ligt het cijfer enorm hoog boven het gemiddelde, in Finland worden geloof ik zelfs de meeste zelfmoorden gepleegd dan waar ook ter wereld.
dat komt vooral doordat het er soms dagen niet licht wordt in de winter. Had ik t laatst nog over met een fins vriendinnetje van me. Een mens heeft gewoon zonlicht nodig, krijg je daar niet veel van, zoals in het noorden van Finland in de winter, dan kun je depressief worden, en boem, daar ga je!quote:Op dinsdag 5 juli 2005 13:15 schreef Aventura het volgende:
hoe noordelijker je komt, ook internationaal gezien. hoe hoger het zelfmoordcijfer. Vooral in Scandinavië ligt het cijfer enorm hoog boven het gemiddelde, in Finland worden geloof ik zelfs de meeste zelfmoorden gepleegd dan waar ook ter wereld.
In Groningen is het gewoon ook dag-nacht hoor, zo aannemelijk is deze conclusie dus helemaal niet.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 13:19 schreef Aventura het volgende:
Ja, klinkt aannemelijk, het is daar grote delen van het jaar heel lang donker, soms zelfs de hele dag door.
Komt door de klimaatveranderingen hè, daardoor verschuift de poolcirkelquote:Op dinsdag 5 juli 2005 13:22 schreef Loedertje het volgende:
[..]
In Groningen is het gewoon ook dag-nacht hoor, zo aannemelijk is deze conclusie dus helemaal niet.
quote:Op dinsdag 5 juli 2005 13:26 schreef daReaper het volgende:
Hmmz... Ik ga na de zomer in Groningen studeren
Bij deze dan alvast maar mijn afscheidsbericht, je weet immers nooit
O ja! Die ben ik helemaal vergeten in de openingspost.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 13:24 schreef fratsman het volgende:
Is die Martini-toren zo verleiderlijk dan?![]()
Even voor de record: beide gevallen hebben pas dit jaar plaats gevonden. Het 'water-incident' heeft gelukkig niet een dode tot gevolg gehad.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 13:08 schreef Loedertje het volgende:
Zo had Groningen een studente die zichzelf in de brand stak alvorens te springen !
Tevens komen mensen op nieuwe ideetjes door acties van studenten, plotseling kwam men erachter dat teveel water drinken kan leiden tot een mooie dood
In Groningen kiezen de meeste studenten voor springen (doorgaans zijn het studenten die zich eenzaam voelen in de *grote stad* waar zij op kamers wonen (vandaar dat buddyproject)quote:Op dinsdag 5 juli 2005 13:29 schreef NostraBramus het volgende:
[..]
Even voor de record: beide gevallen hebben pas dit jaar plaats gevonden. Het 'water-incident' heeft gelukkig niet een dode tot gevolg gehad.
Is er iets bekend over het opleidingsniveau van de mensen die zelfmoord gepleegd hebben? Denk dat daar ook nog wel iets over te zeggen is namelijk.
quote:Op dinsdag 5 juli 2005 13:29 schreef NostraBramus het volgende:
Is er iets bekend over het opleidingsniveau van de mensen die zelfmoord gepleegd hebben? Denk dat daar ook nog wel iets over te zeggen is namelijk.
Dat was inderdaad mijn idee... niet dat ik eenzaam ben hier in Groningen hoor, maar ik heb werkelijk nog nooit iets gehoord over dat buddy project. Van wie gaat dat uit?quote:Op dinsdag 5 juli 2005 13:31 schreef Loedertje het volgende:
Studeerden.
Is dat zo? Ik dacht juist dat zelfmoord veel voorkwam in landen als, Japan, India en Zuid-Korea.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 13:15 schreef Aventura het volgende:
Met als oorzaak hoge prestatiedruk (werk e.d.)quote:Op dinsdag 5 juli 2005 13:40 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Is dat zo? Ik dacht juist dat zelfmoord veel voorkwam in landen als, Japan, India en Zuid-Korea.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |