abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28416450
http://www.live8live.com/list/
quote:
50,000 people are dying, needlessly, every day of extreme poverty.
50.000 mensen per dag, dat zijn er 100.000 na twee dagen. 350.000 in een week. 1,5 miljoen in een maand. 18.250.000 in een jaar.

Is dat niet een beetje veel En dan bedoel ik veel in de zin van klopt dat wel? Want dit zijn meer dan 18 miljoen mensen die per jaar sterven door armoede. Daarnaast zijn er ook mensen die sterven aan welvaartsziekten, verkeersongevallen, moord en overvallen. Met deze cijfers moet de wereld over tien jaar toch leeg zijn

Niet dat ik iets af wil doen aan de gedachte achter Live 8, maar ik vraag me af waar men deze cijfers vandaan haalt. En wat 'extreme poverty' precies is. Valt daar alleen honger onder? Of tellen ook mensen die slachtoffer worden van een roofoverval, gepleegd omdat de dader niets te eten had?
  zaterdag 2 juli 2005 @ 16:50:12 #2
32652 GeorgeW.Bush
President of the USA
pi_28416478
Ja hoor, de wereld is over 10jaar leeg, want de komende tien jaar worden er ook geen mensen meer geboren
Op maandag 11 juli 2005 19:29 schreef Tamme het volgende:
Waarom doe jij zo tegen mij? Zijn we even oud ofzo>?
beetje respect hier op deze fora anders is het klit bang en gaan we schoonmaken
  zaterdag 2 juli 2005 @ 16:51:56 #3
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_28416528
D'r komen er ook een boel bij hè .

Maar zoiets schatten is lastig en meestal zijn het getallen die zijn toegespitst op "bevatbaarheid". Zoals de Rubick's Cube. Ik zag hem ooit bij de Bart Smit liggen, op de verpakking stond "meer dan 3 miljard combinaties!". Nou klopt dat wel, maar het is ongeveer hetzelfde als een bord in Amsterdam: "Meer dan zes inwoners!".

Ik denk dat het hier ongeveer hetzelfde is. Té grote getallen, over een té grote perioden zijn nietszeggend. Kleine getallen, "50.000 op een dag", daar kan je bij stilstaan.
pi_28416573
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 16:51 schreef Slarioux het volgende:
D'r komen er ook een boel bij hè .

Maar zoiets schatten is lastig en meestal zijn het getallen die zijn toegespitst op "bevatbaarheid". Zoals de Rubick's Cube. Ik zag hem ooit bij de Bart Smit liggen, op de verpakking stond "meer dan 3 miljard combinaties!". Nou klopt dat wel, maar het is ongeveer hetzelfde als een bord in Amsterdam: "Meer dan zes inwoners!".

Ik denk dat het hier ongeveer hetzelfde is. Té grote getallen, over een té grote perioden zijn nietszeggend. Kleine getallen, "50.000 op een dag", daar kan je bij stilstaan.
Ik snap natuurlijk dat er veel mensen bijkomen. Maar dan nog komt het als zoveel op mij over. Want al die mensen die sterven door honger verminderen de vruchtbare populatie natuurlijk ook weer.

Voor mij is juist dit grote getal nietszeggend. Bij 3000 op een dag denk ik: Bij 50.000 denk ik wtf
pi_28416629
Ik denk dat die getallen wel ongeveer kloppen hoor. Er zijn 5 miljard mensen op de wereld, dus dan is 18 miljoen doden door armoede per jaar best wel realistisch lijkt me, zeker als je bedenkt dat het merendeel van die 5 miljard mensen in armoede leeft. Maar het blijven natuurlijk schattingen.
pi_28416686
In afrika wonen 900 miljoen mensen, waarvan er 18 miljoen (ong 2%) jaarlijks doodgaat... veel, maar zou kunnen...
pi_28416779
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 16:59 schreef _dirkjan_ het volgende:
In afrika wonen 900 miljoen mensen, waarvan er 18 miljoen (ong 2%) jaarlijks doodgaat... veel, maar zou kunnen...
Het zinnetje is zo geformuleerd dat mij maar niet duidelijk wordt waar het precies om gaat. Afrika? De wereld? Wat is extreme armoede? Waar zit de grens? Wanneer ga je daar dood aan? Want er zijn ook nog mensen die niet doodgaan van de honger. Maar kunnen ze dan wel aan armoede doodgaan? En hoeveel mensen gaan er 'gewoon' dood?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')