abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 6 januari 2006 @ 11:20:55 #201
122170 ImmovableMind
Beat your mind
pi_33758903
Het wordt hier weer goed druk mooi! ReVolt, wanneer gaan we birdwatchen ^_^????? ZwartWaterLander of GravenAllee?
Ik hoor het wel!
Wie met niets tevreden is, bezit alles.
  vrijdag 6 januari 2006 @ 16:41:51 #202
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_33770500
Zo, ik heb vanmiddag gewandeld in het Leeste bij Apeldoorn. Had mijn vogelboek mee en verrekijker. Ik kwam er alleen achter dat mijn verrekijker de kleuren niet zo goed weergeeft. Ook was ik vaak te laat, als ik dan vogels zag vliegen en ik probeerde met mijn verrekijker erop te focussen dan waren ze al weer verder gevlogen en wist ik niet waarheen. Ik denk dat het het beste is als ik gewoon voorlopig met vogelaars met ervaring mee ga zoals die vriend van mijn tante of 4 maart. Ik moet leren waar ik precies op moet letten en dat beheers ik nu nog niet goed genoeg.

Ik heb iig wel genoten, ondanks de kou, de honden die soms los liepen waar dat niet mocht en luid pratende en rennende kinderen.

Ik heb een tijdje een merel zitten bekijken die bezig was met het zoeken van voedsel van de grond. Dat was erg leuk. Verder nog een vogel gezien waarvan ik alleen de buik duidelijk heb gezien, een wite buik en de vogel was de grootte van een specht, maar het was geen specht. Hij zat ook in het moment dat ik hem zag even aan de boom. Ik ga er vanuit dat het een boomkruiper was, maar dat weet ik dus niet zeker.

De verdere vogels kon ik doordat ik ze niet snel genoeg kon traceren of door de onduidelijkheid van mijn verrekijker niet determineren. Tis dus niet veel, maar ga daar weer aan werken.
patat ftw :)
  vrijdag 6 januari 2006 @ 22:21:33 #203
133496 stumbleupon
Boomknuffelaar
pi_33781784
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 16:41 schreef daniman het volgende:
Ik moet leren waar ik precies op moet letten en dat beheers ik nu nog niet goed genoeg.

Ik heb iig wel genoten, ondanks de kou, de honden die soms los liepen waar dat niet mocht en luid pratende en rennende kinderen.
Daar gaat het uiteindelijk toch ook allemaal om? Genieten en lekker de natuur in!
Ik leer ook nog steeds en da's helemaal niet erg... Dat is juist (vind ik) het leuke aan alles
pi_33796607
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 16:41 schreef daniman het volgende:
Ook was ik vaak te laat, als ik dan vogels zag vliegen en ik probeerde met mijn verrekijker erop te focussen dan waren ze al weer verder gevlogen en wist ik niet waarheen.
Dat is wel een bekend iets. Als je wat meer kijkt en de vogels wat makkelijker herkent heb je bij heel veel soorten geen verrekijker nodig om de soort te identificeren. Kwestie van gewenning, dat komt vanzelf.
quote:
Verder nog een vogel gezien waarvan ik alleen de buik duidelijk heb gezien, een wite buik en de vogel was de grootte van een specht, maar het was geen specht. Hij zat ook in het moment dat ik hem zag even aan de boom. Ik ga er vanuit dat het een boomkruiper was, maar dat weet ik dus niet zeker.
Hele dikke kans op. 't Zou ook een taigaboomkruiper kunnen zijn maar om dat zeker te weten moet je het exemplaar zo ongeveer ontleden, dat is niet wat. Leuk om te zien hoe boomkruipers heel systematisch een rijtje bomen afwerken op zoek naar eten: al draaiend omhoog, vaak tot de eerste paar takken en dan vliegen ze naar de volgende boom, helemaal onderaan, en lopen die ook weer na.
quote:
De verdere vogels kon ik doordat ik ze niet snel genoeg kon traceren of door de onduidelijkheid van mijn verrekijker niet determineren. Tis dus niet veel, maar ga daar weer aan werken.
Dat komt vanzelf, dat weet ik zeker. Op een gegeven moment heb je veel informatie in je hoofd zitten waardoor je je Lars alleen nog nodig hebt bij aparte gevallen of rare situaties (vervelend tegenlicht e.d.). Bij een beetje normale vogels tenminste, een zandbank vol juveniele strandlopersoorten blijft altijd lastig.

Succes ermee in ieder geval, en inderdaad: met een ervaren vogelaar er op uit gaan is erg leerzaam en productief (twee zien/horen meer dan één).
  zaterdag 7 januari 2006 @ 23:07:31 #205
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_33816378
idd Ik heb dan ook al erg zin in 4 maart, ongeacht wie er komen. Samen je hobbie uitoefenen
  zondag 8 januari 2006 @ 13:35:45 #206
122170 ImmovableMind
Beat your mind
pi_33829338
quote:
Ook was ik vaak te laat, als ik dan vogels zag vliegen en ik probeerde met mijn verrekijker erop te focussen dan waren ze al weer verder gevlogen en wist ik niet waarheen
ReVolt heeft gelijk dit komt vanzelf.

Vogels kijken doe je met je ogen
Vogels observeren met je verrekijker
Vogels determineren met je telescoop
Vogels inventariseren met veel koffie
pi_33838569
Foto's van vogels deeltje 3
Kijkplezier voor jullie op Fok!
pi_33842405
quote:
Op zondag 8 januari 2006 13:35 schreef ImmovableMind het volgende:

[..]
Vogels kijken doe je met je ogen
Vogels observeren met je verrekijker
Vogels determineren met je telescoop
Vogels inventariseren met veel koffie
Hehe, vooral in dat laatste zit een kern van waarheid.

Trouwens, heb de jongste meutstege gister gesproken, en heb z'n nummer. Was wel geïnteresseerd in een keertje oostvaardersplassen, zo richting voorjaar. Maargoed, dat zien we nog wel.

Zit hier trouwens niet ergens een pm-functie?
  zondag 8 januari 2006 @ 20:17:50 #209
122170 ImmovableMind
Beat your mind
pi_33842470
Als je op iemand zijn profiel kijkt dan kan je vast wel PM'en!
quote:
Trouwens, heb de jongste meutstege gister gesproken, en heb z'n nummer. Was wel geïnteresseerd in een keertje oostvaardersplassen, zo richting voorjaar. Maargoed, dat zien we nog wel.
te gek, dat wordt zeker lachen!
pi_33842489
quote:
Op zondag 8 januari 2006 20:16 schreef ReVolt het volgende:

Zit hier trouwens niet ergens een pm-functie?
Nee, alleen MSN/ mailen, of een F&F/vogel-Chatkanaaltje openen in fok!irc ?
pi_33845280
quote:
Op zondag 8 januari 2006 20:16 schreef ReVolt het volgende:
Richting begin voorjaar is sneller dan je denkt. Eind februari begin maart zijn toptijden in de OP.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
  zondag 8 januari 2006 @ 23:44:55 #212
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_33851832
Oostvaardersplassen, das volgens mij ook een mooi gebied om te vogelspotten!
pi_33867068
Ik heb net een stuk door Brabant moeten rijden en wat me opviel was een enorm aantal buizerden. zijn dit exemplaren vanuit noord-europa die hier overwinteren??? zoja, is het dan een andere variant (net zoals bijv. bonte kraaien) en zitten er mogelijk ruigpootbuizerden tussen?? (ik zou niet weten hoe ik die twee buizerdsoorten uitelkaar moet houden vanuit een rijdende auto)
  maandag 9 januari 2006 @ 15:44:43 #214
122170 ImmovableMind
Beat your mind
pi_33868046
Met een rijdende auto wordt het inderdaad erg moeilijk om de twee soorten uit elkaar te halen. Er zijn wel wat verschillen maar deze zijn miniem en zeker moeilijk te herkennen als je in de auto zit. Het verenkleed van de ruigpootbuizerd is variabel van kleur, maar niet zo sterk als bij de buizerd. In de vlucht is de ruigpootbuizerd te herkennen aan de donkere achterrand van de vleugels en de donkere eindband. In vergelijking met de buizerd heeft de vogel langere vleugels en een langere staart. De meeste ruigpoters hebben ook een witte stuit. Het enige probleem is juist dat sommige buizerds dit ook hebben.

De ruigpootbuizerd broedt in het noorden van Europa, maar trekt in de winter naar West- en Midden-Europa. Op heldere dagen in het voor- of najaar vliegt de vogel vaak op grote hoogte over Nederland.
  maandag 9 januari 2006 @ 16:43:07 #215
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_33869965
De ruigpootbuizerd (Buteo lagopus) is een vogel uit de familie van arendachtigen (Accipitridae). Een volwassen examplaar is circa 55 centimeter groot. In de winter zijn de vogels te vinden in moerassen, open vlakten en landbouwgebieden. In de zomer trekken ze naar gebergten. Ruigpootbuizerds broeden op rotsranden of op de grond in Arctica. Het dier jaagt op kleine zoogdieren en vogels. Ze hebben een donkere buik en een witte staart met een zwarte eindband.

Ruigpootbuizerds komt in de winter in een groot deel van Europa voor, met uitzondering van het zuiden en uiterste noorden. In Nederland en België zijn ze 's winters ook aan te treffen. In de zomer trekken de vogels naar de Noorse fjorden.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ruigpootbuizerd

Edit: Ik las overigens net op een andere site dat er zo'n 4000 broedparen Buteo Buteo (buizerds) in Nederland leven.

http://www.nvdzoos.nl/edu(...)ie.html?page=buizerd

[ Bericht 7% gewijzigd door Pearly op 09-01-2006 16:51:28 ]
Vanishing like a thought brushing up against a sigh ....... vanishing like a cyan sunday ..........
  maandag 9 januari 2006 @ 19:30:20 #216
133496 stumbleupon
Boomknuffelaar
pi_33875954
quote:
Edit: Ik las overigens net op een andere site dat er zo'n 4000 broedparen Buteo Buteo (buizerds) in Nederland leven.
Ik denk dat die site gebruik maakt van wat oudere SOVON gegevens. Inmiddels hebben we in Nederland tussen de 8 en 10.000 broedparen.
In Brabant kom je inderdaad veel buizerds tegen. Ik zie ze hier zelfs regelmatig boven de flat vliegen met een grote groep kauwen en eksters achter zich aan.
Helaas staat N-Brabant ook hoog in de lijst van roofvogelvervolging. Veelal gebaseerd op oude "tradities" en vooroordelen worden vooral buizerds het slachtoffer.
Ruigpoten heb ik nog niet kunnen onderscheiden overigens.
pi_33897592
quote:
Op maandag 9 januari 2006 19:30 schreef stumbleupon het volgende:

[..]
Ruigpoten heb ik nog niet kunnen onderscheiden overigens.
Da's ook niet zo vreemd, die is niet zo heel makkelijk van een buizerd te onderscheiden. Als je alle tijd hebt en hij zit ergens op een paaltje kan je het loopbeen misschien zien. (Met veren is de ruigpoot, maargoed, dat weet jij volgens mij zelf ook wel. )

Ik zou in ieder geval niet voor elke buizerd stoppen om te zien of het er misschien één is. Hier in Twente zitten er trouwens ook redelijk veel. 't Is hier denk ik de meest makkelijk te spotten roofvogel van allemaal, zowel qua aantal als qua zichtbaarheid (open/half open landschap).

Zag laatst vanuit de trein in de buurt van Steenwijk trouwens een erg mooie buizerd: heel licht getekend. Bijna op het witte af. Zal wel vanuit Hammerfest zijn komen vliegen ofzo. Schitterend beest.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 17:59:38 #218
133496 stumbleupon
Boomknuffelaar
pi_33910115
Kregen de afgelopen dagen ook wat meldingen binnen van een sneeuwuil. Bij wat nadere navraag waarschijnlijk een erg witte buizerd.
Gisteren en vandaag weer even het Markiezaat en Zoomland bezocht.
Paar foto's (Het is winter en derhalve ziet het er allemaal wat kaal uit)

Het Markiezaat:

Zoomland:

Zoomland is het bosgebied aan de Oostkant van Bergen op Zoom en kent onnoemelijk veel poelen en vennen. Weinig produktiebos (hoofdzakelijk gemengd).

Het was flink koud vandaag met een behoorlijk straffe wind.
Gespot: kruisbekken, blauwe reiger (bij een van de vennen), grote bonte specht, groene specht, buizerd, havik, goudhaantjes, boomklever, roodborstjes, koperwieken.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 23:33:51 #219
133496 stumbleupon
Boomknuffelaar
pi_33923811
Het lijkt er op dat er weer vogelvangers op pad zijn die met lijmstokken o.a. Barmsijzen proberen te vangen. Ook hanteert men de methode om een bos berkentwijgen in zijn geheel in lijm onder te dompelen. Letterlijk een moordsysteem; hoe de vogels dan een poging doen om zich te bevrijden, zich letterlijk de veren uit hun lijf rukken.
Mocht men zo iets aan treffen, dan is het verstandig om de vogels te laten zitten (hoe moeilijk dat ook is...) en de AID erbij te halen. Lijmstokjes zijn vangmiddelen waarbij de kans op het, op heterdaad betrappen bijna 100% is; de dader zal altijd terugkomen om de vangsten te controleren, tenzij het hem is opgevallen dat anderen de vangmiddelen hebben ontdekt. Als je lijmstokjes aantreft is het ook altijd aan te raden om net te doen of je ze niet in de gaten hebt want in de meeste gevallen staat de dader ook altijd op zichtbare afstand de boel in de gaten te houden of fietst rond langs verschillende locaties waar stokjes staan.
Daarom de tip om na de vondst van een illegaal vangmiddel op gepaste afstand te gaan posten en onmiddellijk de AID te bellen en índien mogelijk foto’s te maken.
Meldkamer AID:
030-6692640 (24 uur per dag bereikbaar)
Bel in dit soort gevallen NIET met de politie

Zoals jullie misschien wel weten is de vogelhandel lucratief en neemt hand over hand toe. De prijzen voor een vogel varieert van 75 tot 150 euro terwijl de boete bij het constateren van een overtreding slechts 44 euro bedraagt. Je hoeft geen rekenwonder te zijn om het voordeel te bepalen.

pi_33937669
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 17:59 schreef stumbleupon het volgende:

Zoomland is het bosgebied aan de Oostkant van Bergen op Zoom en kent onnoemelijk veel poelen en vennen. Weinig produktiebos (hoofdzakelijk gemengd).

Het was flink koud vandaag met een behoorlijk straffe wind.
Gespot: kruisbekken, blauwe reiger (bij een van de vennen), grote bonte specht, groene specht, buizerd, havik, goudhaantjes, boomklever, roodborstjes, koperwieken.
zoomland is bij 't appeltje toch ??

greetzzz ro
Zou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....
  woensdag 11 januari 2006 @ 14:39:54 #221
133496 stumbleupon
Boomknuffelaar
pi_33938288
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 14:21 schreef bonootje het volgende:

[..]

zoomland is bij 't appeltje toch ??

greetzzz ro
Ja klopt... Behoorlijk wat stormschade nog te zien in het bos overigens...
Ziet er wel ruig uit allemaal. Alles blijft zoveel mogelijk liggen... Behalve echt gevaarlijke situaties en padversperrende bomen worden opgeruimd.
pi_33961561
Naar aanleiding van de vogelgriep in Turkije.
Net op het Journaal een Russisch parlementslid die van mening was dat ALLE trekvogels moesten blijven waar ze waren. Ze mochten op geen beding terug naar de broedplaatsen en het leger moest alles neerleggen wat de grens met Turkije / Rusland wilde passeren. Deze man maakte geen grapje zoals hij zelf zei.
pi_33967523
Dat moet wel, want dat is gewoon onmogelijk. Want dan mogen die soldaten eerst met hun boekje kijken of de betreffende vogel al dan geen trekvogel is. Snap best dat die man huiverig is voor de vogelpest, maar dat lijkt me nou ook weer geen oplossing.

En een complete trekvolgepopulatie neerleggen is natuurlijk gewoon echt een idioot plan. Daar kan ik niet eens wat zinnigs over zeggen. Totaal geflipt, die Rus.
  vrijdag 13 januari 2006 @ 02:00:28 #224
133496 stumbleupon
Boomknuffelaar
pi_34001158
Beetje grootheidswaanzin denk ik... [sarcastisch]Het is wel een stukje educatie natuurlijk. Kijken, opzoeken, leren en schieten[/sarcastisch]

Vanmiddag weer even Zoomland opgezocht. Ik heb daar een favoriet plekje waar veel oude dode bomen staan (spechten).
En inderdaad... daar hopte de groene specht weer over het grasveld. Kon nu duidelijk zien dat het hier om een man ging (rode wangvlek). Wat zijn het toch mooie beesten! Mooi limoengroen...
Ook de grote bonte specht liet zich goed horen en zien. En tot mijn verbazing hoorde ik ook de zwarte specht. (geluid lijkt heel erg op de groene specht maar de zwarte specht heft zijn "gelach" echt aan terwijl de groene specht direkt al "schaterlacht"). Maar even opgeschreven en even in de gaten houden. Deze vogel namelijk nog nooit gezien, alleen gehoord.
Met zicht op een stukje weiland zag ik een buizerdpaar over het gras hoppen (waarschijnlijk op zoek naar wormen en kevertjes). Toen ze mij na een tijdje in de gaten kregen namen ze de benen en bleven een tijdje boven het gebied cirkelen. Hun "gezang" doet me altijd een beetje aan walvissen denken... Een beetje klagelijk...
Een stukje verder het bos in kwam ik deze ex-duif tegen.

Ik had de gedachte "Hmm misschien wel een havik" nog niet uitgesproken toen ik werd verrast door een havik! Op een grote dode tak zat ze op me neer te kijken. Deze aanblik duurde niet lang omdat er een grote chinook-helicopter laag over kwam vliegen... bummer....

Een stukje verder richting vliegveld Woensdrecht zag ik een man het bos uitkomen. Hij zag mij ook en nam direkt de benen. Ik ben nog een stukje in de achtervolging gegaan maar omdat de afstand tussen ons te groot was, ben ik m helaas kwijtgeraakt. Ik heb de omgeving afgezocht naar eventuele ongeregeldheden (zoals lijmstokken e.d.) maar niets aangetroffen.

Al met al weer een enerverende middag
Nog een foto van het gebied.

Mooie plek voor ijsvogeltjes denk ik.
pi_34056129
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 02:00 schreef stumbleupon het volgende:
En tot mijn verbazing hoorde ik ook de zwarte specht. (geluid lijkt heel erg op de groene specht maar de zwarte specht heft zijn "gelach" echt aan terwijl de groene specht direkt al "schaterlacht"). Maar even opgeschreven en even in de gaten houden. Deze vogel namelijk nog nooit gezien, alleen gehoord.
Ik kan me nog herinneren dat ik voor het eerst een zwarte specht hoorde. Dacht dat het een roestig scharnier was, erg apart. Tot IM en ik ineens twee zwarte spechten zagen komen aanvliegen. Net kraaien, en pas vlak voor ze zitten krijg je die diepe bogen. Echt geweldig mooie vogels om te zien, ken maar 1 plek (toevallig een stukje bos redelijk dicht bij mijn huis) waar je eigenlijk altijd wel zeker bent om ze te zien.

En een gigantische roffel dat ze produceren, echt indrukwekkend.

Leuke beschrijving van een dagje vogels kijken trouwens. Vooral met die groene spechten, die zie ik hier niet zo heel vaak.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')