Voorlopig lijkt het erop dat Genoa de Serie A met een score van -9 punten zou moeten beginnen.quote:Op zondag 19 juni 2005 16:06 schreef methodmich het volgende:
Hmm, misschien kan Bologna alsnog blijven als Genoa straf krijgt?
1 wedstrijd, er volgt nog een return.quote:Op zondag 19 juni 2005 20:16 schreef stevengerrard het volgende:
triestina 2-0 vicenza
Vicenza gedegradeerd? of is het de 1e wedstrijd
Je ziet zelden zo veel (onbestrafte) kopstoten, 2 benige tackles, slaande bewegingen, af zaag acties etc. in 1 wedstrijd als in een ouderwetse derby.quote:Op zondag 19 juni 2005 21:21 schreef DutchGooner het volgende:
Avelino maar de Serie B dankzij een 2-1 overwinning op Napoli na een bikkelharde wedstrijd
Ze kwamen eik niets tekort,ze hebben zeker 6-7 goede kansen lopen te verprutsen en Aveliino scoort uit de eerste de beste corner na zeer slap verdedigend werk van Napels.quote:Op maandag 20 juni 2005 09:02 schreef -Vaduz- het volgende:
Jammer van Napoli inderdaad, ze kwamen net iets tekort. Volgend jaar moet het met wat versterkingen zeker lukken.
Was direct na de match al aangegeven dat ie niet meer voor de ploeg zou staan in de Serie B.quote:Op maandag 20 juni 2005 19:26 schreef methodmich het volgende:
Mazzone krijgt vermoedelijk de zak in Bologna nu.
quote:Avellino - Chris Lenders, geboren in Maasbree, is freelance journalist in Napels. Samen met vijf vrienden brengt hij als 'Napoli-fan' een bezoek aan het beladen duel in en tegen Avellino. Promoveert de oude club van Maradona naar de Serie B? Een verslag van een bizarre dag.
,,Napels eet, drinkt en ademt voetbal.'' Mario van 'Bar 2000' kijkt serieus terwijl hij speciaal voor mij langzaam en duidelijk spreekt. ,,De wedstrijd van vandaag is de belangrijkste van het jaar, Napels hoort niet in de Serie C.'' Het is zondagmorgen 19 juni 2005. Avellino - Napoli staat op het affiche. De zo begeerde bevrijding uit de donkere kerkers van het Italiaanse betaalde voetbal is het doel.
Na de begrotingsproblemen, ontdekt eind vorig jaar in de serie B, is Napoli teruggezet naar de Serie C. Een schande voor de stad. Woedend hebben de tifosi tijdens een massale protestactie hun seizoenkaarten verbrand. Maar het voetbal is Napels te dierbaar. Ze verlangt terug naar de successen eind jaren tachtig. Aan de hand van God Maradona werd Napoli twee keer de grootste van Italië en won het een UEFA Cup.
Vergane glorie. De club is diep gevallen. De wedstrijd in en tegen aartsvijand Avellino is de laatste van het seizoen. Een beslissende heen- en terugwedstrijd voor een plaats in de Serie B. Vorige week zondag eindigde de thuiswedstrijd in het kolkende San Paolo stadion, tot aan de nok toe gevuld met 85.000 uitzinnigen, in een uiterst teleurstellende 0-0. De confrontatie is beladen. Het stadion in Avellino draagt een gitzwarte herinnering met zich mee. In 2003 viel een jonge supporter van Napoli van een hoge muur, opgejaagd door tientallen Avellino-fans. Hij overleed later in het ziekenhuis.
Om ons heen loopt de stad leeg. De snelweg van Napels naar Avellino is van de supporters. Letterlijk. Dertigduizend Napolitanen reizen hun ploeg achterna. Slechts een kleine zevenduizend hebben een kaartje kunnen bemachtigen. De honderden politieagenten bij de blokkades laten alleen de wagens door waarvan de inzittenden een kaartje voor de wedstrijd kunnen tonen. De mensen zonder kaartje worden teruggestuurd. Ze pikken het niet en gaan op de vuist met de oproerpolitie. Ik ben onder de indruk. Bang. Maar ik laat het niet merken aan de anderen. Voorbij de blokkades voeren we onze snelheid op tot honderdtachtig per uur. We lijken te zweven, vliegen van de linker naar de rechter rijstrook en terug. Harde beatmuziek schalt uit de open ramen. Ik werp een blik door de voorruit. Een zee van blauwe vlaggen boven het asfalt. Mijn hart klopt in mijn keel. Vandaag moet het gebeuren.
Vijf minuten voor het begin van de wedstrijd in Avellino wordt het onrustig in het grauwe betonnen uitvak. Onze leider is gearriveerd. Een man met een indrukwekkend postuur loopt trots de trap af. Een lange paardenstaart en een gitzwarte snor. Zijn dikke pens hangt over een legerbroek. Zijn aankomst blijkt voor de Napoli-supporters het sein om wakker te worden. Met een staande ovatie begroet de harde kern hun leider. Hij loopt naar voren, er is speciaal voor hem een schavot geplaatst op de tribune. Hij klimt op een trap en neemt een microfoon in de hand. Terwijl hij spreekt slaan de aanwezigen in het vak de armen om elkaars schouders. Mijn beide buurmannen omarmen mij. De leider schreeuwt en zwaait zijn hand de lucht in. Zevenduizend mensen springen tegelijk op, arm in arm. Ze zingen hun liederen, de tribune trilt, de klanken galmen tegen de muren. Ik voel me onderdeel van een leger, de man met de lange haren is de generaal. Even later besluit ik dat het zo is. Dit is een leger. Dit is geen voetbalwedstrijd, maar een strijd om leven en dood. Degene die de tifosi het leven schenkt, is God. De taferelen rondom het bezoek van Diego Armando Maradona vorige week lijken nu opeens logisch en rationeel. Ik geloofde niet wat ik zag. Nu wel. Het is vier uur. De spelers komen het veld op, de wedstrijd gaat beginnen. ,,Ik heb angst'', zegt Maurizio nog. De fluit klinkt. De bal rolt, er is geen weg meer terug. Nu moet het gebeuren. Maar het gaat mis. Drie minuten voor rust scoort Avellino 1-0. En onmiddellijk breekt de pleuris uit. In het Napoli-vak wordt een vuurpijl afgeschoten richting eretribune. De mensen stuiven uit elkaar als een kudde op hol geslagen paarden. Flessen, blikken en stokken vliegen over en weer tussen de supportersgroepen. Dit is oorlog. Drie meter links van mij valt een Bengaalse fakkel in de nek van een ME'er. Hij zakt in elkaar. Tot overmaat van ramp wordt het 2-0 voor Avellino en speelt Napoli met tien man verder omdat Bonomi van het veld wordt gestuurd. De laatste vijf minuten rest er alleen nog hoop. Maar verder dan de 2-1 komt Napoli niet. Een explosie van geweld volgt. Het duel eindigt in een enorme chaos als honderden tifosi over de hekken springen. Ze bestormen het veld terwijl de wedstrijd nog bezig is. De spelers vluchten naar binnen. De ME raakt op en buiten het veld slaags met de supporters. Na tien minuten wordt de laatste minuut uitgespeeld. Het is voorbij. Aan de westzijde begint de ME met het schoonvegen van de tribune. Terwijl we teleurgesteld en zwijgend de trap aflopen, klinken in de verte de harde dreunen van vuurwerkbommen. Ik denk terug aan de sfeer voor de wedstrijd. In slechts negentig minuten werd kracht hoop, werd hoop teleurstelling en werd teleurstelling geweld. Zes mannen zwijgen in een kleine Punto. De radio staat uit. We luisteren naar het gezoem van de banden op het wegdek. Ik kijk naar de zijkant van het strak vertrokken gezicht van Maurizio, zijn lippen bewegen: ,,een dolk zit diep in mij.''
Napels huilt. Nog een seizoen van ultieme vernedering voor de armzalige erfenis van Diego Maradona. Maar ook volgend jaar zijn ze er weer. Stadion San Paolo, bomvol met trotse Napolitanen. Mario heeft gelijk. Napels eet, drinkt en ademt voetbal. Altijd en overal.
Lees dan eens "Een seizoen met Hellas Verona" van Tim Parks...quote:Op dinsdag 21 juni 2005 13:21 schreef kollie het volgende:
Leuk verhaal![]()
dit soort verhalen wil ik vaker lezen
Toch wel opmerkelijk, er was nl. gezegd dat hij bij het missen van promotie automatisch weg zou moeten.quote:Napoli back boss Reja
Serie C side Napoli have confirmed that Edy Reja will still be their Coach for the 2005-06 campaign.
There were doubts over his future after the club failed to win promotion to Serie B at the weekend.
But Azzurri President Aurelio De Laurentiis has backed the former Cagliari man. "Reja has been confirmed," he stated.
Reja said: "I thank the President and sporting director Pierpaolo Marino for renewing their faith in me."
Meanwhile, De Laurentiis has dismissed claims that he could bring Cagliari ace Gianfranco Zola back to the club.
"I think that we could have signed him this summer if we were in Serie B, not in Serie C, " he added.
staat al in m'n boekenkastquote:Op woensdag 22 juni 2005 10:24 schreef Dylan Dog het volgende:
[..]
Lees dan eens "Een seizoen met Hellas Verona" van Tim Parks...
Lees dit eens: http://www.foruml.net/phpbb/viewtopic.php?t=10212&sid=ea8ae0bc9f65aa8a91c89722ca5fe331quote:Op woensdag 22 juni 2005 12:21 schreef DIGGER het volgende:
DD: http://www.tuttonapoli.net/vis.php?idnotizia=10714
Een stukje over de financiele problemen van veel Serie B clubs, waardoro Napoli wel eens komend seizoen terug in de Serie B zou kunnen geraken.
Er is ook zo'n boek over Castel di Sangro: Het wonder van Castel di Sangro van Joe McGinniss. Ook erg de moeite waardquote:Op woensdag 22 juni 2005 10:24 schreef Dylan Dog het volgende:
[..]
Klopt, maar geschreven door een Amerikaan en dat merk je. Die vent snapt/kent helemaal niks van cultuur. Dus 100% minder leuk (maar nog steeds de moeite waard).quote:Op woensdag 22 juni 2005 14:28 schreef ChAoZ het volgende:
[..]
Er is ook zo'n boek over Castel di Sangro: Het wonder van Castel di Sangro van Joe McGinniss. Ook erg de moeite waard
Miccoli zou wel naar Roma willen gaan maar gaf aan liever bij Fiorentina te blijven.quote:Op woensdag 22 juni 2005 12:11 schreef DIGGER het volgende:
Transfergeruchten/nieuws:
- Als Fiorentina niet definitief wil happen op Miccoli (Juve nog steeds voor 50% eigenaar), dan is volgens zijn agent Roma een serieuze gegadigde.
En Chelsea vindt Kaladze te duur, dus dan zal Crespo waarschijnlijk niet bij Milan mogen blijven.quote:Siena finances under scrutiny
Bologna are keeping a close eye on the financial status of Serie A sides and Siena seem to be the most at risk.
The shareholders' meeting was unable to find a way through the current situation and President Paolo De Luca, who owns 96 per cent of the club shares, reportedly needs to raise the capital by Ŗ7m.
“There are no problems,” insisted the Siena patron. “The only truth of the matter is that the meeting will continue to help us reach the deadlines in the best possible condition. I want to reassure all the fans that in a few days we will raise the capital.”
With the fate of Fiorentina and Napoli still fresh in the memory, some sections of the Italian Press are predicting another hot summer in the courts for football clubs. If they are unable to meet the financial guidelines, teams will not be able to register for the Championship and be knocked down a Division.
“This year there will be absolute rigidity from the authorities,” warned lawyer Mattia Grassiani. “There are rules in place and all we need is to apply them.”
If a top flight club fails to register, then Bologna will be ready to take advantage and revoke their relegation. The Rossoblu lost the play-off to Parma and would be first in line to step in if a place opened up in Serie A.
“We must keep a close eye on the situation and then see what we can do to look after our interests,” added Bologna patron Gazzoni Frascara. “I have the utmost faith in the FA to do its job.”
Another option to allow them back in would be represented by Genoa, who are under investigation for match-fixing allegations. The club has denied any wrong-doing and no official charges have been brought.
quote:Chelsea ponder Trezeguet option
Juventus’ David Trezeguet could become Chelsea’s latest transfer target as their hunt for a new striker continues.
The Premiership champions are openly looking for a new forward but have so far been unable to capture any of their targets.
Inter and Milan have already rejected Chelsea bids for Adriano and Andriy Shevchenko respectively.
Barcelona ace Samuel Eto’o was also associated with a Stamford Bridge switch but he has since extended his contract at the Nou Camp.
Chelsea’s proposed move for Alberto Gilardino is also a complicated one, as the Parma ace prefers a Milan switch.
The English club may now turn their attention to Trezeguet, given that Juventus have a history of sacrificing big name players as the sales of Roberto Baggio, Christian Vieri and Zinedine Zidane illustrate.
The Turin giants have also admitted that they will need to sell this summer before they can buy.
That fact was again underlined yesterday by transfer guru Luciano Moggi. "We like Antonio Cassano (of Roma) but we don’t have the money to buy him," he said.
However, the Stadio Delle Alpi outfit could raise the funds to finance that bid should Chelsea come forward for Trezeguet.
The latter has been linked with an exit, especially as Juventus coped admirably without the international during his numerous injury problems this term.
Trezeguet, given his outstanding scoring record, would be welcomed by Chelsea boss Jose Mourinho.
He wants a new attacker to work alongside Didier Drogba, especially as Mateja Kezman is set to leave the club this summer.
hoe mooi ik het ook voor Napoli zou vinden, ik vind niet echt dat dit de manier is om omhoog te komen.quote:Op donderdag 23 juni 2005 12:25 schreef DIGGER het volgende:
Als er maar voldoende failliet gaan zodat Napoli komend seizoen terug in B speelt
quote:Italian champions Juventus have completed deals to keep Czech midfielder Pavel Nedved and French defender Lilian Thuram with the club until 2008. Juve said in a statement the pair had signed two-year extensions to their contracts, which were due to run out at the end of next season.
Nedved, European Footballer of the Year in 2003, previously suggested he could retire in 2006 but the new deal means the 32-year-old's contract now runs for three more seasons. However, Czech news agency CTK quoted Nedved's agent Zdenek Nehoda as saying the 32-year-old had reserved the right to end his contract with the Turin club at the end of any season.
Both players joined Juventus in 2001 with central defender Thuram arriving from Parma and Nedved bought from Lazio. The pair have been a key part of three title successes with Juve, including last season's victory under coach Fabio Capello.
Nedved was instrumental in helping the Czech side reach the Euro 2004 semi-finals in Portugal but he retired from the national team last year. Czech fans hope he may return for the final stages of the qualifying campaign for next year's World Cup in Germany. The Czechs trail Group One leaders Netherlands by a point.
Vast en zeker niet in de bibliotheek te verkrijgen?quote:Op woensdag 22 juni 2005 10:24 schreef Dylan Dog het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |