abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 5 juni 2005 @ 13:02:20 #26
98700 cygnusx
Manisch Positief
pi_27641961
ook dit ken ik al
wireless. een drama.
ik heb zelf tijden lang geprobeerd. en ook met ndiswrapper. maar mijn MSI usb wireless ding wou niet geloven aan linux.
dus ja. maar ik weet dat bij volgensmij bijna alle linksys usb dingetjes en pcmcia ook dat die wel goed linux ondersteunen, dus als je er nog 1 moet kopen. zou ik die aanraden.
Jesus loves you, the rest of us think you`re an idiot.
  zondag 5 juni 2005 @ 15:19:44 #27
105440 Ruis
Tweeletterige halfgod®
pi_27645864
quote:
Op zaterdag 4 juni 2005 12:27 schreef Willaaam het volgende:

[..]

Gelijk heb je, in beide punten
Ik vraag me alleen af of dat al veranderd is...
Ruis, post eens je exacte kaart en chipnaam, dan zal ik eens kijken of er ergens een tutorial is, of misschien dat ik er even 1 kan schrijven...
exacte naam en type kan ik vanaf hier niet zo snel achterhalen , ik kan je wel de driverlocatie geven;

http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/as_1350.html
  zondag 5 juni 2005 @ 15:23:40 #28
98700 cygnusx
Manisch Positief
pi_27645985
quote:
Op zondag 5 juni 2005 15:19 schreef Ruis het volgende:

[..]

exacte naam en type kan ik vanaf hier niet zo snel achterhalen , ik kan je wel de driverlocatie geven;

http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/as_1350.html
dat zegt voldoende. windows drivers. ik vrees dat je voor die standaard wlan geen wlan drivers kunt vinden.
bovendien hebben die krengen ook niet echt supergoed ontvangst (die ingebouwde troep)
  zondag 5 juni 2005 @ 15:28:21 #29
105440 Ruis
Tweeletterige halfgod®
pi_27646122
en als ik een PCMCIA kaartje koop, welke heeft dan wel linux ondersteuning?
  zondag 5 juni 2005 @ 15:32:03 #30
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_27646234
quote:
Op zondag 5 juni 2005 15:28 schreef Ruis het volgende:
Ik weet niet welke (bijna geen ervaring met WiFi), maar ik zou dan toch voor een USB/WiFi oplossing gaan, die kan je namelijk altijd nog in elke andere PC drukken (en PCMCIA uiteraard alleen in laptops)...

2cts..
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  zondag 5 juni 2005 @ 15:43:24 #31
65490 whoops
pi_27646609
Van de Ubuntu site: WiFi Troubleshooting. Misschien dat je er wat aan hebt.
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
pi_27646957
quote:
Op zondag 5 juni 2005 15:23 schreef cygnusx het volgende:

dat zegt voldoende. windows drivers. ik vrees dat je voor die standaard wlan geen wlan drivers kunt vinden.
Ndiswrapper (bij de meeste distributies standaard aanwezig), kan de oplossing zijn. Zoals gezegd, gebruik de Windows XP drivers en Ndiswrapper can do the trick.
quote:
bovendien hebben die krengen ook niet echt supergoed ontvangst (die ingebouwde troep)
Huh ? Als de notebook goed uitgevoerd is, heeft die wireless kaart een betere ontvangst doordat er een grotere antenne (in de rand van het beeldscherm bijvoorbeeld) ingebouwd is.
pi_27647243
quote:
Op zondag 5 juni 2005 15:28 schreef Ruis het volgende:
Bij verschillende distributies worden de wifi kaarten met een Orinoko, Prism2 of Atheros chipset standaard met Linux drivers ondersteund (out-of-the-box). http://www.ubuntulinux.org/wiki/WiFiHowto

Heb je een wireless card met een andere chipset, dan ben je veelal overgeleverd aan Ndiswrapper. In mijn geval Broadcom werkend gekregen met WPA encryptie op SuSE 9.3..
  zondag 5 juni 2005 @ 17:05:08 #34
105440 Ruis
Tweeletterige halfgod®
pi_27648904
quote:
Op zondag 5 juni 2005 15:32 schreef whoops het volgende:

[..]

Ik weet niet welke (bijna geen ervaring met WiFi), maar ik zou dan toch voor een USB/WiFi oplossing gaan, die kan je namelijk altijd nog in elke andere PC drukken (en PCMCIA uiteraard alleen in laptops)...

2cts..
als ik ergens wel een gruwelijke hekel aan heb, is het aan die USB-sticks, ik heb het eerder op de andere PC's hier ook gehad, maar verdomd snel vervangen door PCI-kaarten, stabiele netwerk verbindingen met een usb apparaat is blijkbaar niet goed mogelijk.
  zondag 5 juni 2005 @ 17:27:24 #35
98700 cygnusx
Manisch Positief
pi_27649518
quote:
Op zondag 5 juni 2005 15:54 schreef EdwinW het volgende:

Ndiswrapper (bij de meeste distributies standaard aanwezig), kan de oplossing zijn. Zoals gezegd, gebruik de Windows XP drivers en Ndiswrapper can do the trick.
Zoals al vernoemd door mij is dat nog niet vaak de oplossing. velen werken gewoon niet op linux omdat de makers te laks zijn om ff wat linux devvers aan te nemen.
quote:
Huh ? Als de notebook goed uitgevoerd is, heeft die wireless kaart een betere ontvangst doordat er een grotere antenne (in de rand van het beeldscherm bijvoorbeeld) ingebouwd is.
Nou ik heb het een beetje getest e.t.c. en bij een Acer laptop waarvan hij dus idd in de radn van het beeldscherm ingebouwd was had hij ongeveer even veel ontvangst als met een goedkope usb ontvanger. daarintegen met een merk als linksys (die dus wel linux ondersteuning heeft) had je op plekken waar je met de laptop 2 blokjes had, met die usb ontvanger van linksys 5 blokjes ontvangst.

Dus ruis, ik mag je aanbevelen om ff te kijken in je plaatselijke pc boer, ff kijken wat ze hebben. die ff opschrijven, en thuis kijken of daarvoor linux drivers zijn, en mischien nog ff op internet kijken of er niet honderden mensen zijn waarhij hij niet op linux werkt.

waarbij ik dus linksys mag aanraden
hmm. ik moet eens bellen naar linksys om een vergoeding, ik loop ze te promoten hier...
  zondag 5 juni 2005 @ 17:35:25 #36
105440 Ruis
Tweeletterige halfgod®
pi_27649721
quote:
Op zondag 5 juni 2005 17:27 schreef cygnusx het volgende:

[..]

Zoals al vernoemd door mij is dat nog niet vaak de oplossing. velen werken gewoon niet op linux omdat de makers te laks zijn om ff wat linux devvers aan te nemen.
[..]

Nou ik heb het een beetje getest e.t.c. en bij een Acer laptop waarvan hij dus idd in de radn van het beeldscherm ingebouwd was had hij ongeveer even veel ontvangst als met een goedkope usb ontvanger. daarintegen met een merk als linksys (die dus wel linux ondersteuning heeft) had je op plekken waar je met de laptop 2 blokjes had, met die usb ontvanger van linksys 5 blokjes ontvangst.
de ontvangst van de ingebouwde antenne is w.m.b prima, en iig stukken beter dan die van een gemiddelde USB-stick, maar dat is het probleem ook niet, de dekking is er wel, ik krijg 't ding alleen niet aan het werk.
quote:
Dus ruis, ik mag je aanbevelen om ff te kijken in je plaatselijke pc boer, ff kijken wat ze hebben. die ff opschrijven, en thuis kijken of daarvoor linux drivers zijn, en mischien nog ff op internet kijken of er niet honderden mensen zijn waarhij hij niet op linux werkt.

waarbij ik dus linksys mag aanraden
hmm. ik moet eens bellen naar linksys om een vergoeding, ik loop ze te promoten hier...
hmm okay, als ik op linksys.com kijk, lees ik dit;
quote:
Ready to run in Type II or III PCMCIA equipped notebook PCs running Windows 98 SE, Millennium, 2000, and XP, the Instant Wireless Network PC Card from Linksys is truly a “must-have” for all notebook PC users.
geen woord word er over linux gerept, dus zit ik dan weer aan third party drivers vast, of zit er in die dingen van linksys zo;n chipset die standaard ondersteund wordt?

En ik lees ook dingen over Ndiswrapper, is dat een poging waard, en misschien nog wel belangrijker, is dat te doen voor een linux newbie?
  zondag 5 juni 2005 @ 17:42:22 #37
98700 cygnusx
Manisch Positief
pi_27649900
quote:
Op zondag 5 juni 2005 17:35 schreef Ruis het volgende:
hmm okay, als ik op linksys.com kijk, lees ik dit;
[..]

geen woord word er over linux gerept, dus zit ik dan weer aan third party drivers vast, of zit er in die dingen van linksys zo;n chipset die standaard ondersteund wordt?
Ja, het blijkt dat er uberhaupt relatief veel linux drivers voor zijn, en het is bovendien een prism2 chipset. die word ondersteund door linux dus is er opzich waarschijnlijk helemaal geen extra spul nodig (als het goed is )
quote:
En ik lees ook dingen over Ndiswrapper, is dat een poging waard,
uiteraard, want in redelijk veel gevallen werkt dat voor mensen.
quote:
en misschien nog wel belangrijker, is dat te doen voor een linux newbie?
Ik ben ook linux newbie. en mij lukte het ook, dus het zal jou met ietsie prutsen ook vast wel lukken.

ff een tip, via synaptic kun je gewoon ndiswrapper opzoeken en installeren, helemaal automatisch. en dan kun je dus gewoon ndiswrapper bestand.sys opladen. (of hoe je dat ook alweer oplaad. tijdje geleden).
  zondag 5 juni 2005 @ 18:08:46 #39
65490 whoops
pi_27650517
  zondag 5 juni 2005 @ 18:36:45 #40
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_27651266
Het ligt aan de chipdrivers of linux hem herkent ruis Verder is ubuntu wel okay beter dan fedora of suse
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')