menesis | vrijdag 3 juni 2005 @ 08:37 |
Iemand enig idee? Google helpt mij niet :'( Ja, het is een serieuze vraag ![]() | |
maertz | vrijdag 3 juni 2005 @ 08:49 |
1) aankleden 2) naar buiten lopen 3) stoeptegel pakken en baksteen pakken 4) op weegschaal leggen | |
Gurb | vrijdag 3 juni 2005 @ 08:58 |
wat voor formaat heb je het over? stoeptegel 30 x 30 x 4 cm: kilo of 7 baksteen, walformaat; 20 x 10 x 5,5 cm: kilo of 1,5 tot 2 | |
nappel | vrijdag 3 juni 2005 @ 08:58 |
Wel een grappige ondertitel.. | |
Ender_W | vrijdag 3 juni 2005 @ 09:14 |
Licht puur aan het formaat van de steen zoals Gurb al zei. Maar denk dat het wel iets anders is, als ik me niet vergis is het soortelijk gewicht van beton rond de 2250 kg/m3 en van baksteen rond de 1800 kg/m3. voor een waalformaat baksteen kom je dan op ongeveer 0,21 x 0,10 x 0,05 x1800=1.89 kg en voor een stoeptegel op ongeveer 0,3 x 0,3 x 0,04 x 2250 = 8.1 kg Maar dit zijn allemaal ongeveer gewichten en kan je niets zeggen over de tegel/baksteen welke jij wilt weten aangezien het nogal kan varieren. Een hardgebakken steen is zwaarder dan een normaal of lichtgebakken steen, en beton verschilt in gewicht ook per betonkwaliteit. Het heeft allemaal te maken met meerdere factoren. Maar wat wil je ermee? PS; als je op soortelijk gewicht had gezocht had je heel veel gevonden | |
menesis | vrijdag 3 juni 2005 @ 09:37 |
quote:Ik geloof dat dat de goede is, die van 30x30. Ik denk dat ik wel weer even verder kan ![]() En dat over stap 1) aankleden; hoe raad je het zo ![]() | |
basset | vrijdag 3 juni 2005 @ 10:02 |
We zijn wel erg benieuwd waarom gewicht zo belangrijk is ![]() | |
Ender_W | vrijdag 3 juni 2005 @ 10:33 |
quote:Misschien moet hij constructieberekeningen maken? Maar ja, dan zou hij dit soort dingen zelf wel moeten weten of weten te vinden. | |
Gurb | vrijdag 3 juni 2005 @ 11:01 |
hij wil denk ik weten hoeveel tegels hij in één keer mee kan nemen in de auto | |
basset | vrijdag 3 juni 2005 @ 11:51 |
quote:Goed punt ![]() | |
Marsepein | vrijdag 3 juni 2005 @ 12:56 |
Zorg dan dat ze zoveel mogelijk tussen de voor- en achterwielen liggen. En niet, zoasl velen dat doen, achterin de kofferbak, of voorin de aanhanger. Altijd tussen de assen of boven de as. | |
menesis | vrijdag 3 juni 2005 @ 19:11 |
nee beste mensen. Ik ben voor mn studie bezig een infopunt te ontwerpen en vandaag was de deadline. Om de stabieliteit te verhogen is het mogelijk om een zwaar object als stoeptegels onderin te leggen zodat hij wat beter blijft staan ![]() | |
basset | vrijdag 3 juni 2005 @ 19:45 |
quote:Gewoon bouten de grond inmeppen ![]() | |
Martijn_77 | vrijdag 3 juni 2005 @ 22:28 |
quote:Ja of beton onderin storten ![]() | |
joshus_cat | zondag 5 juni 2005 @ 01:34 |
quote: ![]() (als je nou 500 stoeptegels moest ophalen, en benieuwd was of dat wel kon omdat je aanhangertje tot 750 kg ging, allez, maar dit soort kutmotivaties zuigen. Behoorlijk. ) | |
menesis | zondag 5 juni 2005 @ 03:13 |
Wat is dat nou weer voor gelul? Ik mag wel vragen hoeveel een stoeptegel weegt als het voor een aanhanger is maar als ik student ben mag het niet ![]() | |
Tinkerbell | zondag 5 juni 2005 @ 13:11 |
Nee dat mag niet, want huiswerktopics zijn niet toegestaan op Fok. Je had de tegel zelf moeten wegen in dat geval. Ik laat hem wel open, want het onderwerp is interessant en we kunnen er op terugvallen indien iemand echt met een aanhangwagen 500 tegels gaat halen ![]() | |
Ixnay | dinsdag 7 juni 2005 @ 22:24 |
Best weinig mensen die natuurkunde op de middelbare school gehad hebben, wegen doe je in Newton niet in kg. Als je het over massa hebt dan begin je pas over kg. ![]() Een m3 beton weegt rond de 24 kN, afhankelijk van wat voor beton je hebt, reken maar uit. Dat is 2400 kg. Een gewone stoeptegel is 30 bij 30 cm en heeft een dikte van 6 of 8 cm Een gewone baksteen 21 bij 10 cm en de hoogte verschilt maar is 6 of 6,25 cm meestal. | |
Ender_W | woensdag 8 juni 2005 @ 09:12 |
quote:Hier heb je inderdaad gelijk in, maar dat zijn de mensen die er verstand van hebben. Voor die mensen die het in hun werk/opleiding niet tegenkomen zal het alleen maar onduidelijker worden als je spreekt in Newtons (N/kN). Een gewone baksteen is overigens geen 6 of 6,25 cn hoog. Dat is de laaghoogte waaraan de lagenmaat wordt ontrokken. Een standaard baksteen (waalformaat is toch wel de standaard) is 50 mm hoog. 65 mm hoort bij een dikformaat of Amstelformaat (als ik me niet vergis). | |
Gurb | woensdag 8 juni 2005 @ 09:13 |
dikte van een standaard 30/30 betontegel is geen 6 of 8 cm hoor, reken maar op 4 à 5 cm dik en een gewone baksteen is toch een waalformaat, en die is maar 5 cm dik. En dat van die newtons en kilogrammen en gewicht en massa dat haalde ik vroeger altijd door de war, en nog steeds ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Gurb op 08-06-2005 09:21:22 ] | |
Ender_W | woensdag 8 juni 2005 @ 09:20 |
quote:Over de betontegels ben ik het met je een maar naar mijn gegevens zit je eigenlijk wel 5 mm te dik met de waalformaat ![]() Formaten van bakstenen : Vechtformaat 210x100x40 Waalformaat 210x100x50 Dikformaat 210x100x65 Rijnformaat 181x87x41 Lilliputformaat 160x75x35 IJsselformaat 160x78x41 Kloostermop 280x105x80 Duits Normalformat (NF) 240x115x71 Duits Dünnformat (DF) 240x115x52 Belgisch Moduulformaat 190x90x65 Euroformaat 240x100x 69 De Newtons en de kilogrammen komen vanzelf wel, gewoon vaak gebruiken ![]() | |
Gurb | woensdag 8 juni 2005 @ 09:21 |
meteen ff aangepast, je hebt helemaal gelijk en wat betreft de kg en kN een baksteen weegt toch juist wel een bepaald aantal kilo's? en heeft een massa van een bepaald aantal newtons? nu snap ik er helemaal niets meer van ![]() | |
Ender_W | woensdag 8 juni 2005 @ 09:28 |
Sorry, mijn collega's en medestudenten vonden mij ook altijd al een mierenneuker ![]() ![]() | |
Ender_W | woensdag 8 juni 2005 @ 09:38 |
quote:Ghehe, daar kan je ,denk ik, eindeloos over discussiëren. De een zegt dit en de ander dat. Ik kijk er voor mijn idee vooral practisch tegenaan. En het is beide een notatie voor gewicht. Alleen er zit een factor zwaartekracht tussen. Iets weegt dus 100 kg, of het weegt 1000 N (1 kN). Voor de meeste mensen is het duidelijk wanneer je in kilo's praat want die kennen de term Newton niet of vaag. Maar als het werkgerelateerd is dan praat ik meestal in Newtons omdat je daar ook mee rekent en dat ook in de normen gebruikt wordt. | |
Gurb | woensdag 8 juni 2005 @ 09:51 |
maar de massa is toch in newton? en het gewicht in kg (massa x gravitatie)? ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf bijna alles in kg uitdruk als hbo-bouwkundige, zal wel zijn omdat ik de uitvoeringskant opga, en niet de constructiekant | |
Ender_W | woensdag 8 juni 2005 @ 09:57 |
F=mxg Hieruit kan je afleiden (vind ik dan) dat de massa in kilogrammen is. | |
bankrupcy | woensdag 8 juni 2005 @ 10:15 |
Massa is in kg. Met wegen bepaal je de kracht die de aarde en de baksteen op elkaar uitoefenen als gevolg van elkaars massa. Helaas geven weegschalen die kracht vaak in kg weer, maar N is correct. | |
Gurb | woensdag 8 juni 2005 @ 10:17 |
Ja, je hebt gelijk idd Was ik weer in de war ermee, nu maar proberen te onthouden | |
Ixnay | woensdag 8 juni 2005 @ 17:32 |
quote:Nee massa is in kg. Gewicht is een kracht en die druk je uit in N. Als HBO bouwkundige moet je ook wel wat van constructie weten vind ik. | |
Ender_W | donderdag 9 juni 2005 @ 07:59 |
quote:Ik neem aan dat hij daar ook minimaal 1 blok over gehad heeft. Maar de meeste vinden het niet boeiend en vergeten het nadat het tentamen gehaald is. Ik weet dat ik in mijn eerste jaar een blok constructie heb gehad. Dat zal nu toch nog steeds zo zijn? (al is mijn eerste jaar 8 jaar geleden, zo veel zal er niet veranderen toch?) | |
Gurb | donderdag 9 juni 2005 @ 08:40 |
volgens mij heb ik het hele verhaal over massa en gewicht gehad tijdens natuurkunde op de havo, op mijn opleiding bouwkunde heb ik weinig gehad over dat specifieke onderwerp wel heb ik alle theoriesemester (5 in totaal) alles gehad over bouwconstructies, dus durf wel te zeggen dat ik voldoende weet over constructies | |
Ender_W | donderdag 9 juni 2005 @ 09:12 |
quote:Je hebt constructies en je hebt construeren. Dat is compleet wat anders. Ik weet ook veel over bouwconstructies. Dat zou slecht zijn als het niet zo was (Bouwtechniek afgestudeerd). Maar wij hebben ook construeren had. (Dat blok bedoelde ik) | |
Gurb | donderdag 9 juni 2005 @ 09:24 |
je bedoelt met construeren denk ik het kunnen ontwerpen en doorrekenen van ontworpen constructies? | |
Ender_W | donderdag 9 juni 2005 @ 09:45 |
quote:Inderdaad. Daar heb je neem ik aan toch wel een basis van gehad? Althans, wij wel ![]() | |
Gurb | donderdag 9 juni 2005 @ 10:02 |
quote:Dat was juist het gene wat wij deden bij bouwconstructie, dus heb het 5 semesters gehad. hout, beton, staal, wapening enzovoort alleen bij jullie heette het anders zo te horen | |
Ender_W | donderdag 9 juni 2005 @ 11:05 |
Blijkbaar, maar dan snappen we elkaar in ieder geval. Ik dacht eigenlijk dat je bij bouwconstructies eerder typologiën en dergelijke bedoelde ![]() ![]() | |
Ixnay | donderdag 9 juni 2005 @ 14:22 |
Bij HBO Civiele Techniek krijg je tegenwoordig een gecombineerd vak Toegepaste Mechanica en Constructieleer. Dan leer je niet precies zoals bij bouwkunde hoe de spouwmuur in elkaar zit en de kozijnen, maar je leert wel de wapening van een betonnen balk ontwerpen/berekenen. En hoeveel een vloer maximaal mag doorbuigen, wat voor HEA balk je nodig hebt etc. | |
Ender_W | donderdag 9 juni 2005 @ 14:24 |
quote:Ik heb beiden gekregen, alleen los van elkaar. Toegepaste mechanica als apart vak en Constructieleer/Construeren ook als los vak. En het was wel heel wat dieper als jij nu beschrijft hoor. Ik heb ook de constructies uitgerekend op de verschillende eisen en normen. | |
Ixnay | donderdag 9 juni 2005 @ 14:31 |
quote:Bij ons was dat eerst ook zo, maar later had je bij Mechanica Constructieleer nodig en andersom, toen lagen ze bij het ene vak achteren konden ze bij het andere vak niet verder. Toen zijn ze het gaan combineren. Verder krijgen ze bij ons ook Geotechniek (grondmechanica), dat is dus funderingen ontwerpen, maar ook damwanden etc. Bij bouwkunde komt dit wat minder aan bod. Ook constructies is bij ons iets meer dan bij bouwkunde. Je hebt bij bouwkunde wel de mogelijkheid om met Civiel mechanica/constructie mee te doen, als je bijvoorbeeld constructeur wil worden. Met een diploma Civiel kun je alsnog bouwkundige constructeur worden. Dat wil ik ook gaan doen. | |
Ixnay | donderdag 9 juni 2005 @ 14:33 |
quote:Dat weet ik ook wel, maar ik wilde daar mee zeggen dat wij wat minder geleerd krijgen over de bouwconstructies hoe het precies in elkaar zit en hoe het wordt uitgevoerd. Maar het berekenen wel. | |
Ender_W | donderdag 9 juni 2005 @ 14:49 |
Grondmechanica tbv funderingen heb ik ook wel gehad. Vooral bij bouwtechniek. Die studie ging dieper in op het technische gebeid van de bouw. Waar dat ook bij zat. Ik ben nu overigens een poging aan het doen om hetzelfde resultaat te bereiken. Eerst bouwtechniek gedaan en nu via cursus/opleiding richting allround constructeur te gaan. | |
menesis | donderdag 9 juni 2005 @ 20:00 |
Jullie hebben allebei msn hoor ![]() ![]() | |
Ender_W | vrijdag 10 juni 2005 @ 10:56 |
quote:Wat is dit nu weer voor een onzin? | |
Ixnay | vrijdag 10 juni 2005 @ 11:49 |
Hij doelt erop dat het offtopic gaat. | |
nicoro | woensdag 22 juni 2005 @ 21:14 |
Een Newton is de kracht die aan een massa van 1 kg na 1 seconde een snelheid van 1 m/sec heeft. Een massa van 1 kg heeft een gewicht van 9,81 Newton. Wat een technisch geneuzel allemaal om een stoeptegel <edit: je had over de rest van je post al een topic geopend en dat hoort in School en Studie> Met vriendelijke groet Nico ![]() ![]() ![]() [ Bericht 22% gewijzigd door Tinkerbell op 22-06-2005 21:26:40 ] | |
Ixnay | woensdag 22 juni 2005 @ 23:10 |
quote:Verkapte kijk-ik-heb-brugklas-natuurkunde-gehad post. |