abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28507938
quote:
Explosieven aangetroffen in herdenkingscentrum Srebrenica
Uitgegeven op 05 juli 2005 om 12:12 uur, bijgewerkt om 12:18

(Novum/AP) - De Bosnisch-Servische politie heeft op de gedenkplaats voor slachtoffers van het bloedbad bij Srebrenica dinsdagochtend explosieven gevonden, een kleine week voordat daar de massamoord op achtduizend moslims van tien jaar geleden wordt herdacht. Volgens een woordvoerder van de politie in het Servische deel van Bosniė, waar Srebrenica ligt, vonden agenten de explosieven na een tip van de vredesmacht van de Europese Unie in het gebied.

De politiewoordvoerder kon niet zeggen om wat voor en hoeveel explosieven het gaat. Bomexperts waren dinsdagochtend nog bezig de explosieven te onderzoeken en onschadelijk te maken.

De grootste massamoord op burgers sinds de Tweede Wereldoorlog wordt op 11 juli voor de tiende keer herdacht bij het herdenkingscentrum in Potocari. De organisatoren verwachten zo'n vijftigduizend mensen op de herdenking. Tijdens de ceremonie zullen de overblijfselen van 570 slachtoffers van de massamoord, door het Joegoslaviėtribunaal in Den Haag gekenschetst als genocide, worden herbegraven. De stoffelijke overschotten zijn het afgelopen jaar gevonden in ruim zestig massagraven rondom het Oost-Bosnische stadje.
Eventjes buiten de mogelijke dader(s) om, het blijkt dat er nog steeds ongelooflijke wederzijdse haat tussen de bevolkingsgroepen heerst. Ik zag laatst nog een documentaire over Srebrenica, daaruit bleek dat de situatie aldaar niet zo veel verschilt als 10 jaar geleden. De armoede is er toegenomen wat weer een voedingsbodem voor radicale elementen creeert. Hulp moet men vooral hebben van particulieren, de VN helpt hen nauwelijks (aldus de bewoners). Argwaan heerst er in de straten, het lijkt alsof de mensen daar helemaal niets geleerd hebben van het verleden?

Ik vraag mij werkelijk af of ze daar ooit nog vreedzaam samen kunnen leven, de huidige generatie lijkt de nieuwe generatie ook op te voeden met "de moslims zijn slecht, of de serven zijn slecht". De VN heeft mijnsinsziens te weinig gedaan om de bevolkingsgroepen weer bij elkaar te brengen, mijnsinsziens is ook dat een plicht van de VN. Met peacekeepen alleen, kom je er duidelijk niet. (Dat mag wel duidelijk wezen na al die experimenten in afrika).
Allah Al Watan Al Malik
  dinsdag 5 juli 2005 @ 13:22:08 #2
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_28509165
Dat is geen goede ontwikkeling .
Maar de wonden zitten daar diep heel diep. Je kunt je wel afvragen of de bevolking wel openstaat voor toenadering. Zelfs 10 jaar na dato met vele massagraven willen de Serviers maar niet/nauwelijks geloven dat ze in dat conflict zo bruut zijn geweest.

Maar andersom is dat gebied ook 1 groot kruidvat (al eeuwen lang). De enigste die er echt vat op had en er met ijzerenhand regeerde was (de fascist) Tito. Toen was het pas echt rustig. En toen gingen de oude wonden ook niet weg.

@TS heeft wel gelijk dat de VN er niet in is geslaagd om mensen bij elkaar te brengen (wel in mensen uit elkaar te houden). Een bedenkbare succesformule als landen toelaten tot de EU zal in mijn ogen ook niet werken. De VN heeft in mijn optiek geen bestaansrecht als militaire/scheidende partij in alle bedenkbare conflicten. De bevolking moet openstaan voor toenadering anders is het alleen tijdwinst en veel verspeelde moeite. Maar het conflict zal blijven bestaan.

Vraag me wel af wie weer de aanjagers zijn, want deze aktie komt niet vanuit een politiek statement. Dit is meer een ondergrondse extremistische aktie. Die er baat bij heeft voor een escalatie van het conflict.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')