abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27592746
Ik ga morgen een nieuwe processor kopen, en de oude, alhoewel nog vrij bruikbaar ( 1,14 Ghz ) raak ik waarschijnlijk niet kwijt voor een geldbedrag dat mij interesseerd.

Dus bedacht ik dat het wel leuk zou zijn om 2 processors te gebruiken, just 4 the fun of it.

Maar kan iemand mij in de richting wijzen van een moederbord dat dit ondersteund?
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
pi_27592793
En ga je dan ook een OS draaien dat dualproc ondersteunt? En applicaties draaien die dualproc ondersteunen? Of weet je gewoon niet waar je het over hebt?
pi_27592802
http://www2.alternate.nl/html/nodes_info/gjet08.html

Of 2 aparte processors gaan werken is een 2e
pi_27592862
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 22:56 schreef Kale het volgende:
Of weet je gewoon niet waar je het over hebt?
That pretty much sums it up

Maar ik dacht dus aan zoiets
pi_27592925
En ik dacht dat XP 2 proc. ondersteunde?
pi_27592963
xp pro wel ja. Maar je applicaties moeten het ook snappen, anders heb je er nog geen hol aan
pi_27592986
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 23:01 schreef mcintosh het volgende:
En ik dacht dat XP 2 proc. ondersteunde?
Maar dan moet je moederboard het ook ondersteunen... en je wilt twee dezelfde processors.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_27593047
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 23:02 schreef veldmuis het volgende:
xp pro wel ja. Maar je applicaties moeten het ook snappen, anders heb je er nog geen hol aan
waarom moeten die het snappen, ze hebben alleen meer power ineens

Zal wel niet werken zo, helaas...
pi_27593073
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 23:02 schreef Miesjel het volgende:

[..]

Maar dan moet je moederboard het ook ondersteunen... en je wilt twee dezelfde processors.
nee niet 2 dezelfde, wel dezelfde socket maar verder verschillend.
pi_27593162
een beetje applicatie draait vandaag de dag toch wel op meer dan een thread
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_27593182
Kun je misschien beter gewoon voor de Athlon 64 X2 gaan
Jupiler is goed
pi_27593219
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 23:10 schreef Aurelium het volgende:
Kun je misschien beter gewoon voor de Athlon 64 X2 gaan
Hoe bedoel je? Die is heel snel ?
pi_27593318
ff wat duidelijkheid scheppen:

- XP pro ondersteund 2 processoren, maar ik weet niet of hij de 2 virtuele processoren van de nieuwste pentiums als 1 processor telt. (Het is louter een licentiekwestie).

- De serverversies van Windows 2000 en 2003 ondersteunen meer processoren.

- Om gebruik te maken van meerdere processoren moet je besturingssysteem het aankunnen.

- Om efficient gebruik te maken van meerdere processoren moet je meerdere processen of applicaties hebben die simultaan gebruik kunnen maken van de processoren. Dit kunnen verschillende afzonderlijke single-processor applicaties zijn of een multiprocessor-applicatie Maar voor beide geldt: heb je 1 processor het grootste gedeelte al idle dan is een multi-processor config volledig overkill.

Aanvulling: Multiprocessor werkt doorgaans alleen met 2 identieke processoren die evensnel zijn.
Don't hurry, be crappy!
pi_27593442
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 23:11 schreef mcintosh het volgende:

[..]

Hoe bedoel je? Die is heel snel ?
Dat zijn 2 cores in een processor.
Jupiler is goed
pi_27593454
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 23:14 schreef RiDo78 het volgende:

- XP pro ondersteund 2 processoren, maar ik weet niet of hij de 2 virtuele processoren van de nieuwste pentiums als 1 processor telt. (Het is louter een licentiekwestie).

- Om gebruik te maken van meerdere processoren moet je besturingssysteem het aankunnen.

- Om efficient gebruik te maken van meerdere processoren moet je meerdere processen of applicaties hebben die simultaan gebruik kunnen maken van de processoren. Dit kunnen verschillende afzonderlijke single-processor applicaties zijn of een multiprocessor-applicatie Maar voor beide geldt: heb je 1 processor het grootste gedeelte al idle dan is een multi-processor config volledig overkill.
Ah oke, veel dank.

Conclusie. Als ik XP pro gebruik, zit de kans er in dat hij de 2 processors herkent en kán gebruiken.
Er zijn programma's die gebruik kunnen maken van beide processors. Maar als je andere programma's gebruikt die maar 1 processor kunnen gebruiken, dan heb je er in principe nog steeds wat aan, als de CPU load van de ene CPU 100% wordt, gaat de andere ook gebruikt worden?
pi_27593485
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 23:18 schreef Aurelium het volgende:

[..]

Dat zijn 2 cores in een processor.
Ah, ook cool. Maar dan moet ik mijn moederbord ook upgraden waarschijnlijk.
pi_27593520
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 23:19 schreef mcintosh het volgende:

[..]

Ah, ook cool. Maar dan moet ik mijn moederbord ook upgraden waarschijnlijk.
Ja, je zult een socket 339 mobo moeten aanschaffen, maar met dual cpu moet je natuurlijk ook een nieuw mobo aanschaffen.
En 2 (identieke) processors.
Jupiler is goed
pi_27593641
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 23:20 schreef Aurelium het volgende:

[..]

Ja, je zult een socket 339 mobo moeten aanschaffen, maar met dual cpu moet je natuurlijk ook een nieuw mobo aanschaffen.
En 2 (identieke) processors.
Ah ik wist/had ook nog niet door dat je 2 identieke processoren moest hebben...

Kostbaar grapje dus op zich... misschien in de toekomst dan
  donderdag 2 juni 2005 @ 23:28:18 #19
75259 DaDemoMan
Alleen in Demo beschikbaar.
pi_27593757
Tja je wil iets wat normaal voor servers wordt gebruikt of voor de grafimedia. Dus dat kost wat centen. Als je bijvoorbeeld 400 euro uitgeeft aan een systeem is het meer dan het dubbelle voor een dual processor systeem en in de praktijk wel meer.
30 dagen op proef. Niet goed, geld terug garantie
pi_27593794
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 23:02 schreef veldmuis het volgende:
Ook niet helemaal waar. Je OS zal een applicatie die niet specifiek geschreven is voor meerdere CPU's gewoon op 1 CPU draaien. Dus het werkt wel op een dual CPU bord, alleen niet op volle snelheid. Draai je echter meerdere applicaties tegelijk, dan heb je wel meteen het snelheidsvoordeel omdat het OS de taken verdeeld over de CPU's.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_27593880
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 23:24 schreef mcintosh het volgende:

[..]

Ah ik wist/had ook nog niet door dat je 2 identieke processoren moest hebben...

Kostbaar grapje dus op zich... misschien in de toekomst dan
Ja identieke processors weet ik dus niet hoor, maar ze zullen iig allebei dezelfde socket moeten hebben.
Ik krijg het idee dat je het zonde vind je huidige processor weg te gooien en deze nog graag als side kick wil gebruiken... Dat kan dus niet, tenzij je zo'n zelfde processor vind (of iig zelfde socket) en dan een oude dual proc moederbord.
Ik raad het je iig echt af. Ga als je geld zat hebt gewoon voor die nieuwe athlon 64 X2 processor of anders gewoon voor de Athlon 64.
Jupiler is goed
pi_27598615
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 23:29 schreef Lucille het volgende:

[..]

Ook niet helemaal waar. Je OS zal een applicatie die niet specifiek geschreven is voor meerdere CPU's gewoon op 1 CPU draaien. Dus het werkt wel op een dual CPU bord, alleen niet op volle snelheid. Draai je echter meerdere applicaties tegelijk, dan heb je wel meteen het snelheidsvoordeel omdat het OS de taken verdeeld over de CPU's.
Jep, echter is het de vraag of dit voldoende voordelen oplevert voor de standaard thuis gebruiker. Voldoende als in: Het rechtvaardigen van het aanschaffen van 2 CPU's, een duurder motherboard.

Persoonlijk zou ik voor een dual core gaan pas over 2 jaar. 2x PCI - E 16x, Crossfire motherboard ook. Dual core zal uiteindelijk denk ik een standaard gaan worden, wat dan ook te merken zal zijn in prijzen (goedkoper).
pi_27603219
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 23:18 schreef mcintosh het volgende:
Maar als je andere programma's gebruikt die maar 1 processor kunnen gebruiken, dan heb je er in principe nog steeds wat aan, als de CPU load van de ene CPU 100% wordt, gaat de andere ook gebruikt worden?
Nee stel je voor: je hebt een enorme rekensom die jij in je eentje moet doen. Zeg een hele lange staartdeling. Die kun je niet in 2en knippen en een deel aan een collega geven omdat je collega pas kan beginnen als jij jouw deel gedaan hebt. Hij is namelijk voor zijn beginpunt afhankelijk van jouw uitkomst.

Als je alleen 2 onafhankelijke berekeningen hebt (dus zeg een staartdeling en vergelijking) dan kun je een van beide berekeningen aan je collega geven.

Nou met processoren is het precies zo. Een tweede processor kan alleen wat doen als de berekening die hij uit moet voeren niet afhankelijk is van (de uitkomst van) de berekening waar de eerste processor mee bezig is of omgekeerd.

Maar als je bijvoorbeeld met 1 processor een DVD aan het rippen met 100% CPU tijd (even er van uit gaande dat je supersnelle I/O hebt), dan kun je op de tweede processor bv. een film bewerken. Beide zaken zijn aardig processor intensief en onafhankelijk van elkaar. In de praktijk is het helaas zo dat de processor meer staat te wachtten op I/O van je harddisk of DVD speler, dan dat ie ergens mee bezig is. En in dat geval maakt het niet uit of je nu 1 of 2 processoren hebt, de I/O gaat toch niet sneller waardoor de snelheidswinst met een 2de processor marginaal is.
Don't hurry, be crappy!
pi_27604012
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 23:14 schreef RiDo78 het volgende:

Virtuele CPU's tellen niet mee, alleen fysieke cpu's tellen mee.
quote:
Geldt hetzelfde voor als XP, licentie kwestie.
quote:
Ieder modern OS kan dat, of dat nu Linux, OSX of Windows is.
quote:
Zelfs als applicaties zelf niet multi-threaded zijn haal je nog steeds een voordeel uit 2 cpu's omdat je taken dan over de cpu's kan verdelen. Mijn ervaring is dat een dual cpu systeem altijd soepeler draait als een single cpu systeem.
quote:
Aanvulling: Multiprocessor werkt doorgaans alleen met 2 identieke processoren die evensnel zijn.
Altijd.
pi_27604085
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 23:29 schreef Lucille het volgende:

[..]

En je kan de prioriteit voor een proces op cpu 2 verhogen terwijl je andere processen gewoon op cpu 1 blijven draaien bijvoorbeeld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')