drdelete | zondag 12 juni 2005 @ 13:18 |
Xenon is het nieuwe statussymbool van veel auto's, vinden jullie dat ook ? | |
Klonk | zondag 12 juni 2005 @ 13:19 |
nee, Xenon is gewoon een nieuwe stap in autoverlichting, net zoals de stap van gewone lampjes naar Halogeen verlichting. | |
Cubix | zondag 12 juni 2005 @ 13:20 |
Het is inderdaad een fijne manier om zelfs in het donker te laten zien dat je in een dure auto zit. Als ik voor xenon zou kiezen is het voor de verbeterede lichtopbrengst. | |
Desiderius | zondag 12 juni 2005 @ 13:39 |
quote:Je rijdt zelf nooit in een auto met xenon? Ik vind het verschil wel de moeite waard hoor ![]() | |
Youp | zondag 12 juni 2005 @ 13:52 |
Xenon is veilig | |
Anne | zondag 12 juni 2005 @ 13:54 |
quote:Statussymbool in de zin van? Als je het bedoelt zoals ik het bedoel, Ik vind van niet. Het is eigenlijk al niet meer dan normaal. | |
leolinedance | zondag 12 juni 2005 @ 13:56 |
quote:Nou nee, ik vind het niet normaal. Het zijn de duurdere auto's die met xenon zijn uitgerust. Het ziet er wel mooi uit vind ik. | |
Anne | zondag 12 juni 2005 @ 13:56 |
quote:En verkrijgbaar voor elke auto. Eigenlijk. Dus ik vind het wél normaal ![]() Enne, bijna elke nieuwe auto heeft het voortaan. | |
jitzzzze | zondag 12 juni 2005 @ 13:57 |
Nee, geen statussymbool. Simpel en alleen vooruitgang | |
Yildiz | zondag 12 juni 2005 @ 13:59 |
quote:en blind maken / hypnotiseren van tegemoetkomende fietsers | |
jitzzzze | zondag 12 juni 2005 @ 14:00 |
quote:je moet ook niet recht in de koplampen kijken ![]() | |
Desiderius | zondag 12 juni 2005 @ 14:01 |
quote:Dat zeiden ze van de huidige gangbare lampen ook toen die op de markt kwamen.. Gaat vanzelf over. | |
Klonk | zondag 12 juni 2005 @ 14:04 |
quote:juist, mini is ooit uit de uitslag van de rally van monte carlo gegooid, reden ze hadden zgn verblindende en illegale verlichting, wat dat voor lampjes waren H1 (Halogeen dus) | |
Yildiz | zondag 12 juni 2005 @ 14:10 |
quote:als je op n leeg onverlicht tuindersweggetje rijdt, en aan het licht van de maan genoeg hebt, maar er komt dan n golfje tegemoet met volle xenon lampen die op groot licht staan, heb je weinig keus ![]() ![]() | |
jitzzzze | zondag 12 juni 2005 @ 14:11 |
quote:en dat gebeurt ook iedere dag ![]() Je stelt je gewoon aan, groot licht voert bijna niemand. | |
nikanoru | zondag 12 juni 2005 @ 14:15 |
Informeer maar eens voor de gein naar de rpijs van een nieuw lampje ![]() | |
Sander | zondag 12 juni 2005 @ 14:16 |
quote:Moet je eens buiten de randstad na 22:00 rijden. Al die mongolen rijden daar met groot licht. | |
jitzzzze | zondag 12 juni 2005 @ 14:17 |
quote:Nou ja, iedere keer als ik daar kom zie ik bijna niemand met groot licht | |
IJlien | zondag 12 juni 2005 @ 14:23 |
quote:* woont in het groene hart Nee hier rijdt bijna niemand met groot licht | |
jitzzzze | zondag 12 juni 2005 @ 14:24 |
quote:Maar daarbuiten zie ik het ook zelden | |
Anne | zondag 12 juni 2005 @ 14:24 |
quote:Even met groot licht knipperen helpt meestal wel. | |
IJlien | zondag 12 juni 2005 @ 14:28 |
quote:Ow? | |
Anne | zondag 12 juni 2005 @ 14:28 |
quote:Ow? | |
jitzzzze | zondag 12 juni 2005 @ 14:29 |
ow ow ![]() | |
Sander | zondag 12 juni 2005 @ 14:31 |
quote:Ja joh, is dat hendeltje daarvoor? ![]() Als het nou hielp ![]() | |
Youp | zondag 12 juni 2005 @ 14:33 |
wat een mogolen wonen er dan rond de randstad ![]() | |
Sander | zondag 12 juni 2005 @ 14:34 |
quote:In mijn ervaring wel, maar ik woon zelf niet in de randstad ![]() | |
IJlien | zondag 12 juni 2005 @ 14:35 |
quote: ![]() ik rij niet met groot licht | |
jitzzzze | zondag 12 juni 2005 @ 14:35 |
quote:Ik gebruik nooit mn grote licht. Als ze het uit mn auto halen, zou ik het niet eens missen/merken | |
ACT-F | zondag 12 juni 2005 @ 15:55 |
Hebben die Xenon lampen wel grootlicht? Nooit gezien eigenlijk. | |
ThaFreak | zondag 12 juni 2005 @ 16:25 |
quote:niet allemaal....maar het is er wel..... ook wel bekend onder bi-xenon, xenon-plus | |
Ultimora | zondag 12 juni 2005 @ 17:12 |
bi xenon en xenon plus is niet anders als een lens die voor de xenonlamp komt zodat de grootlicht gecreëerd wordt | |
ThaFreak | zondag 12 juni 2005 @ 17:24 |
quote:blijft grootlicht xenon ![]() | |
_Arthur | zondag 12 juni 2005 @ 18:37 |
quote:Als jij licht op had en/of beter zichtbaar was geweest was dat groot licht inderdaad niet nodig geweest. En zoals men al opmerkte, bi-xenon (dus grootlicht ook xenon) hebben nog niet zoveel auto's. Alleen die van een erg recent bouwjaar. Verder is met normaal xenon licht een fietser zoals jij 10x beter en eerder zichtbaar. Dus fietsers moeten juist blij zijn met deze verbetering, worden ze niet zo snel meer van hun sokken gereden. | |
smvs | zondag 12 juni 2005 @ 18:47 |
quote:Is ook mijn ervaring hoor. En ik vind dat ook heel debiel. Groot licht is bedoeld zodat je nog wat kan zien op onoverzichtelijke landweggetjes etc, niet om zeker te weten dat die rechte B weg nog steeds recht is. Ik bedoel, de meeste mensen die hier rondrijden weten exact hoe de weg loopt omdat ze er regelmatig overheen rijden, en toch doen ze nog groot licht op, dat vind ik dus nutteloos. | |
ACT-F | zondag 12 juni 2005 @ 22:03 |
quote:Ik vind het wel nuttig om ver van te voren te kunnen zien of er een obstakel op de weg zit of niet, dus ik doe mijn grote licht aan op een weg waar het aarde donker is. Je weet maar nooit wat een voorligger onderweg kwijt is geraakt. Denk maar eens aan die fietsendragers waar een fiets van af dondert. En als er een tegenligger is, dan doe je je grootlicht toch even uit, totdat deze voorbij is? | |
jitzzzze | zondag 12 juni 2005 @ 22:06 |
quote:Dit is niet persoonlijk bedoeld voor ACT-F, maar zijn opmerking geeft wel aanleiding tot mijn vraag: Waarom kan ik met gewoon wel licht wel alles zien, en andere medeweggebruikers niet? | |
Metalfreak | zondag 12 juni 2005 @ 22:40 |
quote:Tot een bepaalde afstand, jij kijkt misschien niet ver genoeg naar voren... ![]() | |
Ultimora | zondag 12 juni 2005 @ 23:13 |
quote:nou omdat er buiten de randstad wel een wat grotere kans bestaat dat je een dier of iets dergelijks aan zou kunnen rijden. verder dim je em toch als er een tegenligger is? ik wil gewoon verder willen kijken, daarom zet ik grootlicht aan. | |
Fiets-toeter | zondag 12 juni 2005 @ 23:52 |
Heb zelf ook xenon in mijn auto gezet, niet wegens de "status" maar voor de vele malen betere lichtopbrengst ![]() uiteraard een tikkeltje lager afgesteld dan orgineel, juist om het verblinden tegen te gaan. Wat vaak wordt vergeten bij aftermarket setjes. | |
Catch22- | maandag 13 juni 2005 @ 00:10 |
quote:de maan geeft niet zoveel licht hoor ![]() Xenon is fucking ideaal. Maar als paupers het niet goed hebben afgesteld is het gewoonweg klote en asociaal. | |
Klonk | maandag 13 juni 2005 @ 06:12 |
Er zijn 2 dingen die Xenon kunnen verneuken: 1: paupere figuren die van die doe het zelf inbouwsetjes kopen, en dan de hele zooi verkeerd instellen 2: mensen die vergeten het koplampglas schoon te maken, door vuil word de verstrooing van het licht veel te groot en daar hebben de medeweggebruikers dan weer last van | |
jitzzzze | maandag 13 juni 2005 @ 08:41 |
quote:Dat lijkt me erg bijzonder. Ik heb meestal alle borden op de snelweg allang gelezen voordat mijn passagiers dat doen. En dat is niet omdat ze liggen te slapen ofzo, maar als ze actief aan het meezoeken zijn naar de goede route. ![]() | |
jeucken | dinsdag 14 juni 2005 @ 13:07 |
Xenon vind ik wel mooi staan op een auto. Maar ik wil het hoofdzakelijk vanwege de veel betere lichtopbrengst. Jammer genoeg heb ik het zelf niet. Maar mijn vader heeft het wel op zijn Primera. Maar volgens mij is zijn grootlicht nog wel gewoon halogeen. (maar dit weet ik niet zeker, dat zou ik even moeten kijken) | |
JAY-T | dinsdag 14 juni 2005 @ 14:26 |
Vind xenon niet zozeer een bepaalde status geven.. misschien 2 jaar geleden ja.. toen alleen de grotere merken het nog hadden.. Maar tegenwoordig zit het ook al in renaults enzo.. Heb in mn eigen auto nog gewoon halogeenverlichting. Heb wel een paar keer gereden met een auto die xenon had.. vind het echt een hele vooruitgang. Gewoon veel beter licht ![]() Groot licht heb ik zelf ook bijna nooit aan, maar dat komt omdat ik hier in de omgeving de weg in het donker zonder verlichting nog wel weet te vinden ![]() Alleen op wegen waar geen verlichting is, en waar je aan je dimlicht niet genoeg hebt.... en dan ook alleen als er geen tegenliggers zijn, want dan gaat het dimlicht weer aan.. ![]() | |
Catch22- | dinsdag 14 juni 2005 @ 15:09 |
ik zie renault wel als "groot" merk hoor | |
Ridocar | dinsdag 14 juni 2005 @ 16:02 |
quote:Moet je hier (gemeente Woensdrecht) eens kijken Daar zijn ze bijna allemaal grootlichtgeil. Idd, seinen helpt gelukkig wel. | |
Mastroianni | dinsdag 14 juni 2005 @ 16:08 |
quote:Niet echt als statusmerk vind ik. | |
SRD_Don | dinsdag 14 juni 2005 @ 16:43 |
meeste mensen die op mijn bumper zitten hebben xenon ![]() | |
_Arthur | dinsdag 14 juni 2005 @ 17:26 |
quote:Dan moet je eens naar rechts gaan ![]() | |
mobbdeep | dinsdag 14 juni 2005 @ 17:32 |
quote:Vind jij, er zijn ook mensen die heel anders vinden, en het is nog altijd vet beter als die duitse pauperbakken (dat vind ik dan weer he ![]() | |
Catch22- | dinsdag 14 juni 2005 @ 17:40 |
quote:dat is ook weer zo | |
RRRobert | dinsdag 14 juni 2005 @ 23:24 |
De ellende van het 'verblindende' effect van xenonlampen is: als de auto nieuw met xenonlampen wordt geleverd, is de auto ook verplicht voorzien van koplampsproeiers. Allen is er IMHO zowat niemand die deze op zich nuttige toevoeging ooit gebruikt... Erger nog, wordt de standaard (H1-, H4-, H7-) autoverlichting achteraf met een conversiekitje wordt omgebouwd naar xenon, dan hoeven die wettelijk gezien géén koplampsproeiers te monteren. En niet iedereen wast z'n auto wekelijks, dus... zo ontstaat vanzelf die hinderlijke 'verblindstand'. Daarbij, wat ook niet meewerkt: sinds 1997 (dacht ik) is hoogte-instelling op de komplampen (om 't even welk type) verplicht op auto's. Nu is dat voor de meeste auto's een scrollwieltje ergens ver weggestopt op een plekje van 't dashboard uit het zich van de bestuurder, dus sommige mensen rijden hun hele leven lang met de koplampen op standje 'hoog' zonder dat ze 't zelf weten. En al die tijd vragen ze zich 's avonds telkens weer af waarom ze zoveel knipperende tegenliggers zien passeren. | |
Mastroianni | dinsdag 14 juni 2005 @ 23:28 |
quote:Op je pik getrapt? Renault rijder zeker? Liever een duitse pauperbak met xenon dan een renault. quote:Bij af-fabriek Xenon verlichting kan de bestuurder zelf niet de hoogte instellen, dat gebeurt allemaal automatisch. Bovendien werkt de koplampsproei-installatie elke keer als je je ruitewissers gebruikt. | |
SRD_Don | woensdag 15 juni 2005 @ 07:58 |
quote:vind het wel ongepast op een 1 baans weg waar ik me netjes aan de snelheid hou | |
jeucken | woensdag 15 juni 2005 @ 08:03 |
quote:Oh ja? Waarom merk ik daar dan niks van? | |
_Arthur | woensdag 15 juni 2005 @ 08:41 |
quote:Natuurlijk alleen als je xenon verlichting hebt. Als dat niet het geval is, vraag je dealer/garage eens wat het hoort wel. Op mijn duitse pauperbak werkt en de hoogte instelling en de sproeiinstallatie prima ![]() | |
Impreza_driving_Nutcase | woensdag 15 juni 2005 @ 17:12 |
Way OT Klonk, wat je zegt over die gediskwalificeerde mini had echter een andere reden. Volgens mij was dat begin 70 eind 60 namelijk de Montecarlo rally waar de mini 1e werd voor een Fransman, wat doe je dan als franse rallyorganisatie, juist ja zoeken naar een reden om hem te DQen. Jaar erop won Mini weer, en het jaar daarop weer. On Topic Xenon is voor sommigen een statussymbool, ik heb het er naderhand ingezet vanwege het betere zicht, zeker nadat ik de originele breedstralers verving voor 2x Hella 1000ff met 130 watters erin. Dan heb je de Xenon voor dichtbij, en de Hella's voor veraf. Dat is op een verlate donkere polderweg ![]() | |
Jaggunsu | woensdag 15 juni 2005 @ 18:24 |
gaan xenon lampjes eigenlijk langer mee dan gewone? | |
Fiets-toeter | woensdag 15 juni 2005 @ 19:16 |
ja ![]() | |
God_de_Vader | woensdag 15 juni 2005 @ 19:24 |
mijn E klasse wordt achter 8 weken geleverd en heeft oox xenon ![]() ![]() | |
Jaggunsu | woensdag 15 juni 2005 @ 19:26 |
quote:hoeveel keer langer ongeveer? (VW koplamp trauma lijder) | |
jeucken | donderdag 16 juni 2005 @ 09:02 |
quote:Zoals ik al eerder zei heb ik zelf geen Xenon in mijn Clio. Mijn vader heeft het echter wel in zijn Primera (vorige model). Deze heeft inderdaad koplampsproeiers maar deze spuiten niet automatisch. Hier heb je gewoon een knopje voor. (die overigens niet vaak gebruikt wordt) | |
leolinedance | donderdag 16 juni 2005 @ 11:23 |
quote:je bedoelt over 8 weken? Maar doe je goed mên, een E-klasse.... ![]() kom ik aan met mijn 306 ![]() | |
Cyruse | donderdag 16 juni 2005 @ 13:44 |
Xenon is bij uitstek geschikt om die continue linksplakkende voorgangers zo snel mogelijk naar rechts te krijgen. Vooral als je een beetje snelle auto hebt rij je van achterbumper naar achterbumper. Met Xenon gaan die bosmongolen tenminste een beetje rap opzij. Lichtopbrengst is mooi meegenomen, maar bijzaak. | |
stienus5gtturbo | donderdag 16 juni 2005 @ 14:00 |
quote:Heb er niet heel veel verstand van, maar volgens mij moet 200.000 km wel lukken. Hangt er natuurlijk vanaf hoe vaak je in de auto zit, vandaar dat een bepaalde tijd moeilijk te noemen is. | |
leolinedance | donderdag 16 juni 2005 @ 14:56 |
quote:triest mannetje ![]() | |
SeLang | donderdag 16 juni 2005 @ 15:03 |
Xenon een statussymbool ? Ik heb xenon op m'n fiets gemonteerd ![]() | |
Ring_Power | donderdag 16 juni 2005 @ 22:13 |
hier rijdt er een caddy mee rond... een caddy for christ sake | |
Cyruse | donderdag 16 juni 2005 @ 23:44 |
quote:Goede inhoudelijke reactie Leo, hier kunnen mensen wat mee. | |
Tha_wrecka | vrijdag 17 juni 2005 @ 03:25 |
Xenon is wel degelijk Status. Ik heb zelf een golf 4 en sinds ik originele Xenon heb in gebouwd gaat iedereen eerder aan de kant. Ook grotere "duurdere" auto's gunnen je een plekje op de rechterbaan als je xenon hebt... (foto spam) http://img95.echo.cx/img95/8870/voor2ai9ce.jpg http://img95.echo.cx/img95/8176/lamp3xd5hk.jpg |