abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28122972
hey. ik was net ff mn computer aan het "verschonen" dus ff alle stofjes enz eruit halen. nu heb ik dus iets te ruw mijn koeler van mn CPU eraf gehaald denk ik. want er waren een paar pinnetjes verbogen op mn CPU. ben zowat een uur bezig geweest om die kleine pokke pinnetjes weer recht te zetten.. maar het mocht niet baten.. ik doe mn CPU in mn socket. zet mn koelblok met koeler erop. klik alles vast. zet em aan. en alleen mn DVD-ROM lampje gaat ff knipperen. je hoort ook geen beep meer als ie aan gaat. en mn monitor lampje blijft ook gewoon knipperen.. heb ik iets fout gedaan? is mn CPU nog te redden? ik heb namelijk geen geld voor een nieuwe nu..

heb geen andere PC voorhanden. om het uit te testen of het mn CPU is.. ik heb al verschillende dingen uit de search geprobeerd. mobo batterij eruit halen. ik hoor GEEN beepjes. ook niet als ik zonder geheugen probeer te booten.
de CPU is een Intel 2.53 GHZ socket 478. de mobo is een gigabyte type weet ik 1.2.3 niet. de koeler weet ik niet. ik heb de core bekenen en dr is niks afgebrokkeld ofzo..
thx.. sorry voor de spelfouten/punten etc maar ik ben echt lichtelijk in paniek nu..
pi_28123469
Grote kans dat er een pinnetje is afgebroken en ik ben eerlijk gezegd bang dat ie nu officieel overleden is. Ik zou nog even alle pinnetjes nakijken voor de zekerheid maar ik vrees het ergste.

Ik snap ook niet waarom je dat dan zo ruw doet want als je ergens voorzichtig mee moet zijn is het wel je CPU, zeker als je geen geld hebt voor een nieuwe.

Succes!
De laatste tijd zit ons dochtertje in de nee-fase. Ze wil niet meer hebben dat ik haar naar bed breng. Twintig jaar terug was dat nooit een probleem.
pi_28123471
Ik denk dat je je CPU kan afschrijven.
Als ik dit zo lees ben ik bang dat je hem bij het afhalen van de koeler wat meer kapot hebt gemaakt dan alleen wat pinnetjes verbuigen.
Wat ook kan is dat de socket op je moederbord defect is geraakt daardoor.
Dit moet je echter testen om er achter te komen en dat kan alleen met een processor.
  woensdag 22 juni 2005 @ 07:48:21 #4
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_28123481
Denk toch dat je CPU is.
De pinnentjes kunnen wellicht allemaal wel goed in de socket vallen, maar heeft dat ding geen statische elektriciteit opdoffer gehad.

PC afstoffen : Alleen de bodemkast van de PC poetsen, en met een wattenstaafje de coolers zuivermaken. Meer moet je dus echt niet doen. Je maakt sneller iets kapot dan je lief is.
En van een beetje huisstof is geen enkele PC dood gegaan.
  woensdag 22 juni 2005 @ 07:49:04 #5
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_28123485
Houd het op een dooie CPU inderdaad. Maar enige manier om het zeker te weten is testen. Wellicht kan je er een lenen. En doe met die dan wel voorzichtig.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 22 juni 2005 @ 07:49:07 #6
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_28123486
Zoals er op zo'n ding staat: Handle only at static safe workspaces!
En ook: only to be installed by a professional......

Pootjes verbuigen mol je hem zeker met statisch zijn. Gewoon een nieuwe kopen dus, en niet meer uit elkaar halen (???) om te stofzuigen (!)
censuur :O
  woensdag 22 juni 2005 @ 07:52:43 #7
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
  woensdag 22 juni 2005 @ 07:56:00 #8
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_28123522
hmmmmm dat kwalificeert wel als een probleem.

Ik ben geen mobo-expert, maar ik vermoed dat toch niet alles goed teruggezet is of dat je met het eruit rukken van je koeling toch iets beschadigd hebt.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  woensdag 22 juni 2005 @ 08:03:33 #9
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_28123581
Het enige wat de TS denk ik. Is alles stap voor stap na kijke. Het kan bijvoorbeeld ook zijn dat een oin geheel is doorgedrukt. Of dat met statische electriciteit er meer stuk is.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 22 juni 2005 @ 08:12:59 #10
30156 Emme-r-tje
Bucket is my name...
pi_28123638
geen piepjes, lampjes of iets? Alleen van de CD-rom?
Volgens mij moet ie toch een keer flink piepen als er iets mis is met de CPU...
  woensdag 22 juni 2005 @ 08:20:05 #11
74548 Jo0Lz
Lick the box!
pi_28123692
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 08:12 schreef Emme-r-tje het volgende:
geen piepjes, lampjes of iets? Alleen van de CD-rom?
Precies, maar als je je cooler eraf wil halen, moet je eerst effe je pc zwaar belasten.
Dan wordt de pasta weer enigzins vloeibaar, waardoor je hem makkelijker erafhaalt.
Als je hem eraf haalt terwijl de pasta wat harder is, trek je je proc dus mee.
Niet een regelrechte ramp, in de gevallen die ik heb gezien.
Daar was dan gewoon een pinnetje nog niet helemaal lekker, maar de pc piepte wel als de hel.
Heb je je pc-speaker wel goed aangesloten ? Anders kan hij ook niet piepen
Yes we can! | I didn't fail, it's just postponed success.
  woensdag 22 juni 2005 @ 09:18:34 #12
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_28124444
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 07:48 schreef Drugshond het volgende:
PC afstoffen : Alleen de bodemkast van de PC poetsen, en met een wattenstaafje de coolers zuivermaken. Meer moet je dus echt niet doen.
Of je koopt een spuitbus dust-off.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  woensdag 22 juni 2005 @ 09:33:11 #13
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_28124708
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 08:12 schreef Emme-r-tje het volgende:
Nope, een moederbord gaat alleen piepen als je geheugen een probleem heeft of als je videokaart niet gevonden kan worden.

@TS: grote kans dat je CPU overleden is.
So we just called him Fred
pi_28125231
mja denk het ook

maar mn mobo piept helemaal nergens op nu.. en nu knippert mn DVD drive lampje niet eens meer.. zelfs als ik ALLES eruit haal behalve mn CPU en power supply. dan piept ie zelfs niet.. en mn hdd spint ook niet meer op... en ja ik heb altijd een "bliep" gehoord toen ie het nog deed
  woensdag 22 juni 2005 @ 09:55:45 #15
42782 QuietGuy
opscheppende pats-nerd
pi_28125251
Voortaan toch echt voorzichtiger doen. Maar dat zal duidelijk wezen. Het zou idd best wel eens de CPU kunnen zijn. Dat ligt nogal voor de hand als ik je verhaal lees, maar kan je eens wat foto's posten van de onderkant van je CPU en de socket waar hij in hoort? Misschien ben je wel gewoon een kabeltje vergeten.
pi_28125289
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 09:55 schreef QuietGuy het volgende:
Voortaan toch echt voorzichtiger doen. Maar dat zal duidelijk wezen. Het zou idd best wel eens de CPU kunnen zijn. Dat ligt nogal voor de hand als ik je verhaal lees, maar kan je eens wat foto's posten van de onderkant van je CPU en de socket waar hij in hoort? Misschien ben je wel gewoon een kabeltje vergeten.
moment dan ga ik wat foto's maken. en ja de CPU zat vast aan mn koelblok toen ik em er af trok.. door de koelpasta..

foto's komen zo snel mogelijk
  woensdag 22 juni 2005 @ 10:09:07 #17
74548 Jo0Lz
Lick the box!
pi_28125602
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 09:57 schreef Imperium het volgende:

[..]

moment dan ga ik wat foto's maken. en ja de CPU zat vast aan mn koelblok toen ik em er af trok.. door de koelpasta..

foto's komen zo snel mogelijk
Daarom draai ik altijd effe een benchmark voordat ik zoiets doe, dan is de pasta lekker warm geworden en blijft hij niet plakken aan de CPU...
Yes we can! | I didn't fail, it's just postponed success.
pi_28126008
Foto's

[ Bericht 38% gewijzigd door Imperium op 22-06-2005 10:29:41 ]
pi_28126467
ik denk dat je gewoon het feit moet accepteren dat je cpu defect is. als je systeem wel aangaat maar totaal geen biepjes of wat dan ook geeft dan is je cpu gewoon overleden.
de reden daarvoor kan van alles zijn maar grootste kans is dat je niet goed antistatisch gewerkt heb bij het recht buigen van de pinnetjes.
*tijdelijk wonend in leuven voor de komende 6 jaar*
pi_28126777
naja meteen een leuk excuus om een 3.0 Ghz proc te halen dan.. is er een manier hoe ik kan checken of mn mobo nog wel leeft? zonder nog die nieuwe processor?
  woensdag 22 juni 2005 @ 10:57:55 #21
42782 QuietGuy
opscheppende pats-nerd
pi_28126976
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 10:42 schreef Freak_66 het volgende:
ik denk dat je gewoon het feit moet accepteren dat je cpu defect is. als je systeem wel aangaat maar totaal geen biepjes of wat dan ook geeft dan is je cpu gewoon overleden.
Of de voedingskabels zijn niet goed aangesloten. Ik kan dat niet goed zien op de foto's.

Je zou het kunnen testen met een andere processor. Die moet je dan ergens lenen ofzo. Als je dat na het buigen van de pinnetjes nog mag
pi_28126991
is er geen andere manier? al is het maar een biepje...
  woensdag 22 juni 2005 @ 11:00:23 #23
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_28127047
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 09:55 schreef Imperium het volgende:
mja denk het ook

maar mn mobo piept helemaal nergens op nu..
Dat is dus normaal als de CPU overleden is. Pas bij de daarop volgende onderdelen van de POST (geheugen testen, videokaart testen) hoor je piepjes als het niet goed is.

Maar er staat me iets bij van een extra connector die aangesloten moet worden op het moederbord, bij mij in ieder geval. Iets nieuwere processor, maar je weet maar nooit. Ik zal zo even kijken of ik dat in het boekje van mijn moederbord kan vinden. Maar je weet zeker dat je alles aangesloten hebt?
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  woensdag 22 juni 2005 @ 11:01:23 #24
42782 QuietGuy
opscheppende pats-nerd
pi_28127079
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 11:00 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Maar er staat me iets bij van een extra connector die aangesloten moet worden op het moederbord, bij mij in ieder geval. Iets nieuwere processor, maar je weet maar nooit. Ik zal zo even kijken of ik dat in het boekje van mijn moederbord kan vinden. Maar je weet zeker dat je alles aangesloten hebt?

die dus
  woensdag 22 juni 2005 @ 11:03:01 #25
104583 cyberstalker
Een krachtig neen!
pi_28127115
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 09:33 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Nope, een moederbord gaat alleen piepen als je geheugen een probleem heeft of als je videokaart niet gevonden kan worden.

@TS: grote kans dat je CPU overleden is.
Nee, dat hangt van het moederbord af. Toen ik net mijn nieuwe mobo en processor had gekocht, had ik de CPU niet goed vastgemaakt, en werd deze niet herkend.

Mijn line-out zat echter wel goed aangesloten, en ik schrok me echt kapot toen er keihard over mijn speaker 'System failure, no CPU detected' hoorde.
Hope for the best, prepare for the worst.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')