abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 4 juli 2005 @ 02:56:54 #26
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_28465311
quote:
Op maandag 4 juli 2005 02:54 schreef MouseOver het volgende:
Tja. Volgens mij mag je op priveterrein zelfs zonder rijbewijs in geschorste (dus niet apkgekeurde) auto's rondrijden. Daar breng je mogelijk ook mensen mee in gevaar dus dat argument kun je naar mijn idee in het geval van alcohol ook niet gebruiken.
klopt daar heb je een puntje
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
  maandag 4 juli 2005 @ 03:24:07 #27
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_28465439
quote:
Op maandag 4 juli 2005 02:54 schreef MouseOver het volgende:
Tja. Volgens mij mag je op priveterrein zelfs zonder rijbewijs in geschorste (dus niet apkgekeurde) auto's rondrijden. Daar breng je mogelijk ook mensen mee in gevaar dus dat argument kun je naar mijn idee in het geval van alcohol ook niet gebruiken.
Idd

ooit van die battlebeukraces gezien? De auto's die daaraan mee doen hebben nooit apk
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_28465602
quote:
Op zondag 3 juli 2005 23:29 schreef bonza het volgende:
Maar hoe zit het nu eigenlijk als je flink gedronken hebt en dronken rijd over een prive weg waar dus wel andere mensen gebruik van maken (van een in de buurt liggende camping).
Persoonlijk denk ik dat het feit dat er andere mensen gebruik maken van de weg, het automatisch verandert in openbare weg.

Door dit toe te laten is er recht van overpad ontstaan. Hierdoor mag de eigenaar de toegang voor anderen niet meer ontzeggen en is het dus in feite geen privé weg meer. De hele vraag is dus waarschijnlijk, in dit geval, niet meer van toepassing...
pi_28465623
quote:
Op maandag 4 juli 2005 00:54 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Mensen vermoorden op eigen terrein mag ook niet... Mensen in gevaar brengen ook niet.... Maar wat mij betreft mag TS zichzelf best om een boom vouwen als-ie zich dood wil zuipen!
Wat een vergelijking. In het geval van een moord gaat het niet alleen om je eigen bezit, maar ook om dat van iemand anders (zijn of haar leven). Daarvan is heir geen sprake.

Sterker nog, ik denk dat als jij op eigen terrein met 20 bier op in de auto stapt, en iemand anders die jouw terrein op is gereden, aanrijdt, dat niet wettelijk gezien jouw schuld is tenzij er opzet in het spel is.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_28466082
quote:
Op maandag 4 juli 2005 05:15 schreef heiden6 het volgende:
Sterker nog, ik denk dat als jij op eigen terrein met 20 bier op in de auto stapt, en iemand anders die jouw terrein op is gereden, aanrijdt, dat niet wettelijk gezien jouw schuld is tenzij er opzet in het spel is.
Zodra je teveel gedronken hebt om een auto te besturen wordt iedere vorm van letsel die je aanbrengt gezien als opzet.

Daarnaast; zolang als die ander niets raars aan het doen is op jouw terrein mag je hem zowieso niks aandoen. Je mag hem verzoeken het terrein te verlaten. Je mag hier mischien lichte dwang bij gebruiken. Maar je mag hem zeker niet aanrijden!
pi_28469119
hmm.. interessant

ken namelijk een straat van a 5km lang die letterlijk kaarsrecht is. Voordat je erin rijd staat er eigen terein. Ik neem dus aan dat hier geen maximumsnelheid geld

Je kan vanaf de openbare weg zo het terein oprijden, dus zeker van mijn zaak ben ik niet.
pi_28471612
quote:
Op zondag 3 juli 2005 23:53 schreef Wokkel1982 het volgende:

[..]

Pff, ik ooit eens 20, nooit weer.
Ik kom niet verder dan 1 Daarna vind ik het vies

maar ik heb geeen idee of het strafbaar is Ik zou denken van niet, want het is je eigen grond maar als het een camping is ofzo dat het levensgevaarlijk kan zijn voor omg. en die eigenaar de politie erbij kan roepen..
pi_28477948
quote:
Op maandag 4 juli 2005 08:15 schreef Croga het volgende:

[..]

Zodra je teveel gedronken hebt om een auto te besturen wordt iedere vorm van letsel die je aanbrengt gezien als opzet.
Dat lijkt me onzinnig, maar ik ben geen expert dus het zou zomaar kunnen. Zeker hier in Nederland, waar (ook in de wet) amper respect is voor eigen bezit.
quote:
Daarnaast; zolang als die ander niets raars aan het doen is op jouw terrein mag je hem zowieso niks aandoen. Je mag hem verzoeken het terrein te verlaten. Je mag hier mischien lichte dwang bij gebruiken. Maar je mag hem zeker niet aanrijden!
Ik had het over een ongeluk.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_28477983
quote:
Op maandag 4 juli 2005 00:22 schreef Manneke_Pils het volgende:

[..]

Idd. Dat je dan uberhaupt nog kan rijden...
Je moest is weten
-je webicon was te groot, niet terugplaatsen-
  maandag 4 juli 2005 @ 15:28:06 #35
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_28478559
Maar je vind het niet een beetje raar om met 20 bier achter je kiezen achter het stuur te kruipen?

Ik ben geen heilig boontje, maar in niet-nuchtere toestand achter het stuur is voor mij een no-go.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_28482625
quote:
Op maandag 4 juli 2005 15:10 schreef heiden6 het volgende:
Dat lijkt me onzinnig, maar ik ben geen expert dus het zou zomaar kunnen. Zeker hier in Nederland, waar (ook in de wet) amper respect is voor eigen bezit.
Gelukkig is er in Nederland nog altijd meer respect voor Het Leven dan voor bezit..... Bezit kun je altijd nog repareren/kopen, Het Leven krijg je maar één keer.....
pi_28483017
quote:
Op maandag 4 juli 2005 00:12 schreef Allan24 het volgende:
Los van het hele verhaal:
[..]

Aangezien er geen beperking wordt gesteld w.b. de plaats van de overtreding, doet het dus niet ter zake of deze nu op privéterrein of op de openbare weg plaatsvindt.
Dat hoeft ook niet, want het wordt geregeld in de wegenverkeerswet en de wegenverkeerswet is alleen van toepassing op wegen in de zin van die wet. Ik meen dat het begrip ´weg´ in die wet omschreven wordt als iets met de strekking van: het voor al het verkeer openstaande bla bla bla.

De wegenverkeerswet geldt dus niet voor privéterreinen. Die staan immers niet voor het verkeer open, hetgeen betekent dat de wegenverkeerswet toepassing mist terzake gedragingen op het eigen terrein. Lijkt me ook wel gezond. Dronkenschap is op zichzelf niet verboden. Openbare dronkenschap is dat wel, meer specifiek de openbare dronkenschap in het verkeer (in het terecht door jou aangehaalde artikel 8 WVW).
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_28483194
quote:
Op maandag 4 juli 2005 05:15 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Wat een vergelijking. In het geval van een moord gaat het niet alleen om je eigen bezit, maar ook om dat van iemand anders (zijn of haar leven). Daarvan is heir geen sprake.

Vooropgesteld dat artikel 8 WVW de gedragingen op eigen terrein niet strafbaar stelt, is daarmee de aansprakelijkheidsvraag niet beantwoord voorzover het gaat om het veroorzaken van letselschade. De overtreding van 8 WVW is immers (in hoofdzaak) een strafrechtelijke aangelegenheid, het veroorzaken van letsel(schade) een civielrechtelijke. De vraag of er sprake is van schuld wordt inderdaad al snel beantwoord als drankmisbruik in het spel is.

Ofschoon ik niet zover zou willen gaan als dat drankgebruik gelijk staat aan opzet (en dan opzet als een gradatie van schuld), wordt in de jurisprudentie wel aangenomen dat drankmisbruik een omkering van de bewijslast met zich meebrengt. Dat betekent dat de schadelijdende partij niet hoeft te stellen en te bewijzen dat de aangesproken partij schuld heeft (conform de hoofdregel) maar dat de aangesproken partij moet stellen en bewijzen dat zijn drankgebruik niet heeft bijgedragen aan het ontstaan van de aanrijding. Met andere woorden, hij zal moeten stellen en bewijzen dat de schade ook zou zijn ontstaan als hij geen drank op had.

Dat bewijs wordt natuurlijk bijna nooit geleverd.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_28564987
Bedankt voor de reacties.

Kort samengevat ben je als dronken bestuurder op prive terein bij een ongeluk met letselschade dus bijna altijd schuldig. Voor de schuldvraag maakt het dus niet veel uit of je rustig de auto verplaatst uit een benarde locatie met als doel dat de bob je verder naar huis kan rijden of dat je roekeloos rond scheurt. Waarschijnlijk heeft dat laatste natuurlijk wel invloed op de strafmaat in een daarop volgende civielrechtelijke procedure..

Tja en voor de mensen welke zich 20-30 biertjes niet voorkunnen stellen.. sommige mensen kunnen meer hebben dan andere. Maar troost je ik liep de dag er na ook met een houtenkop rond op het werk inclusief de bijhorende bierscheetjes
pi_28589165
stoer...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')