abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 3 juni 2005 @ 22:37:46 #1
111482 Ciurlizza
Opgeruimd staat netjes!
pi_27622545
Ik had even een plannetje. Een werkgever betaalt zich scheel aan van allerlei premie-afdrachten voor werknemers en meer van dat soort grappen. Een werknemer betaalt ook nogal wat belastingen. Omdat Nederland een progressief belastingstelsel heeft, hangen er aan een hoger salaris ook meer extra belastingen en afdrachten. Verplicht allemaal. (Wanneer krijgen we daar eens een referendum over?)

Werknemers minder gaan betalen heeft geen zin omdat ze dan gaan zaniken en je niet meer kunt concurreren met andere werkgevers om je personeel te behouden of om goed en gekwalificeerd personeel aan te trekken.

Ik had het ideetje om m'n werknemers voortaan een soort van minimumloon te laten verdienen en het gat tussen dat minimumloon en wat ze nu verdienen weg te boeken naar een buitenlandse BV, die dan meteen als bank fungeert. Dit geld kan de werknemer door middel van een lening opnemen wanneer hij/zij wil, uiteraard zonder dat er rente in rekening wordt gebracht.

Op deze manier wordt het namelijk erg interessant voor zowel de werknemer als ik. De afdrachten worden lager, het kost de werkgever dus minder om de werknemer in dienst te hebben, aangezien die een erg schraal loon krijgt maandelijks en de werknemer heeft een klein stukje waar hij/zij nauwelijks belasting over hoeft te betalen en daarnaast een groot stuk wat belastingvrij is en zelfs rendement op kan leveren als hij/zij dat wil.
Hup, aan het werk!
pi_27622783
In theorie kan het wel volgens mij.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_27623705
Een paar punten :
- Wat als die "bank" failliet gaat?
- Wat indien de werknemer een uitkering moet krijgen?
- Jij wilt het personeel laten lenen ipv laten verdienen. Wie is daarvan de winnaar?
- Jij hebt als bedrijf minder kosten, maar houdt je verkoopprijzen gelijk. Je zult dan ongeveer de helft niet naar die "bank" kunnen overmaken, maar dat zul je aan vennootschapsbelasting moeten afdragen (je hebt immers opeens veel winst)
  vrijdag 3 juni 2005 @ 23:22:20 #4
111482 Ciurlizza
Opgeruimd staat netjes!
pi_27623921
1) Die "bank" gaat niet failliet. Er komt gegarandeerd geld binnen steeds en het enige waarvoor deze "bank" dient is om fiscaal voordeel te behalen. Verder worden er geen risicovolle beleggingen gedaan of wordt het geld niet uitgeleend aan derden.

2) Ik ben de winnaar en het personeel ook. Als het gaat om echt grote bedragen zou je per personeelslid een BV kunnen inrichten in fiscaal aantrekkelijke gebieden. Die persoonlijke BV leent dan geld aan de werknemer (en dus eigenaar van de BV). In feite is dat gewoon een opname, zoals je dat ook bij de Rabobank kan doen (alleen betaal je dan eventueel rente).

3) Uitkering. Er worden altijd premies afgedragen voor volksverzekeringen. Weliswaar minder dan voorheen, maar er blijft een basis voor het verkrijgen van een uitkering. Die zal dan lager zijn, maar er is erg veel fiscaal voordeel behaald. Als werknemers slim zijn, gaan ze slim met dat geld om en houden ze een appeltje voor de dorst achter.

4) Meer winst -> meer belasting. Echter, niet alle extra winst wordt belasting. Een deel is ook gewoon netto winst, die stijgt dus. Win-win situatie.
Hup, aan het werk!
pi_27624272
1) indien de werkgever niets over de "bank" te zeggen heeft, maar de werknemer dan zal de fiscus het gewoon als loon behandelen denk ik. Indien de werkgever over die "bank" gaat zou ik als werknemer zeer voorzichtig zijn. Het zou niet de eerste keer zijn dat een baas op de bahama's bleek te zitten.

2)Indien het een lening zonder rente is dan krijg je te maken met schenkingsrecht, je hebt met die leningen een leuke BKR notering.

3) indien je bruto 1000 euro bank + 1000 euro bank verdient, of je verdient 2000 euro bruto dan maakt dat wel een verschil uit wanneer je werkloos wordt (of stort jij tijdens de ww 70% op die "bank"rekening?

4) hoe kom je aan meer winst? juist door van 2000 naar 1000 loon te gaan. die 1000 verschil is winst, waar de fiscus ik meen 50% van wil zien. En opeens kan er nog maar 500 naar die bank.
Zou ik niet willen als werknemer, ik zit namelijk niet in de 50% schaal
  vrijdag 3 juni 2005 @ 23:50:25 #6
111482 Ciurlizza
Opgeruimd staat netjes!
pi_27624597
1) De werkgever hoeft over die bank ook niet veel te zeggen te hebben, het geld waar het om gaat is immers salaris van de werknemer, daar hoeft een werkgever niets over te zeggen te hebben.

2) Buitenlandse leningen leveren je geen BKR-notering op. Een lening van 'n BV die op jouw naam staat ook niet.

3) Je ontvangt een gedeelte sowieso al, omdat er wel premies zijn betaald, de rest kan je zelf regelen. Je hebt immers de beschikking over een groot belastingvrij deel van je salaris, waarmee je kan doen en laten wat je wil.

4) Een werknemer kost je minder, maar verdient wel hetzelfde. Over die winst betaal je gewoon belasting of je zet het via ongeveer dezelfde constructie weg. Je laat een buitenlandse BV hand- en spandiensten verlenen op papier, bv consultancy-werk, en je betaalt ze daarvoor een bepaald bedrag. Die BV staat op naam van de WG natuurlijk.
Hup, aan het werk!
pi_27624922
1+4 )
Ik zou heel erg uitkijken met die weg, grote kans dat de fiscus die omweg doorheeft en gewoon die hand en spandiensten belast als loon.
  zaterdag 4 juni 2005 @ 00:05:22 #8
111482 Ciurlizza
Opgeruimd staat netjes!
pi_27624977
Vandaar diensten door derden, externe mensen zoals een consultant. Daarnaast heeft de Nederlandse fiscus niet heel veel te vertellen buiten het Nederlandse grondgebied.
Hup, aan het werk!
pi_27625307
Nederland heeft niet veel te vertellen buiten het Nederlandse grondgebied, maar je vergeet een paar dingen:

- de werknemer heeft zijn werkzaamheden in Nederland, waarvoor die opeens rechten krijgt in een BV waar die verder geheel niets voor hoeft te doen
- de winst door die buitenlandse BV gemaakt in Nederland (op die hand en span diensten) daar zal de fiscus ook wel benieuwd naar zijn indien die de werknemer niet gelijk aan weten te slaan
- de werknemer zal hier in Nederland zijn geld wel weer eens willen hebben
pi_27627832
Duh.. 'kijk mij eens een mooi belastingfraude plannetje hebben'.

Dat gaat dus niet in WGR
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')