abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 juni 2005 @ 17:52:02 #101
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_27748594
gewoon een timestamp veld meegeven in de database
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_27748893
ik gebruik altijd de date() functie. Werkt best fijn. Je moet de date dan gewoon opslaan in een INT(8).
pi_27748898
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 17:39 schreef StephanL het volgende:
Roonaan, nice dat jij 1 van de bijna 500 mensen bent die gecertificeerd is

Ik wil een site maken net als fok ongeveer, iets minder features Alleen heb ik een vraag over het opslaan van de tijd. Sommige roepen "je moet de functies van mysql gebruiken om de tijd op te slaan" maar ik ben altijd gewend geweest om de tijd op te slaan via time(). Nu ben ik benieuwd welke methode jullie gebruiken.
Wil je alleen de tijd opslaan, of ook de datum?
Maar net als met html geldt wat mij betreft voor databases: gebruik de tags/fieldtypes die voor een bepaald doel in een toepassing is opgenomen. De <h1> tag is er voor een kop, een <h2> voor een subkop. Zo is er een DATE field voor datums, en een DATETIME field voor datum+tijd.

Zie hier een verhandeling voor het gebruik van de verschillende velden, wanneer je een internationaal georienteerde site wilt gaan ontwikkelen. (En je dus met timezones aan de gang moet/kan)
pi_27748952
Bedankt voor de link Roonaan.

En zal even wat gaan zoeken over wat Dion en Thomaash zeiden.
pi_27748959
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 18:04 schreef Thomaash het volgende:
ik gebruik altijd de date() functie. Werkt best fijn. Je moet de date dan gewoon opslaan in een INT(8).
Wat is het voordeel daarvan dan? Een datetime field gebruikt evenveel bytes.
pi_27749174
Mijn hoofdpagina van mijn site is index.php, maar nu wil ik eigenlijk dat er mooi www.url.nl blijft staan
en niet dat je in je index.htm door verwijst naar www.url.nl/index.php (Wat je dan dus ook in je adresbalk ziet staan.)
Ik heb dat nu opgelost met een frames,(index.htm is een framespagina met 2 frames, 1 hele kleine en 1 met inhoud index.php) maar kan het niet op een mooiere beter manier?
pi_27749213
wat gebeurt er als je de index.htm gewoon hernoemt naar index_weggehaald.htm.

Als het goed is pakt de server dan gewoon de index.php als indexfile.

-r-
  woensdag 8 juni 2005 @ 18:20:58 #108
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_27749346
Je kunt de volgende mysql types gebruiken voor tijd / datums:

• date: formaat [YYYY-MM-DD]
  • datetime: formaat [YYYY-MM-DD HH:MM:SS]
  • timestamp: slaat automatisch de tijd van een insert/update op van die row (je kunt verschillende groottes gebruiken timestamp(2) [YY], timestamp(4) [YYMM], 6 [YYMMDD],8 [YYYYMMDD],10 [YYMMDDHHMM],12 [YYMMDDHHMMSS],14 [YYYYMMDDHHMMSS]
  • time: formaat [HH:MM:SS], van -838:59:59 tot 838:59:59
  • year: formaat year(2) [YY] of year(4) [YYYY]
  • □ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
    ■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
    pi_27750883
    quote:
    Op woensdag 8 juni 2005 18:15 schreef Roönaän het volgende:
    wat gebeurt er als je de index.htm gewoon hernoemt naar index_weggehaald.htm.

Als het goed is pakt de server dan gewoon de index.php als indexfile.

-r-
    cool, dat werkt
    bedankt

nog een vraagje, als ik mijn site voor de eerste keer open dan zet hij achter iedere link t SESSID, dus dat plakt hij er in de code bij. Waarom doet hij dat en kan ik dat niet weghalen op een of andere manier?

Als je niet begrijpt wat ik bedoel, ik heb t over onderstaande site.
    pi_27751202
    quote:
    Op woensdag 8 juni 2005 17:03 schreef Roonaan het volgende:

1
    2
    3
    4
    5
    <?php
    $html2bbtxt = "<A href=\"http://www.iets.nl\">ga naar http://www.iets.nl</A>";
    $html2bbtxt = preg_replace("#<A href=\\\"(a-zA-Z0-9\.@*)\\\"\>(.+?)\</A\>#i", "[url=\\1]\\2[/url]", $html2bbtxt);
    echo $html2bbtxt;
    ?>
    Werkt niet, kon me ook niet voorstellen dat ik er alleen een # naast zat
    pi_27751390
    laat maar.
    pi_27751727
    Zo dan?

1
    2
    3
    4
    5
    6
    <?php
    $html2bbtxt = '<a href="http://www.iets.nl">ga naar iets.nl</a>';
    $html2bbtxt = preg_replace('#<a[^>]+?href="(.*?)"[^>]*?>(.+?)</a>#i', 
        '[url=\1]\2[/url]', $html2bbtxt);
    echo $html2bbtxt;
    ?>

(Waarom gebruiken toch zoveel mensen "double quoted strings" terwijl 'single quoted strings' vaak veel handiger zijn?)
    Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
    | Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
      woensdag 8 juni 2005 @ 19:36:19 #113
    32768 DionysuZ
    Respect my authority!
    pi_27751834
    jah idd met single quoted strings ziet zoiets er al snel heel wat duidelijker uit:

1        '#\[url\](.*?)\[/url\]#msi'  => '<a target=_blank href="\1">\1</a>'
    □ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
    pi_27752396
    Ik ga voor mijn forum topicsoorten gebruiken in de volgorde Sticky,Open,Closed.
    Nu heb ik
    "SELECT * FROM topics WHERE forumid='".$_GET['forumid']."' ORDER BY sticky,open,closed;"

Hoe kan ik dan ook sorteren erbij op de laatste datum? (lees: datum van laatste post)
    Uiteraard staat die opgeslagen in de tabel van de topics.
    Verder staan die 3 topicsoorten in een E-num veld.
    pi_27753770
    quote:
    Op woensdag 8 juni 2005 16:32 schreef Darkomen het volgende:

[..]

Firefox gebruiken
    nee dat heet gewoon goed je codes neerzetten
    pi_27756309
    quote:
    Op woensdag 8 juni 2005 19:33 schreef SuperRembo het volgende:
    Zo dan?

[ code verwijderd ]

(Waarom gebruiken toch zoveel mensen "double quoted strings" terwijl 'single quoted strings' vaak veel handiger zijn?)
    Ik heb geen flauw idee waarom ik geen enkel quotes gebruikte in dit stukje , maar je code werkt wel

<---*dumbass*
    pi_27759034
    quote:
    Op woensdag 8 juni 2005 19:11 schreef ikke_ook het volgende:

[..]

cool, dat werkt
    bedankt

nog een vraagje, als ik mijn site voor de eerste keer open dan zet hij achter iedere link t SESSID, dus dat plakt hij er in de code bij. Waarom doet hij dat en kan ik dat niet weghalen op een of andere manier?

Als je niet begrijpt wat ik bedoel, ik heb t over onderstaande site.
    Dat komt omdat je sessions gebruikt.
    Om de session te kunnen bijhouden tussen de pagina overgangen zijn er twee mogelijkheden die php gebruikt om een session met een gebruiker te verbinden:
    1) session_id in een cookie opslaan
    2) session_id aan de site-urls toevoegen (PHPSESSID=blablabla, interne site urls, externe niet).

Afhankelijk van de beschikbaarheid van cookies zal php een van beide gebruiken.
    Je kan het wel enigszins beinvloeden. Naar ik meen kan je met onderstaande functies de settings aanpassen. Let wel, dat je deze aan moet roepen voordat je session_start() aanroept:
    ini_set('session.use_only_cookies',1); //gebruik alleen cookies
    ini_set('session.use_trans_sid',0); //voeg nooit de session id toe aan de urls.
    session_start(); //start session

Dit kan er overigens voor zorgen dat je site niet goed functioneert bij mensen die geen cookies toestaan. However zou je dit weer op kunnen lossen door zelf een session systeem te schrijven natuurlijk.
    pi_27759071
    quote:
    Op woensdag 8 juni 2005 19:19 schreef Darkomen het volgende:

[..]

Werkt niet, kon me ook niet voorstellen dat ik er alleen een # naast zat
    De bovengenoemde code werkte vanuit zend studio prima hier
    pi_27769905
    quote:
    Op woensdag 8 juni 2005 18:06 schreef Roönaän het volgende:

[..]

Wat is het voordeel daarvan dan? Een datetime field gebruikt evenveel bytes.
    Een INT heeft 4 bytes nodig, een datetime field 8. Da's toch niet evenveel?
    pi_27778206
    quote:
    Op donderdag 9 juni 2005 12:03 schreef Light het volgende:

[..]

Een INT heeft 4 bytes nodig, een datetime field 8. Da's toch niet evenveel?
    hij zei INT(8) toch? of heb ik mij vergist?
    pi_27778527
    quote:
    Op woensdag 8 juni 2005 22:42 schreef Roönaän het volgende:

[..]

Dat komt omdat je sessions gebruikt.
    Om de session te kunnen bijhouden tussen de pagina overgangen zijn er twee mogelijkheden die php gebruikt om een session met een gebruiker te verbinden:
    1) session_id in een cookie opslaan
    2) session_id aan de site-urls toevoegen (PHPSESSID=blablabla, interne site urls, externe niet).

Afhankelijk van de beschikbaarheid van cookies zal php een van beide gebruiken.
    Je kan het wel enigszins beinvloeden. Naar ik meen kan je met onderstaande functies de settings aanpassen. Let wel, dat je deze aan moet roepen voordat je session_start() aanroept:
    ini_set('session.use_only_cookies',1); //gebruik alleen cookies
    ini_set('session.use_trans_sid',0); //voeg nooit de session id toe aan de urls.
    session_start(); //start session

Dit kan er overigens voor zorgen dat je site niet goed functioneert bij mensen die geen cookies toestaan. However zou je dit weer op kunnen lossen door zelf een session systeem te schrijven natuurlijk.
    Ok, dat snap ik.
    Maar waarom voegt hij dat alleen de eerste keer dat je de site bezoekt aan de url toe en daarna niet meer?Terwijl daarna nog wel de sessioninformatie behouden blijft...
    Zet hij het pas daarna het SESSID in zn cookie dan?
    1
    2
    3
    session.use_cookies               On       On
    session.use_only_cookies   Off   Off
    session.use_trans_sid              On      On

Zo staat t in php_info()

En hoe kan het zijn dat als ik mijn browser sluit en ik een nieuwe browser open ik weer verder kan gaan met dezelfde session als ik in de URL het oude SESSID meegeef?
    session.cookie_lifetime staat op 0 dus ik dacht dat de sessie werd weggegooid als ik mn browser af sluit...
    pi_27779381
    quote:
    Op donderdag 9 juni 2005 16:33 schreef ikke_ook het volgende:
    session.cookie_lifetime staat op 0 dus ik dacht dat de sessie werd weggegooid als ik mn browser af sluit...
    De session wordt opgeslagen op de server. De dag dat de server zelfstandig kan detecteren dat jij je client scherm sluit zie ik niet snel voorbijkomen.
    pi_27779531
    quote:
    Op donderdag 9 juni 2005 16:21 schreef Roönaän het volgende:

[..]

hij zei INT(8) toch? of heb ik mij vergist?
    Nee, je hebt je niet vergist. Maar bij INT en familie slaat die (8) alleen op het minimale aantal cijfers in de output, als zerofill ook aan staat. De max van INT(1), INT(8) en INT(11) is dus hetzelfde. Zie ook hier.
    pi_27779665
    nu je het zegt
      vrijdag 10 juni 2005 @ 08:08:17 #125
    60743 capetonian
    Gezocht:lekker wijf!
    pi_27795586
    quote:
    Op woensdag 8 juni 2005 15:44 schreef MueR het volgende:
    @ capetonian:
    probeer dit
    "WHERE img_stat=1"
    eens te veranderen naar
    "WHERE p.img_stat = '1'"
    Damn , ... wat stom van me!! Inderdaad , .. dat had ik over 't hoofd gezien , ... maar nu merk ik wel een andere probleem, ... als er constructies nummers zijn waar ik nog geen foto voor hebt, laat de script die dan weg (omdat er geen record(s) is/zijn, en dus ook deen img_stat).

Even verder knutselen , .. bedankt vor de aanwezing!
    www.p166.com &lt;- Hobby
    pers.p166.com &lt;- Personal
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')