mja op zich vond ik het allemaal wel vanzelf gaan
maar ik heb dan ook een kater sinds ik 13 ben
(lees: de eerste 14 jaar was er altijd iemand in de buurt om in de gaten te houden wat er gebeurde.. dus tja
![]()
)
beestje wil in ieder geval elke dag eten
meeste mensen geven sochtends en savonds in ieder geval brokken en soms blikvoer
(ik zou voor de wat duurdere brokken gaan.. ze kosten wel meer.. maar ze eten er minder van en je kat bl ijft gezonder.. dus per saldo is het denk ik ong. even duur.. alleen scheelt het je misschien een paar rondjes dierenarts)
verder willen ze graag een kattebak met grit
schoon natuurlijk
![]()
dus dat betekend regelmatig schoonmaken (dagelijks uitwerpselen eruit.. en bijv. 1x per week even een sopje)
je hebt grit van paar euro voor veel grit.. en je hebt duur grit
welke van de 2 je wil gebruiken is aan jezelf.. het heeft beide voor en nadelen
en die keuze moet ieder voor zich maken
nahja.. mandje, speeltjes.. ik haal voor mijn abessijntje ong. 1x per week nieuw speelgoed
zullen veel mensen "over the top" vinden maar kost me ong. 2e per week ofzo
vond ik ook over de top.. en heeft mijn oude kater nooit gehad.. die vond speelgoed heel niet leuk
maar deze dame laat niets over van speeltjes.. dus ik haal braaf regelmatig nieuw
![]()
daarentgen krijgt ze ook proppen oude kranten, lege wcrolletjes.. speelgoed hoeft niet perse uit de winkel te komen.. en het hoeft ook niet duur te zijn
wel voorzichtig zijn met touwtjes, elastiek
het africhten kost wat meer moeite denk ik
het zal een wederzijds africhten worden..
sommige dingen kun je ze alleen "afleren" door te zorgen dat de mogelijkheid er niet is
bijv. losliggende papieren over de grond mikken.. of alle pennen in huis onder de bank laten verdwijnen.
etenswaren op de aanrecht laten liggen is ook geen aanrader als je het zelf nog een keer wil opeten
je kan de kat prima afleren dat hij niet op het aanrecht mag.. maar als daar een halve worst ligt en je kijkt even niet.. dan wint de worst het toch van de opvoeding over het algemeen
![]()
en tja.. te zkosten tijd en aandacht.. willen spelen, willen aandacht..willen lekker kroelen en knuffelen over het algemeen
maar wel een eigen karakter en een eigen willetje
dierenartskosten zijn eigenlijk het enige wat echt moeilijk in te schatten is
zo heeft poes jaren nergens last van.. en zo zit je om de haverklap bij de dierenarts
in ieder geval 1x per jaar inenten
en ik zou ook regelmatig ontvlooien en ontwormen (voor jezelf ook erg prettig.. want eenmaal je huis ontdoen van vlooien als ze er al in zitten is echt niet fijn)
voordeel is dat ze binnen dus geen wondjes oplopen van gevechten of wat dan ook
neemt niet weg dat poes ziek kan worden
alleen denk ik dat je poes wel wil laten steriliseren/castreren
voor de dierenartsrekeningen zijn speciale verzekeringen
maar bij mijn weten zijn die vooral duur..en dekken ze lang niet alles
makkelijker is om elke maand gewoon wat geld apart te zetten..
per saldo is dat waarschijnlijk goedkoper dan een verzekering
maar misschien dat andere mensen daar hier anders over denken
ik heb zelf het idee dat als je elke maand zeg 20e weg zet.. je na een jaar toch 240e op een rekening hebt staan.. daar moet je een heel eind mee komen denk ik zo
![]()
hoop dat je er wat aan hebt.. stuur maar een mailtje als je meer wil weten