kokos | donderdag 9 juni 2005 @ 18:52 |
Geen antiscooter reacties aub, hehe. Ik ben dus van plan een begrenzer op mijn scooter te bouwen. Dat is toch simpel zul je denken, maar ik zit met een geweldig idee. Als het uit te voeren is tenminste. Ik heb op dit gebied echt weinig verstand van scooters/CDI. Ik zat dus te denken dat de begrenzer inwerking moet treden als mijn voorwiel stil staat. Dus, als mijn voorwiel beweegt kan ik een hogere snelheid behalen dan wanneer mijn voorwiel stil staat. (Met oog op rollerbanken waarbij alleen het achterwiel beweegt, als mijn voorwiel dus stil staat zal ik deze kunnen doorstaan.) Alleen hoe maak ik van een fietsteller (dit lijkt mij het makkelijkste om de beweging van het voorwiel te meten) een begrenzer? Ik heb wel een soort van how-to gevonden alleen wordt ik hier niet echt veel wijzer van, hier de link dit is tevens een nog al erg simpele uitleg. Kort samengevat: De begrenzer moet werken als mijn voorwiel stil staat en dus afslaan als deze in beweging is, de begrensde snelheid zou rond de 55KM/h moeten liggen. Alvast bedankt voor het lezen van deze lap tekst en als jij/u mij zou kunnen helpen is mijn dank nog veel groter! Of als iemand een site/forum weet waar ik het beste met mijn vraag terecht kan zou het ook perfect zijn. Het duurt nog een week voordat ik weer toegang heb tot de scooter waarbij dit wordt ingebouwd aangezien deze momenteel voor een beurt weg is. [ Bericht 1% gewijzigd door kokos op 09-06-2005 19:06:12 ] | |
kokos | donderdag 9 juni 2005 @ 19:53 |
Doormiddel van de magnetische puls die wordt verwekt wil ik mijn begrenzer uit en aan platen gaan. Die puls gaat dus inplaats van naar een teller naar de CDI hoe dit te doen ![]() | |
MouseOver | donderdag 9 juni 2005 @ 19:57 |
Het idee is iig grappig | |
kokos | donderdag 9 juni 2005 @ 19:58 |
quote:En goed bedacht ![]() | |
kokos | donderdag 9 juni 2005 @ 20:23 |
Nu zat ik te denken wat het makkelijkste is, contact maken als het voorwiel niet draait of juist wel ![]() Wanneer het voorwiel dus draait de begrenzer juist afslaat! | |
Drifter__ | donderdag 9 juni 2005 @ 20:57 |
Ga liever een begrenzer zoeken voor injectie-scooters man, die bestaan nog niet, en je zal er zeker wel wat aan verdienen, als ie werkt :p ![]() | |
Youp | donderdag 9 juni 2005 @ 21:00 |
quote:transistor ontstekingsmodule voor maken en daar een toerenbegrenzer op knallen... gaat dus wel ![]() | |
Drifter__ | donderdag 9 juni 2005 @ 22:04 |
quote:Wanneer is ie af? Ben je eerste klant ![]() | |
Youp | donderdag 9 juni 2005 @ 22:58 |
quote:ik heb er een gemaakt op school voor een auto maar in principe kun je dit voor alle voeruitgen maken.. ik heb het schema zelfs voor een contactpuntgestuurde ontsteking (is iets anders) zodat je daar een toerenteller en een toerenbegrenzer op aan kan sluiten en je contactpunten slijten niet meer wegens vonkvorming... ![]() | |
kokos | donderdag 9 juni 2005 @ 23:02 |
quote:Ja moet je dan een schakelaar ofzo omzetten? | |
Drifter__ | donderdag 9 juni 2005 @ 23:03 |
quote:http://www.scooter-freaks.nl/forum/showthread.php?t=51513&page=1&pp=15 Post het eens daar als je wil ![]() ![]() | |
Youp | donderdag 9 juni 2005 @ 23:05 |
quote:nee dmv van weerstandjes, diodes, condensatoren en transistoren.. je kan natuurlijk op de een of andere manier een schakelaar er tussen maken maar ik heb me er nog niet goed genoeg ik verdiept.. op jou probleem weet ik sowieso geen echte uitkomst.. ik ben maar motorvoertuigen man geen electro man ![]() | |
Youp | donderdag 9 juni 2005 @ 23:06 |
quote:te veel werk, is een redelijk boekwerk ![]() plus ik ben daar niet aangemeld.. | |
Drifter__ | donderdag 9 juni 2005 @ 23:10 |
Als je het ergens online hebt ofzo, wil k het wel namens jou posten hoor ![]() | |
Youp | donderdag 9 juni 2005 @ 23:13 |
quote:mah kan wel een tijdje duren maar als ik zo ver ben wil ik die dingen zelf gaan maken ![]() cdi's weet ik nog niet.. heb ik niks aan... of ik moet een toerenbegrenzer op mn KTM gaan bouwen maar daar zie ik niet zo veel in... | |
Drifter__ | donderdag 9 juni 2005 @ 23:29 |
quote:Hou ons aub op de hoogte ![]() | |
kokos | donderdag 9 juni 2005 @ 23:33 |
Krijg morgen een nieuwe Aerox ![]() | |
kokos | donderdag 9 juni 2005 @ 23:35 |
quote:Dat zeker | |
Youp | donderdag 9 juni 2005 @ 23:36 |
quote:als ik thuis ga knutselen komt daar wel een project topic over ![]() of het komt in een deel van "Youp's 2000 Tii Topic" ![]() | |
Drifter__ | donderdag 9 juni 2005 @ 23:39 |
quote:Man genoeg begrenzers voor carb scooters ![]() quote:Thanks ![]() | |
kokos | donderdag 9 juni 2005 @ 23:48 |
quote:Ja dat wel, maar wil iets nieuws 'uitvinden' | |
Drifter__ | donderdag 9 juni 2005 @ 23:53 |
quote:Aha ![]() Succes ![]() | |
lesley | vrijdag 10 juni 2005 @ 00:17 |
kun j niet met een electr. raamopener van een auto een verkorter op de gashendeldraad maken? | |
MouseOver | vrijdag 10 juni 2005 @ 00:23 |
quote:wrom koop je er dan een? | |
kokos | vrijdag 10 juni 2005 @ 00:25 |
quote:Project, leuk om te doen. Goedkoop, vriendenprijsje goede staat. Aantrekkelijk. Voor de heb. Gewoon ![]() | |
Stretto | vrijdag 10 juni 2005 @ 00:54 |
eurobegrenzer.nl anyone? | |
Ridocar | vrijdag 10 juni 2005 @ 07:35 |
Je kunt een fietsteller gebruiken, met zo'n magneetje dat iedere omwenteling van je voorwiel een puls geeft. Je zorgt ervoor dat iedere keer wanneer een puls wordt gegeven een condensator wordt opgeladen die snel wordt ontladen (weerstandje parallel). Aan hetzelfde circuit een transistor dat een spanning afgeeft aan een uitgang zolang de condensator nog een bepaalde spanning heeft. Werking: zodra het wiel draait wordt iedere keer een puls afgegeven, dit zorgt ervoor dat je condensator geladen blijft. Zolang de condensator boven een bepaalde spanning blijft, komt er op de uitgang van de transistor spanning te staan. Die uitgang moet je dan op je begrenzer knutselen. Misschien is het nodig om het signaal te inverten, dat dus een spanning op de uitgang van de pulsteller komt wanneer het voorwiel stilstaat. | |
kokos | vrijdag 10 juni 2005 @ 11:27 |
quote:Niet doen. Ik wil dit gewoon proberen. | |
kokos | vrijdag 10 juni 2005 @ 11:28 |
quote:*noted! | |
Youssef | vrijdag 10 juni 2005 @ 11:30 |
quote:Jammer, maar scooter-freaks zijn een stel mongeolen ![]() ![]() Heb je die stickers zelf op je scooter geplakt? ![]() | |
kokos | vrijdag 10 juni 2005 @ 11:34 |
Stickers en scooters ![]() is dit idee wel aan te raden voor een cdi of zal ik mijn cdi moeten upgraden? | |
Ridocar | vrijdag 10 juni 2005 @ 13:41 |
Het idee van mij kan ook simpeler, je investeert in een klein tijdgestuurd relais, dat ongeveer 1 seconde een uitgangssignaal geeft, wanneer een puls wordt gegeven. Dit is een stuk makkelijker in elkaar gezet dan het systeem dat ik hierboven heb beschreven. voorbeeldje: 12v tijdrelais, van conrad. 40,88Euro [edit: link verwijderd wegens layoutverneuking] ![]() | |
SupahFunk | vrijdag 10 juni 2005 @ 13:46 |
Ik wil niet veel zeggen maar een begrenzer mag alleen werken voor nood. Dus je wilt met anderen woorden zeggen dat als je bij een stoplicht staat dat die dan ook aanstaat en daarna weer uit gaat? Als je te vaak je begrenzer aan zet dan kan je CDI naar de klote gaan en dan ben je nog verder van huis. Voor de rest wel een aardig idee. Het beste is eigenlijk om een capatieve sensor te nemen die op metaal reageerd of aluminium teminste ik weet niet of de rollerbank daarvan gemaakt is. Maar trouwens wist je ook dat er laser guns bestaan? Als je dus met 90 km/h komt aanrijden en ze hebben je gemeten met een laser gun. En je word op de rollerbank gezet en daar rijdt die dan 60 km/h dan nemen ze hem heus wel mee voor technisch onderzoek en dan gaan de centjes wel rollen. 150 pleuro's voor de begrenzer en ... euro voor de snelheid. ![]() Jonge rij gewoon 70 km/h ![]() ![]() | |
Drifter__ | vrijdag 10 juni 2005 @ 14:25 |
quote:Overal heb je mongolen tussen hoor ![]() En heb geen stickers ofzo van scooter-freaks ![]() | |
sanger | vrijdag 10 juni 2005 @ 14:28 |
quote:Geen ruchtbaarheid aan geven dus ook geen patent, anders weten die wouten het ook weer | |
Geqxon | vrijdag 10 juni 2005 @ 15:18 |
quote:Gast, de rollerbank meet op KW, niet op snelheid. Ze hebben wel een vaag omrekentabelletje, maar daar klopt geen fuck van. | |
Mr._T-Rex | vrijdag 10 juni 2005 @ 15:59 |
Nee, er klopt geen fuck van, omdat ze wel op snelheid meten...... Dat KW getal wat er uit komt is bullshit | |
Skv | zaterdag 11 juni 2005 @ 15:49 |
Pim, ik wil je scooter zien ![]() | |
kokos | zaterdag 11 juni 2005 @ 17:15 |
quote:Duurt nog een weekje ofzo ![]() | |
FordXRRS | maandag 13 juni 2005 @ 12:41 |
M'n 'zwager' heeft op z'n scooter een begrenzer met Morse. Wordt hij aangehouden dan draait ie even heel snel z'n sleutel terug en weer op contact, of hij zet hem af als hij stilstaat. Wanneer je de scooter dan normaal start dan is ie begrenst, maar als je de morsecode gebruikt (met je gashendel zeg maar) dan is de begrenzer eraf en kan je heerlijk vlammen. Gewoon een kwestie van 3 x kort gasgeven, 1x lang en weer 1x kort, bijvoorbeeld, je kunt het namelijk zelf instellen, et voila! | |
Geqxon | maandag 13 juni 2005 @ 13:09 |
Ja lekker, word je aangehouden, zegt die agent zo van "Jongeman, waarom loop je als je stilstaat als een aap aan je gashendel te trekken" ![]() | |
Sterke_Yerke | maandag 13 juni 2005 @ 13:28 |
En ben je een wheelie aan het maken pleurt het vermogen ineens terug ![]() | |
FordXRRS | maandag 13 juni 2005 @ 14:30 |
quote: quote:Zo bedoel ik het niet ![]() Je brommer draait niet. Je zet em op contact, geeft de morsecode in en dan start je em, hoppa begrenser eraf. En start je em gewoon, zonder morse, dan is hij begrenst. Geen centje pijn. Agent houd je aan, jij zet je motor af, agent zegt op de rollenbank, dus jij start en voila, no problem. | |
Geqxon | maandag 13 juni 2005 @ 15:44 |
mja, als een aerox met terugloop uitlaat en iets teveel ribben op het cilinderblok 0,5kw heeft, nemen ze hem vaak toch echt ff mee, tenzij je zegt waar je begrenser zit | |
Drifter__ | maandag 13 juni 2005 @ 17:42 |
Truucjes van Morse enzo kennen ze hier wel hoor. | |
kokos | maandag 13 juni 2005 @ 17:52 |
quote:Daarom iets nieuws. quote:Ben vanplan om rond de 0.9 te gaan zitten, met begrens |