abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27684442
Ik word helemaal gek van alle aansluit "kabel" mogelijkheden van spelconsoles. Vooral nu sommigen van ons op korte termijn ook een BEAMER of PLASMA/LCD TV willen aanschaffen, misschien handig om een overzicht te maken hoe je games het beste kan weergeven op je TV.

Help in dit topic een overzicht te geven van ALLE aansluitmogelijkheden per console, op volgorde van de beste naar slechtste beeldkwaliteit. (geluid mag natuurlijk ook!) Plus- en minpunten, ervaringen met kabels, (import experts die weten hoe je met je NTSC console wel progressive scan kan gebruiken, ervaringen met HD-TV) etc.

----------

Deel 1: KABELS (video):

Dreamcast:
-1 (best) via VGA box (of direct via nieuwe Dreamcast VGA kabel) op computer monitor, of op de VGA aansluiting van de LCD/PLASMA TV's (of beamers!)
-2 RGB kabel--> TV met RGB-scart
-3 via de S-video aansluiting (die trouwens vaak ook zit op een Dreamcast VGA box)
-4 Standaard meegeleverde A/V kabel (met composite signaal)
-5 (worst) RF-kabel

Playstation 2:
-1 Officiele Sony component (of DVI) kabel voor HD-TV (of via VGA box)
-2 Third Party component kabel
-3 Officiele Sony RGB kabel of Blaze RGB kabel
-4 Standaard meegeleverde A/V kabel (met composite signaal)
-5 RF-kabel (is mogelijk via speciale convertor)

Gamecube:
-1 Officiele Nintendo component kabel (requires Digital A/V out port op Gamecube!) voor HD-TV (met als nadeel geen aparte L+R audio out*, dus mensen met een Dolby Pro Logic II receiver moeten OOK hun composite kabel erin laten zitten (allebei dus tegelijk!) en de L+R audio out hiervan leiden naar de receiver)
-2 VGA kabel (werkt niet met PAL Gamecube, en support alleen progressive scan spellen) of VGA box
-3 Officiele Nintendo RGB kabel (met als nadeel geen aparte L+R audio out*, dus mensen met een Dolby Pro Logic II receiver kunnen deze kabel beter vermijden en kiezen voor een Third Party Kabel met wel aparte een L+R audio out)
-4 Third party RGB kabel
-5 Standaard meegeleverde A/V kabel (met composite signaal)
-6 RF-kabel (is mogelijk via speciale convertor)

(*L+R stereo audio out)

Xbox:
-1 HD AV kabel (component kabel) op HD-TV) (of via VGA box)
-2 Officiele Microsoft RGB kabel
-3 Third party RGB kabel
-4 Standaard meegeleverde A/V kabel (met composite* signaal)
-5 RF-kabel (is mogelijk via speciale convertor)

(composite)

PC--->TV
-1 DVI---> (extreem lange kabel-->verlies beeldkwaliteit?)
-2 VGA--> (extreem lange kabel-->verlies beeldkwaliteit?)
-3 S-video--> (nadeel, aansluiting vaak aan zijkant/voorkant TV)
-4 Composite-->

(DVI-I)

DVD speler--->TV
-1 DVI of component--->
-2 RGB-->
-3 Composite---> (de RGB en Composite SCART kabel voor een DVD speler kunnen er bijna hetzelfde uitzien, dus pas op! Let ook op dat vaak slechts 1 van de 2 (of 2 van de 3) scart aansluitingen op een TV RGB ondersteunen)

Retro:
PSOne/Nintendo 64/SNES/NES/Megadrive/Saturn/etc.: -1 RGB mits beschikbaar, -2 S-VIDEO mits beschikbaar, -3 composite (A/V) mits beschikbaar, -4 RF-kabel.

Deel 2: KABELS (audio) (voor mensen met een AV receiver)

PS2: Digital Optical Out--> Dolby Pro Logic I en II, 5.1, DTS, afhankelijk wat het spel support
Xbox: Digital Optical Out*--> Dolby Digital / 5.1 *er zit een Digital Optical Out op alle Officiele Microsoft HD A/V kabels (zowel op de component, als RGB en s-video kabel)
Gamecube: **-->Dolby Pro Logic II
Dreamcast: **-->Dolby Pro Logic II (betreft maar een paar spellen, meeste is alleen stereo)

**als je kabel leidt naar een surround receiver met Dolby Pro Logic I en II support. Voor lijst welke spellen wat voor geluid supporten zie de High Definition Game Database: http://144.92.43.200/hdg/

Algemeen:
Het gebruik van een spider-scart kabel / scart-splitter, waarmee je bijv. 3 consoles op 1 TV scart-ingang aansluit is af te raden. Bijna iedereen ondervind storingen, alhoewel extreem dure scart-splitters (waarvan sommige zelfs RGB ondersteunen) daar minder last van zouden moeten hebben.

Deel 3: Progressive Scan en High Definition

Voor de mensen die een LCD/PLASMA/BEAMER hebben: Hoe krijg je de BESTE beeldkwaliteit? (480p, 720p, 1080i)
-1 koop de juiste kabel (zie lijst boven)
-2 Unlock progressive scan!*

*Hoe unlock je progressive scan?:
-1 Het spel moet progressive scan supporten. Lijst met spellen (Xbox/PS2/Gamecube/Dreamcast) met support 480p, 720p, 1080i: http://www.hdtvarcade.com/
-2 zie hieronder

PAL/NTSC Dreamcast: aansluiten met VGA kabel en SPELEN maar!(-->480p)
NTSC PS2: aansluiten met component kabel, component instellen als video output in de PS2 videoinstellingen, en SPELEN maar! (-->480p, en 480i als het spel geen progressive ondersteunt)
PAL PS2: aansluiten met component kabel, component instellen als video output in de PS2 videoinstellingen en SPELEN maar! MAAR Sony heeft progressive scan uit sommige PAL spellen gehaald (o.a. Gran Turismo 4 en Burnout 3). Dus van die spellen zul je op zoek moeten gaan naar de NTSC versie. (-->480p, en 576i als het spel geen progressive ondersteunt)

(Opmerking: M.b.v. een IScan Ultra (a 400 euro!) kan je wel 576p unlocken op een PAL PS2 dat er beter uitziet dan 480p!)

NTSC XBOX: aansluiten met component kabel, in dashboard 480p, 720p, 1080i aanzetten (dat kan je pas aanzetten als de XBox is aangesloten met een component kabel!) en SPELEN maar!
PAL XBOX: Na een softmod of modchip met het programma "Enigmah NTSC PAL video switcher" de beeld output zetten op NTSC. Vervolgens aansluiten met component kabel, in dashboard 480p, 720p, 1080i aanzetten (dat kan je pas aanzetten als de XBox is aangesloten met een component kabel!) en SPELEN maar! (Als dit niet doet krijg je met component kabel -->576i)

How to Enable High Definition on your unmodded! Xbox (PAL) tutorial: http://www.xboxworld.com.au/forum/showthread.php?p=372869&mode=threaded

NTSC Gamecube: aansluiten met component kabel en SPELEN maar! (-->480p, en 480i als het spel geen progressive ondersteunt)
PAL Gamecube: aansluiten met component kabel (enkel Gamecubes gemaakt voor mei 2004 hebben hier een aansluiting voor!), en enkel NTSC import spellen spelen met Freeloader. (-->480p) PAL games kunnen op PAL gamecube geen progressive scan weergeven. (maar wel -->576i)

Opmerking: Progressive Scan-->VGA monitor kan m.b.v. een Progressive-Scan Component VGA Box.

Xbox 360:
-1 HDMI, en COMPONENT--> 480p, 720p, 1080i
-2 VGA (!) (slim van Microsoft om dit meteen te supporten)
-3 RGB
-4 S-VIDEO
-5 Composite

Playstation 3:
-1 HDMI--> (2x) (!!!!) 480p, 720p, 1080i en 1080p (!!!)
-2 Component
-3 RGB
-4 S-VIDEO
-5 Composite

Deel 4: Dat verschil zie ik nooit!?

FAQ: Zie ik het verschil wel tussen composite-->s-video-->RGB-->component en is het het geld voor nieuwe kabels wel waard?

Iedereen die gamed op een kleine TV:
*<58cm TV - Het verschil tussen composite-->s-video-->en zelfs het superieure RGB is zichtbaar, maar de investering in dure nieuwe kabels niet echt waard.
*59-82cm TV - De investering in een RGB kabel is het nu wel waard.
*PLASMA/LCD (formaat maakt niet uit) (non HD-TV) - Het importeren van component kabels (ook al kosten ze 39 euro per stuk) is het meer dan waard! (en je composite kabels kan je weggooien)
*PLASMA/LCD/BEAMER (HD-TV: 720p ++ en/of >37inch grootte) Ervoor zorgen dat je zo veel mogelijk met progressive scan kan spelen is een noodzaak! En idiote aankopen (zoals al je PAL Gamecube spellen vervangen voor NTSC versies) is volledig gerechtvaardigd.

FAQ: Welk TV moet ik kopen?[/b] (als ik HDTV en "nieuwe generatie consoles" PREPARED wil zijn)

-LCD/PLASMA met minstens support 720p (het liefst tot 1080i of 1080p)
-(als je dat te duur vind moet je genoegen nemen met 480p, of met een veel kleiner beeldscherm)
-Zoveel mogelijk HDMI, DVI, VGA en COMPONENT aansluitingen.
-(HDMI/DVI [digitaal] zijn niet automatisch beter dan VGA/COMPONENT [analoog] - zie: http://forum.ecoustics.com/bbs/messages/34579/122868.html )
-16:9 (breedbeeld) en niet vergeten je Xbox en PS2 video instellingen ook op breedbeeld te zetten!
-

Dit topic staat gecrosspost op segaforum/gamers.nl om zoveel mogelijk hulp te krijgen voor een zo compleet mogelijk overzicht.

[ Bericht 0% gewijzigd door Patvs op 08-06-2005 15:11:55 ]
pi_27684524
Klein tipje:
Als er gebruik wordt gemaakt van http://wiki.fok.nl dan kan iedereen de lijst aanvullen zonder al te veel moeite en kan je voor alle onderdelen aparte pagina's maken
Rocks? Check.
Laser beams? Check.
Acid? Check.
Body bag? Check.
pi_27697427
edit

[ Bericht 49% gewijzigd door Patvs op 08-06-2005 14:33:03 ]
  dinsdag 7 juni 2005 @ 14:01:54 #4
10785 Smots
The Angriest Dog In The World
pi_27707715
Mijn aanvulling:

Playstation 2:
-1 Officiele Sony component (of DVI) kabel voor HD-TV (of via VGA box)
-2 Third Party component kabel voor HD-TV
-3 Officiele Sony RGB kabel of Blaze RGB kabel
-3 Standaard meegeleverde A/V kabel (met composite signaal)
-4 RF-kabel (is mogelijk via speciale convertor)

Ik heb zelf een third party component kabel voor mijn PS2 (ik kon zo snel nergens een officiële Sony component kabel op de kop tikken) en de beeldkwaliteit t.o.v. officiële Sony RGB kabel is een stuk beter.
The dog who is so angry he cannot move. He cannot eat. He cannot sleep. He can just barely growl. ...Bound so tightly with tension and anger, he approaches the state of rigor mortis.
pi_27744818
Is het ook een stuk beter als het spel geen progressive scan support??
  donderdag 9 juni 2005 @ 10:49:26 #6
10785 Smots
pi_27767809
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 15:58 schreef Patvs het volgende:
Is het ook een stuk beter als het spel geen progressive scan support??
Ja, de algemene beeldkwaliteit gaat erop vooruit.
Dus niet alleen voor het (handjevol) PAL-games die progressive scan ondersteunen.
The dog who is so angry he cannot move. He cannot eat. He cannot sleep. He can just barely growl. ...Bound so tightly with tension and anger, he approaches the state of rigor mortis.
pi_27793915
Ik zal proberen het verschil te laten zien d.m.v. screenshots van het Xbox spel Dragon's Lair: (bron: HDTVArcade.com )

(Composite)

(Composite)

(S-video)

(S-video)

(Component - 480i)

(Component - 480i)

(Component + Progressive Scan 480p)

(Component + Progressive Scan 480p)

(Component - 1080i)

(Component - 1080i)

-----------

Ander voorbeeld:

480i TV signaal op kleine normale televisie:

Datzelfde TV signaal (480i) op grote HD-TV:

HD-TV signaal (1080i) op HD-TV:

vrijdag 10 juni 2005 @ 13:11:56 #8
53141 Rodie83
Mystery(land)
pi_27803201
Misschien een topic wat sticky kan?
Tieske - lvl 60 Druid - Magtheridon
De theorie van het autorijden door H. de Vries, 2004:
"Wat je niet ziet, is er niet"
"Boem is ho, plons is water"
  vrijdag 10 juni 2005 @ 17:27:42 #9
10785 Smots
pi_27811205
Ik ga dit foefje het aankomende weekend ff uitproberen:
http://www.xboxworld.com.au/forum/showthread.php?p=372869&mode=threaded
pi_27824344
Ik heb m'n kabels binnen.

Officiele Gamecube, Xbox en PS2 component kabels, Third Party Dreamcast VGA kabel, en Component switchbox.

---

PAL Gamecube RGB vs Component..: ik zie weinig verschil!, een beetje een miskoop. Mogelijk omdat ik geen spellen in progressive scan kan spelen. Ik zal het binnenkort weer eens vergelijken als ik een import spel + Freeloader van iemand kan lenen.
PS2 RGB vs Component..: Veel scherper/helderder beeld, zelfs als het spel geen progressive scan support. Aanrader!
Xbox Composite vs Component..: SUPER BEELD NU. (ik kan het echter niet vergelijken met RGB) Zelfs het dashboard wordt in 480p weergegeven! Veel scherper beeld, alleen het wordt wat donkerder)

(Component switchbox lijkt trouwens ook goed te werken, was maar $13)
  maandag 13 juni 2005 @ 12:06:53 #11
10785 Smots
pi_27882165
Ik ben zelf wel tevreden met mijn component-kabel voor de Cube. Heb hetzelfde als jij Patvs, moet progressive scan zelf nog een keer checken. Ik heb wel een NTSC-game, maar op dit moment geen freeloader voor de Cube.
  donderdag 16 juni 2005 @ 22:59:29 #12
10785 Smots
pi_28000640
Goed, vanavond de tweede kans om mijn PAL Xbox naar progressive scan op te krikken zonder 'm hardwarematig aan te moeten passen.
Ik heb nu vanaf www.codejunkies.com de action replay software gehaald waarmee ik mijn Xploder USB-ding voor de gek kan houden zodat 'ie denkt dat het een Action Replay ding is.
IK laat het wel horen wanneer ALS het gelukt is.
  vrijdag 17 juni 2005 @ 09:56:08 #13
53268 HomerJ
Your talking to me?
pi_28008205
Ik vind het irritant dat mijn (3rd party) RGB kabel van mijn Xbox automatisch me xbox opzoekt. Dus als ik van AV naar TV schakel, kan ik geen TV kijken omdat hij mijn Xbox automatisch zoekt en dan gaat hij storen. Ligt dat aan de kabel? Want voor de rest is het een erg handige kabel(vooral dolby surround) en 30/40 voor een officele is wel heel duur
"the female orgasme is a mythe, I hae had sex with 26 women in my life and not one of them had a orgasme."
  maandag 20 juni 2005 @ 11:57:43 #14
10785 Smots
pi_28084656
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 22:59 schreef Smots het volgende:
Goed, vanavond de tweede kans om mijn PAL Xbox naar progressive scan op te krikken zonder 'm hardwarematig aan te moeten passen.
Ik heb nu vanaf www.codejunkies.com de action replay software gehaald waarmee ik mijn Xploder USB-ding voor de gek kan houden zodat 'ie denkt dat het een Action Replay ding is.
IK laat het wel horen wanneer ALS het gelukt is.
Niet gelukt dus.
Ook al installeer ik de Action Replay software, Windows blijft de Usb-kabel herkennen als een apparaat van Xploder.
Dan maar een andere PC proberen....
  dinsdag 21 juni 2005 @ 12:03:48 #15
10785 Smots
pi_28113417
quote:
Op maandag 20 juni 2005 11:57 schreef Smots het volgende:

[..]

Niet gelukt dus.
Ook al installeer ik de Action Replay software, Windows blijft de Usb-kabel herkennen als een apparaat van Xploder.
Dan maar een andere PC proberen....
yes! het is gelukt.
Mijn PAL-Xbox draait nu in NTSC-modus, dus ik kan 480p, 720p en 1080i activeren.
WOOHOO!
  dinsdag 21 juni 2005 @ 12:25:11 #16
63302 rockstah
New World Disorder
pi_28114105
Lijkt me inderdaad een beetje teveel geld en moeite om daar deze generatie al in te investeren,
maar ik ga er vanuit dat bij de volgende generatie HDTV wél ondersteund word zonder dat je 3 miljoen mods uit hoeft te voeren. Heb al een nieuwe tv op het oog daarvoor. Scheelt het trouwens ook veel bij DVD's?
  dinsdag 21 juni 2005 @ 12:59:31 #17
10785 Smots
pi_28115098
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 12:25 schreef rockstah het volgende:
Lijkt me inderdaad een beetje teveel geld en moeite om daar deze generatie al in te investeren,
maar ik ga er vanuit dat bij de volgende generatie HDTV wél ondersteund word zonder dat je 3 miljoen mods uit hoeft te voeren. Heb al een nieuwe tv op het oog daarvoor. Scheelt het trouwens ook veel bij DVD's?
Nou nou nou nou nou.. 3 miljoen.
Het is er maar één hoor.
pi_28129251
Als ik op m'n Xbox films afspeel (DVD) met m'n composite kabel ziet het er NIET UIT. Component is een stuk beter.

Maar ja, ik heb een plasma tv van 107cm. Het verschil zal op een *normale* TV een stuk minder zijn.
pi_28163053
Welke kabel/converter is er voor de PAL GameCube om Dolby Pro Logic II geluid via een composietingang (pcm in net als de dvd speler zeg maar) uit mijn surround versterker te krijgen?
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  donderdag 23 juni 2005 @ 14:58:10 #20
10785 Smots
pi_28163711
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 14:37 schreef Mr_Belvedere het volgende:
Welke kabel/converter is er voor de PAL GameCube om Dolby Pro Logic II geluid via een composietingang (pcm in net als de dvd speler zeg maar) uit mijn surround versterker te krijgen?
Ehm... ik begrijp je vraag niet precies.
Voor Dolby Pro Logic II heb je geen speciale kabel nodig.
Het enige wat je moet doen is je versterker inschakelen op Dolby Surround II
Hiervoor kun je ook gewoon de kabel gebruiken die standaard bij je Cube zit
pi_28165846
Nou, dus niet bij mijn surround versterker.

Optical in en PCM in worden prima gedecodeerd (Dolby Digital/DTS) , maar standaard stereo tulp ingangen worden niet herkend als Pro Logic II. Ik zal het voor de zekerheid eens nagaan in de handleiding.

Maar goed, die kutcube heeft dus geen digital out, alleen maar tulpjes.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  vrijdag 24 juni 2005 @ 21:52:13 #22
10785 Smots
pi_28206168
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 16:15 schreef Mr_Belvedere het volgende:
Nou, dus niet bij mijn surround versterker.

Optical in en PCM in worden prima gedecodeerd (Dolby Digital/DTS) , maar standaard stereo tulp ingangen worden niet herkend als Pro Logic II. Ik zal het voor de zekerheid eens nagaan in de handleiding.

Maar goed, die kutcube heeft dus geen digital out, alleen maar tulpjes.
Mijn surround-versterker detecteert ook niet automatisch dat het 2-kanaals geluid wat uit mijn Cube komt in feite Dolby Surround II is. (Bij de meeste games)
Ik moet mijn versterker dus handmatig instellen op D.S. II (movie modus, wel te verstaan)
Maar goed, als dat 1-maal gebeurd is klinkt het geluid wel zoals het hoort te klinken.
  maandag 27 juni 2005 @ 16:12:55 #23
10785 Smots
pi_28275910
Als je altijd Soul Calibur II in normale modus (=60 Hz) hebt gespeeld en je ziet vervolgens hoe het eruit ziet in 720p dan flikker je zowat van je bankstel af.
HO-LIE F&$@ING SH!T wat ziet dat er afgrijselijk mooi uit, zeg......
  donderdag 30 juni 2005 @ 20:52:10 #24
13749 AirwiN
No one is innocent
pi_28368098
Ik wil voor mij PS2 een Euro AV kabel kopen. Nu is het officiële Sony exemplaar 50 euro, maar bij de MediaMarkt zie ik eenzelfde kabel voor 10 euro liggen. Nou zal Sony best een leuke marge hebben op die kabel, maar ik kan me niet voorstellen dat dat alleen het verschil is.

Mijn vraag: maakt het nog uit welke van de twee ik koop of zou het geen verschil mogen maken?
I will work to elevate you. Just enough to bring you down
Yes, I'm being condescending. Yes, that means I'm talking down to you
pi_28376323
Wat is de Euro AV kabel?? (RGB, s-video??) Enige Euro AV kabel die ik kan vinden is gewoon een composite kabel. Die zat standaard al bij je PS2. (en daarmee ga je er dus niet op vooruit)

Als het wel om een RGB kabel gaat, zou ik gewoon de goedkope kabel kopen.

Je moet alleen oppassen met goedkope component kabels omdat daar een losse chipset inzit, waarop de third party fabrikanten nog wel eens bezuinigen. (en sommige third party fabrikanten verkopen RGB kabels terwijl daar eigenlijk enkel een composite signaal doorheengaat) Maar als die Mediamarkt kabel RGB claimed te zijn, zal dat wel goed zijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door Patvs op 01-07-2005 01:32:10 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')