abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28367544
Vraag aan het klus forum: Ik heb het wilde plan opgevat om een zwembad op mijn dakterras (11 * 3,3 meter) te plaatsen. Het betreft een zogenaamd opzetbad met een doorsnede van 3 meter en een hoogte van 0,60 meter. Als ik het bad tot 10 cm onder de rand vul bevat het bad in totaal 3532,5 liter water (3,14 * 1,5 * 1,5 * 0,5 * 1000 = 3532,5) met een gewicht van 500 kg/m2 of wel 500 * 9,8 = 4,9 kn/m2

In de constructiegegevens van mijn huis heb ik de volgende info kunnen vinden:
Permanente belasting dakterras = 4,8 kn/m2 (bestaande uit prefab beton platen, een bitumineuze toplaag en draintegels (de belasting van de draintegels is 1 kn/m2).
Mogelijke Variabele belasting dakterras
- Verdeelde belasting (p) 2,50 kn/m2
- Geconcentreerde belasting (f) 3,00 kn/m2
- lijnlast 1m (q) 5,00 kn
- ψ = 0,5 (wat betekent dit getal ????)

Ik ga ervan uit dat je bij de belasting van een zwembad praat over de verdeelde belasting. Betekent dat dat ik het zwembad tot maximaal 25 cm (25 cm water is 2,5 kn/m2) mag vullen (als ik de draintegels verwijder eventueel tot 35 cm) of maak ik hier ergens een denkfout.

Als ik het bij rechte eind heb is het dan mogelijk om via een bepaalde dragende constructie het gewicht van het zwembad over meer m2 te verdelen ??

Graag uw hulp
pi_28367640
Ik zou het niet doen
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_28367675
Ik denk ten eerste dat er op de randen meer belasting is, en als je er dan ook nog in wil gaan zitten .. ik zou het ook niet doen.
  donderdag 30 juni 2005 @ 20:42:43 #4
101860 Tique
strictly seated concert
pi_28367772
het is niet voor niets een dakTERRAS
De enige die het zou kunnen zeggen is degene die het huis ontworpen heeft!
Wij hebben hier niet genoeg gegevens voor.
- Fulltime FreeRunner - jij wilt die steen in de muur niet zijn
|
Laat 11 september uw sporttas staan !
Fun Lovin' Terrorist / Toeps addict
pi_28367926
Ik zou in plaats van het allemaal berekenen dat het net zou kunnen mezelf eens afvragen of de schade die kan ontstaan opweegt tegen die paar uurtjes lol van een zwembadje. vergeet niet dat berekeningen allemaal theoretisch zijn en dat er variaties in het materiaal zijn.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_28368112
In principe moet het kunnen. Denk maar eens aan waterbedden, die zijn ook zwaar, maar als je hem goed neerzet word het gewicht makkelijk verdeeld.
Zoek op internet maar eens naar waterbedden..

Maar ik denk dat het handiger is om een opblaaszwembadje neer te zetten
pi_28368434
Op de randen heb je niet meer belasting dan in het midden van het bad. Maar op de plek waar je in het bad gaat staan wel. Weet niet of je een erg grote jongen bent maar even uitgaande van 80kg (0,8 kN) kom je volgens mij op 3,3 kN per vierkante meter. Volgens mij is de lijn last die je maximaal op (in dit geval 1m)
Ik zou het alleen doen als je genoegen neemt met enkel-diep water (10 tot 15cm). Kan ook verkoelend zijn, maar danwel regelmetig draaien....

Misschien zie ik ok wel weer wat over het hoofd. Maar ik ben geen grote fa van grote belsingen op een dak.

Succes
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  donderdag 30 juni 2005 @ 21:04:41 #8
81735 tuut84
WWW.TANKMEISTERS.NL
pi_28368479
quote:
Op donderdag 30 juni 2005 20:35 schreef bertjebig het volgende:
Vraag aan het klus forum: Ik heb het wilde plan opgevat om een zwembad op mijn dakterras (11 * 3,3 meter) te plaatsen. Het betreft een zogenaamd opzetbad met een doorsnede van 3 meter en een hoogte van 0,60 meter. Als ik het bad tot 10 cm onder de rand vul bevat het bad in totaal 3532,5 liter water (3,14 * 1,5 * 1,5 * 0,5 * 1000 = 3532,5) met een gewicht van 500 kg/m2 of wel 500 * 9,8 = 4,9 kn/m2

In de constructiegegevens van mijn huis heb ik de volgende info kunnen vinden:
Permanente belasting dakterras = 4,8 kn/m2 (bestaande uit prefab beton platen, een bitumineuze toplaag en draintegels (de belasting van de draintegels is 1 kn/m2).
Mogelijke Variabele belasting dakterras
- Verdeelde belasting (p) 2,50 kn/m2
- Geconcentreerde belasting (f) 3,00 kn/m2
- lijnlast 1m (q) 5,00 kn
- ψ = 0,5 (wat betekent dit getal ????)

Ik ga ervan uit dat je bij de belasting van een zwembad praat over de verdeelde belasting. Betekent dat dat ik het zwembad tot maximaal 25 cm (25 cm water is 2,5 kn/m2) mag vullen (als ik de draintegels verwijder eventueel tot 35 cm) of maak ik hier ergens een denkfout.

Als ik het bij rechte eind heb is het dan mogelijk om via een bepaalde dragende constructie het gewicht van het zwembad over meer m2 te verdelen ??

Graag uw hulp
gewoon doen. als het niet kan dan komt het vanzelf naar beneden
het leven is geen krentebol. anders had je wel een krent in de kont zitten
  donderdag 30 juni 2005 @ 21:06:29 #9
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_28368539
doe zelf je huiswerk
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_28369143
quote:
Op donderdag 30 juni 2005 21:06 schreef Klonk het volgende:
doe zelf je huiswerk
Bedankt voor je zeer nuttige bijdrage. Jij komt er wel..
  donderdag 30 juni 2005 @ 21:26:48 #11
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_28369188
quote:
Op donderdag 30 juni 2005 21:25 schreef bertjebig het volgende:

[..]

Bedankt voor je zeer nuttige bijdrage. Jij komt er wel..
dank je wel voor het vertrouwen
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_28370271
Ik ben zelf archirect en ik adviseer je serieus om het door een erkende constructeur na te laten rekenen. Ook is het verstandig om bij bouw-en woningtoezicht na te vragen of je er een bouwvergunning voor nodig hebt. (en niet gaan roepen dat dat onzin is, als de gemeente kwaad wil, kost het je een hoop geld). De kans bestaat dat ze zekerheid willen i.v.m. belasing van het dak.
je weet nooit wat er voor je staat, als de liftdeur opengaat
  donderdag 30 juni 2005 @ 22:14:15 #13
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_28370880
Ik zou het niet doen want je moet bij de belastingen ook nog rekeking houden met de belasting die je eigen gewicht zelf vormt.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_28372342
De belasting van je eigen lichaam als je erin gaat liggen is best verwaarloosbaar volgens mij. Het is niet verwaarloosbaar als je er in gaat staan.
Ga maar na. Als je gaat liggen dan drijf je ongeveer dus er is geen extra kracht op het punt waar jij ligt, de extra kracht wordt verdeelt over het hele zwembad omdat de waterspiegel een klein beetje stijgt.
we hadden het over ruim 3500 kilo water...dan kan hij die 80kg extra ook nog wel hebben
Het wordt wat anders als je er met zn 10en in gaat liggen, of als je gaat staan, dant dan is t gewicht dus niet meer helemaal netjes verdeelt over het hele zwembad.
pi_28372560
Stel dat er nog eens een stortbui overheen komt zoals hier gisteren, dan staat het water in je zwembadje zomaar ineens 7 cm hoger, hou daar ook rekening mee. Als dan ook nog eens de waterafvoer van je terras verstopt raakt om een of andere reden ( je badeendje drijft erin ofzo) zit jesnel over het maximun.
Some weasel took the cork out of my lunch...
  donderdag 30 juni 2005 @ 23:17:46 #16
101860 Tique
strictly seated concert
pi_28372941
quote:
Op donderdag 30 juni 2005 20:47 schreef longinus het volgende:
Ik zou in plaats van het allemaal berekenen dat het net zou kunnen mezelf eens afvragen of de schade die kan ontstaan opweegt tegen die paar uurtjes lol van een zwembadje. vergeet niet dat berekeningen allemaal theoretisch zijn en dat er variaties in het materiaal zijn.
in de berekeningen is er rekening gehouden met variaties in het materiaal hoor.
Daar bestaan materiaal en belastingfactoren voor

Vraag jezelf dit eens af, je gaat naar de supermarkt om een paar kratten bier te kopen voor een feestje, Je hebt er een paar in je handen en kan niet meer tillen omdat het anders uit je handen glijd. Iemand bied je vriendelijk aan het laatste krat er ook bovenop te zetten, wat doe je?
- Fulltime FreeRunner - jij wilt die steen in de muur niet zijn
|
Laat 11 september uw sporttas staan !
Fun Lovin' Terrorist / Toeps addict
pi_28378367
Wij zaten vorig jaar met hetzelfde probleem. Hadden een zelfde soort zwembad.
Alleen wisten we niet wat voor constructie ons dakterras had.
Na wat rekenwerk en schattingen aan het dakterras. Dachten wij dat de kans dat het instort te groot was. Dus we hebben het maar niet gedaan.
We wilden gewoon niet het risico lopen dat het dak instorte. Als je niet 100% zeker bent, zou ik het niet doen.
pi_28379937
Ik weet niet hoe oud je huis is, maar hoe nieuwer je huis, hoe meer veiligheid er is ingebouwd qua constructie

de permanente belasting (eigen gewicht van je vloer, terrasbedekking en plafond) heeft een veiligheidsfactor van 1,2
de veranderlijke belasting (wat er tijdens het gebruik op komt, bloembakken, personen, sneeuw, regenwater) heeft een veiligheidsfactor van 1,5.

Ook worden alle waardes die berekend worden naar boven afgerond (als uit de berekening 23 cm vloerdikte komt, wordt er 25 cm toegepast bijv) en is de vloer en de wapening sterker dan waar mee gerekend wordt (betere betonkwaliteit, meer wapening als nodig)

kortom, ik denk dat je vloer het wel zal kunnen hebben, maar je moet ook rekening ermee houden dat de krachten ook afgedragen moeten worden naar de fundering, dus ook je wanden eronder moeten het kunnen hebben (als er een raam of deuropening onder zit, is je muur een stuk zwakker bijvoorbeeld)

Persoonlijk zou ik de gok niet nemen, en gewoon naar het zwembad gaan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')