FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Begrensidee scooter
kokosdonderdag 9 juni 2005 @ 18:52
Geen antiscooter reacties aub, hehe.

Ik ben dus van plan een begrenzer op mijn scooter te bouwen. Dat is toch simpel zul je denken, maar ik zit met een geweldig idee. Als het uit te voeren is tenminste.
Ik heb op dit gebied echt weinig verstand van scooters/CDI.
Ik zat dus te denken dat de begrenzer inwerking moet treden als mijn voorwiel stil staat. Dus, als mijn voorwiel beweegt kan ik een hogere snelheid behalen dan wanneer mijn voorwiel stil staat.
(Met oog op rollerbanken waarbij alleen het achterwiel beweegt, als mijn voorwiel dus stil staat zal ik deze kunnen doorstaan.)
Alleen hoe maak ik van een fietsteller (dit lijkt mij het makkelijkste om de beweging van het voorwiel te meten) een begrenzer?
Ik heb wel een soort van how-to gevonden alleen wordt ik hier niet echt veel wijzer van, hier de link dit is tevens een nog al erg simpele uitleg.

Kort samengevat:
De begrenzer moet werken als mijn voorwiel stil staat en dus afslaan als deze in beweging is, de begrensde snelheid zou rond de 55KM/h moeten liggen.

Alvast bedankt voor het lezen van deze lap tekst en als jij/u mij zou kunnen helpen is mijn dank nog veel groter! Of als iemand een site/forum weet waar ik het beste met mijn vraag terecht kan zou het ook perfect zijn.

Het duurt nog een week voordat ik weer toegang heb tot de scooter waarbij dit wordt ingebouwd aangezien deze momenteel voor een beurt weg is.

[ Bericht 1% gewijzigd door kokos op 09-06-2005 19:06:12 ]
kokosdonderdag 9 juni 2005 @ 19:53
Doormiddel van de magnetische puls die wordt verwekt wil ik mijn begrenzer uit en aan platen gaan. Die puls gaat dus inplaats van naar een teller naar de CDI hoe dit te doen
MouseOverdonderdag 9 juni 2005 @ 19:57
Het idee is iig grappig
kokosdonderdag 9 juni 2005 @ 19:58
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 19:57 schreef MouseOver het volgende:
Het idee is iig grappig
En goed bedacht . PATENT! IK ZEG PATENT!
kokosdonderdag 9 juni 2005 @ 20:23
Nu zat ik te denken wat het makkelijkste is, contact maken als het voorwiel niet draait of juist wel .
Wanneer het voorwiel dus draait de begrenzer juist afslaat!
Drifter__donderdag 9 juni 2005 @ 20:57
Ga liever een begrenzer zoeken voor injectie-scooters man, die bestaan nog niet, en je zal er zeker wel wat aan verdienen, als ie werkt :p
Youpdonderdag 9 juni 2005 @ 21:00
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 20:57 schreef Drifter__ het volgende:
Ga liever een begrenzer zoeken voor injectie-scooters man, die bestaan nog niet, en je zal er zeker wel wat aan verdienen, als ie werkt :p
transistor ontstekingsmodule voor maken en daar een toerenbegrenzer op knallen... gaat dus wel
Drifter__donderdag 9 juni 2005 @ 22:04
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 21:00 schreef Youp het volgende:

[..]

transistor ontstekingsmodule voor maken en daar een toerenbegrenzer op knallen... gaat dus wel
Wanneer is ie af? Ben je eerste klant
Youpdonderdag 9 juni 2005 @ 22:58
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 22:04 schreef Drifter__ het volgende:

[..]

Wanneer is ie af? Ben je eerste klant
ik heb er een gemaakt op school voor een auto maar in principe kun je dit voor alle voeruitgen maken.. ik heb het schema zelfs voor een contactpuntgestuurde ontsteking (is iets anders) zodat je daar een toerenteller en een toerenbegrenzer op aan kan sluiten en je contactpunten slijten niet meer wegens vonkvorming...
kokosdonderdag 9 juni 2005 @ 23:02
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 22:58 schreef Youp het volgende:

[..]

ik heb er een gemaakt op school voor een auto maar in principe kun je dit voor alle voeruitgen maken.. ik heb het schema zelfs voor een contactpuntgestuurde ontsteking (is iets anders) zodat je daar een toerenteller en een toerenbegrenzer op aan kan sluiten en je contactpunten slijten niet meer wegens vonkvorming...
Ja moet je dan een schakelaar ofzo omzetten?
Drifter__donderdag 9 juni 2005 @ 23:03
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 22:58 schreef Youp het volgende:

[..]

ik heb er een gemaakt op school voor een auto maar in principe kun je dit voor alle voeruitgen maken.. ik heb het schema zelfs voor een contactpuntgestuurde ontsteking (is iets anders) zodat je daar een toerenteller en een toerenbegrenzer op aan kan sluiten en je contactpunten slijten niet meer wegens vonkvorming...
http://www.scooter-freaks.nl/forum/showthread.php?t=51513&page=1&pp=15
Post het eens daar als je wil
Youpdonderdag 9 juni 2005 @ 23:05
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 23:02 schreef kokos het volgende:

[..]

Ja moet je dan een schakelaar ofzo omzetten?
nee dmv van weerstandjes, diodes, condensatoren en transistoren.. je kan natuurlijk op de een of andere manier een schakelaar er tussen maken maar ik heb me er nog niet goed genoeg ik verdiept.. op jou probleem weet ik sowieso geen echte uitkomst.. ik ben maar motorvoertuigen man geen electro man
Youpdonderdag 9 juni 2005 @ 23:06
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 23:03 schreef Drifter__ het volgende:

[..]

http://www.scooter-freaks.nl/forum/showthread.php?t=51513&page=1&pp=15
Post het eens daar als je wil
te veel werk, is een redelijk boekwerk

plus ik ben daar niet aangemeld..
Drifter__donderdag 9 juni 2005 @ 23:10
Als je het ergens online hebt ofzo, wil k het wel namens jou posten hoor
Youpdonderdag 9 juni 2005 @ 23:13
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 23:10 schreef Drifter__ het volgende:
Als je het ergens online hebt ofzo, wil k het wel namens jou posten hoor
mah kan wel een tijdje duren maar als ik zo ver ben wil ik die dingen zelf gaan maken iig voor contactpuntontstekingen..

cdi's weet ik nog niet.. heb ik niks aan... of ik moet een toerenbegrenzer op mn KTM gaan bouwen maar daar zie ik niet zo veel in...
Drifter__donderdag 9 juni 2005 @ 23:29
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 23:13 schreef Youp het volgende:

[..]

mah kan wel een tijdje duren maar als ik zo ver ben wil ik die dingen zelf gaan maken iig voor contactpuntontstekingen..

cdi's weet ik nog niet.. heb ik niks aan... of ik moet een toerenbegrenzer op mn KTM gaan bouwen maar daar zie ik niet zo veel in...
Hou ons aub op de hoogte
kokosdonderdag 9 juni 2005 @ 23:33
Krijg morgen een nieuwe Aerox . Ik haat aerox normaal maarja projectje van maken. Ik wou deze begrenzer er in pleuren
kokosdonderdag 9 juni 2005 @ 23:35
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 23:29 schreef Drifter__ het volgende:

[..]

Hou ons aub op de hoogte
Dat zeker
Youpdonderdag 9 juni 2005 @ 23:36
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 23:29 schreef Drifter__ het volgende:

[..]

Hou ons aub op de hoogte
als ik thuis ga knutselen komt daar wel een project topic over
of het komt in een deel van "Youp's 2000 Tii Topic"
Drifter__donderdag 9 juni 2005 @ 23:39
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 23:33 schreef kokos het volgende:
Krijg morgen een nieuwe Aerox . Ik haat aerox normaal maarja projectje van maken. Ik wou deze begrenzer er in pleuren
Man genoeg begrenzers voor carb scooters
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 23:36 schreef Youp het volgende:

[..]

als ik thuis ga knutselen komt daar wel een project topic over
of het komt in een deel van "Youp's 2000 Tii Topic"
Thanks
kokosdonderdag 9 juni 2005 @ 23:48
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 23:39 schreef Drifter__ het volgende:

[..]

Man genoeg begrenzers voor carb scooters
[..]
Ja dat wel, maar wil iets nieuws 'uitvinden'
Drifter__donderdag 9 juni 2005 @ 23:53
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 23:48 schreef kokos het volgende:

[..]

Ja dat wel, maar wil iets nieuws 'uitvinden'
Aha
Succes
lesleyvrijdag 10 juni 2005 @ 00:17
kun j niet met een electr. raamopener van een auto een verkorter op de gashendeldraad maken?
MouseOvervrijdag 10 juni 2005 @ 00:23
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 23:33 schreef kokos het volgende:
Krijg morgen een nieuwe Aerox . Ik haat aerox normaal maarja projectje van maken. Ik wou deze begrenzer er in pleuren
wrom koop je er dan een?
kokosvrijdag 10 juni 2005 @ 00:25
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 00:23 schreef MouseOver het volgende:

[..]

wrom koop je er dan een?
Project, leuk om te doen. Goedkoop, vriendenprijsje goede staat. Aantrekkelijk. Voor de heb.
Gewoon
Strettovrijdag 10 juni 2005 @ 00:54
eurobegrenzer.nl anyone?
Ridocarvrijdag 10 juni 2005 @ 07:35
Je kunt een fietsteller gebruiken, met zo'n magneetje dat iedere omwenteling van je voorwiel een puls geeft. Je zorgt ervoor dat iedere keer wanneer een puls wordt gegeven een condensator wordt opgeladen die snel wordt ontladen (weerstandje parallel). Aan hetzelfde circuit een transistor dat een spanning afgeeft aan een uitgang zolang de condensator nog een bepaalde spanning heeft.
Werking:
zodra het wiel draait wordt iedere keer een puls afgegeven, dit zorgt ervoor dat je condensator geladen blijft. Zolang de condensator boven een bepaalde spanning blijft, komt er op de uitgang van de transistor spanning te staan. Die uitgang moet je dan op je begrenzer knutselen.
Misschien is het nodig om het signaal te inverten, dat dus een spanning op de uitgang van de pulsteller komt wanneer het voorwiel stilstaat.
kokosvrijdag 10 juni 2005 @ 11:27
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 00:54 schreef Stretto het volgende:
eurobegrenzer.nl anyone?
Niet doen. Ik wil dit gewoon proberen.
kokosvrijdag 10 juni 2005 @ 11:28
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 07:35 schreef Ridocar het volgende:
Je kunt een fietsteller gebruiken, met zo'n magneetje dat iedere omwenteling van je voorwiel een puls geeft. Je zorgt ervoor dat iedere keer wanneer een puls wordt gegeven een condensator wordt opgeladen die snel wordt ontladen (weerstandje parallel). Aan hetzelfde circuit een transistor dat een spanning afgeeft aan een uitgang zolang de condensator nog een bepaalde spanning heeft.
Werking:
zodra het wiel draait wordt iedere keer een puls afgegeven, dit zorgt ervoor dat je condensator geladen blijft. Zolang de condensator boven een bepaalde spanning blijft, komt er op de uitgang van de transistor spanning te staan. Die uitgang moet je dan op je begrenzer knutselen.
Misschien is het nodig om het signaal te inverten, dat dus een spanning op de uitgang van de pulsteller komt wanneer het voorwiel stilstaat.
*noted!
Youssefvrijdag 10 juni 2005 @ 11:30
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 23:03 schreef Drifter__ het volgende:

[..]

http://www.scooter-freaks.nl/forum/showthread.php?t=51513&page=1&pp=15
Post het eens daar als je wil
Jammer, maar scooter-freaks zijn een stel mongeolen

Heb je die stickers zelf op je scooter geplakt?
kokosvrijdag 10 juni 2005 @ 11:34
Stickers en scooters .

is dit idee wel aan te raden voor een cdi of zal ik mijn cdi moeten upgraden?
Ridocarvrijdag 10 juni 2005 @ 13:41
Het idee van mij kan ook simpeler, je investeert in een klein tijdgestuurd relais, dat ongeveer 1 seconde een uitgangssignaal geeft, wanneer een puls wordt gegeven. Dit is een stuk makkelijker in elkaar gezet dan het systeem dat ik hierboven heb beschreven.

voorbeeldje: 12v tijdrelais, van conrad. 40,88Euro

[edit: link verwijderd wegens layoutverneuking]

SupahFunkvrijdag 10 juni 2005 @ 13:46
Ik wil niet veel zeggen maar een begrenzer mag alleen werken voor nood. Dus je wilt met anderen woorden zeggen dat als je bij een stoplicht staat dat die dan ook aanstaat en daarna weer uit gaat?

Als je te vaak je begrenzer aan zet dan kan je CDI naar de klote gaan en dan ben je nog verder van huis. Voor de rest wel een aardig idee. Het beste is eigenlijk om een capatieve sensor te nemen die op metaal reageerd of aluminium teminste ik weet niet of de rollerbank daarvan gemaakt is.

Maar trouwens wist je ook dat er laser guns bestaan?
Als je dus met 90 km/h komt aanrijden en ze hebben je gemeten met een laser gun.
En je word op de rollerbank gezet en daar rijdt die dan 60 km/h dan nemen ze hem heus wel mee voor technisch onderzoek en dan gaan de centjes wel rollen. 150 pleuro's voor de begrenzer en ... euro voor de snelheid.
Jonge rij gewoon 70 km/h heb je vaak haast ofzo
Drifter__vrijdag 10 juni 2005 @ 14:25
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 11:30 schreef Youssef het volgende:

[..]

Jammer, maar scooter-freaks zijn een stel mongeolen

Heb je die stickers zelf op je scooter geplakt?
Overal heb je mongolen tussen hoor

En heb geen stickers ofzo van scooter-freaks
sangervrijdag 10 juni 2005 @ 14:28
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 19:58 schreef kokos het volgende:

[..]

En goed bedacht . PATENT! IK ZEG PATENT!
Geen ruchtbaarheid aan geven dus ook geen patent, anders weten die wouten het ook weer
Geqxonvrijdag 10 juni 2005 @ 15:18
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 13:46 schreef SupahFunk het volgende:
Ik wil niet veel zeggen maar een begrenzer mag alleen werken voor nood. Dus je wilt met anderen woorden zeggen dat als je bij een stoplicht staat dat die dan ook aanstaat en daarna weer uit gaat?

Als je te vaak je begrenzer aan zet dan kan je CDI naar de klote gaan en dan ben je nog verder van huis. Voor de rest wel een aardig idee. Het beste is eigenlijk om een capatieve sensor te nemen die op metaal reageerd of aluminium teminste ik weet niet of de rollerbank daarvan gemaakt is.

Maar trouwens wist je ook dat er laser guns bestaan?
Als je dus met 90 km/h komt aanrijden en ze hebben je gemeten met een laser gun.
En je word op de rollerbank gezet en daar rijdt die dan 60 km/h dan nemen ze hem heus wel mee voor technisch onderzoek en dan gaan de centjes wel rollen. 150 pleuro's voor de begrenzer en ... euro voor de snelheid.
Jonge rij gewoon 70 km/h heb je vaak haast ofzo
Gast, de rollerbank meet op KW, niet op snelheid. Ze hebben wel een vaag omrekentabelletje, maar daar klopt geen fuck van.
Mr._T-Rexvrijdag 10 juni 2005 @ 15:59
Nee, er klopt geen fuck van, omdat ze wel op snelheid meten...... Dat KW getal wat er uit komt is bullshit
Skvzaterdag 11 juni 2005 @ 15:49
Pim, ik wil je scooter zien
kokoszaterdag 11 juni 2005 @ 17:15
quote:
Op zaterdag 11 juni 2005 15:49 schreef Skv het volgende:
Pim, ik wil je scooter zien
Duurt nog een weekje ofzo
FordXRRSmaandag 13 juni 2005 @ 12:41
M'n 'zwager' heeft op z'n scooter een begrenzer met Morse.

Wordt hij aangehouden dan draait ie even heel snel z'n sleutel terug en weer op contact, of hij zet hem af als hij stilstaat. Wanneer je de scooter dan normaal start dan is ie begrenst, maar als je de morsecode gebruikt (met je gashendel zeg maar) dan is de begrenzer eraf en kan je heerlijk vlammen. Gewoon een kwestie van 3 x kort gasgeven, 1x lang en weer 1x kort, bijvoorbeeld, je kunt het namelijk zelf instellen, et voila!
Geqxonmaandag 13 juni 2005 @ 13:09
Ja lekker, word je aangehouden, zegt die agent zo van "Jongeman, waarom loop je als je stilstaat als een aap aan je gashendel te trekken"
Sterke_Yerkemaandag 13 juni 2005 @ 13:28
En ben je een wheelie aan het maken pleurt het vermogen ineens terug
FordXRRSmaandag 13 juni 2005 @ 14:30
quote:
Op maandag 13 juni 2005 13:09 schreef Geqxon het volgende:
Ja lekker, word je aangehouden, zegt die agent zo van "Jongeman, waarom loop je als je stilstaat als een aap aan je gashendel te trekken"
quote:
Op maandag 13 juni 2005 13:28 schreef Sterke_Yerke het volgende:
En ben je een wheelie aan het maken pleurt het vermogen ineens terug
Zo bedoel ik het niet

Je brommer draait niet. Je zet em op contact, geeft de morsecode in en dan start je em, hoppa begrenser eraf. En start je em gewoon, zonder morse, dan is hij begrenst.

Geen centje pijn.

Agent houd je aan, jij zet je motor af, agent zegt op de rollenbank, dus jij start en voila, no problem.
Geqxonmaandag 13 juni 2005 @ 15:44
mja, als een aerox met terugloop uitlaat en iets teveel ribben op het cilinderblok 0,5kw heeft, nemen ze hem vaak toch echt ff mee, tenzij je zegt waar je begrenser zit
Drifter__maandag 13 juni 2005 @ 17:42
Truucjes van Morse enzo kennen ze hier wel hoor.
kokosmaandag 13 juni 2005 @ 17:52
quote:
Op maandag 13 juni 2005 17:42 schreef Drifter__ het volgende:
Truucjes van Morse enzo kennen ze hier wel hoor.
Daarom iets nieuws.
quote:
Op maandag 13 juni 2005 15:44 schreef Geqxon het volgende:
mja, als een aerox met terugloop uitlaat en iets teveel ribben op het cilinderblok 0,5kw heeft, nemen ze hem vaak toch echt ff mee, tenzij je zegt waar je begrenser zit
Ben vanplan om rond de 0.9 te gaan zitten, met begrens