abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 3 juni 2005 @ 16:01:32 #1
82546 Apekoek
terrorhenk
pi_27610904
Mensen met een lening bij het IBG, kunnen jullie mij uitleggen hoe het werkt? En tevens of het is aan te raden? Ik doe namelijk een HBO en door het prive leven erbij houdt ik weinig tijd over om te werken. Ik zit dan ook te overwegen om mijn werkdagen van 3 naar 1 in te korten omdat het me te veel stress geeft in de situatie waar ik nu in zit.

Dus wat zijn de mogelijkheden? Wat leen jij bij de IBG? En terug betalen in de toekomst, levert dat niet te veel onodige problemen op als je eenmaal gaat lenen? (ik ben zelf niet zo'n voor stander van lenen, alleen ik ben dus erg benieuwd of dit mij een nieuw perspectief daarop kan bieden)
pi_27610946
Wbt stress, wat voor werk doe jij dan?

Of je bent een watje...
  vrijdag 3 juni 2005 @ 16:20:46 #3
66825 Reya
Fier Wallon
pi_27611566
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 16:01 schreef Apekoek het volgende:
Mensen met een lening bij het IBG, kunnen jullie mij uitleggen hoe het werkt? En tevens of het is aan te raden? Ik doe namelijk een HBO en door het prive leven erbij houdt ik weinig tijd over om te werken. Ik zit dan ook te overwegen om mijn werkdagen van 3 naar 1 in te korten omdat het me te veel stress geeft in de situatie waar ik nu in zit.

Dus wat zijn de mogelijkheden? Wat leen jij bij de IBG? En terug betalen in de toekomst, levert dat niet te veel onodige problemen op als je eenmaal gaat lenen? (ik ben zelf niet zo'n voor stander van lenen, alleen ik ben dus erg benieuwd of dit mij een nieuw perspectief daarop kan bieden)
Ik denk dat de leningen va de IBG niet voor niets mogelijk zijn. Uiteraard, je zit met een schuld opgescheept na je studie, maar je diploma is feitelijk je onderpand: hiermee kun je - over het algemeen - een baan krijgen waarmee je de schulden makkelijk aflost.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar als je denkt hinder te ondervinden van je werkdruk, zou ik je wel aanraden om te gaan lenen. Het lijkt me sowieso niet gezond dat studenten evenveel of meer werken dan ze studeren, enkel omdat ze geen leningen willen aangaan.
pi_27611577
Lenen is nooit een aanrader, dus ook niet bij het IBG.

en stress?? Ik heb ook HBO gedaan naast me werk.... alleen werkte ik op een gegeven moment meer dan ik naar school ging..... maar stress heb ik nog nooit gehad
  vrijdag 3 juni 2005 @ 16:25:27 #5
82546 Apekoek
terrorhenk
pi_27611732
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 16:02 schreef BMW_Master het volgende:
Wbt stress, wat voor werk doe jij dan?

Of je bent een watje...
Domme ongenuanceerde reactie.

Anders leer jij even lezen, ik zeg dat mijn prive leven op het moment erg veel stress met zich mee brengt waardoor ik het iets rustiger aan moet gaan doen.
  vrijdag 3 juni 2005 @ 16:26:49 #6
82546 Apekoek
terrorhenk
pi_27611785
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 16:21 schreef Rekkie het volgende:
Lenen is nooit een aanrader, dus ook niet bij het IBG.

en stress?? Ik heb ook HBO gedaan naast me werk.... alleen werkte ik op een gegeven moment meer dan ik naar school ging..... maar stress heb ik nog nooit gehad
zoals ik zeg gaat het om prive leven. bovendien ervaart iemand anders sneller stress dan de ander, dat is persoonlijk.
pi_27611844
Uiteraard heeft lenen niet de voorkeur. Maar, als je dan toch zo nodig moet lenen doe dat dan wel bij de IBG. Ze hebben een laag rentepercentage (4,9%) en je hoeftpas 2 jaar na afloop van je studie te beginnen met af betalen (dan gaat ook de rente pas lopen). Daarbij als je dan weinig verdient, omdat je niet zo hard kan werken vanwege je privéleven, dan kan je om uitstel van betalen vragen of hoef je minder te betalen.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_27612306
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 16:26 schreef Apekoek het volgende:

[..]

zoals ik zeg gaat het om prive leven. bovendien ervaart iemand anders sneller stress dan de ander, dat is persoonlijk.
Dan stelt diegene zich aan...
  vrijdag 3 juni 2005 @ 16:44:52 #9
82546 Apekoek
terrorhenk
pi_27612484
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 16:40 schreef BMW_Master het volgende:

[..]

als jij dat vindt, weet ik genoeg over jou denk niveau.
  vrijdag 3 juni 2005 @ 17:55:26 #10
66825 Reya
Fier Wallon
pi_27614428
quote:

[..]

Volgensmij heb je geen enkele notie van de situatie waarin de TS verkeert...
Ik zou trouwens niet zo moeilijk doen over lenen bij de IBG...

Stel je voor, je leent gedurende vier jaar gemiddeld maandelijks 50 euro. 4x12x50= 2400 euro. Tegen een rentepercentage van 5 punten is dat 120 euro per jaar rente... Leg dat eens tegen een gemiddeld jaarsalaris van een beginnende werknemer...
pi_27614620
quote:

[..]

Krijgen VMBO'ers ook studiefinancering eigenlijk?
  vrijdag 3 juni 2005 @ 18:04:52 #12
33558 Mighty
Brains & Steel
pi_27614674
De lening bij de IBG is de goedkoopste lening die je ooit zul krijgen op je ouders na. Mijns inziens is het zeker de moeite waard om te lenen, zeker vanwege het feit dat de contante waarde van de lening zeer goed te noemen is. Nu meer geld en later door inflatie relatief weinig lasten.
�I look back on my life with regrets. All those wasted years. All that time spent awake.� - Garfield
[Fotoboek!]
  vrijdag 3 juni 2005 @ 18:09:37 #13
18344 Martijnos
Choose life
pi_27614781
Ik zou niet zo heel bang zijn voor lenen bij de ibg als je een beetje verstandig kan omgaan met geld. Van de ibg site:" Het rentepercentage wordt jaarlijks vastgesteld. In 2005 is het rentepercentage 3,05 % op jaarbasis. De lening plus rente hoef je pas na je studie terug te betalen. Voor de lening gelden maximumbedragen."
Het rente percentage valt dus wel mee, en je hoeft pas te gaan aflossen 2 jaar na je studie. Eerder mag ook. Check http://www.ib-groep.nl/
I chose not to choose life: I chose something else. And the reasons? There are no reasons. Who need reasons when you've got heroin?
pi_27614788
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 18:02 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Krijgen VMBO'ers ook studiefinancering eigenlijk?
Nee, dan moet je volgens mij 18 zijn, dat halen de gangbare VMBO'ers bij lange na niet.
pi_27614797
Niet lenen is natuurlijk altijd het slimste, maar als het nu effe nodig is dan is lenen bij de IBG helemaal niet zo gek. Betere leenvoorwaarden vind je nergens, en je bent in het gezelschap van vele anderen. Ken maar weinig mensen die geen studieschuld hebben.
  vrijdag 3 juni 2005 @ 18:15:08 #16
121315 LENUS
UFC undisputed 2009
pi_27614902
Lenen via IBG is het beste wat je kunt overkomen. Even voorbeeldje:

Je werkt je nu helemaal kapot voor een paar euro per uur. Later worden dit veel meer euro's per uur. Dus je werkt bij je latere vaste baan veel en veel minder uren om die geleende euro's terug te betalen. Bovendien, als je werkloos blijft wordt de schuld kwijtgescholden. Ik leen ongeveer 800 euro per maand en als het aan mij gelegen had, waren dit er nog veel meer!

Overigens ben ik alleen voor lenen bi jde IBG en natuurlijk een hypotheek. Voor de rest is lenen not done...
JFK: "Ask not what your country can do for you; ask what you can do for your country".
pi_27614959
Nouja, wat je moet terugbetalen is natuurlijk wel veel meer dan wat je geleend hebt, vanwege de rente. En die kwijtschelding komt ook pas na 15 jaar. Niemand gaat vrijwillig 15 jaar lang in de bijstand zitten neem ik aan, dus aan het terugbetalen ontkom je niet.
  vrijdag 3 juni 2005 @ 18:33:41 #18
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_27615331
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 18:15 schreef LENUS het volgende:
Ik leen ongeveer 800 euro per maand en als het aan mij gelegen had, waren dit er nog veel meer!
Gelukkig voor jou lenen ze je niet nog meer dan 800 per maand.

(GVD wat zijn ze weer lekker zuinig met me belastingcentuh )
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 3 juni 2005 @ 18:37:21 #19
121315 LENUS
UFC undisputed 2009
pi_27615447
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 18:33 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Gelukkig voor jou lenen ze je niet nog meer dan 800 per maand.

(GVD wat zijn ze weer lekker zuinig met me belastingcentuh )
Vriendelijke vriend...Ik studeer straks af met een schuld van ongeveer 15 a 20.000 euro. Maar dat heb ik als ik ga werken binnen een half jaar afgelost. Zie het als een nuttige investering. Voor een cassiere is het een hoop geld. Voor een student met een goede studie is het een peuleschil.

Waarom nu het snot voor je ogen werken, als je het later heeeeel eenvoudig kan aflosssen!
JFK: "Ask not what your country can do for you; ask what you can do for your country".
pi_27615580
Mja okee, als je na je studie echt gegarandeerd een vette baan hebt kun je best flink gaan lenen. Een flatgenootje van me deed dat ook, die leefde er ontzettend op los, maar zei: "ach, straks als ik tandarts ben kan ik het gemakkelijk terugbetalen". En gelijk had ze. Ik echter deed een studie waarmee je niet gegarandeerd rijk wordt, heb nu een prima maar niet enorm inkomen, en het gaat me zeker nog wel een paar jaar kosten voordat ik het allemaal heb kunnen terugbetalen.
  vrijdag 3 juni 2005 @ 18:42:51 #21
42658 Noca
Voetbalt O+
pi_27615594
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 18:37 schreef LENUS het volgende:

[..]

Vriendelijke vriend...Ik studeer straks af met een schuld van ongeveer 15 a 20.000 euro. Maar dat heb ik als ik ga werken binnen een half jaar afgelost. Zie het als een nuttige investering. Voor een cassiere is het een hoop geld. Voor een student met een goede studie is het een peuleschil.
Hahaha!!

Binnen een half jaar afgelost dat geloof je toch niet echt he?

Lenen is op zich geen aanrader, maar bij het IBG kan het zeker wel. Als je een baan op je niveau krijgt kun je dat idd makkelijk terugbetalen, maar haal niet de illussie in je hoofd dat een heel groot bedrag in een half jaar is afgelost.
  vrijdag 3 juni 2005 @ 18:43:56 #22
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_27615635
@LENUS

20000 in een half jaar afbetalen kan nog wel eens tegenvallen voor een starter.

Ik begrijp jouw redenen wel; en die moet je vooral zelf bepalen, alleen waarom de IBG jou 800
per maand leent dat begrijp ik niet (zij zijn immers de verdelers van mijn belastinggeld!?)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 3 juni 2005 @ 18:45:06 #23
121315 LENUS
UFC undisputed 2009
pi_27615665
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 18:42 schreef Noca het volgende:

[..]

Hahaha!!

Binnen een half jaar afgelost dat geloof je toch niet echt he?

Lenen is op zich geen aanrader, maar bij het IBG kan het zeker wel. Als je een baan op je niveau krijgt kun je dat idd makkelijk terugbetalen, maar haal niet de illussie in je hoofd dat een heel groot bedrag in een half jaar is afgelost.
Ben je jaloers? Toch echt de realiteit kerel...Heb al baangarantie met een dijk van een salaris
  vrijdag 3 juni 2005 @ 18:45:40 #24
42658 Noca
Voetbalt O+
pi_27615682
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 18:43 schreef Hyperdude het volgende:
@LENUS

20000 in een half jaar afbetalen kan nog wel eens tegenvallen voor een starter.

Ik begrijp jouw redenen wel; en die moet je vooral zelf bepalen, alleen waarom de IBG jou 800
per maand leent dat begrijp ik niet (zij zijn immers de verdelers van mijn belastinggeld!?)
Dat is ook wel het max bedrag dat je kan lenen hoor. En als je geen stufi meer krijgt en je bent je baan kwijt dan zul je wel moeten lenen. En net als Lenus al zei, een afgestudeerde kan dit na zijn studie makkelijk afbetalen dus dan komt het allemaal weer terug, mét een klein beetje rente
  vrijdag 3 juni 2005 @ 18:46:54 #25
42658 Noca
Voetbalt O+
pi_27615716
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 18:45 schreef LENUS het volgende:

[..]

Ben je jaloers? Toch echt de realiteit kerel...Heb al baangarantie met een dijk van een salaris
Jaloers? Waarom zou ik

Ik leen zelf ook bij het IBG. Maar je zult van je loon meer moeten doen dan alleen je studieschuld afbetalen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')