Mijn verslagje:
Zaterdag 18-06 was de dag dat Fields Of Rock plaats ging vinden in het Goffertpark in Nijmegen. Ik vertrok met Tom om 09.30u uit Zwijndrecht om voor de drukte in Nijmegen te zijn. Het terrein ging om 11 uur open. Om kwart voor 11 waren we probleemloos in Nijmegen aangekomen. Parkeerplekken werden goed aangegeven. Was wel 20 minuten lopen naar het terrein, dat noemen ze ‘bij het Goffertpark parkeren’. Ach, parkeren was gratis, dus wat valt er te klagen.
Om kwart voor 11 aangekomen bleek het terrein al geopend te zijn. Dit vanwege de vele mensen die er al waren.
Om 13.00u begon het festival. In die tijd hebben we het terrein verkend. Rondje eromheen gelopen, podiums bekeken, kraampjes bezocht enz. De overige tijd vloog, terwijl je lekker op het gras zit met een glas frisdrank (De Bob ).
In het boekje dat we bij de entree kregen stond de programmering op.
De programmering:
Main stage A
13:00 - 13:50 Alter Bridge »
15:00 - 16:00 Motörhead »
17:25 - 18:25 Velvet Revolver »
20:05 - 21:35 Black Sabbath »
Main stage B
14:00 - 14:50 Papa Roach »
16:10 - 17:10 Slayer »
18:40 - 19:50 Audioslave »
22:05 - 23:45 Rammstein »
Tent stage
13.00 - 13.35 Metal Church »
13.50 - 14.35 Team Sleep »
14.50 - 15.35 Mastodon »
15.50 - 16.35 The Dillinger Escape Plan »
17.00 - 17.50 After Forever »
18.10 - 19.10 Chimaira »
19.30 - 20.30 Machine Head »
20.50 - 21.50 Flogging Molly »
MTV stage
13.15 - 14.00 Skip the Rush »
14.15 - 15.00 The*Ga*Ga*s »
15.15 - 16.00 Autumn »
16.20 - 17.20 Gorefest »
17.40 - 18.40 Dreadlock Pussy »
19.10 - 20.10 Helmet »
20.35 - 21.35 Soulfly »
Aardig gek dus
Hieronder beschrijf op volgorde welke bands ik (we) hebben gezien en hoe ik ze vond.
Alter Bridge
Voor mij was dit een onbekende band. Het was als (hard)rock klonk. Het klonk zeker niet verkeerd. De zanger had een zuivere stem en de riffs van gitaren klonken goed. Ondanks dat het onbekend voor mij was klonk het goed. Een goede opener van het festival!
Papa Roach
Één van de bands waar ik voor kwam. Lekkere flinke kwaliteits nu-metal. Mijn verwachtingen kwamen uit! De band had er veel in. Nieuwe nummers werden afgewisseld met goude oude als Last Resort en Murder. De zanger had veel contact met het publiek en wist deze ook flink op de zwepen. Papa Roach maakte al mijn verwachtingen waar. Het was een genot om naar te kijken. Lekker uit je dak gaan, met een band die liet zien dat ze aanwezig waren.
Motorhead
Ik kende maar één nummer van deze gasten, voordat ik ze zag. Dit was naar mijn mening een nummer uit een oud Tony Hawk spelletje . Persoonlijk vond ik dat ze te hard waren. Ik bedoel hiermee dat het geluid veels te hard stond. De snoeiharde hardrock die deze 50+ creëerde klonk goed, maar werd eentonig. Ik wist soms niet of ze nou een nieuw nummer speelde of dat ze al een kwartier lang hetzelfde nummer speelde. Al met al gaven ze wel een goede show weg. Leuk om ze een keer gezien en gehoord te hebben!
Slayer
The Godfathers op Trashmetal. Dit was band nummer twee waar ik voor kwam. Dit is alweer de derde keer dat ik ze heb gezien. Voor eerste keer overdag. Ondanks dat ze weer een jaartje ouder zijn geworden weten ze nog als 20-igers te spelen. Alle goude oude nummers als Angel of Death, Postmortem, Season in the Abbys, Reign in blood enz kwamen voorbij. Deze nummers gaven mij persoonlijk geen kick meer, omdat ik wel gewend ben om deze nummers live te horen. Het blijft namelijk gewoon geweldig. Bijna alle bezoekers stonden naar deze uberband te kijken. De show zelf is niks bijzonders. Gewoon vier man op het podium die zonder enige vorm van special effect hun ding doen. Maar dat ‘ding’ doen ze nog steeds subliem. Ik wist nu al dat dit één van de hoogtepunten van de dag was.
Ondertussen was alweer iets over 5en. De zon scheen al de hele dag vol. Op het terrein was het ongeveer 30 graden. Als je de hele dag al uit je dak aan het gaan ben krijg je het behoorlijk warm op zo’n dag. Het was dus ook flink water drinken. Omdat ik wist dat het warm werd had ik zonnebrand meegenomen. Ondanks dat ik alles om het uur dik insmeerde was ik toch lichtelijk verbrand in mijn nek en op mijn bovenarmen. Gelukkig bleef het de rest van de dag daarbij. De zon scheen vol tot 21.00u s’avonds.
Na Slayer kwamen Velvet Revolver en Audioslave. Ik heb half naar beide gekeken. Ik ben niet zo fan deze twee bands. De tussentijd bestond uit eten en zittend op het gras ernaar kijken achter het publiek. In de tussentijd bedacht ik dat er nooit 40.000 man rondliep. Het moest zeker minimaal 50.000 zijn. Dit bleek uiteindelijk waar te zijn. 50.000 man, geweldig gewoon! Bij de overige podia (tent en mtv stage) waren natuurlijk ook bands. Uiteindelijk moet je keuzes maken, omdat er soms twee leuke bands tegelijk spelen. De beste/ grootste spelen dan op de mainstage. Hierdoor heb ik o.a Mastodon (al eens eerder gezien), Gorefest, Chimaira enz gemist. Wat een luxe-probleem .
Toen werd het tijd voor Black Sabbath.
Black Sabbath met Ozzy Osbourne
Ik moet eerlijk toegeven dat ik nog nooit een nummer van deze band heb gehoord. Daarom tijd om deze band in originele staat te bekijken. De andere rede was natuurlijk ook dat Ozzy Osbourne erbij zat. Ben toch benieuwd hoe hij in real-life was.
Na een half uurtje gekeken te hebben vond ik nou niet iets bijzonders. Natuurlijk was Ozzy vet bezig, maar soms irriteerde hij mij. Zingen kan die niet meer, oké laat dat nog staan. Ik had alleen soms het gevoel dat die vaker ‘I can’t fuckin hear you’ zei, dan dat die zong.
Al met al heb ik toch van Ozzy’s kwaliteiten kunnen genieten . Schelden, beetje blije springbewegingen maken en zingen.
Ondertussen begon bij de MTV stage Soulfy.
Soulfly
Na een half uur Ozzy wilde ik deze band per se zien. Dit komt door twee redenen. Omdat Max Cavalera erin zit (Oud Sepultura zanger, wat een meesterlijke band was) en omdat ze een jaar geleden op Dynamo een geweldige show gaven.
Ze gaven wederom om een zeer goede strakke show. Tussendoor kwamen oude Sepultura nummers wat iedereen plezierde. Van Roots bloody roots tot Terrorory. Helaas speelde ze niet Chaos AD. Ondanks dat ze één van de beste optredens van de dag gaven vond ik het jammer dat ze dat nummer niet speelde.
Rammstein
Dé hoofdact van de dag. Ik wilde deze band dolgraag een keer live gezien hebben. Nadat ik te laat was om een kaartje te kopen van hun show in Ahoy een half jaartje geleden was ik onwijs blij dat ze naar FOR kwamen. Dat hakte toen voor mij de knoop door om dan toch die 70 euro neer te tellen.
Zij mochten 1.45 uur lang optreden.
Rammstein is zo bekend om hun te gekke live shows met de bijbehorende special effects.
Dit deden ze op FOR fijntjes over. Licht special effects, vuurshows en stunts, niks was te gek.
Tijdens de nummers werden goeie lichtshows gegeven. Bij flinke drum of gitaarstukjes knalde het vuurwerk en kwamen er rook-specialeffects. Tijdens optredens deze ze veel met vuur spelen. Maskers opzetten met daarop een vlammenwerper, niks was te gek. De hele show was gewoon geil om naar te kijken. Het podium zag er ook prachtig uit. Na een tijdje werd er een rubberen bootje op het publiek gelegd waar de gitarist van Rammstein ging zitten. Zo ging hij ‘Crowd surfend’ over het publiek voor 5 minuten. Zonder eruit gegooid te worden kwam hij weer veilig aan op het podium. Was zeker om te zien.
Verder speelde ze alle hits nummers van oud tot nieuw. Nadat ze op de helft waren stopte ze voor 10 minuten. Even een pauze dachten wij. Dit bleek opeens het einde. Toch kwamen ze terug om drie toegiften te doen. Om half 12 stopte ze. Een kwartier te vroeg.
Voor mijn gevoel duurde show van Rammstein maar een kwartiertje. Dit was qua show en live de beste band van de dag. Dit was ook één van de beste shows die ik ooit had gezien. Een dikke negen met een griffel. Voor mensen die van rock houden, ga alsjeblieft naar Rammstein als je de kans krijgt. De show is werkelijk formidabel!
Zo was het 11 uur in de ochtend toen je aankwam en zo was alweer bijna 12 uur.
Fields of Rock 2005 was afgelopen.
Nadat we moeizaam het park hadden verlaten en de stad uit waren (50000 man tegelijk weg, wat wil je…) reden we in een dik uur op het gemakje naar huis. Nagenietend van een geweldige dag. Moe, kapot, op, energieloos, verbrand, noem het maar op. Niks kan voorkomen dat deze dag een negen verdiend.
Mocht FOR volgend jaar georganiseerd worden (is nooit zeker, FOR wordt alleen gehouden als er goede bands geboekt kunnen worden) ben ik er zeker weer bij. Een aanrader voor iedereen die van rock houdt. Vergeet niet dat ieder optreden een concert apart is. In principe is dan die 70 euro niks. Dat is de prijs van drie optredens, terwijl je 23 kan zien.
De foto’s komen Z.S.M