abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35117156
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 13:46 schreef YoshiBignose het volgende:
toch bedankt alleen met energieprijzen doelde ik vooral op olieprijzen en niet zeg maar de kosten van electriciteit in huis
Sorry
pi_35130615
Er weet hier vast wel iemand wat nationaal inkomen in het Engels is hè?

[ Bericht 91% gewijzigd door DutchBlood op 15-02-2006 21:44:59 ]
pi_35130776
national income I guess....
pi_35130853
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:43 schreef FloggingMolly het volgende:
national income I guess....
Dat zou te makelijk zijn hè, dan zou ik het hier niet vragen.

Domestic Product .
pi_35131012
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 21:44 schreef DutchBlood het volgende:

[..]

Dat zou te makelijk zijn hè, dan zou ik het hier niet vragen.

Domestic Product .
Volgens mij is national income ook goed
pi_35142940
National Income bestaat zeker wel, denk maar aan de afkorting GNI - Gross National Income

Domestic Product is GDP, en dat kennen wij hier als het Bruto Binnenlands Product

gross domestic product: the gross national product excluding the value of net income earned abroad

national income: the aggregate of earnings from a nation's current production including compensation of employees, interest, rental income, and profits of business after taxes
A signature always reveals a man's character - and sometimes even his name.
  vrijdag 17 februari 2006 @ 10:34:51 #207
80536 Jig
Klere kachel!
pi_35180790
Ik moet voor school een adviesrapport met offerte maken voor een automatisering. Op welke manier wordt normaliter de winst behaalt? Ik denk dat je dat in het uurloon van je werknemers verwerkt, mijn mede-studenten zeggen dat je het eindbedrag van de offerte moet vermeningvuldigen met een bepaalde factor om de eindprijs + winst te bepalen.
Wat is de juiste keuze?
asd
pi_35180906
quote:
Op zondag 12 februari 2006 18:57 schreef Raissa het volgende:
Nog een vraagje voor mijn ondernemersplan:

Wanneer ik als startende ondernemer een pand huur en mijn eigen huis ook huur is er dan nog sprake van kosten voor de notaris?
Iemand die hier nog antwoord op weet?
pi_35281780
Huiswerktopic

Ik moet een verslag maken over de vlaktaks, is me wel aardig duidelijk, maar....
Op wikipedia staat:
quote:
Elke vorm van inkomsten wordt slechts één maal belast
Het belast de inkomsten uniform, volgens eenzelfde percentage
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen vennootschappen en individuen
Individuen hebben een grote belastingvrije schijf
quote:
Die laatst genoemde schijf geeft aan de vlaktaks een progressief imago. Zo kunnen sociale correcties uitgevoerd worden door met die belastingsvrije schijf te spelen. Het aantal belastingen dat een individu moet betalen wordt dus als volgt berekend:

inkomstenbelasting=vlaktaks X (inkomsten - belastingvrije schijf)
De eerste drie snap ik maar wat bedoelen ze precies met die laatste: Individuen hebben een grote belastingvrije schijf.
Nu hebben we in Nederland dacht ik 3 of 4 schijven. 1e 32%, 2e 42% en derde 49% ofzo. Betekend dat dat er een schrijf komt met 0% belasting?
pi_35294727
quote:
Op maandag 20 februari 2006 11:13 schreef Remzz het volgende:
Huiswerktopic

Ik moet een verslag maken over de vlaktaks, is me wel aardig duidelijk, maar....
Op wikipedia staat:
[..]

[..]

De eerste drie snap ik maar wat bedoelen ze precies met die laatste: Individuen hebben een grote belastingvrije schijf.
Nu hebben we in Nederland dacht ik 3 of 4 schijven. 1e 32%, 2e 42% en derde 49% ofzo. Betekend dat dat er een schrijf komt met 0% belasting?
Belastingvrije schijf betekent idd dat je over een bepaald gedeelte van je inkomen 0% belasting betaalt.
pi_35295180
schijf 1 tot en met 4....

je verdient bijv 100 euro

schijf 1 belast 0-40 euro voor 0 %
schijf 2 belast 41-60 euro voor 20%
schijf 3 belast 61- ... euro voor 50%

of met 4 schijven maar dat kun je zelf wel bedenken
Vrijwilliger
pi_35295348
Ah okee bedankt Ja ik snap het schijven systeem wel maar die belastingvrije schijf kon ik me weinig bij voorstellen
pi_35295940
dat is gewoon over de eerste 30 euro, zodat de mensen die dus geen belasting hoeven te betalen over het weinige geld dat ze al hebben terwijl de rijke erg veel belasting moeten betalen
Vrijwilliger
pi_35304060
Het werkt dus nivellerend. De inkomensverschillen tussen rijk en arm worden er kleiner voor.

Zijn erg leuke vragen over te stellen, ook over de vergelijking met aftrekposten en heffingskortingen.

pi_35398651
quote:
Op zondag 12 februari 2006 18:57 schreef Raissa het volgende:
Nog een vraagje voor mijn ondernemersplan:

Wanneer ik als startende ondernemer een pand huur en mijn eigen huis ook huur is er dan nog sprake van kosten voor de notaris?
Schopje.
pi_35401129
ik moet een journaalpost maken waarin een nieuwe grootboekrekening (015 afschrijving pand)
in gebruik word genomen.
nu kan ik de docent even niet vinden, kan iemand mij hier even mee helpen?
  vrijdag 24 februari 2006 @ 12:56:40 #217
124789 superhero87
Playin my game
pi_35439891
Ben bezig met Marketing met ICT en snap er even niks van... Misschien dat jullie mij hierbij kunnen helpen...

1. Maak een growth share matrix voor........................ Beschouw hierbij de 5 alcoholsegmenten als business units en neem een groei van 10% als grens tussen lage en hoge groei. Welke conclusies kan je hieruit trekken?
Kan iemand mij dit uitleggen?

2. Analyseer of de voorraadsituatie van de ................producten aansluit bij de verkopen van het Safeway account. Vergelijk de voorraad (absoluut en relatief) met de verkopen.
En dit snap ik ook niet

Thanks
pi_35441324
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 12:56 schreef superhero87 het volgende:
Ben bezig met Marketing met ICT en snap er even niks van... Misschien dat jullie mij hierbij kunnen helpen...

1. Maak een growth share matrix voor........................ Beschouw hierbij de 5 alcoholsegmenten als business units en neem een groei van 10% als grens tussen lage en hoge groei. Welke conclusies kan je hieruit trekken?
Kan iemand mij dit uitleggen?
Je moet dus een BCG growth matrix invullen. Ik neem aan dat je de groeigegevens van de markt en het marktaandeel van je producten hebt? Dus als de marktgroei lager is dan 10% en de groei van het marktaandeel lager is dan 10% heb je dus een Dog, is de marktgroei hoger dan 10% en de groei van het marktaandeel lager dan 10% heb je een QM, enz enz.....
pi_35449023
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 12:06 schreef sexymofo het volgende:
ik moet een journaalpost maken waarin een nieuwe grootboekrekening (015 afschrijving pand)
in gebruik word genomen.
Een voorbeeld van de entries en accounts die bij een afschrijving horen of de procedures die horen bij het openen van een nieuwe rekening?

Iig, bij het eerste:

Accumulated Depreciation (credit, contra asset, zal wel 'afschrijving pand' heten denk ik)
Depreciation Expense (debit, afschrijvingskosten denk ik)

De Nederlandse termen weet ik niet zeker, dus heb de Engelse termen er maar bijgezet.

[ Bericht 4% gewijzigd door NightH4wk op 24-02-2006 17:10:21 ]
pi_35475959
Heb zo ongeveer het hele internet afgezocht, maar nergens ben ik een zwart-op-wit overzicht tegen gekomen wat aangeeft wat gewoon het BBP was in de laatste jaren. Met veel moeite heb ik een reeks gevonden van 1997-2004, maar dat waren alleen de mutaties t.o.v. het jaar daarvoor. En dat was precies wat ik moet uitrekenen aan de hand van een aantal cijfers (bij voorkeur reeks van minimaal 10 jaar zodat de conjunctuurgold zichtbaar word).

Iemand die me weer op het goede spoor kan zetten?
pi_35481970
Heeft CBS Statline daar niets over? (www.cbs.nl)
A signature always reveals a man's character - and sometimes even his name.
pi_35504664
Ik kan d'r niets vinden :|
pi_35555188
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 12:06 schreef sexymofo het volgende:
in gebruik word genomen.
Dat ligt aan de overige posten die je hebt.

Denk dat je dit bedoelt:

We hebben de balansrekening ‘Gebouwen’ en daarnaast de gemengde rekening ‘Afschrijving gebouwen’. Ook in dit geval maken we geen journaalpost. Aan het eind van het jaar gebeurt het volgende:

Gebouwen
2.000.000 2.000.000 nB.

Afschr. kn. Geb.
100.000 nB. 100.000 nRR.
  maandag 6 maart 2006 @ 11:43:51 #225
105263 Litso
Interlectueel.
pi_35768537
Vanaf vandaag is dit een officieel centraal topic. Zie Nieuw topictype voor uitleg
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
pi_36054194
Als onderdeel van een marketingplan (breed gezegd over honden als huisdieren) ben ik bezig met een bedrijfstakanalyse. Hiervoor moet ik oa de demografisch factoren omschrijven. Nu vraag ik me af of het aantal huishoudens ( en de prognose voor de komende jaren) dat een hond bezit onderdeel is van de demografische factoren of hoort dit ergens anders bij?
pi_36058127
Volgens mij is dat wel demografisch ja.
pi_36089088
Ik heb een dringende vraag! Moet het morgen inleveren...

Heb mijn PO van geschiedenis al af, maar ik heb niet echt een mooie onderzoeksvraag geformuleerd.

Wat is mooier/beter?

Het existentialisme
Waarom kwam Kierkegaard bij God terecht en Sartre niet?

Of....

Waarom is het existentialisme van Kierkegaard door Sartre atheistisch geworden?

In mijn PO probeer ik te verklaren waarom de ene existentialist gelovig is, en dus de relatie met god belangrijk vindt... en waarom Sartre God verwerpt.
www.pvda.nl
Steun!
pi_36090287
Dus deze drie vragen:

Het existentialisme
Hoe acht ik het mogelijk dat Kierkegaard bij God terecht komt en Sartre niet?

Of

Het existentialisme
Waarom kwam Kierkegaard bij God terecht en Sartre niet?

Of

Waarom is het existentialisme van Kierkegaard door Sartre atheistisch geworden?

Welke vinden jullie het beste? En waarom?

In mijn werkstuk probeer ik te verklaren waarom de ene filosoof God verwerpt en de ander niet.
www.pvda.nl
Steun!
pi_36092331
Laat maar

heb al een mooi

Hoe acht ik het mogelijk dat Kierkegaard het bestaan van God nodig vond en Sartre niet?
www.pvda.nl
Steun!
pi_36102262
Volgend jaar moet ik een ondernemingsplan schrijven. (Horeca-bedrijf).

Is het verstandig een nieuwe start te maken, of een plan te schrijven gebaseerd op overname?

Wat zijn de voor- en nadelen?
pi_36102381
x
www.pvda.nl
Steun!
  zondag 19 maart 2006 @ 22:42:29 #233
98312 Ewaldus
Save the cheerleader
pi_36184739
laat maar, heb het al

[ Bericht 49% gewijzigd door Ewaldus op 19-03-2006 23:05:56 ]
niets
pi_36186340
x
www.pvda.nl
Steun!
pi_36186364
:p Er gaat iets mis steeds...
www.pvda.nl
Steun!
pi_36437960
Erg jammer dat dit topic vrijwel niet loopt..

Anyway, toch een vraag.

Het gewaardeerde loon van iemand (een zelfstandig ondernemer) kun je uitrekenen aan de hand van een boxen stelsel welke rekening houdt met de winst van een organisatie. Nou kan ik die boxen nergens vinden. Iemand die weet waar ik moet zoeken?
  dinsdag 28 maart 2006 @ 22:21:32 #237
24860 Gitarist
Ondertitel?
pi_36448275
Hoe heet in de Nederlandse Excel-versie de "Price" functie? 'k Kan hem niet vinden...

edit; al een site gevonden waar het op staat http://www.applewood.nl/mkb/index.asp?excelvertaal.asp&14

[ Bericht 43% gewijzigd door Gitarist op 28-03-2006 22:27:47 ]
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
pi_36495824
we zijn bezig een onderwerp voor een project te verzinnen... aangezien dit natuurlijk de belangrijkste keuze van het hele project is willen we er zeker van zijn dat er voldoende info over te vinden is.

doel: brand image onderzoek in NL en een buitenlands land.

onderwerpen die in ons opkwamen:
mp3 spelers
lcd schermen
navigatie
mobiele telefoons
en consoles

probleem is alleen dat we tot nu toe weinig sites hebben gevonden waar bijvoorbeeld het marktaandeel van een merk in NL en een willekeurig ander land te vinden is...
iemand tips?
  donderdag 30 maart 2006 @ 17:52:19 #239
24291 Biotje
Fuck me, I'm famous!
pi_36498750
Heb een tentamen morgen over o.a. speltheorie, er is echter één opgave uit een proeftentamen waarvan ik het niet eens ben met het antwoord en de uitleg van mijn docent, en nu vroeg ik mij af of iemand mij kan uitleggen waar ik verkeerd zit, of dat toch de docent een fout heeft gemaakt.

Paul, Silvia en Martin vormen een commissie die een besluit gaat nemen over de zwaarte van het wiskunde programma aan de economische faculteit. Er zijn drie opties: licht (L), middel (M) en zwaar (Z). De voorkeuren van de commissieleden
zijn als volgt:

Paul L > M > Z
Silvia Z > L > M
Martin M > Z > L

Omdat de commissieleden collega’s zijn en veel praten weet iedereen precies de
voorkeursordening van de andere leden.

De besluitvormingsprocedure is een stemprocedure. Silvia en Martin stemmen eerst (en gelijktijdig). Als zij het niet eens zijn dan mag Paul, de voorzitter, de beslissende stem uitbrengen. Maar hij kan alleen maar kiezen voor de optie van Silvia of voor die van Martin. Dus, als Silvia voor Z stemt, en Martin voor M, dan kan Paul kiezen uit Z en M.

Nu is de vraag uit hoeveel strategieën Paul zou kunnen kiezen. Het antwoord volgens mijn docent is 8 maar ik kan niet meer dan 6 strategieën vinden. Zijnde:
Silvia en Martin kiezen Z en M -> Paul heeft twee mogelijke strategieën Z en M.
Silvia en Martin kiezen Z en L -> Paul heeft twee mogelijke strategieën Z en L
Silvia en Martin kiezen L en M -> Paul heeft twee mogelijke strategieën L en M.
Als Silvia en Martin hetzelfde kiezen hoeft Paul helemaal geen keuze te maken en dus ook geen strategieën, in totaal zijn er volgens mij dus maar 6 strategieën mogelijk. Echter mijn docent komt met het antwoord dat er 8 met de volgende uitleg:
Hij heeft wat te zeggen alleen als Silvia en Martin het niet eens zijn. Dus, hij neemt waar i (L,M); of (ii) (L,Z); of (iii) (M,Z). In alle drie de gevallen kan Paul kiezen uit 2 acties: in i uit L en M; in (ii) uit L en Z; en in (iii) uit M en Z. In totaal heeft hij dus 2*2*2= 8 mogelijke strategieën. Elke strategie bestaat uit een actie igv Silvia en Martin kozen voor (L,M); igv zij kozen voor (L,Z); en igv zij kozen voor (M,Z). Dit zijn alle mogelijke strategieën: (L,L,M), (L,L,Z), (L,Z,M), (L,Z,Z), (M,L,M), (M,L,Z), (M,Z,M), (M,Z,Z).

Volgens mij is dit echter incorrect.

Een volgende vraag is hoeveel evenwichten er zijn, waarop het antwoord volgens mij docent is dat dat er twee zijn, met dit antwoord ben ik het ook al niet eens omdat volgens mij er maar één evenwicht is wat onstaat als Silvia en Martin beide Z kiezen.
pi_36500735
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 17:52 schreef Biotje het volgende:
Heb een tentamen morgen over o.a. speltheorie, er is echter één opgave uit een proeftentamen waarvan ik het niet eens ben met het antwoord en de uitleg van mijn docent, en nu vroeg ik mij af of iemand mij kan uitleggen waar ik verkeerd zit, of dat toch de docent een fout heeft gemaakt.

Paul, Silvia en Martin vormen een commissie die een besluit gaat nemen over de zwaarte van het wiskunde programma aan de economische faculteit. Er zijn drie opties: licht (L), middel (M) en zwaar (Z). De voorkeuren van de commissieleden
zijn als volgt:

Paul L > M > Z
Silvia Z > L > M
Martin M > Z > L

Omdat de commissieleden collega’s zijn en veel praten weet iedereen precies de
voorkeursordening van de andere leden.

De besluitvormingsprocedure is een stemprocedure. Silvia en Martin stemmen eerst (en gelijktijdig). Als zij het niet eens zijn dan mag Paul, de voorzitter, de beslissende stem uitbrengen. Maar hij kan alleen maar kiezen voor de optie van Silvia of voor die van Martin. Dus, als Silvia voor Z stemt, en Martin voor M, dan kan Paul kiezen uit Z en M.

Nu is de vraag uit hoeveel strategieën Paul zou kunnen kiezen. Het antwoord volgens mijn docent is 8 maar ik kan niet meer dan 6 strategieën vinden. Zijnde:
Silvia en Martin kiezen Z en M -> Paul heeft twee mogelijke strategieën Z en M.
Silvia en Martin kiezen Z en L -> Paul heeft twee mogelijke strategieën Z en L
Silvia en Martin kiezen L en M -> Paul heeft twee mogelijke strategieën L en M.
Als Silvia en Martin hetzelfde kiezen hoeft Paul helemaal geen keuze te maken en dus ook geen strategieën, in totaal zijn er volgens mij dus maar 6 strategieën mogelijk. Echter mijn docent komt met het antwoord dat er 8 met de volgende uitleg:
Hij heeft wat te zeggen alleen als Silvia en Martin het niet eens zijn. Dus, hij neemt waar i (L,M); of (ii) (L,Z); of (iii) (M,Z). In alle drie de gevallen kan Paul kiezen uit 2 acties: in i uit L en M; in (ii) uit L en Z; en in (iii) uit M en Z. In totaal heeft hij dus 2*2*2= 8 mogelijke strategieën. Elke strategie bestaat uit een actie igv Silvia en Martin kozen voor (L,M); igv zij kozen voor (L,Z); en igv zij kozen voor (M,Z). Dit zijn alle mogelijke strategieën: (L,L,M), (L,L,Z), (L,Z,M), (L,Z,Z), (M,L,M), (M,L,Z), (M,Z,M), (M,Z,Z).

Volgens mij is dit echter incorrect.

Een volgende vraag is hoeveel evenwichten er zijn, waarop het antwoord volgens mij docent is dat dat er twee zijn, met dit antwoord ben ik het ook al niet eens omdat volgens mij er maar één evenwicht is wat onstaat als Silvia en Martin beide Z kiezen.
Bij die eerste vraag heb jij volgens mij idd gelijk, de redenatie van je leraar kan ik niet echt volgen, hij gaat volgens mij de fout in bij deze berekening: 2*2*2= 8. volgens mij moeten ze gewoon opgeteld worden.
  zaterdag 1 april 2006 @ 13:34:01 #241
24860 Gitarist
Ondertitel?
pi_36549128
Is de berekening van een eeuwigdurende NCW (=financieel/economische term voor Netto Contante Waarde) mogelijk, door het weglaten van de tijdsfactor?

Bijv.
Investering = E 1.000.000
Jaarlijkse cashflow = E 100.000
WACC = 8%

Berekening NCW: -1.000.000 + (100.000 / 0.08) = E 250.000
Omdat de NCW doorgaans alleen berekend wordt bij projecten met een vooraf vastgestelde looptijd, vraag ik mij af of dit dus ook toepasbaar is op bovenstaand voorbeeld...
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
pi_36615864
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 16:37 schreef Raissa het volgende:
Erg jammer dat dit topic vrijwel niet loopt..

Anyway, toch een vraag.

Het gewaardeerde loon van iemand (een zelfstandig ondernemer) kun je uitrekenen aan de hand van een boxen stelsel welke rekening houdt met de winst van een organisatie. Nou kan ik die boxen nergens vinden. Iemand die weet waar ik moet zoeken?
Niemand?
pi_36616376
quote:
Op maandag 3 april 2006 18:48 schreef Raissa het volgende:

[..]

Niemand?
Belastingdienst al geprobeerd?
pi_36616517
quote:
Op maandag 3 april 2006 19:01 schreef FloggingMolly het volgende:

[..]

Belastingdienst al geprobeerd?
Yes, kan het niet vinden..
  maandag 3 april 2006 @ 19:25:20 #245
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_36617174
quote:
Op maandag 3 april 2006 19:04 schreef Raissa het volgende:

Yes, kan het niet vinden..
Ga eens bij ze langs. Net als vroegâh, toen er nog geen internet was.
pi_36633957
quote:
Op maandag 3 april 2006 19:25 schreef JDude het volgende:

[..]

Ga eens bij ze langs. Net als vroegâh, toen er nog geen internet was.
Heeft de belastingdienst dan iets met het berekenen van het gewaardeerd loon te maken?
pi_36638039
heb zo een toets logistiek en kan een paar dingetjes niet vinden:

-wat is de ABC-analyse precies?
-is consignment nou hetzelfde als Vendir Based blablabla?
  donderdag 6 april 2006 @ 20:02:30 #248
98312 Ewaldus
Save the cheerleader
pi_36718436
Voor een PO moet ik een paar Lorenz-curven maken in Excel.
Ik ben helemaal de kluts kwijt vna hoe dat ook al weer moest..
Kan iemand mij op weg helpen aub?

Dit is wat ik heb:

(maal 15 ofzo, maar voor elk jaar apparte curve...)
niets
  donderdag 6 april 2006 @ 20:13:14 #249
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_36718770
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 16:16 schreef cs-Blade het volgende:
we zijn bezig een onderwerp voor een project te verzinnen... aangezien dit natuurlijk de belangrijkste keuze van het hele project is willen we er zeker van zijn dat er voldoende info over te vinden is.

doel: brand image onderzoek in NL en een buitenlands land.

onderwerpen die in ons opkwamen:
mp3 spelers
lcd schermen
navigatie
mobiele telefoons
en consoles

probleem is alleen dat we tot nu toe weinig sites hebben gevonden waar bijvoorbeeld het marktaandeel van een merk in NL en een willekeurig ander land te vinden is...
iemand tips?
McDonalds, zijn alomaanwezig.
Please Move The Deer Crossing Sign
  vrijdag 7 april 2006 @ 05:28:45 #250
24291 Biotje
Fuck me, I'm famous!
pi_36728961
quote:
Op donderdag 6 april 2006 20:02 schreef Ewaldus het volgende:
Voor een PO moet ik een paar Lorenz-curven maken in Excel.
Ik ben helemaal de kluts kwijt vna hoe dat ook al weer moest..
Kan iemand mij op weg helpen aub?

Dit is wat ik heb:
[afbeelding]
(maal 15 ofzo, maar voor elk jaar apparte curve...)
Lorenz curve is welk percentage van de bevolking welk percentage van het totale inkomen krijgt.
In dit geval dus, 2.26% krijgt 0.32% van het totale inkomen.
50.36% krijgt 10.58%.
54.53% krijgt 11.53%.
57.23% krijgt 12.37%
etc. etc.
pi_36777455
Ik kom er even niet uit Logistiek
Kan iemand me even uitleggen wanneer iemand de volgende dingen toepast:
BQ
BS
SQ
sS
Ik weet wat het allemaal inhoudt enzow, maar wat wordt precies bedoelt met variabele dingen en hoe weet je of een bepaald bedrijf welke nou gebruikt
  zondag 9 april 2006 @ 16:25:31 #252
98312 Ewaldus
Save the cheerleader
pi_36795386
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 05:28 schreef Biotje het volgende:

[..]

Lorenz curve is welk percentage van de bevolking welk percentage van het totale inkomen krijgt.
In dit geval dus, 2.26% krijgt 0.32% van het totale inkomen.
50.36% krijgt 10.58%.
54.53% krijgt 11.53%.
57.23% krijgt 12.37%
etc. etc.
ik snap het .. maar leg het nog een keer uit:

Ok.
Het volgende is er aan de hand:

Van deze getallen moet ik een lorenz curve maken, alleen wil ik dus een 10x10 vlak.
Dus horizontaal 10% 20% 30% .. 100% en op de veritalce as 10% 20% 30%...100%.
Alleen heb ik geen flauw benul hoe ik dit krijg . Ik krijg alsmaar verkeerde lijnen terwijl mij de cijfers wel goed lijken.

Hopelijk kan iemand mij op weghelpen..

Misschien is het makkelijk om te vertellen dat ik op de y-as het cumulatieve cijfer van inkomen moet krijgenen op de x-as het cumulatieve cijfer van de personen.... en dat dus op een schaal met sappen van 10%
niets
pi_36797249
Googlen is ook zo moeilijk he.

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=excel+%2B+schaal+x-as&meta=
3e hit zie je: Gebruik een spreidingsdiagram als u de schaal van de x-as wilt wijzigen
pi_36810262
Oeps het getuigt niet van handigheid om tijd te steken in en te antwoorden op een vraag van donderdag 29 september 2005 00:27

[ Bericht 26% gewijzigd door tim2308 op 10-04-2006 00:15:37 ]
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
  zondag 16 april 2006 @ 23:15:19 #255
74763 bergkampf
How you doin`? ;)
pi_37019870
Voor school moet ik dit invullen, een essay. Zouden jullie me erbij kunnen helpen?

de vragen:

Waarmee houdt het vak geschiedenis zich volgens jou bezig?

Wat is het nut en het belang van geschiedenis?

Vind jij dat geschiedenisonderwijs op de basisschool vooral een leervak is of dat inzicht het belangrijkste is?
Ado is the pride of Holland!
pi_37027770
Ik heb twee vragen over het gebied in het noorden van Nederland. De vragen zijn met een pijl aangegeven.

1. Wat zijn dat voor dingen bij de Groningerwad? Zijn dat dijken?

2. Wat is dat geval naast Delfzijl?
pi_37029020
Dat geval naast Delfzijl is volgens mij de haven van Delfzijl (Eemshaven).
Die dingen in het wad zijn volgens mij geen dijken maar een soort matten van wilgenhout ofzo. Die werden gebruikt bij het aanwinnen van land, het idee is dat er zand en slib aan blijft hangen en je zodoende land aan kan winnen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_37029292
Dank je! Ik ben trouwens nog wat vergeten te vragen. Wat zijn kalizouten eigenlijk? Ik heb op google gezocht, maar niet met het gewenste resultaat.
pi_37029530
quote:
Op maandag 17 april 2006 12:51 schreef el-Fenomeno het volgende:
Dank je! Ik ben trouwens nog wat vergeten te vragen. Wat zijn kalizouten eigenlijk? Ik heb op google gezocht, maar niet met het gewenste resultaat.
Pff dat weet ik zo niet uit m'n hoofd. Het zullen wel zouten zijn die in de kalimijnen in Duitsland en Frankrijk gewonnen worden. Dat leverde lang problemen op omdat die mijnen hun afval in de rijn en maas dumpten.
pi_37029625
  zondag 23 april 2006 @ 16:11:54 #261
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_37215993
Ik heb woensdag een toets bedrijfseconomie en ik zie net dat ik een stukje heb gemist omdat ik toen ziek was.. en om heel eerlijk te zijn weet ik niet precies hoe ik dit moet berekenen. Dus als iemand me hiermee zou kunnen helpen zou ik dat erg waarderen.

Het gaat om de volgende vragen:

BV Berg en Dal heeft bestelbussen nodig. Manager Rob v.d. Berg twijfelt tussen kopen en leasen. De aanschafprijs van een bus is ¤ 31.800 exclusief BTW, inclusief kosten garage en LPG-installatie. Hij zou de wagen afschrijven met 25% van de boekwaarde. De rente (voor langlopende leningen) staat op 7% en wordt berekend over de gemiddelde boekwaarde van elk jaar. De complementaire kosten (onderhoud, verzekering, belasting) zijn het eerste jaar ¤ 4.200,-, daarna elk jaar ¤ 600,- hoger vanwege stijgende reparatiekosten.

Van den Berg vraagt een offerte bij leasemaatschappij Nederfin. Nederfin zorgt voor: onderhoud, reparatie, verzekering en wegenbelasting. Hun berekening:

Bestelbus Carrier G700 op LPG, gewicht 1450KG
Km/jaar 60.000 verbruik 10 Liter LPG per 100m
Brandstofprijs ¤ 0,60 per liter
Looptijd 3 jaar.

Schema:

1. Je gaat Rob helpen met vergelijken door de maandkosten te berekenen bij koop.
a. Maak een staffel van de afschrijving; bereken de afschrijvingskosten over 3 jaar.
b. Neem voor elk jaar het gemiddelde van de boekwaarde aan het begin van het jaar en aan het eind van het jaar. Bereken over dat bedrag 7% rente. Bereken zo de rente over 3 jaar.
c. Bereken de complementaire kosten over 3 jaar.
d. Bereken de maandelijkse autokosten (zonder brandstof) bij kopen.

2. Nederfin heeft de rentekosten berekend over het gemiddelde geïnvesteerde vermogen.
a. Hoeveel rentekosten rekent Nederfin per jaar.
b. Welk percentage heeft men genomen van het gemiddelde van aanschafwaarde en restwaarde.
c. Geef nog een reden voor het kostenverschil tussen kopen en leasen.

Waarschijnlijk zijn dit hele simpele vragen, maar ik twijfel teveel over de berekeningen .. dus als iemand me zou willen uitleggen hoe ik dit moet doen..
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_37268549
Zoals aangegeven door mod "litso" stel ik hier mijn vraag nogmaals:

Kan iemand mij even kort de verschillen tussen de "soorten" markten uitleggen en mij corrigeren op hetgeen ik in mijn hoofd heb zitten:

Monopolie
Één aanbieder, veel afnemers
(Oude situatie NS)
(suggestie: Oude situatie TPG)

Heterogeen Oligopolie:
Klein aantal aanbieders, veel afnemers
(Cola)
(suggestie: Olie ipv Cola)

Homogeen Oligopolie
Klein aantal aanbieders. veel afnemers, exact zelfde product
(voorbeeld?)

Homogene markt:
Veel aanbieders zelfde product, veel afnemers
(aardappelen)

Heterogene markt:
Veel aanbieders, veel afnemers, producten onderling verschillend maar voorzien in dezelfde behoefde
(Wijn)

In hoeverre klopt dit en mis ik nog enkele markten?

suggesties zijn gedaan door user "weirdmickey", aangezien dit niet voor een werkstuk is, maken de voorbeelden niet veel uit, en doen deze enkel mee ter verbeelding van een markt. Wanneer jullie het eea zouden willen bekijken, aanvullen c.q. corrigeren ben ik jullie erg dankbaar.
pi_37268668
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
  zaterdag 6 mei 2006 @ 21:51:05 #264
54473 DeFlip
eet je op
pi_37613937
FF paar vragen voor mijn pws die ik overmorgen moet inleveren
Welke landen hanteren of hanteerde (wanneer voorbij) een Keynesiaanse model?
Wat waren de politiek die daarbij hoorden?

Heeft verder iemand nog een site voor me met een uitleg over de Keynesiaanse visie.
pi_37614593
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 02:26 schreef passport het volgende:
Zoals aangegeven door mod "litso" stel ik hier mijn vraag nogmaals:

Kan iemand mij even kort de verschillen tussen de "soorten" markten uitleggen en mij corrigeren op hetgeen ik in mijn hoofd heb zitten:

Monopolie
Één aanbieder, veel afnemers
(Oude situatie NS)
(suggestie: Oude situatie TPG)

Heterogeen Oligopolie:
Klein aantal aanbieders, veel afnemers
(Cola)
(suggestie: Olie ipv Cola) Olie is homogeen

Homogeen Oligopolie
Klein aantal aanbieders. veel afnemers, exact zelfde product
(voorbeeld?) Olie

Homogene markt:
Veel aanbieders zelfde product, veel afnemers
(aardappelen)

Heterogene markt:
Veel aanbieders, veel afnemers, producten onderling verschillend maar voorzien in dezelfde behoefde
(Wijn)
pi_37615461
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 21:51 schreef DeFlip het volgende:

Heeft verder iemand nog een site voor me met een uitleg over de Keynesiaanse visie.
kenia
Facts don't care about your feelings
  zondag 7 mei 2006 @ 20:22:24 #267
54473 DeFlip
eet je op
pi_37638841
quote:

pi_37640187
oeps, zal ik een serieus antwoord geven? ..

.
...
...
....
hold on

edit: hier http://rapidshare.de/files/19875126/DeFlipKenia.rar.html
staat een powerpoint uitlegje over keynesiaans model en oefenopdracht om te kijken of je het snapt

http://home.iae.nl/users/(...)aans%20model%201.xls

daar nog een excel voorbeeld.

en wat theorie:

http://www.nrc.nl/W2/Evj/Begrip/K/keynes.html
http://scholieren.samenvattingen.com/documenten/show/0235640/

[ Bericht 72% gewijzigd door YoshiBignose op 07-05-2006 21:02:54 ]
pi_37640329
quote:

Ik wil niet al te moeilijk doen, maar dit staat hoogstwaarschijnlijk in je economieboek.
  zondag 7 mei 2006 @ 21:45:16 #271
54473 DeFlip
eet je op
pi_37642053
quote:
Op zondag 7 mei 2006 21:00 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Ik wil niet al te moeilijk doen, maar dit staat hoogstwaarschijnlijk in je economieboek.
Ik wil ook niet al te moeilijk doen, maar waarom denk je dat ik hier kom om het te vragen.
  zondag 7 mei 2006 @ 21:49:20 #272
54473 DeFlip
eet je op
pi_37642210
quote:
Op zondag 7 mei 2006 20:57 schreef YoshiBignose het volgende:
oeps, zal ik een serieus antwoord geven? ..

.
...
...
....
hold on

edit: hier http://rapidshare.de/files/19875126/DeFlipKenia.rar.html
staat een powerpoint uitlegje over keynesiaans model en oefenopdracht om te kijken of je het snapt

http://home.iae.nl/users/(...)aans%20model%201.xls

daar nog een excel voorbeeld.

en wat theorie:

http://www.nrc.nl/W2/Evj/Begrip/K/keynes.html
http://scholieren.samenvattingen.com/documenten/show/0235640/
Dankje wel
Je Excel bestandje is wachtwoord beveiligd trouwens.

Ik weet trouwens al heel goed wat de Keynesiaanse model is en dergelijke. Maar ik moet dus op dit moment weten welke landen de Keynesiaanse visie volgen. En het liefst ook welke politiek er daarbij hoorde. Dit omdat ik het allemaal in een tabeltje wil verwerken.

[ Bericht 10% gewijzigd door DeFlip op 07-05-2006 22:12:29 ]
pi_37643779
aaah las ik daarna idd ook, maja die laatste 2 links zijn daar wel handig voor, voor de rest weet ik het niet...
  Moderator / Redactie Sport zondag 14 mei 2006 @ 13:33:26 #274
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_37813249
doping in de sport heeft iemand daar een goede vertaling van in het engels?
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_37884293
Binnenkort een belangrijke toets voor het vak Financiering en dus druk bezig met de moeilijke dingen van het vak. Nu ben ik aan het oefenen met een Case die in het boek staat. Hierin moet je naar aanleiding van een verhaaltje een 3-tal vragen beantwoorden:

1. Voor welk bedrag moeten de aandelen worden verkocht?
2. Wat aan te nemen wat betreft groei en investeringen?
3. Welk ‘rate of return’ moet worden gebruikt?

Ben er druk mee geweest, want het zou een belangrijk onderwerp zijn. Maar ik kom er niet echt goed uit. Welke cijfers en formules moet ik nu precies gebruiken?

De volgende links zijn de gegevens en het verhaal van de case en de uitwerking zoals ik deze heb gemaakt.

Case: http://svenenarne.atspace.com/Case/CasePrairieHomeStores.doc
Uitwerking: http://svenenarne.atspace.com/Case/PrairieHomeStores-Nieuw.doc

Vond ook deze uitwerkingen nog op het net, dezelfde case alleen worden hier andere jaren bekeken.

http://answers.google.com/answers/threadview?id=435081

Denk dat ik een aardig eind op weg, maar heb dus geen idee of het ook goed is en antwoorden of uitwerkingen zijn nergens verkrijgbaar en zou het toch wel graag willen weten. Wie helpt me?
  dinsdag 16 mei 2006 @ 20:44:53 #276
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_37890642
quote:
Op zondag 14 mei 2006 13:33 schreef borisz het volgende:
doping in de sport heeft iemand daar een goede vertaling van in het engels?
Ik zou zeggen drug abuse in sports.
The love you take is equal to the love you make.
pi_37918820
Ik ben bezig met een case over Heineken: (klik). 1 van de vragen is:
quote:
9. Welke voorwaarden moet het management van Heineken scheppen om groei en innovatie mogelijk te maken?
Wat bedoelen ze
  woensdag 17 mei 2006 @ 17:46:31 #278
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_37922668
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 15:50 schreef Piles het volgende:
Ik ben bezig met een case over Heineken: (klik). 1 van de vragen is:
[..]

Wat bedoelen ze
Volgens mij moet je denken in termen van uren, geld, etc.
pi_37923044
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 17:46 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Volgens mij moet je denken in termen van uren, geld, etc.
Maar daar word niets over gezegd in de case. Daar gaat het er alleen over dat er niet meer individueel word gewerkt, maar in teams, en dat er minder chefs komen en iedereen verantwoordelijk is voor zn eigen werk
  woensdag 17 mei 2006 @ 18:03:19 #280
45457 NightH4wk
Semper Fi!
pi_37923189
Misschien gedoe als standardization of norms/work processes/skills/output? Maja, dat is meer coordinatie van het gebeuren wat meer met groei dan met innovatie te maken heeft.
  woensdag 17 mei 2006 @ 18:07:38 #281
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_37923310
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 17:58 schreef Piles het volgende:

[..]

Maar daar word niets over gezegd in de case. Daar gaat het er alleen over dat er niet meer individueel word gewerkt, maar in teams, en dat er minder chefs komen en iedereen verantwoordelijk is voor zn eigen werk
'

Was is dan nodig om dat mogelijk te maken, opleidingen? Inzicht in cijfers?
pi_37924463
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 18:07 schreef Lienekien het volgende:

[..]

'

Was is dan nodig om dat mogelijk te maken, opleidingen? Inzicht in cijfers?
Dat vraag ik me ook af
Nou ja, ik verzin wel een verhaaltje
pi_38098004
Beste allen..

ik moest voor een 30 tal teksten een tijdbalk maken wanneer dit plaatsvond:
Ik heb er 27 kunnen vinden ( google is your friend )

Ik heb er nog 3 over :

1. Timmerlieden en schilders werken 12 uur per dag. Ze verdienen 17 cent per uur
2. Net als elders inde samenleving wordt ook binnen de Abva en de Kabo de roep om inspraak en democratisering groot.
3. De overheid ziet de vakbonden als overlegpartner in plaats van vijand

Ik moet dus aangeven wanneer die plaatsvond in de geschiedenis ( voor sommige geldt: hoeft geen specifieke datum , maar een tijdspanne waarin het plaatsvond bijv. 1920-1930 )

Merci alvast !
pi_38309847
Investeren in de combinatie vastgoed / winkel. Is dat slim deze tijd van het jaar?
Wat zijn de voordelen / nadelen van een eigen winkel beginnen en het pand kopen i.p.v huren?
  maandag 29 mei 2006 @ 01:54:20 #285
24291 Biotje
Fuck me, I'm famous!
pi_38322928
quote:
2. Net als elders inde samenleving wordt ook binnen de Abva en de Kabo de roep om inspraak en democratisering groot.
Ergens tussen 1949 en 1982. Dit is het meest specifieke dat ik kan vinden.
  donderdag 8 juni 2006 @ 18:01:04 #286
140365 Keileweg-ethicus
Groot en zelfbenoemd denker
pi_38664350
Middag allen, ik heb een vraagje over economie. Ik heb van Nederland, van 1995 tot en met 2005, de saldi van de lopende rekening en de kapitaalrekening uitgezocht. Nu vraag ik me af of er een duidelijk aanwijsbaar verband tussen deze twee grootheden is. Wie kan mij helpen? Alvast bedankt.
Een sinaasappel is een heel slecht fallussymbool.
pi_38805079
Hallo,

Ik heb een economisch vraagje.
Ik moet een break even point berekenen. Mijn vraag is nu of je bij zo'n berekening ook de investering (op jaar 0) moet meerekenen. Zo ja, hoe dan?
pi_38807618
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 18:01 schreef Keileweg-ethicus het volgende:
Middag allen, ik heb een vraagje over economie. Ik heb van Nederland, van 1995 tot en met 2005, de saldi van de lopende rekening en de kapitaalrekening uitgezocht. Nu vraag ik me af of er een duidelijk aanwijsbaar verband tussen deze twee grootheden is. Wie kan mij helpen? Alvast bedankt.
Nou, ik probeer hier een antwoord op te geven met mijn Economie 1

Volgens mij is het zo als beleggers met kapitaal naar bijvoorbeeld Nederland komen, dan wordt dat geboekt op de kapitaalrekeking (inkomst). In de toekomst gaat de rente weer terug naar de beleggers en dit wordt geboekt als een uitgave op de inkomensrekening (onderdeel van LR).

Maarja, of je hier wat aan hebt. Geen idee
pi_38813451
Ben bezig een balans te maken voor een ondernemingsplan maar ik kom er nu echt niet meer uit.

De balans is als volgt:

BEGINBALANS

Debet
Bedrijfspand ¤ 11.700.000
Inventaris ¤ 80.000
Bank ¤ 100.000
Machines/installaties ¤ 1.000.000
Computerapparatuur ¤ 40.000
Transportmiddelen ¤ 90.000
Voorraad ¤ 400.000
Voorfinanciering BTW ¤ 2.531.750

Totaal ¤ 15.941.750

Credit
Eigen vermogen ¤ 425.000
Hypotheek ¤ 11.687.500
Leningen ¤ 3.879.250

Totaal ¤ 15.941.750

Nu vraag ik me af of die voorfinanciering-btw wel in de balans moet. Want ben nu bezig met de eindbalans maar ik heb geen idee hoeveel de voorfinanciering btw dan moet bedragen. Wie kan me helpen?
  dinsdag 13 juni 2006 @ 16:23:00 #290
45457 NightH4wk
Semper Fi!
pi_38816110
Wordt btw niet verrekend ofzo? Iig anders als prepaid taxes of taxes payable.
pi_38816694
De BTW verreken je elk kwartaal toch? Dus na een jaar zouden er hele andere bedragen moeten staan
pi_38822056
Mja precies. Maar hoe bereken ik dat nieuwe bedrag dan :/
pi_38822690
Te vorderen BTW- Te betalen BTW ?
Maar dat hangt volledig van de gebeurtenissen in je boekhouding af
pi_38825271
Maar dat is het niet waar het hier om gaat lijkt me. Deze voorfinanciering van de btw is voor de investering geweest voor het bouwen van de onderneming en zo. Ik snap er echt helemaal niks meer van.

Aan het eind van het jaar zou dat geld opzich allemaal weer beschikbaar zijn omdat ik het terugvorder dus dan kan ik voorfinanciering gewoon veranderen in Bank. Mjaaaaaa nu snap ik het Zo is het toch lijkt me?

Maar dan ga ik met al dat geld maar wat hypotheek aflossen. Maar dan gaat het eindtotaal van de balans dus omlaag in verhouding tot de beginbalans. Is dat niet vreemd bij een winstgevend jaar?
  woensdag 14 juni 2006 @ 16:48:26 #295
80023 Build.1984
Shut the fuck up, Donny.
pi_38853544
ik ben momenteel bezig met ecomomie (vermogensmarkten)
nu zit ik met de volgende vraag:
wat wordt er bedoeld met transformatie naar termijn?

in mijn boek staat dit niet vermeld.

alvast bedankt voor de moeite
Let me explain something to you. Um, I am not Mr. Lebowski. You're Mr. Lebowski. I'm the Dude. So that's what you call me. You know, that or uh, His Dudeness, or uh, Duder, or El Duderino if you're not into the whole brevity thing.
pi_39541013
Wie zou me willen helpen??? Ik stel het erg op prijs!

Hoe kan ik het volgende oplossen:

In Nederland heeft 50% van alle huishoudens een dvd speler. Aan 10 willekeurige mensen wordt gevraagd of ze een dvd-speler hebben.

() Hoe groot is de kans dat precies 5 huishoudens een dvd speler in bezit hebben?
() Hoe waarschijnlijk is het dat er meer dan 6, maar minder dan 9 huishoudens een dvdspeler in bezit hebben?
pi_39566464
Bedankt voor de reacties !!
pi_39567222
Ik heb ook een vraag

de verkoopprijs is 2000 de winst is 30% van de inkoopprijs wat is de winst. Hoe weet je nou wat de inkoopprijs is
pi_39568444
quote:
Op donderdag 6 juli 2006 11:23 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Ik heb ook een vraag

de verkoopprijs is 2000 de winst is 30% van de inkoopprijs wat is de winst. Hoe weet je nou wat de inkoopprijs is
Als je het heel simpel bekijkt geldt: verkoopprijs = inkoopprijs + winst

Aangezien je zelf zegt: winst = 0,3 x inkoopprijs

Kun je zeggen: verkoopprijs = inkoopprijs + 0,3 x inkoopprijs

Of: 2000 = 1,3 inkoopprijs

Oplossing: inkoopprijs = 2000/1,3 = 1538.46
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_39568460
quote:
Op donderdag 6 juli 2006 11:23 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Ik heb ook een vraag

Wat hij hierboven zegt:
quote:
30% van de inkoopprijs, dus de verkoopprijs is de inkoopprijs + 30%, dus 130%.
Inkoopprijs: 100%
Winst: 30%
---------------------------------------- +
Verkoopprijs: 130% = 2000
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')