That pretty much sums it upquote:Op donderdag 2 juni 2005 22:56 schreef Kale het volgende:
Of weet je gewoon niet waar je het over hebt?
Maar dan moet je moederboard het ook ondersteunen... en je wilt twee dezelfde processors.quote:Op donderdag 2 juni 2005 23:01 schreef mcintosh het volgende:
En ik dacht dat XP 2 proc. ondersteunde?
waarom moeten die het snappen, ze hebben alleen meer power ineensquote:Op donderdag 2 juni 2005 23:02 schreef veldmuis het volgende:
xp pro wel ja. Maar je applicaties moeten het ook snappen, anders heb je er nog geen hol aan
nee niet 2 dezelfde, wel dezelfde socket maar verder verschillend.quote:Op donderdag 2 juni 2005 23:02 schreef Miesjel het volgende:
[..]
Maar dan moet je moederboard het ook ondersteunen... en je wilt twee dezelfde processors.
Hoe bedoel je? Die is heel snel ?quote:Op donderdag 2 juni 2005 23:10 schreef Aurelium het volgende:
Kun je misschien beter gewoon voor de Athlon 64 X2 gaan
Ah oke, veel dank.quote:Op donderdag 2 juni 2005 23:14 schreef RiDo78 het volgende:
ff wat duidelijkheid scheppen:
- XP pro ondersteund 2 processoren, maar ik weet niet of hij de 2 virtuele processoren van de nieuwste pentiums als 1 processor telt. (Het is louter een licentiekwestie).
- De serverversies van Windows 2000 en 2003 ondersteunen meer processoren.
- Om gebruik te maken van meerdere processoren moet je besturingssysteem het aankunnen.
- Om efficient gebruik te maken van meerdere processoren moet je meerdere processen of applicaties hebben die simultaan gebruik kunnen maken van de processoren. Dit kunnen verschillende afzonderlijke single-processor applicaties zijn of een multiprocessor-applicatie Maar voor beide geldt: heb je 1 processor het grootste gedeelte al idle dan is een multi-processor config volledig overkill.
Ah, ook cool. Maar dan moet ik mijn moederbord ook upgraden waarschijnlijk.quote:
Ja, je zult een socket 339 mobo moeten aanschaffen, maar met dual cpu moet je natuurlijk ook een nieuw mobo aanschaffen.quote:Op donderdag 2 juni 2005 23:19 schreef mcintosh het volgende:
[..]
Ah, ook cool. Maar dan moet ik mijn moederbord ook upgraden waarschijnlijk.
Ah ik wist/had ook nog niet door dat je 2 identieke processoren moest hebben...quote:Op donderdag 2 juni 2005 23:20 schreef Aurelium het volgende:
[..]
Ja, je zult een socket 339 mobo moeten aanschaffen, maar met dual cpu moet je natuurlijk ook een nieuw mobo aanschaffen.
En 2 (identieke) processors.
Ook niet helemaal waar. Je OS zal een applicatie die niet specifiek geschreven is voor meerdere CPU's gewoon op 1 CPU draaien. Dus het werkt wel op een dual CPU bord, alleen niet op volle snelheid. Draai je echter meerdere applicaties tegelijk, dan heb je wel meteen het snelheidsvoordeel omdat het OS de taken verdeeld over de CPU's.quote:Op donderdag 2 juni 2005 23:02 schreef veldmuis het volgende:
xp pro wel ja. Maar je applicaties moeten het ook snappen, anders heb je er nog geen hol aan
Ja identieke processors weet ik dus niet hoor, maar ze zullen iig allebei dezelfde socket moeten hebben.quote:Op donderdag 2 juni 2005 23:24 schreef mcintosh het volgende:
[..]
Ah ik wist/had ook nog niet door dat je 2 identieke processoren moest hebben...
Kostbaar grapje dus op zich... misschien in de toekomst dan
Jep, echter is het de vraag of dit voldoende voordelen oplevert voor de standaard thuis gebruiker. Voldoende als in: Het rechtvaardigen van het aanschaffen van 2 CPU's, een duurder motherboard.quote:Op donderdag 2 juni 2005 23:29 schreef Lucille het volgende:
[..]
Ook niet helemaal waar. Je OS zal een applicatie die niet specifiek geschreven is voor meerdere CPU's gewoon op 1 CPU draaien. Dus het werkt wel op een dual CPU bord, alleen niet op volle snelheid. Draai je echter meerdere applicaties tegelijk, dan heb je wel meteen het snelheidsvoordeel omdat het OS de taken verdeeld over de CPU's.
Nee stel je voor: je hebt een enorme rekensom die jij in je eentje moet doen. Zeg een hele lange staartdeling. Die kun je niet in 2en knippen en een deel aan een collega geven omdat je collega pas kan beginnen als jij jouw deel gedaan hebt. Hij is namelijk voor zijn beginpunt afhankelijk van jouw uitkomst.quote:Op donderdag 2 juni 2005 23:18 schreef mcintosh het volgende:
Maar als je andere programma's gebruikt die maar 1 processor kunnen gebruiken, dan heb je er in principe nog steeds wat aan, als de CPU load van de ene CPU 100% wordt, gaat de andere ook gebruikt worden?
Virtuele CPU's tellen niet mee, alleen fysieke cpu's tellen mee.quote:Op donderdag 2 juni 2005 23:14 schreef RiDo78 het volgende:
ff wat duidelijkheid scheppen:
- XP pro ondersteund 2 processoren, maar ik weet niet of hij de 2 virtuele processoren van de nieuwste pentiums als 1 processor telt. (Het is louter een licentiekwestie).
Geldt hetzelfde voor als XP, licentie kwestie.quote:- De serverversies van Windows 2000 en 2003 ondersteunen meer processoren.
Ieder modern OS kan dat, of dat nu Linux, OSX of Windows is.quote:- Om gebruik te maken van meerdere processoren moet je besturingssysteem het aankunnen.
Zelfs als applicaties zelf niet multi-threaded zijn haal je nog steeds een voordeel uit 2 cpu's omdat je taken dan over de cpu's kan verdelen. Mijn ervaring is dat een dual cpu systeem altijd soepeler draait als een single cpu systeem.quote:- Om efficient gebruik te maken van meerdere processoren moet je meerdere processen of applicaties hebben die simultaan gebruik kunnen maken van de processoren. Dit kunnen verschillende afzonderlijke single-processor applicaties zijn of een multiprocessor-applicatie Maar voor beide geldt: heb je 1 processor het grootste gedeelte al idle dan is een multi-processor config volledig overkill.
Altijd.quote:Aanvulling: Multiprocessor werkt doorgaans alleen met 2 identieke processoren die evensnel zijn.
En je kan de prioriteit voor een proces op cpu 2 verhogen terwijl je andere processen gewoon op cpu 1 blijven draaien bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 2 juni 2005 23:29 schreef Lucille het volgende:
[..]
Ook niet helemaal waar. Je OS zal een applicatie die niet specifiek geschreven is voor meerdere CPU's gewoon op 1 CPU draaien. Dus het werkt wel op een dual CPU bord, alleen niet op volle snelheid. Draai je echter meerdere applicaties tegelijk, dan heb je wel meteen het snelheidsvoordeel omdat het OS de taken verdeeld over de CPU's.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |