FOK!forum / Politiek / Gemeentelijke OV's staken voor privatisering.
pberendswoensdag 29 juni 2005 @ 12:21
quote:
Staking openbaar vervoer

Werknemers van het gemeentelijke openbaar vervoer in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht leggen vandaag het werk neer in verband met vastgelopen cao-onderhandelingen.

In mei wezen de bonden het bod van de gemeenten namens de 190.000 ambtenaren af. Sinds juni ligt het overleg stil. Ook staakt een deel van het brandweer- en ambulancepersoneel vandaag. Het openbaar vervoer in Den Haag werkt gewoon door omdat het vervoersbedrijf HTM niet onder de CAO valt.

Het is voorlopig de laatste actie, maar als de gemeenten niet met een beter cao-voorstel komen, waarschuwen de bonden voor nieuwe acties na de zomer.
Bron: Fok

Wat grappig, alle gemeentelijke OV's staken, maar het geprivatiseerde vervoersbedrijf HTM in Den Haag werkt nog gewoon door. Dus eigenlijk roepen de gemeentelijke OV's om een privatisering, want ze staken en klagen maar wat af. Ze willen eigenlijk af van het CAO, de lage werkdruk en hoge lonen. Want een geprivatiseerd bedrijf als HTM zal heus niet meer betalen dan het ambtenarensalaris, want tja ze moeten winst maken. En van CAO's en een lage werkdruk wilt een geprivatiseerd bedrijf al helemaal niets te maken te hebben. Staken zullen ze niet snel durven bij HTM, want dan worden ze ontslagen. Prima stakingen, die voor privatisering van de OV!
Harry_Sackwoensdag 29 juni 2005 @ 12:29
Nee hoor, ik heb in de jaren 90 gestemd TEGEN de privatisering van het Amsterdams Vervoersbedrijf. We hebben gewonnen. Nu wil Peijs dat ondanks de uitgesproken mening van de Amsterdammer gewoon maar negeren en het toch doordrijven.

Het staat los van het cao.
freakowoensdag 29 juni 2005 @ 12:31
quote:
Op woensdag 29 juni 2005 12:21 schreef pberends het volgende:

[..]

Bron: Fok

Wat grappig, alle gemeentelijke OV's staken, maar het geprivatiseerde vervoersbedrijf HTM in Den Haag werkt nog gewoon door.
HTM is verzelfstandigd. Net zoals de NS. De gemeente Den Haag is voor 100% eigenaar van de HTM, alleen vallen ze daar niet meer onder gemeenteambtenaren-CAO. Ik vermoed dat HTM nu onder dezelfde CAO als de meeste andere busbedrijven als Connexxion en Arriva valt, maar dat weet ik niet zeker.

Ik denk dat bijna alle geprivatiseerde bedrijven wel een CAO hebben.
ethirasethwoensdag 29 juni 2005 @ 19:27
Alsjeblieft niet zeg. Er is nog niks goeds gekomen van privatiseren. Niet doen dus.
Harry_Sackdonderdag 30 juni 2005 @ 13:15
quote:
Op woensdag 29 juni 2005 19:27 schreef ethiraseth het volgende:
Alsjeblieft niet zeg. Er is nog niks goeds gekomen van privatiseren. Niet doen dus.
Ja dat gaat lachen worden in 2006, dezelfde klootzak van de noordzuidlijn (van der Horst, vvd) die nu eindelijk last dreigt te krijgen van de commissie Sorgdrager -omdat men toch wel een beetje in de gaten lijkt te krijgen dat het slopen van de halve stad tegen een onbekende hoeveelheid geld misschien toch niet zo'n goed idee is, had al eerder besloten dat de metro een eigen betaalsysteem zou moeten krijgen, oftewel : je strippenkaart is niet meer in de metro geldig. Lullig als je moet overstappen..

Ik ben benieuwd hoe hij dat recht kan lullen.
MrX1982donderdag 30 juni 2005 @ 13:39
Privatiseren lijkt me een goed idee.

Des te eerder zijn al die verliesgevende gemeentelijke vervoersbedrijven failliet
Helaas zal dat niet gebeuren want het OV is immers de protégé van veel politici.


Het OV ligt al jaren in coma. Helaas wordt het lijden verlengd door telkens maar weer met geld over de brug te komen.
Vhiperdonderdag 30 juni 2005 @ 14:21
quote:
Op woensdag 29 juni 2005 12:21 schreef pberends het volgende:

[..]

Bron: Fok

Wat grappig, alle gemeentelijke OV's staken, maar het geprivatiseerde vervoersbedrijf HTM in Den Haag werkt nog gewoon door. Dus eigenlijk roepen de gemeentelijke OV's om een privatisering, want ze staken en klagen maar wat af. Ze willen eigenlijk af van het CAO, de lage werkdruk en hoge lonen. Want een geprivatiseerd bedrijf als HTM zal heus niet meer betalen dan het ambtenarensalaris, want tja ze moeten winst maken. En van CAO's en een lage werkdruk wilt een geprivatiseerd bedrijf al helemaal niets te maken te hebben. Staken zullen ze niet snel durven bij HTM, want dan worden ze ontslagen. Prima stakingen, die voor privatisering van de OV!
Je trekt iets te snel conclusies. Wacht maar totdat er weer onderhandeld moet worden over de CAO bij de HTM (Ze hebben dus wel een CAO).
freakodonderdag 30 juni 2005 @ 17:42
En een echt privaat bedrijf als Arriva, wat hier in het Noorden het busvervoer uitvoert, staat ook niet echt bekend om werkwillige chauffeurs. Bij elke scheet ligt de boel weer plat.