abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28484577
Ik ben aan het leren voor mijn tentamen spaans. Helaas heb ik een erg onduidelijk grammaticaboek, wat niet altijd even goed uitlegd waarom dingen zo zijn en waarom ze zo moeten.

Ik hoop dat er hier iemand is doe goed thuis is in de Spaanse taal en mij kan helpen met het volgende.

Het hoofdstuk gaat over pronombres personales/ persoonlijke voornaamwoorden.

Eerst krijg je een uitleg over de verschillende persoonlijke voornaamwoorden (als onderwer, als lijdend en meewerkend voorwerp en als persoonlijk voornaamwoord na een voorzetsel.

Nu zit er een oefening bij:

Beantwoord de vragen met gebruik van de juiste vorm van het persoonlijk voornaamwoord als lijdend of meewerkend voorwerp. (ik zet ze niet allemaal neer) (de antwoorden staan achterin en heb ik er dus gelijk bijgezet)

1. la has dado las llaves al portero?
Si, ya se las ha dado

2. Les has comprado los zapaotos a los ninos?
si, ya se los he comprado

3. le has devuelto el coche a tu abuelo?
ya, se lo he devuelto

4.me has traido la compra?
si, ya te la he traido

9. le has devuelto a Rocio los 100 euros?
Si, ya se los he devuelto

11. Le habeis pedido la direccion al la companera nueva?
si, ya la hemos pedido

Er is bij mijn studie iets misgegaan, waardoor ik oa op spaans studieachterstond heb opgelopen. Net in dat jaar gooiden ze ook mijn curriculum om, wat als resultaat had dat ik de 6 vakken spaans die ik moet halen in een totaal door elkaar gehusselde vorm werden aangeboden. Ik leer dus gevorderden spaans voor beginners spaans en ik snap echt de ballen van deze zinnen.

Is er iemand die me kan helpen en vertellen hoe deze zinnen zijn opgebouwd, hoe ze te ontleden en hoe vanuit de vraag tot het antwoord te komen?
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  dinsdag 5 juli 2005 @ 00:36:13 #2
24291 Biotje
Fuck me, I'm famous!
pi_28498397
1. Si, ya se las ha dado.
Ja, ik heb ze al aan het gegeven. se aan hem, las is de sleutels.
2. Si, ya se los he comprado
Ja, ik heb ze al voor hun gekocht. se, voor hun, los zijn de schoenen.
3. Ya, se lo he devuelto
Ik heb ze al aan hem teruggegeven. se, aan hem, lo is de auto.
4. Si, ya te la he traido.
Ja, ik heb ze voor je meegenomen. te, voor jou, la zijn de boodschappen.
9. Si, ya se los he devuelto
Ja, ik heb de 100 euro aan Rocio teruggegeven. se, aan hem, los zijn de honder euro.
11. Si, ya la hemos pedido
Ja, dat hebben we gevraagd. Hier moet ik nog even over nadenken, of la slaat op de richting, of dat ze het aan haar hebben gevraagd.

Als je nog meer uitleg wilt moet je maar iets duidelijker zeggen wat je niet begrijpt hier of via MSN of IRC.
  dinsdag 5 juli 2005 @ 10:59:50 #3
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_28504659
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')