Er veranderen grofweg twee dingen:
BPM
Als je nu een nieuwe wagen koopt betaal je ook voor grijs de BPM.
De meeste ondernemers kunnen die terugvragen, echter als de wagen binnen 5 jaar verkocht wordt aan een particulier, moet de ondernemer een deel van de BPM weer aan de belasting betalen.
Als particulier merk je hier dus niets van.
Wegenbelasting.
Als particulier ga je globaal dezelfde prijs betalen voor een grijs kenteken als voor een geel kenteken. (Dus ook een diesel variant gaat meer wegenbelasting kosten dan een benzine enz.)
Het grote voordeel dat je voor een grijskenteken bijna geen wegenbelasting betaalde gaat voor alle auto's vervallen. (Tenzij je dus ondernemer of gehandicapt bent)
Een gemiddelde bestelwagen van 1200 kg met een dieselmotor kost je nu ineens bijna Euro 700 per jaar. Waar dat tot een week geleden nog maar zo'n Euro 228 was
Ter vergelijking een geel kenteken van 1200kg kost Euro 888 (Zuid-Holland)
http://www.belastingdienst.nl/mrb/mrb-22.html BTW
Let erop (dit is niet nieuw) dat de meeste grijskenteken occasions de prijs zonder BTW in advertenties en op prijskaartjes hebben staan.
Vaak wordt hij dus nog 19% duurder