Screamo.Wat is screamo? Screamo is begin jaren '90 voortgekomen uit de emo-stroming. De zang bestaat meestal uit geschreeuw en gekrijs, dus geen gebrul zoals je dat bij metalcore bandjes hoort. Wat betreft de muziek kan het een paar richtingen op gaan: de snelle, harde en korte nummers die qua muziek erg op grindcore (voorbeeld: Reversal Of Man) lijken en de wat langzamere, enigszins melodische nummers die wat toegankelijker zijn (voorbeeld: You And I).
De teksten kunnen zowel "emo" (ja, de emo als in "teksten over relaties die mislukken en vriendschappen die stuk gaan") als politiek getint zijn.
Met het populair worden van emo werd deze term te pas en te onpas gebruikt bij bekende en bekend wordende bands, iets wat ook gebeurde met screamo.
Bands zoals Thursday, Underoath, Bleeding Through, Finch, Thrice, Taking Back Sunday, The Used zijn
geen screamo.
Screamo roept bij mij in eerste instantie namen zoals Saetia, Joshua Fit For Battle en Usurp Synapse op, maar tegenwoordig worden bands als City Of Caterpillar en
A Day In Black And White die screamo met postrock combineren ook tot het genre gerekend.
Handige links zijn:
Screamo op Wikipedia - hier vind je een lijstje met bandjes. Ik mis hier echter bands zoals Jerome's Dream, Majority Rule en Uranus. Er word echter alleen wel af en toe gekloot met de tekst die er staat.
Emo violence (ook op Wikipedia) - wordt ook onder "screamo" gerekend, wederom een lijst met bandjes.
links.screamo.org - wederom een lijst, de helft van de bandjes hier vallen echter niet echt onder de naam "screamo" maar onder post- of indierock, The Black Heart Procession is daar een goed voorbeeld van.
Verder zijn de websites van labels zoals
Level Plane en
Alone Records de moeite waard om te bekijken wat betreft nieuwe bands en/of releases. Een aanrader is de verzamel 2xCD die Level Plane een paar maanden geleden heeft uitgebracht.
Losse topics over bandjes openen heeft denk ik weinig zin en dus leek me een soort van centraal topic leuk en handig. Dus zijn er nog meer liefhebbers van dit soort bandjes hier? Heb je een nieuw bandje ontdekt, nieuwe muziek op vinyl op een extreem gelimiteerde kleur gekocht, bandjes gezien of komt er een bandje touren, meld het dan hier!
"Bleach is healthy. It's mostly water. And we are mostly water. Therefore, we are bleach."