abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 5 juni 2005 @ 12:01:30 #1
51635 de_priester
Nil nequit amor
pi_27639798
600 mhz pctje
9 gig harde schijf
128 mb ram

is voor men vriendin, nu staat er win 98 op, maar binnen 2 weken staat ie helemaal volgespywared/gevirust. Dus daarom dacht ik winxp er op te doen, en verder alleen nog
office xp, en een virusscanner/firewall (welke?) meer heeft ze niet nodig, aangezien
ze alleen maar wil kunnen msnen/webcammen en office gebruiken.

het gaat erom dat het systeem zo lang mogelijk stabiel blijft en redelijk snel blijft draaien.
mijn ervaring is bij win98 dat het niet te doen was omdat ie binnen no time vol stond met
ongewenste kek.

wie beveelt me wat aan?
Imperare sibi maximum imperium est
  zondag 5 juni 2005 @ 12:02:22 #2
64781 bonke
pipo koeie
pi_27639831
xp moet gewoon kunnen hoor
maatje van me had mijn 400 celleron enn 128 mb geheugen gekregen
hij had er zelf xp opgezet en dat werkte gewoon
pies on joe toe
  zondag 5 juni 2005 @ 12:04:22 #3
120604 DeltaHF
HPE 2.0 HF Turbo
pi_27639901
Het maakt geen hol uit wat je erop zet. Gewoon clean install en meteen een image maken.
Heb je ook geen gezeur met virusscanners, antispywaretools en weet ik wat al dies meer

1 keer in de week op tijd van 5 minuten een image terugzetten onder het genot van een kopje koffie
Met dubbel s; aldus
  zondag 5 juni 2005 @ 12:11:00 #4
51635 de_priester
Nil nequit amor
pi_27640118
clean install? nog mneer tips?
Imperare sibi maximum imperium est
  zondag 5 juni 2005 @ 12:32:59 #5
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_27640970
www.freebsd.org

nooit meer last van virii/spyware en een eeuwig dankbare vriending die je aanbidt om je l33t skillz.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
  zondag 5 juni 2005 @ 12:33:32 #6
120967 the_jasper
Karnemelk, shaken not stirred
pi_27640996
ligt eraan wat ze ermee wil doen?
is ze een poweruser of is het gewoon msn + tekstverwerken?

anders kan linux ook wel
Wat zegt hij nou.... Dat kan toch niet?
  zondag 5 juni 2005 @ 12:39:37 #7
104583 cyberstalker
Een krachtig neen!
pi_27641217
Linux is idd het beste plan. Geen gezeik met virussen/spyware.

MSNen, tekstverwerken e.d. kan allemaal gewoon.
Hope for the best, prepare for the worst.
pi_27641437
Windows XP SP2 zou makkelijk moeten kunnen. Tot begin dit jaar draaide ik dat op een PII 350 mhz, met 250MB geheugen. Wel alle franjes uitzetten in XP (dus zachte randen, slepen met inhoud enz.). Ik zou er geen Office 2003 opzetten, dat is ook te 'mooi'gemaakt en daar had mijn compu het toen wel moeilijk mee. Maar Office XP werkte nog wel. En geen Nortan Antivirus erop zetten, dat wordt te zwaar voor je pc, ikzelf gebruik nu Bitdefender en dat is een veel minder zwaar programma, met ook een eenvoudige interface.
Verder is een image maken nadat je alles geinstalleerd en geupdate hebt wel handig, zeker als je er nog een harde schijf naast kan zetten waar je alle data (Mijn documenten, mail, etc) neerzet, kan je idd tijdens een kopje koffie een schone installatie op de pc zetten.
  zondag 5 juni 2005 @ 12:48:47 #9
17864 Ablaze
Is niet meer te houwe!
pi_27641553
Ik zou er Windows 2000 opzetten. Dit loopt een stuk vlotter met 128 MB geheugen.

Je kunt Windows taakplanner gebruiken om de Pc bijvoorbeeld 1x in de maand op spyware/adware te latens cannen.
Gebruik een antivirus programma dat niet zoveel geheugen inneemt of de PC vertraagd en toch goed is, zoals Symantec Corporate Edition. Iig geen norton antivirus zoals je die in de winkel koopt.
Ga doorrrrrr!
pi_27641691
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  zondag 5 juni 2005 @ 12:54:00 #11
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_27641721
Ik als verstokte Windows liefhebber zou voor een Linux versie gaan.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zondag 5 juni 2005 @ 15:06:25 #12
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_27645527
Inderdaad, gooi er gewoon Ubuntu o.i.d. op... Het werkt prima (ook op die hardware), is erg leuk om mee te spelen en je kan er een hoop van leren...

Daarnaast heb je niets te doen met Spyware, virii, etc...
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  zondag 5 juni 2005 @ 15:12:38 #13
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_27645685
Beste optie in mijn ogen: Linux of Solaris met Open Office. Solaris 10 heeft een verbouwde Gnome Desktop met wat hele mooie features.
Als je graag windows wilt: Zie dat je 512MB in die bak propt en dan loopt zelfs officeXP nog mooi
  zondag 5 juni 2005 @ 15:17:26 #14
17864 Ablaze
Is niet meer te houwe!
pi_27645795
quote:
Op zondag 5 juni 2005 15:06 schreef whoops het volgende:
Inderdaad, gooi er gewoon Ubuntu o.i.d. op... Het werkt prima (ook op die hardware), is erg leuk om mee te spelen en je kan er een hoop van leren...

Daarnaast heb je niets te doen met Spyware, virii, etc...
Het is wel voor zijn vriendin hè...

Ik weet niet hoe zijn vriendin is, maar bij de doorsnee Nederlander (die niet geïnteresseerd is in besturingssystemen maar er slechts uit functioneel oogpunt op wil werken) durf ik geen Linux te organiseren. Ik ben veel te bang om overspoeld te worden met vragen als 'waar is de start knop', 'waar zit mijn documenten', 'waar vind ik outlook', 'waarom kan ik msn messenger niet installeren', 'waarom is de helft van alle programma's in het engels', 'wat ziet word er raar uit', 'hoe installeer ik the sims', 'waarom doen wma bestanden het niet' etc.
Ga doorrrrrr!
  zondag 5 juni 2005 @ 15:22:13 #15
98700 cygnusx
Manisch Positief
pi_27645942
quote:
Op zondag 5 juni 2005 15:17 schreef Ablaze het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe zijn vriendin is, maar bij de doorsnee Nederlander (die niet geïnteresseerd is in besturingssystemen maar er slechts uit functioneel oogpunt op wil werken) durf ik geen Linux te organiseren. Ik ben veel te bang om overspoeld te worden met vragen als 'waar is de start knop', 'waar zit mijn documenten', 'waar vind ik outlook', 'waarom kan ik msn messenger niet installeren', 'waarom is de helft van alle programma's in het engels', 'wat ziet word er raar uit', 'hoe installeer ik the sims', 'waarom doen wma bestanden het niet' etc.
en dat is dus juist het hele punt wat een slimmerik zou moeten verwerken in een distro gebaseerd op een goede linux distro. daarmee zou je "klanten" winnen.
Jesus loves you, the rest of us think you`re an idiot.
  zondag 5 juni 2005 @ 15:23:11 #16
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_27645968
quote:

[..]

Ik weet niet hoe zijn vriendin is, maar bij de doorsnee Nederlander (die niet geïnteresseerd is in besturingssystemen maar er slechts uit functioneel oogpunt op wil werken) durf ik geen Linux te organiseren. Ik ben veel te bang om overspoeld te worden met vragen als 'waar is de start knop', 'waar vind ik outlook', 'waarom kan ik msn messenger niet installeren', 'waarom is de helft van alle programma's in het engels', 'wat ziet word er raar uit', 'hoe installeer ik the sims', 'waarom doen wma bestanden het niet' etc.
Op zich heb je daar een punt, maar als ze zo'n surf/installeer gedrag vertoont dat je PC het nog geen 2 weken volhoudt, zelfs met windows 98, dan...ja, ik weet niet hoor. Ik moet dan altijd denken aan iemand die eerst zijn gloednieuwe auto tegen een gebouw parkeert en dan bij de garage gaat lopen klagen dattie zo lelijk wordt
Windows 98 is ook wel redelijk veilig te krijgen, dan moet je er gewoon een nette firewall+virusscanner op doen en updates installeren.

Bij mijn schoonfamilie heb ik alle gebruikersaccounts op beperkte rechten gezet, virusscanner erop gedaan en een apart account voor mij (beheerder). Dat werkt over het algemeen prima

Maar zoals ik eerder zei: Knal XP erop en prik er geheugen bij, dan kun je bijna alles.
  zondag 5 juni 2005 @ 15:24:29 #17
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_27646015
quote:

[..]

Ik denk dat dat meer met zijn vriendin's instelling te maken heeft, dan met Ubuntu (of een ander Unix-achtige). Ubuntu is prima te gebruiken door iemand die alleen maar Windows kent. Sims zal je misschien niet lukken, voor de andere door jouw genoemde programma's is een prima alternatief. Als de gebruiker er voor open staat is dat geen probleem dus.

Ik heb bij wijze van test mijn pa eens achter een Ubuntu Live-CD gezet, hij had vrij snel door dat hij i.p.v. Word het programma 'OpenOffice.org Writer' moest hebben... Firefox kende hij al, chatten doet hij niet. De goede man heeft er heerlijk mee gewerkt...
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  zondag 5 juni 2005 @ 16:09:48 #18
120967 the_jasper
Karnemelk, shaken not stirred
pi_27647402
whoops is de ubuntu preacher
Wat zegt hij nou.... Dat kan toch niet?
  zondag 5 juni 2005 @ 16:14:09 #19
104583 cyberstalker
Een krachtig neen!
pi_27647519
quote:
Op zondag 5 juni 2005 15:22 schreef cygnusx het volgende:

[..]

en dat is dus juist het hele punt wat een slimmerik zou moeten verwerken in een distro gebaseerd op een goede linux distro. daarmee zou je "klanten" winnen.
Alsjeblieft niet zeg. Omdat windows zo'n gare indeling heeft, moet linux er ook maar aan geloven?
quote:
Op zondag 5 juni 2005 15:24 schreef whoops het volgende:

[..]

Ik denk dat dat meer met zijn vriendin's instelling te maken heeft, dan met Ubuntu (of een ander Unix-achtige). Ubuntu is prima te gebruiken door iemand die alleen maar Windows kent. Sims zal je misschien niet lukken, voor de andere door jouw genoemde programma's is een prima alternatief. Als de gebruiker er voor open staat is dat geen probleem dus.

Ik heb bij wijze van test mijn pa eens achter een Ubuntu Live-CD gezet, hij had vrij snel door dat hij i.p.v. Word het programma 'OpenOffice.org Writer' moest hebben... Firefox kende hij al, chatten doet hij niet. De goede man heeft er heerlijk mee gewerkt...
Ik 'vergeet' ook wel eens ubuntu live-CD's bij mensen in de drive als ik iets hersteld heb
Ik heb toch iets van 50 van die dingen opgestuurd gekregen van ze.
pi_27647530
Ja voor het gemak zou ik er gewoon een win2000 opknallen
Ff een beetje tunen /troep eruit gooien.
Office 2000 erop
Virusscannertje moet je maar kijken
Doe je er een Mozilla firefox op (scheelt ook weer )

D: partitie aanmaken knal je daar als alles af is ff een image ervan op... scheelt je later weer gedoe.

(linux is natuurlijk ook leuk, maar wie er ook op moet werken, ze moet het wel een beetje snappen en dergelijke)..

win2000 lijkt me in jouw geval gewoon het simpelst en stabielst.
pi_27647558
quote:
Op zondag 5 juni 2005 16:14 schreef cyberstalker het volgende:

[..]

Alsjeblieft niet zeg. Omdat windows zo'n gare indeling heeft, moet linux er ook maar aan geloven?
[..]

Ik 'vergeet' ook wel eens ubuntu live-CD's bij mensen in de drive als ik iets hersteld heb
Ik heb toch iets van 50 van die dingen opgestuurd gekregen van ze.
Hier liet je er vijf achter
  zondag 5 juni 2005 @ 16:20:25 #22
104583 cyberstalker
Een krachtig neen!
pi_27647699
quote:
Op zondag 5 juni 2005 16:15 schreef Conflict het volgende:

[..]

Hier liet je er vijf achter
Heb jij ff mazzel
pi_27647809
winxp met "beste prestatie" instellingen + etrust antivirus + mozilla
:]
  zondag 5 juni 2005 @ 21:31:55 #24
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_27656605
Juzt-reboot , http://www.juzt.com/
Kan niet zo fout gaan of het weet het wel te herstellen,en je vriendin hoeft geen nieuwe dingen aan te leren (op computergebied)

[ Bericht 12% gewijzigd door Foo_niks op 06-06-2005 13:25:26 (pagina niet opvraagbaar) ]
Klaar?
Ik niet!
  maandag 6 juni 2005 @ 12:00:40 #25
104583 cyberstalker
Een krachtig neen!
pi_27670809
quote:
Op zondag 5 juni 2005 21:31 schreef Foo_niks het volgende:
Juzt-reboot , http://www.juzt-innovations.ie/juzt-reboot.htm
Kan niet zo fout gaan of het weet het wel te herstellen,en je vriendin hoeft geen nieuwe dingen aan te leren (op computergebied)
Misschien kunnen ze daar hun webserver ook herstellen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')