Ik heb woensdag een toets bedrijfseconomie en ik zie net dat ik een stukje heb gemist omdat ik toen ziek was.. en om heel eerlijk te zijn weet ik niet precies hoe ik dit moet berekenen. Dus als iemand me hiermee zou kunnen helpen zou ik dat erg waarderen.
Het gaat om de volgende vragen:
BV Berg en Dal heeft bestelbussen nodig. Manager Rob v.d. Berg twijfelt tussen kopen en leasen. De aanschafprijs van een bus is ¤ 31.800 exclusief BTW, inclusief kosten garage en LPG-installatie. Hij zou de wagen afschrijven met 25% van de boekwaarde. De rente (voor langlopende leningen) staat op 7% en wordt berekend over de gemiddelde boekwaarde van elk jaar. De complementaire kosten (onderhoud, verzekering, belasting) zijn het eerste jaar ¤ 4.200,-, daarna elk jaar ¤ 600,- hoger vanwege stijgende reparatiekosten.
Van den Berg vraagt een offerte bij leasemaatschappij Nederfin. Nederfin zorgt voor: onderhoud, reparatie, verzekering en wegenbelasting. Hun berekening:
Bestelbus Carrier G700 op LPG, gewicht 1450KG
Km/jaar 60.000 verbruik 10 Liter LPG per 100m
Brandstofprijs ¤ 0,60 per liter
Looptijd 3 jaar.
Schema:
![]()
1. Je gaat Rob helpen met vergelijken door de maandkosten te berekenen bij koop.
a. Maak een staffel van de afschrijving; bereken de afschrijvingskosten over 3 jaar.
b. Neem voor elk jaar het gemiddelde van de boekwaarde aan het begin van het jaar en aan het eind van het jaar. Bereken over dat bedrag 7% rente. Bereken zo de rente over 3 jaar.
c. Bereken de complementaire kosten over 3 jaar.
d. Bereken de maandelijkse autokosten (zonder brandstof) bij kopen.
2. Nederfin heeft de rentekosten berekend over het gemiddelde geïnvesteerde vermogen.
a. Hoeveel rentekosten rekent Nederfin per jaar.
b. Welk percentage heeft men genomen van het gemiddelde van aanschafwaarde en restwaarde.
c. Geef nog een reden voor het kostenverschil tussen kopen en leasen.
Waarschijnlijk zijn dit hele simpele vragen, maar ik twijfel teveel over de berekeningen .. dus als iemand me zou willen uitleggen hoe ik dit moet doen..
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)