abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 15 juni 2005 @ 13:11:23 #1
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27948428
Tegenwoordig rukken de feministen op uit elke scheur in de samenleving. Mensen schreeuwen om gelijke behandelingen. Discriminatie is zo 1900. Maar is het verschil tussen mannen en vrouwen niet gerechtvaardigd? Je kunt toch stellen dat er zeker verschillen zijn. Is dat erg? Is het erg om te zeggen dat je perse een vrouw of juist man aan wilt nemen in een bedrijf? Is dat ooit een vorm discriminatie?

Zelf ben ik er heel simpel in. Je gaat solliciteren en degene die je aan zou moeten nemen doet dit of wel of niet en wil er X loon voor betalen. Dat geslacht en uiterlijk hier soms in meespeelt lijkt me niet meer dan logisch. Dat is een deel van je kwaliteiten. Ik zie niet in hoe dit ooit discriminatie kan wezen. Tis toch gewoon wat je zoekt als directeur?

Please press the issue
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
pi_27948474
Idd, ik zie weinig mannen als receptionist of vrouwen als vuilnis'vrouw'

Het ene werk is gewoon besteed aan de vrouw, het andere aan de man. Niks mis mee.

Goed topic.
  woensdag 15 juni 2005 @ 13:24:07 #3
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27948809
De arbeidsmarkt reguleert denk ik zichzelf op dit gebied. Bijvoorbeeld bouwvaksters zijn er weinig, omdat er weinig vrouwen geschikt zijn voor dat werk. Er is echter geen reden om vrouwen uit te sluiten van sollicitatie, omdat er wel vrouwen zijn die aan de eisen voldoen. In die zin hoeft er niet gediscrimineerd te worden.

Het door jou geschetste geval komt denk ik in de praktijk best vaak voor. Je wilt een bepaalde bedrijfssamenstelling, en je zoekt iemand die "in het team past". Dat zegt al genoeg.
  woensdag 15 juni 2005 @ 13:34:47 #4
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27949239
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 13:24 schreef Alicey het volgende:
In die zin hoeft er niet gediscrimineerd te worden.
Nou ja solliciteren betekent tijd vrij maken voor een medewerker en dat kost geld. Ergens kun je dus opteren om in eerste instantie bij een bouwvakkers functie alle vrouwen bij voorbaat te weigeren omdat de kans dat er een goede tussen zit kleiner is. Mits genoeg aanmeldingen natuurlijk. CV zal echter wel meespelen omdat iemand die al 10 jaar in de bouw werkt een goede optie is.
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
  woensdag 15 juni 2005 @ 13:38:40 #5
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_27949391
Wat Alicey typed. Lijkt me lullig als je als vrouw je hele leven al muurtjes wil metselen, de opleiding hebt gedaan en met tienen bent geslaagd om daarna nergens aan de bak te komen omdat je geen man bent. Net als een man die zuster wil worden ofzo, al zijn er bij de 'vrouwenvakken' meer mannen te vinden dan vrouwen bij de 'mannenvakken'
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  woensdag 15 juni 2005 @ 13:42:10 #6
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27949525
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 13:38 schreef jogy het volgende:
Wat Alicey typed. Lijkt me lullig als je als vrouw je hele leven al muurtjes wil metselen, de opleiding hebt gedaan en met tienen bent geslaagd om daarna nergens aan de bak te komen omdat je geen man bent.
Tja als je graag op tv wilt presenteren maar ze zien toch echt liever een vrouw op de buis dan is het pech hebben, niet waar. Lullig, ja maar ook wel te begrijpen ergens. Ik denk toch zeker dat geslacht een deel van je kwaliteiten is bij sommige banen.
  woensdag 15 juni 2005 @ 13:43:31 #7
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_27949575
Soms is een prettige mevrouw met een fijn stel tieten gewoon beter op haar plek dan een kerel met een harige naad.
Overwhelmed as one would be, placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
  woensdag 15 juni 2005 @ 13:43:42 #8
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27949581
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 13:42 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Tja als je graag op tv wilt presenteren maar ze zien toch echt liever een vrouw op de buis dan is het pech hebben, niet waar. Lullig, ja maar ook wel te begrijpen ergens. Ik denk toch zeker dat geslacht een deel van je kwaliteiten is bij sommige banen.
Bij banen waar presentatie van belang is geldt dat denk ik. Hoewel het ook daar denk ik nooit echt zwart/wit is in de zin van het moet een man of vrouw zijn van zo oud, maar meer de algehele uitstraling.
  woensdag 15 juni 2005 @ 13:44:26 #9
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_27949606
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 13:38 schreef jogy het volgende:
Net als een man die zuster wil worden ofzo,
Broeder heet dat.
pi_27949681
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 13:43 schreef TrenTs het volgende:
Soms is een prettige mevrouw met een fijn stel tieten gewoon beter op haar plek dan een kerel met een harige naad.
Juist!
  woensdag 15 juni 2005 @ 13:47:31 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_27949707
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 13:44 schreef TrenTs het volgende:

[..]

Broeder heet dat.
Verpleegkundige.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 15 juni 2005 @ 13:48:26 #12
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_27949743
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 13:47 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Verpleegkundige.
Dat is mij wat te a-seksueel.
  woensdag 15 juni 2005 @ 13:48:51 #13
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_27949757
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 13:42 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Als ze graag een vrouw willen dan kiezen ze toch een vrouw, maar geeft de rest ook een kans om te solliciteren. het is op zich een beetje hypocriet maar als je werkgevers van te voren de optie geeft om bepaalde mensen uit te sluiten op basis van geslacht dan is de stap niet zo groot meer om ook maar op basis van geloof, sexuele voorkeur of huidskleur mensen uit te sluiten. Dat er bij bepaalde groepen (man/vrouw in dit geval) weinig zijn die bepaalde kwaliteiten bezitten die gewenst zijn in die functie is geen reden om dan maar de hele groep buiten te sluiten.

Tenzij je natuurlijk een stripper zoekt in een hetero tietenbar.
Vrijheid
  woensdag 15 juni 2005 @ 13:48:54 #14
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27949759
quote:

[..]

Broeder heet dat.
Je hebt het wel bij het gerechtshof en de hoge raad. Daar heten de rechters raadsheren. Ook wanneer het vrouwen zijn.
  woensdag 15 juni 2005 @ 13:49:44 #15
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_27949794
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 13:48 schreef Alicey het volgende:

[..]

Je hebt het wel bij het gerechtshof en de hoge raad. Daar heten de rechters raadsheren. Ook wanneer het vrouwen zijn.
Vaak lijken ze er ook wel op.
  woensdag 15 juni 2005 @ 13:50:12 #16
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_27949818
quote:

[..]

Broeder heet dat.
Mietjes zijn het.
Vrijheid
  woensdag 15 juni 2005 @ 13:58:55 #17
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27950158
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 13:48 schreef jogy het volgende:
Als ze graag een vrouw willen dan kiezen ze toch een vrouw, maar geeft de rest ook een kans om te solliciteren.
Zo van: Kom lekker langs voor een kop koffie ook al doen we er niks mee? Lijkt me een beetje lullig.
quote:
het is op zich een beetje hypocriet maar als je werkgevers van te voren de optie geeft om bepaalde mensen uit te sluiten op basis van geslacht dan is de stap niet zo groot meer om ook maar op basis van geloof, sexuele voorkeur of huidskleur mensen uit te sluiten.
Ik ben met je eens dat het ergens anders zou moeten zijn maar mensen zijn nu eenmaal zoals ze zijn en hebben voorkeur. In hoeverre kun je dit discriminatie noemen i.p.v. van biologisch gedrag? De ideale samenleving waarbij iedereen kan worden wat ie wil (en iedereen daarmee tevreden is) bestaat nu eenmaal niet en dit kun je volgens mij ook nooit voor elkaar krijgen. That's life zeg maar.
quote:
Dat er bij bepaalde groepen (man/vrouw in dit geval) weinig zijn die bepaalde kwaliteiten bezitten die gewenst zijn in die functie is geen reden om dan maar de hele groep buiten te sluiten.
Waarom zou je als bedrijf niet efficient selecteren? Het lijkt me ook niet dat iemand met een goede CV direct wordt afgewezen maar je moet wel in een bedrijf of bij een functie 'passen' en dus kun je soms bij voorbaat een hele groep buiten sluiten.
quote:
Tenzij je natuurlijk een stripper zoekt in een hetero tietenbar.
Das wel een erg goed voorbeeld
  woensdag 15 juni 2005 @ 14:01:06 #18
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27950243
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 13:43 schreef TrenTs het volgende:
Ja maar het kan veel subtieler. Vrouwen hebben als verkoper soms een voordeel. Vrouwen luisteren over het algemeen beter. Als je genoeg sollicitanten hebt en dus bij voorbaat moet schiften dat kun je het geslacht best meenemen vind ik (niet als enige criterium nee).
  woensdag 15 juni 2005 @ 14:06:06 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_27950480
Ik zie het probleem niet. De wet verbiedt dat toch niet?
  woensdag 15 juni 2005 @ 14:08:26 #20
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27950583
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 14:06 schreef Lienekien het volgende:
Ik zie het probleem niet. De wet verbiedt dat toch niet?
De wet verbiedt het wel, alleen is het nooit aan te tonen dat het gebeurt.
  woensdag 15 juni 2005 @ 14:10:14 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_27950664
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 14:08 schreef Alicey het volgende:

[..]

De wet verbiedt het wel, alleen is het nooit aan te tonen dat het gebeurt.
Is het verboden om voor een functie, bijv. receptioniste, alleen vrouwen uit te nodigen?
  woensdag 15 juni 2005 @ 14:12:51 #22
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_27950768
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 13:58 schreef livEliveD het volgende:
Waarom zou je als bedrijf niet efficient selecteren? Het lijkt me ook niet dat iemand met een goede CV direct wordt afgewezen maar je moet wel in een bedrijf of bij een functie 'passen' en dus kun je soms bij voorbaat een hele groep buiten sluiten.
Ze doen het ook wel hoor, wees maar niet bang. Ze mogen het er gewoon niet inzetten want dan worden sommige mensen boos.
quote:
Das wel een erg goed voorbeeld
Uhu, alles heeft z'n grens. Denk niet dat je uitgenodigd wordt als je een solli stuurt. Soms geven ze tegenwoordig al geen afwijzingsbriefje meer.
[edit] in het algemeen hoor, ik heb geen ervaring bij stripclubs ofzo
Vrijheid
  woensdag 15 juni 2005 @ 14:32:39 #23
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_27951513
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 14:12 schreef jogy het volgende:
Ze doen het ook wel hoor, wees maar niet bang. Ze mogen het er gewoon niet inzetten want dan worden sommige mensen boos.
Is dat niet een beetje banaal ergens? Iets vinden maar neerzetten is not done. Ik zou het graag anders zien (eerlijker ergens) maar dan zou ik ook zelf als mens anders moeten zijn en das nu eenmaal voor een deel onmogelijk. Sommige dingen blijf je waarderen en andere niet.
quote:
[edit] in het algemeen hoor, ik heb geen ervaring bij stripclubs ofzo
Je gaf me anders aardig wat fooi in de “Wild vegetables - voor exceptionele passie!” bar.
  woensdag 15 juni 2005 @ 14:43:41 #24
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_27951841
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 14:32 schreef livEliveD het volgende:
Is dat niet een beetje banaal ergens? Iets vinden maar neerzetten is not done. Ik zou het graag anders zien (eerlijker ergens) maar dan zou ik ook zelf als mens anders moeten zijn en das nu eenmaal voor een deel onmogelijk. Sommige dingen blijf je waarderen en andere niet.
De goede lijden onder de slechten, dat is gewoon een feit in de maatschappij, omdat sommige mensen niet met vrijheid om kunnen gaan moet het voor iedereen in regeltjes worden gestopt omdat er anders misbruik van wordt gemaakt. Dus je mag het niet zeggen maar omdat het niet te controleren is kan je zelf wel de selectie handhaven, je moet het alleen voor lief nemen dat er soms wel een 150 kilo wegende 40 jarige vent met een glazen oog voor de functie van stripper solliciteert, such is life.
quote:
Je gaf me anders aardig wat fooi in de “Wild vegetables - voor exceptionele passie!” bar.
. dat was ook best sexy, hoor
Vrijheid
  woensdag 15 juni 2005 @ 14:52:50 #25
87545 miki
Hee!Mijn avatar!
pi_27952162
Als jij directeur bent, en je hebt (ik noem maar wat) een persoon nodig die communicatief vaardig is, goed kan onderhandelen, goed leiderschap vertoont..als dan toevallig een vrouwelijke sollicitant die eigenschappen bezit, kies je voor haar, bezit toevallig een mannelijke sollicitant die eigenschappen, kies je voor hem. Wat wel niet zou mogen, is dat mannen en vrouwen een verschillend salaris krijgen voor exact dezelfde functie. Dat is pas discriminatie op grond van geslacht.
I ain't got a signature...am I a criminal now?
I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')