Daar gaat het uiteindelijk toch ook allemaal om? Genieten en lekker de natuur in!quote:Op vrijdag 6 januari 2006 16:41 schreef daniman het volgende:
Ik moet leren waar ik precies op moet letten en dat beheers ik nu nog niet goed genoeg.
Ik heb iig wel genoten, ondanks de kou, de honden die soms los liepen waar dat niet mocht en luid pratende en rennende kinderen.
Dat is wel een bekend iets. Als je wat meer kijkt en de vogels wat makkelijker herkent heb je bij heel veel soorten geen verrekijker nodig om de soort te identificeren. Kwestie van gewenning, dat komt vanzelf.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 16:41 schreef daniman het volgende:
Ook was ik vaak te laat, als ik dan vogels zag vliegen en ik probeerde met mijn verrekijker erop te focussen dan waren ze al weer verder gevlogen en wist ik niet waarheen.
Hele dikke kans op. 't Zou ook een taigaboomkruiper kunnen zijn maar om dat zeker te weten moet je het exemplaar zo ongeveer ontleden, dat is niet wat. Leuk om te zien hoe boomkruipers heel systematisch een rijtje bomen afwerken op zoek naar eten: al draaiend omhoog, vaak tot de eerste paar takken en dan vliegen ze naar de volgende boom, helemaal onderaan, en lopen die ook weer na.quote:Verder nog een vogel gezien waarvan ik alleen de buik duidelijk heb gezien, een wite buik en de vogel was de grootte van een specht, maar het was geen specht. Hij zat ook in het moment dat ik hem zag even aan de boom. Ik ga er vanuit dat het een boomkruiper was, maar dat weet ik dus niet zeker.
Dat komt vanzelf, dat weet ik zeker. Op een gegeven moment heb je veel informatie in je hoofd zitten waardoor je je Lars alleen nog nodig hebt bij aparte gevallen of rare situaties (vervelend tegenlicht e.d.). Bij een beetje normale vogels tenminste, een zandbank vol juveniele strandlopersoorten blijft altijd lastig.quote:De verdere vogels kon ik doordat ik ze niet snel genoeg kon traceren of door de onduidelijkheid van mijn verrekijker niet determineren. Tis dus niet veel, maar ga daar weer aan werken.
ReVolt heeft gelijk dit komt vanzelf.quote:Ook was ik vaak te laat, als ik dan vogels zag vliegen en ik probeerde met mijn verrekijker erop te focussen dan waren ze al weer verder gevlogen en wist ik niet waarheen
Hehe, vooral in dat laatste zit een kern van waarheid.quote:Op zondag 8 januari 2006 13:35 schreef ImmovableMind het volgende:
[..]
Vogels kijken doe je met je ogen
Vogels observeren met je verrekijker
Vogels determineren met je telescoop
Vogels inventariseren met veel koffie
te gek, dat wordt zeker lachen!quote:Trouwens, heb de jongste meutstege gister gesproken, en heb z'n nummer. Was wel geïnteresseerd in een keertje oostvaardersplassen, zo richting voorjaar. Maargoed, dat zien we nog wel.
Nee, alleen MSN/ mailen, of een F&F/vogel-Chatkanaaltje openen in fok!irc ?quote:Op zondag 8 januari 2006 20:16 schreef ReVolt het volgende:
Zit hier trouwens niet ergens een pm-functie?
Richting begin voorjaar is sneller dan je denkt. Eind februari begin maart zijn toptijden in de OP.quote:Op zondag 8 januari 2006 20:16 schreef ReVolt het volgende:
Trouwens, heb de jongste meutstege gister gesproken, en heb z'n nummer. Was wel geïnteresseerd in een keertje oostvaardersplassen, zo richting voorjaar. Maargoed, dat zien we nog wel.
Ik denk dat die site gebruik maakt van wat oudere SOVON gegevens. Inmiddels hebben we in Nederland tussen de 8 en 10.000 broedparen.quote:Edit: Ik las overigens net op een andere site dat er zo'n 4000 broedparen Buteo Buteo (buizerds) in Nederland leven.
Da's ook niet zo vreemd, die is niet zo heel makkelijk van een buizerd te onderscheiden. Als je alle tijd hebt en hij zit ergens op een paaltje kan je het loopbeen misschien zien. (Met veren is de ruigpoot, maargoed, dat weet jij volgens mij zelf ook wel.quote:Op maandag 9 januari 2006 19:30 schreef stumbleupon het volgende:
[..]
Ruigpoten heb ik nog niet kunnen onderscheiden overigens.
zoomland is bij 't appeltje toch ??quote:Op dinsdag 10 januari 2006 17:59 schreef stumbleupon het volgende:
Zoomland is het bosgebied aan de Oostkant van Bergen op Zoom en kent onnoemelijk veel poelen en vennen. Weinig produktiebos (hoofdzakelijk gemengd).
Het was flink koud vandaag met een behoorlijk straffe wind.
Gespot: kruisbekken, blauwe reiger (bij een van de vennen), grote bonte specht, groene specht, buizerd, havik, goudhaantjes, boomklever, roodborstjes, koperwieken.
Ja klopt... Behoorlijk wat stormschade nog te zien in het bos overigens...quote:Op woensdag 11 januari 2006 14:21 schreef bonootje het volgende:
[..]
zoomland is bij 't appeltje toch ??
greetzzz ro
Ik kan me nog herinneren dat ik voor het eerst een zwarte specht hoorde. Dacht dat het een roestig scharnier was, erg apart. Tot IM en ik ineens twee zwarte spechten zagen komen aanvliegen. Net kraaien, en pas vlak voor ze zitten krijg je die diepe bogen. Echt geweldig mooie vogels om te zien, ken maar 1 plek (toevallig een stukje bos redelijk dicht bij mijn huis) waar je eigenlijk altijd wel zeker bent om ze te zien.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 02:00 schreef stumbleupon het volgende:
En tot mijn verbazing hoorde ik ook de zwarte specht. (geluid lijkt heel erg op de groene specht maar de zwarte specht heft zijn "gelach" echt aan terwijl de groene specht direkt al "schaterlacht"). Maar even opgeschreven en even in de gaten houden. Deze vogel namelijk nog nooit gezien, alleen gehoord.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |