Nieuwe technisch directeur trapt met gerust hart af bij AjaxMartin van Geel blikvanger Ajax
De specta-culairste aankoop van Ajax bleef gisteren binnen. Dat was technisch directeur Martin van Geel.
Foto ANP
Coach Danny Blind in de regen tijdens de eerste training voor het nieuwe seizoen.Hij schoof een paar uur na de eerste Ajax-training aan voor zijn officiële presentatie, in de perszaal van de Arena.
Voor de drie nieuwe spelers was de Amsterdamse aanhang gisteren niet massaal uitgelopen. Zo'n 400 toeschouwers zagen live de eerste stappen van Markus Rosenberg, Edgar Manucharyan en Olaf Lindenbergh op het bijveld van de Arena.
Het drietal werd verwelkomd met vuurwerk, een stormachtige regenbui én de warme aanwezigheid van mevrouw Van Schaick, met 107 jaar één van de oudste nog levende Ajax-supporters.
Een loodzware conditietest bleef uit. Trainer Danny Blind koos voor een gevarieerde training, overwegend mét bal. ,,Dat past bij het beeld dat ik van Ajax had'', zei de nieuwe Zweedse spits Markus Rosenberg. ,,Dit is een perfecte leerschool voor een jonge voetballer.''
Rosenberg speelde vorige week zijn laatste wedstrijd voor Malmö FF, dat midden in het seizoen zit. ,,Ik heb vijf dagen vakantie gehad'', aldus de aanvaller, die door Blind specifiek is gehaald als centrumspits. Rosenberg moet in de eerste plaats concurreren met Angelos Charisteas.
,,Markus heeft kwaliteiten die we in de voorste linie nog misten'', aldus Blind. ,,Hij is snel, kopsterk en doelgericht. Ik streef ernaar om in iedere linie zoveel mogelijk kwaliteiten bij elkaar te hebben.''
Omdat alleen Rafael van der Vaart vertrok, heeft Blind zijn selectie nagenoeg compleet. Alleen een linksback ontbreekt nog, de zwaar geblesseerde Maxwell is nog maanden afwezig. ,,Maar we leggen de lat hoog'', aldus Blind. ,,Met Escudé, Lindenbergh en Emanuelson hebben we noodverbanden die goed genoeg zijn. Een linksback is welkom, maar alleen als het ook écht een versterking is.''
De coach vormt sinds afgelopen vrijdag een duo met Van Geel, de man die de lange termijn gaat bewaken bij Ajax. ,,Ik wil dicht bij de staf en de selectie werken'', zegt Van Geel. ,,Dat is niet bemoeizuchtig, maar geeft aan dat ik betrokken ben bij de mensen met wie ik werk.''
De Brabander vertelde over zijn honger en ambitie bij Ajax, maar niet voordat hij nog even achterom had gekeken naar AZ. Daar was Louis van Gaal een paar uur eerder écht begonnen, nota bene Van Geels voorganger als technisch directeur bij Ajax.
,,Inhoudelijk heb ik Louis niet over deze functie gesproken'', aldus Van Geel. ,,Hij heeft me gefeliciteerd en vond het jammer dat onze samenwerking zo snel eindigde. Dat vond ik ook, echt waar. Het liep goed tussen ons de laatste weken, er ontstond iets. Ook dáárom was het een moeilijke beslissing om AZ te verlaten. Ik ben ambitieus, maar geen planner. Toen ik zei dat ik het heel goed naar mijn zin had bij AZ, wás dat ook zo. Maar als Ajax komt, de top in Nederland, moet je een keuze maken. Dat heb ik gedaan. Ik zoek altijd naar mijn eigen plafond.''
Van Geel benadrukte met opgeheven hoofd te zijn vertrokken uit Alkmaar. De directeur schreef al zijn voormalige collega's een brief en door zo'n beetje iedereen werd hij persoonlijk gefeliciteerd. Daarmee is het hoofdstuk AZ afgesloten voor Van Geel, of voorzitter Dirk Scheringa nu nog boos is of niet.
,,Ik laat de club met een gerust hart achter'', aldus Van Geel. ,,Er is iets opgebouwd dat nog jaren meekan. Alle interessante spelers zijn langdurig vastgelegd.'' Op Ron Vlaar na, de jeugdinternational die zo stormachtig doorbrak. De verdediger heeft nog een beginnerscontract bij AZ, maar Van Geel voelt geen morele bezwaren om ooit nog eens in de Alkmaarse vijver te vissen. Of het nu om Vlaar gaat of om een andere speler. ,,Ik doe mijn uiterste best voor de club waar ik werk'', aldus Van Geel.
,,Dat is nu Ajax. We gaan eerst eens rustig evalueren wat deze club nog nodig heeft, op alle terreinen. Daarna bekijken we samen hoe we dat het beste in kunnen vullen. Ik ben een teamworker.''
Bron (Reg)