Die bedragen varieren nogal....quote:Op zondag 19 juni 2005 22:18 schreef the.big.ticket het volgende:
Ten eerste dat ze 25 cent vragen, terwijl het ze slechts 7 cent kost ofzo.
Mogen pinnen is een dienstverlening van de winkelier.quote:Maar interessanter vind ik de vraag, waarom winkeliers die 7 cent (of 1% winstmarge) belangrijker vinden dan de service die ze verlenen en de klanten die ze zo aan zich binden. Daar ben ik nog niet helemaal over uit.
Over het varieren van de bedragen heb ik het al gehad. Deze varieren alleen als je kijkt naar de aanschaf van een pinautomaat met bijbehorend contract. Wanneer deze al afgesloten is, zijn de kosten voor iedereen gelijk. Lees het nog eens na zou ik zeggen, want ik ga het niet nog een keer uitleggen.quote:
Erg kromme vergelijking. Je doet net alsof het pinnen een product is wat de winkelier aan de klant aanbiedt en waar winst over gemaakt moet worden. Het pinnen is gewoon een betalingsmethode. Het is een mogelijk hulpmiddel voor de winkelier om zijn winkel te runnen. Als hij besluit op deze manier zijn geld te innen moet hij dat vooral doen. Maar waarom zou je daar je klant dan geld voor laten betalen? En als je die brutaliteit al hebt, waarom zou je dan al helemaal 25 cent aan de klant vragen terwijl dit hulpmiddel je maar 7 cent kost?quote:En zoals al eerder gezegd, voor een pak melk betaalt een winkelier ook heel wat minder dan de klant
Het pinnen is een hulpmiddel bij de bedrijfsvoering van de winkelier. Geen dienst die hij aan mij wil leveren. Winkeliers maken gebruik van deze mogelijkheid om zo meer klanten te trekken en meer inkomsten te genereren. Daar hoef ik niet voor te betalen. Dat haalt hij maar uit de extra winst die hij uit die extra inkomsten genereert.quote:[..]
Mogen pinnen is een dienstverlening van de winkelier.
De winkelier maakt kosten, stelt apparatuur beschikbaar etc.
Mogen pinnen is geen recht ofzo.
Het is nog altijd zo in Nederland dat er maar een klein aantal winkeliers zijn, die geld vragen voor het pinnen. Zo vaak kom ik het in ieder geval niet tegen. Dus als ik het wel tegenkom dan valt me dat inderdaad op.quote:Jij ziet een winkelier die geld vraagt voor een klein bedrag pinnen. Ik zie een winkelier die GEEN geld vraagt als je een klein bedrag pint.
Dat vind ik pas service van de winkelier
Kutnederlanders ook altijd.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 23:11 schreef dark_humanity774 het volgende:
voor nederlanders wel
Gast, dan betaal je toch het dubbele inclusief die pinkosten voor die meut!quote:Op zaterdag 18 juni 2005 23:33 schreef dark_humanity774 het volgende:
[..]
marsen, nutsen, twixen, bountys, ed.
de kosten die de winkeliers voor het pinnen in rekening brengen varieren ook nogal. Ik zie meer zaken die maar 15 cent vragen. En amper zaken die 25 cent vragen zoals jij zegt.quote:Op zondag 19 juni 2005 22:52 schreef the.big.ticket het volgende:
Over het varieren van de bedragen heb ik het al gehad.
Hij vraagt toch niet aan al zijn klanten geld? Als je voor een hoog bedrag afrekent vraagt die winkelier niks.quote:Als hij besluit op deze manier zijn geld te innen moet hij dat vooral doen. Maar waarom zou je daar je klant dan geld voor laten betalen?
Welke hulpmiddelen bedoel je dan?quote:Over andere hulpmiddelen berekent men toch ook geen kosten?
Achja, als je een pinautomaat hebt, dan trek je meer klantenquote:Het pinnen is een hulpmiddel bij de bedrijfsvoering van de winkelier. Geen dienst die hij aan mij wil leveren. Winkeliers maken gebruik van deze mogelijkheid om zo meer klanten te trekken en meer inkomsten te genereren.
De winkelier hoeft dergelijke hulpmiddelen ook niet gratis te verstrekken. Simpel.quote:Daar hoef ik niet voor te betalen. Dat haalt hij maar uit de extra winst die hij uit die extra inkomsten genereert.
Als je niet pint, dan is de omzet nog hogerquote:Die aparatuur staat er om zijn omzet te verhogen.
Die 25 cent heb ik ook niet zelf verzonnen, die komt uit de OP. Als mensen 15 cent vragen, komt het al meer in de buurt van een redelijk bedrag. Daarbuiten blijf ik het raar vinden dat ik moet gaan betalen voor jouw pincontract.quote:Op zondag 19 juni 2005 23:07 schreef calvobbes het volgende:
[..]
de kosten die de winkeliers voor het pinnen in rekening brengen varieren ook nogal. Ik zie meer zaken die maar 15 cent vragen. En amper zaken die 25 cent vragen zoals jij zegt.
[..]
Het hele topic gaat ook niet over mensen die een hoog bedrag afrekenen, maar om het feit dat er geld gevraagd wordt aan mensen die kleine bedragen pinnen. Op deze mensen doel ik dus ook.quote:Hij vraagt toch niet aan al zijn klanten geld? Als je voor een hoog bedrag afrekent vraagt die winkelier niks.
Personeel, huur, reklame, inventaris. Kosten, die de winkelier maakt om zijn producten aan de man te brengen, moet hij in de verkoopprijs berekenen. Er wordt nooit bij welke kosten dan ook bij het afrekenen aan je verteld dat ze alsnog in rekening worden gebracht en dat je er extra voor moet betalen. "Ja meneer het is warm vandaag dus de airco staat aan. We moeten u daarom helaas 10 cent extra laten afrekenen" Zie je het al voor je? Dat gebeurt alleen met de kosten van een mogelijkheid tot inning van geld die de winkelier gebruikt en dat is gewoon echt onzin. En dat weten die winkeliers zelf ook. Waarom denk je dat het nooit groot op de etalage of de voordeur staat en er altijd alleen maar een klein briefje bij de kassa hangt? Zij weten ook wel dat ze dan minder klanten krijgen omdat het klantonvriendelijk is.quote:[..]
Welke hulpmiddelen bedoel je dan?
Chippen? Dat is goedkoper dan pinnen. Winkeliers hebben liever dat je gaat chippen dan pinnen. Ook daarom kost het bij sommige winkeliers extra als je gaat pinnen.
Zet twee winkels naast elkaar in een winkelstraat. Alles precies hetzelfde. Zelfde uitstraling, zelfde inrichting, zelfde producten, zelfde personeel, you get the picture. Maar geef bij de rechterwinkel de mogelijkheid om te pinnen. Waar denk je dat de klanten op den duur zullen komen en welke denk je dat het eerst failliet gaat. Lijkt me duidelijk. De mogelijkheid om te pinnen levert meer opbrengsten op, dan wanneer je die mogelijkheid niet in huis hebt. Simpel omdat mensen het gemakkelijk vinden en daarom jouw winkel eerder zullen binnengaan dan wanneer je alleen contant kan betalen.quote:[..]
Achja, als je een pinautomaat hebt, dan trek je meer klanten
En kunnen pinnen is wel degelijk een dienst verlenen. Zoals ik net al zei, winkeliers zijn niet verplicht om een pinautomaat neer te zetten. Dat ze dat wel doen is ook al een service.
[..]
De winkelier hoeft dergelijke hulpmiddelen ook niet gratis te verstrekken. Simpel.
Welke extra inkomsten bedoel je eigenlijk?
[..]
Als je niet pint, dan is de omzet nog hoger
Ja hoor die klanten krijgen iets extras. Daarom wordt er ook overal geadverteerd met: Hier gratis pinnen bij aankopen boven de x euro. Klanten die meer geld uitgeven krijgen niks extras. Niet hoeven te betalen om te pinnen in een winkel is vrij normaal. Anders hadden die briefjes er niet hoeven te hangen, dat je bij moet betalen. Klanten die minder geld uitgeven worden juist gestraft. En daar hebben ze een mooi spreekwoord voor dat hier schitterend op gaat:quote:Maar wat is er nou zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat klanten die meer geld uitgeven wat extratjes krijgen?
Nogmaals: Het pinnen is geen product dat de winkel aanbiedt, maar een service die zij verleent, waardoor een klant voor hem kiest. De vlieger van korting op je pinkosten gaat niet op, want dat zijn kosten van de winkelier, niet van de klant. Jij draait de dingen een beetje om.quote:Dat is gewoon standaard zo bij een handelaar. Bij de één koop je 10 dingen van iets, dan krijg je er 1 gratis. De andere winkel geeft een kortingskaart aan klanten die vaak langskomen. Weer een ander richt zijn winkel speciaal in voor de klanten die veel geld uitgeven.
En andere winkeliers brengen geen pinkosten in rekening voor mensen die iets meer geld uitgeven dan anderen.
Ga jij ook klagen als er een 10 halen, 9 betalen actie is terwijl jij maar 1 artikel nodig hebt? Ga je dan ook mopperen dat je 10% korting wilt op dat ene artikel wat jij koopt?
Jij vind dat de winkelier dat maar gewoon uit eigen zak moet betalen?quote:Op maandag 20 juni 2005 00:19 schreef the.big.ticket het volgende:
Daarbuiten blijf ik het raar vinden dat ik moet gaan betalen voor jouw pincontract.
Tja, als je alleen daar naar wilt kijken dan is deze discussie vrij kansloos...quote:Het hele topic gaat ook niet over mensen die een hoog bedrag afrekenen, maar om het feit dat er geld gevraagd wordt aan mensen die kleine bedragen pinnen. Op deze mensen doel ik dus ook.
Een dergelijke vergelijking heb je al eerder geprobeerd te maken, en die is nu net zo kansloos.quote:Er wordt nooit bij welke kosten dan ook bij het afrekenen aan je verteld dat ze alsnog in rekening worden gebracht en dat je er extra voor moet betalen. "Ja meneer het is warm vandaag dus de airco staat aan. We moeten u daarom helaas 10 cent extra laten afrekenen" Zie je het al voor je?
Omdat ze ook niet groot op de winkel hangen dat de melk een paar cent duurder is geworden.quote:En dat weten die winkeliers zelf ook. Waarom denk je dat het nooit groot op de etalage of de voordeur staat en er altijd alleen maar een klein briefje bij de kassa hangt?
Mij niet.quote:Zet twee winkels naast elkaar in een winkelstraat. Alles precies hetzelfde. Zelfde uitstraling, zelfde inrichting, zelfde producten, zelfde personeel, you get the picture. Maar geef bij de rechterwinkel de mogelijkheid om te pinnen. Waar denk je dat de klanten op den duur zullen komen en welke denk je dat het eerst failliet gaat. Lijkt me duidelijk.
Daar heb jij een goede bron voor?quote:De mogelijkheid om te pinnen levert meer opbrengsten op
quote:Klanten die meer geld uitgeven krijgen niks extras.
Het is ook normaal om WEL te betalen als je een klein bedrag pintquote:Niet hoeven te betalen om te pinnen in een winkel is vrij normaal.
En ook voor een service kun je geld vragen. Of weiger jij ook bij de WC juffrouw in de kroeg geld te betalen? of de pizzaboer die jouw pizza komt brengen, daar weiger jij ook bezorgkosten voor te betalen?quote:Nogmaals: Het pinnen is geen product dat de winkel aanbiedt, maar een service die zij verleent.
Jij gaat niet naar een winkel waar je niet kunt pinnenquote:waardoor een klant voor hem kiest.
Als een klant ervoor kiest om te pinnen voor een laag bedrag (en daarmee de winkelier dus extra kosten laat maken), dan staat de winkelier in het volste recht om daar een kleine vergoeding voor te vragen.quote:De vlieger van korting op je pinkosten gaat niet op, want dat zijn kosten van de winkelier, niet van de klant. Jij draait de dingen een beetje om.
Je slaat de spijker op zijn kop. Waarom zitten al die kosten in het product verwerkt en krijg je voor de kosten van de pinautomaat achteraf opeens een bijtelling? Dan snap je er als ondernemer maar weinig van.quote:Jij vind dat de winkelier dat maar gewoon uit eigen zak moet betalen?
Dan heb ik een schokkend nieuwtje voor je. Jij betaalt ook voor het WC papier, de verwarming, het water, gas, licht etc dat de winkelier en zijn personeel gebruiken.
Dat is dan misschien wel niet zo direct herkenbaar, maar zit gewoon in de prijs van de producten verwerkt.
Onder andere omdat de winkelier graag wilt dat je bij kleine bedragen contant betaald of chipt.quote:Op maandag 20 juni 2005 11:05 schreef the.big.ticket het volgende:
Je slaat de spijker op zijn kop. Waarom zitten al die kosten in het product verwerkt en krijg je voor de kosten van de pinautomaat achteraf opeens een bijtelling?
of jij als consument snapt er maar weinig van.quote:Dan snap je er als ondernemer maar weinig van.
Waarom zou ikquote:Op maandag 20 juni 2005 16:40 schreef Oversight het volgende:
nou jij weer.
quote:Op dinsdag 21 juni 2005 04:08 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Waarom zou ik
Ik heb je alles al een keer of 5 uitgelegd..... Gister negeerde je zelfs een aantal van opmerkingen, daar had je dus blijkbaar geen weerwoord op ofzo.
quote:Jij kunt niet van een winkelier gaan eisen dat die diensten en/of service zonder extra kosten verleent.
quote:"Zo simpel is het gewoon."
quote:Op maandag 20 juni 2005 11:03 schreef -Muse- het volgende:
die kasse trut moet die 0,25 ook nog eens handmatig invoeren, wat een kutkreng, in dr aars met die extra kosten
quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 22:20 schreef vigier het volgende:
Hebben jullie er er al over nagedacht hoeveel jullie bereid zijn te betalen om geld op te nemen?
En dan doel ik vooral op geld opnemen bij een "vreemde" automaat (dus een bankrekening van ABN Amro, en dan contant geld opnemen bij een pin-automaat van de Postbank)
quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 22:31 schreef vigier het volgende:
Hoi, is nog niet ingevoerd. Nou ja, deels. Banken betalen wel aan elkaar, en de NMA + Overheid hebben nu tegen de banken gezegd dat ze wat moeten gaan verzinnen (voor zover dat er nog niet is). Dus banken betalen wel aan elkaar, maar daar merkt de consument nog niets van.
En de vraag is nu wanneer dat gaat komen, en hoeveel jij wil betalen om een paar honderd meter verder te lopen om je geld bij je eigen bank te gaan halen.
quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 22:42 schreef Yildiz het volgende:
dus de overheid + NMa wil dat wij gaan betalen als we gaan pinnen bij vreemde banken?
quote:En het nut daarvan is? Eerlijke concurrentie ofzo
quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 22:48 schreef vigier het volgende:
Neej, de overheid en NMA wil dat er afspraken over komen! En daarnaast: dat heeft ZEKER met concurrentie te maken. Als bijvoorbeeld de DSB bank maar 3 pinautomaten heeft staan, en de ABM Amro 300.... dan is het wel oneerljik verdeeld he?
Jij hebt echt een misplaatst beeld van service. Gratis pinnen bij een kleine transactie is een service, pinnen bij een grote transactie is logischquote:Op zondag 19 juni 2005 22:30 schreef calvobbes het volgende:
Jij ziet een winkelier die geld vraagt voor een klein bedrag pinnen. Ik zie een winkelier die GEEN geld vraagt als je een groot bedrag pint.
Dat vind ik pas service van de winkelier
Mja. Zo kun je het ook uitleggen. Ik geef er toch echt een andere uitleg aanquote:Op woensdag 7 september 2005 22:08 schreef Mr1ncr3d1bl3 het volgende:
Jij hebt echt een misplaatst beeld van service. Gratis pinnen bij een kleine transactie is een service, pinnen bij een grote transactie is logisch
Jij hebt er duidelijk de ballen verstand van. Als jij gewoon alleen een bankrekening hebt bij een bank, met pinpas en creditcard enzo, dan kost jij de bank een hoop geld.quote:Op woensdag 7 september 2005 22:08 schreef Mr1ncr3d1bl3 het volgende:
lol, dat zegt meer over dat de italianen een beetje dom zijn dan over de nederlanders die 'krenterig' zijn.
De bank verdient bakken met geld aan jouw rekening als je dan er ook nog voor moet betalen...
quote:Op woensdag 7 september 2005 23:12 schreef vigier het volgende:
[..]
Jij hebt er duidelijk de ballen verstand van. Als jij gewoon alleen een bankrekening hebt bij een bank, met pinpas en creditcard enzo, dan kost jij de bank een hoop geld.
Groet
quote:Op woensdag 7 september 2005 22:08 schreef Mr1ncr3d1bl3 het volgende:
Jij hebt echt een misplaatst beeld van service. Gratis pinnen bij een kleine transactie is een service, pinnen bij een grote transactie is logisch
As I said: jij hebt er de ballen verstand van.quote:Op vrijdag 9 september 2005 18:26 schreef Oversight het volgende:
[..]
geweldig.....
Ik kost de bank een hoop geld......
van wie ís dat geld ook alweer?
Nu ben ik niet snel geneigd Oversight gelijk te geven, maar in dit geval doe ik het toch.quote:Op vrijdag 9 september 2005 18:41 schreef vigier het volgende:
[..]
As I said: jij hebt er de ballen verstand van.
Groet
Om even "een" bank te nemen: Ik tel een 1200 kantoren en 3000 geldautomaten. 40.000 man personeel. (dat personeel heeft ook computers & software. Daarnaast moet er maatwerk software gemaakt worden, en niet zo'n klein beetje ook)quote:Op vrijdag 9 september 2005 19:51 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nu ben ik niet snel geneigd Oversight gelijk te geven, maar in dit geval doe ik het toch.
Wanneer jij geld op je rekening hebt staan, verdient de bank daar geld mee.
Wanneer jij gebruik maakt van je creditcard, dan verdient de bank daar geld mee.
Erm... ik zie even het kostenverhaal niet...
Sorry, maar een bank heeft dan ook (gemiddeld) 400.000 klanten, dus als we de wet van de grote getallen er op loslaten, dan heeft de bank voldoende opbrengsten.quote:Op vrijdag 9 september 2005 22:02 schreef vigier het volgende:
[..]
Om even "een" bank te nemen: Ik tel een 1200 kantoren en 3000 geldautomaten. 40.000 man personeel. (dat personeel heeft ook computers & software. Daarnaast moet er maatwerk software gemaakt worden, en niet zo'n klein beetje ook)
En inderdaad: als jij geld op je rekening hebt staan, dan levert dat geld op voor de bank. Als jij je creditcard gebruikt ook. Maar dat weegt beide niet op tegen de kosten die een bank heeft.
Groet.
De vervuiler betaald.quote:Op vrijdag 9 september 2005 22:55 schreef Oversight het volgende:
Het gaat erom dat alléén deze kosten in eens niet meer gewoon in de winstmarge op de producten zit, en appart betaald moeten worden!
Jij weet waarschijnlijk niet waar ik werk....quote:Op vrijdag 9 september 2005 23:01 schreef vigier het volgende:
Dan zijn er heeeeeel erg veel kleine bankjes, anders kan het gemiddelde niet 400.000 zijn.
Maar ik hoef verder niet te discussiëren. Misschien kun je wel raden intussen waar ik werk, en welke cijfers ik zie.
Stel: 400.000 klanten. Die hebben allemaal 25.000 euro op hun rekening staan (en dat is voor de meeste nederlanders een stuk meer dan hun netto jaarsalaris). En we stellen dat de bank 8% winst kan maken op dat geld (dan heb ik even daargelaten dat een deel daar niet voor gebruikt kant worden omdat het gewoon direct beschikbaar moet zijn).
400.000 x 25.000 x 0,08 = 800.000.000.
Nu mag je zelf even gaan bedenken wat:
- 1 bank-employee per jaar kost
- wat een gebouw per jaar kost (afschrijving: dat soort gebouwen kunnen vaak ook alleen maar door een bank gebruikt worden, inrichting die regelmatig moet veranderen, onderhoud, energie)
- wat er aan software draait + gebouwd wordt
- wat er aan computers staat
- wat een geldautomaat kost.
En roep die getallen eens.
Groet.
ceds?quote:Op vrijdag 9 september 2005 23:42 schreef vigier het volgende:
Misschien moet ik maandag even in outlook kijken, we zouden collega's kunnen zijn.
Nope..... maar misschien kun je aan de aantallen (niet klanten, wel kantoren en automaten) wel zien bij welke ik wél werk.quote:Op vrijdag 9 september 2005 23:43 schreef Five_Horizons het volgende:
ceds?
We zijn dus collega'squote:Op vrijdag 9 september 2005 23:49 schreef vigier het volgende:
[..]
Nope..... maar misschien kun je aan de aantallen (niet klanten, wel kantoren en automaten) wel zien bij welke ik wél werk.
groetINGs, Joris
quote:Op vrijdag 9 september 2005 23:01 schreef vigier het volgende:
Dan zijn er heeeeeel erg veel kleine bankjes, anders kan het gemiddelde niet 400.000 zijn.
Maar ik hoef verder niet te discussiëren. Misschien kun je wel raden intussen waar ik werk, en welke cijfers ik zie.
Stel: 400.000 klanten. Die hebben allemaal 25.000 euro op hun rekening staan (en dat is voor de meeste nederlanders een stuk meer dan hun netto jaarsalaris). En we stellen dat de bank 8% winst kan maken op dat geld (dan heb ik even daargelaten dat een deel daar niet voor gebruikt kant worden omdat het gewoon direct beschikbaar moet zijn).
400.000 x 25.000 x 0,08 = 800.000.000.
Nu mag je zelf even gaan bedenken wat:
- 1 bank-employee per jaar kost
- wat een gebouw per jaar kost (afschrijving: dat soort gebouwen kunnen vaak ook alleen maar door een bank gebruikt worden, inrichting die regelmatig moet veranderen, onderhoud, energie)
- wat er aan software draait + gebouwd wordt
- wat er aan computers staat
- wat een geldautomaat kost.
En roep die getallen eens.
Groet.
quote:
1) We zitten niet allemaal bij de postbank waar het dagen duurt. Verkeer tussen ING, Rabobank, ABN Amro etc duurt nooit "dagen"!quote:Op zaterdag 10 september 2005 17:32 schreef Oversight het volgende:
Waar laten jullie ons geld op de dagen dat jullie zéggen dat jullie niet valideren, en waarom is het wél mogelijk om mijn opname's wél direct van mjn rekening áf te halen?
Het is nogal omgekeerde wereld als je als bank gaat lagen over de kosten die je moet maken, en die op deze manier op je klanten verhaalt.
De bank schrijft al die apparaten toch af over een periode van 3 jaar, en gebruikt ze vervolgens véél langer ?
Ik weet niet hoeveel die ene bank daar mee verdient.quote:Op zaterdag 10 september 2005 17:40 schreef Oversight het volgende:
Ontopic verder, het ís toch zo dat de banken grof verdienen aan het feit dat inkomende gelden voor rekeninghouders dagenlang rentedragend uitstaat op tussenrekeningen, voordat het bij de rekeninghouder komt ?
quote:Op zaterdag 10 september 2005 19:05 schreef vigier het volgende:
[..]
1) We zitten niet allemaal bij de postbank waar het dagen duurt.
Ik weet niet hoeveel die ene bank daar mee verdient.
Groet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |