abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27461269
Nu heb ik een bijbelblad gekocht die uit 1512 stamt, erg mooi gedecoreerd en mooi voor aan de muur. Mijn vraag is alleen, hoe kun je dit soort documenten het beste inlijsten zodat het papier niet aangetast wordt ?

Dit leek me trouwens het beste forum om dit soort vragen te stellen.
pi_27461580
Je moet een lijst hebben waarvan de lak of het materiaal zuurvrij is, verder is het belangrijk dat er niet te veel zon bij kan. Hier is ook speciaal glas voor.
pi_27462243
zou het niet beter zijn een scan van het blad te maken, deze af te (laten) drukken en die print aan de muur te hangen en het origineel in een zuurvrij mapje op een donkere plaats onder de juiste klimatologische omstandigheden te bewaren?

anders ga je (heel) binnenkort niet veel meer aan je bijbelblad hebben denk ik...
pi_27462354
quote:
Op zondag 29 mei 2005 20:13 schreef Diethe het volgende:
zou het niet beter zijn een scan van het blad te maken, deze af te (laten) drukken en die print aan de muur te hangen en het origineel in een zuurvrij mapje op een donkere plaats onder de juiste klimatologische omstandigheden te bewaren?

anders ga je (heel) binnenkort niet veel meer aan je bijbelblad hebben denk ik...
Dan had ik wel een repro gekocht... Het is toch geen probleem als je zo'n blad luchtdicht tussen glas zet en het buiten het zonlicht aan de muur hangt ?
pi_27463026
uit mijn cursus Bibliotheekwetenschappen:

(c) Martine De Reu - Universiteit Gent:

2.2. Externe factoren die documenten bedreigen
2.2.1. Klimaat, licht en magazijnen
De temperatuur en de vochtigheid zijn zeer belangrijke parameters die onherroepelijke schade
kunnen veroorzaken aan documenten zodra ze de geoorloofde grenzen overschrijden. Vooral
modern papier dat in hoofdzaak samengesteld is uit cellulosevezels en lignine is zeer gevoelig
voor variaties in de temperatuur of de vochtigheidsgraad. Maar ook perkament en handgeschept
papier vereisen een aangepast klimaat.
Papier en andere organische stoffen zoals hout, leder, perkament en geweven stoffen zijn
immers zeer hydrofiel. Ze zorgen ervoor dat de vochtigheid die ze bevatten in evenwicht
verkeert met de waterdamp aanwezig in de omringende lucht. Indien de relatieve vochtigheid5
veel varieert, zullen de documenten steeds weer water opnemen en water afgeven, dit wil
zeggen uitzetten en krimpen. Dit proces zorgt ervoor dat de materialen langzamerhand hun
elasticiteit en hun sterkte verliezen. Door een teveel aan vochtigheid verliest het papier zijn
vorm en wordt het week. Een tekort aan vochtigheid brengt dehydratie teweeg van de
structuren en maakt het papier bros. De lijmen verdrogen en worden eveneens bros. Een lage relatieve vochtigheid maakt het perkament stijver en vermindert de mechanische weerstand van
de banden. Voor papier en perkament bewaren bij een vochtigheidsgraad van 45-55% het best
hun soepelheid en elasticiteit.
Ook de temperatuur moet gecontroleerd worden. Indien papier, eventueel gedurende een korte
tijd, aan een hoge temperatuur blootgesteld wordt, wordt het geel en bros. Een lage temperatuur
daarentegen vertraagt de veroudering. De invloed van de temperatuur is bijzonder schadelijk als
ze samen gaat met vochtigheid. De vochtigheid mag niet onafhankelijk van de temperatuur
beschouwd worden en een gelijktijdige wijziging van de twee parameters is gevaarlijker dan
een te hoge of te lage graad van één van de twee factoren. De vochtige warmte versnelt de hydrolyse door zuren van de cellulosemoleculen en van het
collageen. Papier wordt bros en verliest zijn mechanische weerstand. Hetzelfde geldt voor leder
en perkament. Een lage temperatuur vertraagt de snelheid van de beschading: papier
blootgesteld aan het licht vergeelt minder als het op een lage temperatuur gehouden wordt.
De geschikte temperatuur en relatieve vochtigheid voor de diverse materialen wordt
weergegeven in de volgende tabel6:

(+ tabel)

Het is dus niet enkel direct zonlicht dat voor degradatie zorgt, afwisseling licht-donker brengt ook schade toe. En hoe ziet het 'lichtverloop' in een doorsnee kamer er uit? Veel prenten blijven inderdaad eeuwen mooi, maar bedenk wel dat ze meestal in een gesloten boek zitten, maw, steeds in het donker...

En ook al prop je je blad in een lijst achter glas, dan komt 'ie nog in contact met de lucht en wisselende luchtvochtigheid, hetgeen nefast is voor het blad...
pi_27463177
Maar in musea stellen ze dit soort oude documenten ook tentoon, ik neem aan dat ze daar na sluitingstijd het licht ook uitdoen... Al is daar de luchtvochtigheid en temperatuur natuurlijk wel optimaal te regelen.
pi_27463376
in musea stellen ze inderdaad ook zo'n voorwerpen tentoon, maar in de meeste musea liggen deze in afgesloten vitrines met een constante luchtvochtigheid én wordt de lichtintensiteit continu stabiel gehouden, onder meer door direct zonlicht uit te schakelen en steeds met kunstlicht te werken... Meestal gaat het dan nog om zeer gedempt licht dat 24u op 24u hetzelfde blijft...
pi_27463548
Stel dat ik het document luchtdicht zou inlijsten, en dat het constant buiten direct zonlicht hangt. Over wat voor termijn hebben het dan als het om daadwerkelijke schade gaat ?
pi_27463853
dat hangt er echt van af, er spelen ook nog andere factoren mee hé: hoe is het voor jou bewaard geweest, is het papier van degelijke kwaliteit, hoe zit het met de inkt: zijn er reeds sporen van inktvraat, etc...

je kan geluk hebben en binnen 10, 20 of zelfs meer jaren nog een mooi blad hebben, maar je kan pech hebben en volgend jaar reeds sporen van beschadiging zien...

ik kan je niet beletten het blad uit te hangen, maar ik wou je er wel op attent maken dat er heel wat beïnvloedende factoren zijn. Je moet voor jezelf een kosten-baten analyse / risico-berekening maken: gaat het om een duur stuk waarvan ik binnen 50 jaar zeker nog van wil genieten of gaat het om een prent waarvan er (ergens) duizenden gelijkaardigen zijn en die pakweg relatief goedkoop te verkrijgen zijn?

Bij jou gaat het blijkbaar om een relatief oud blad, dus zal je het wellicht niet voor bv. ¤5 gekocht hebben.

Ik weet zelf niet wat ik in jou plaats zou doen, ik kan je enkel mijn visie geven en vertellen wat ik tijdens m'n studies gezien heb... Ik denk echter dat ik ervoor zou opteren een replica uit te hangen, vooral aangezien het om een stuk uit de vroege 16e eeuw gaat...
pi_27463957

Dit is het betreffende blad, en ja, het was iets meer dan 5 euro

Het is trouwens uit 1498, ik vergiste me met een ander blad waar ik ook op aan het bieden ben.

Moelijke keuze dus, ik ben niet echt van plan het decennia te houden maar wil ook niet het risico lopen een stuk geschiedenis te vernielen.
pi_27468088
ziet er mooi uit

vóór 1500, dus zelfs een incunabel...

ik zou persoonlijk zelf het origineel niet uithangen, maar een degelijke scan maken en (via inkjet) op redelijk zwaar papier afdrukken. zo zul je een bijna identieke replica hebben en toch het risico niet lopen op beschadiging.
pi_27468216
Éen pagina?
pi_27468227
quote:
Op zondag 29 mei 2005 23:18 schreef Diethe het volgende:
ziet er mooi uit

vóór 1500, dus zelfs een incunabel...
Nep waarschijnlijk.
pi_27468547
Waarom zou ie waarschijnlijk nep zijn Komt bij een erkende handelaar vandaan.
  maandag 30 mei 2005 @ 09:12:45 #15
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_27473229
Ziet er mooi uit, gelly
Zou overigens Diethes advies opvolgen en het origineel niet ophangen. Zou zo zonde zijn als ie beschadigd/verbleekt.
(Un)masking for the greater good.
pi_27476416
Kan die erkende handelaar van je niet wat tips geven? Die zal zulke vragen wel vaker krijgen, lijkt me.
  donderdag 2 juni 2005 @ 16:48:40 #17
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_27581954
Waar heb je die eigenlijk vandaag Gelly?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_27582180
Zie mail Dago..
  donderdag 2 juni 2005 @ 17:09:12 #19
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_27582668
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 16:55 schreef gelly het volgende:
Zie mail Dago..
Gelezen, thanks. Zoiets ben ik eigenlijk ook wel naar op zoek namelijk (ik volg de tips dus met argusogen).
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')