abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 14:14:19 #251
28498 smoking2000
dpkg-reconfigure reality
pi_31253487
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 23:41 schreef GBCHEATER het volgende:
Hey,
Ik heb een redelijk simpel vraagje. Ik moet voor school moet ik met knoppix aan de gang, en daarbinnen wil ik een aantal dingen aanpassen.

Maar ik loop elke keer tegen de root user aan. Alle sites van Knoppix zeggen dat je geen root nodig hebt, en dat alle paswords gelockt zijn, maar ik heb zo een pasword echt nodig.

Nou vroeg ik mij dus af hoe ik dit moest doen. Ik kan wel een user aanmaken, maar ik kan hem niet onder de groep wheel zetten bijvoorbeeld, want dan zegt hij "unknown group wheel"

Maar nou is mijn vraag, hoe moet ik het wel doen?
Je kan idd gewoon `su` gebruiken, of via een root shell met `passwd root` het root passwd instellen

Debian gebruikt de group wheel niet, zoals de BSDs dat wel doen. Als je deze group voor je opdracht toch nodig hebt kun je deze aanmaken met `adduser --group wheel`
Of natuurlijk door de file /etc/group met de hand aan te passen

PS, als je knoppix bij het bootprompt opstart met: `knoppix 2` heb je automatisch een root shell, maar alleen geen X (ideaal voor low-mem machines)

Zie het hoofdstuk Chapter 12 - Doing Everyday Administration van de Debian User's Guide voor meer info
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 17:57:58 #252
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_31286749
Ik heb ruzie met vncserver. Zoals gebruikelijk. Het probleem:

Ik kan verbinden zolang ik /etc/vnc.conf niet aanpas. Maar ik wil niet werken op 640x480 met 16-bits kleuren. Ook al gebruik ik het niet vaak, de keren dat ik het gebruik, moet het wel fatsoenlijk werkbaar zijn. Dus geometry en depth aanpassen. Ik heb eerst geometry gedaan
1$geometry ="1024x768";

Dat werkt. Ik kan gewoon inloggen. Dan maar eens depth.
1$depth = "32";

Dat werkt niet. De achtergrond in vncviewer blijft grijs. Heel even verschijnt wel een zwart vak (waar je normaal ziet wat zoal opgestart wordt), maar dat is ook snel weer weg. Ook als ik de spatie na = weghaal (die staat er bij geometry ook niet), werkt het niet.

Nou ja, dan maar even eerst pixelformat. Een vriend vertelde me dat hij rgb888 gebruikt om mooie kleuren te hebben, dus die maar dan.
1$pixelformat = "rgb888";

Ik krijg helemaal niks meer, alleen de grijze achtergrond. Zelfs geen zwart balkje meer.

Vervelend is ook dat ik vncserver niet fatsoenlijk kan killen. Het lijkt goed te gaan, maar als ik dan een nieuwe start, krijg ik:
quote:
Warning: alexubuntu:1 is not taken because of /tmp/.X1-lock
Remove this file if there is no X server alexubuntu:1
Wie kan me hiermee op weg helpen? Ik snap het niet, volgens mij doe ik het precies zoals uitgelegd staat in vnc.conf.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 19:39:29 #253
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_31289347
Ik gebruik een scriptje om een vnc-server te starten. Het ziet er zo uit:
quote:
tightvncserver -depth 24 -geometry 800x600
Jij zou dus zoiets kunnen proberen:
quote:
tightvncserver -depth 16 -geometry 640x480
Om een vnc-server te killen gebruik het volgende commando, waar de '1' staat voor de server die je wil killen:
quote:
vncserver -kill :1
Works like a charm...
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 20:12:18 #254
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_31290220
Even beter lezen whoops.

Ik heb nu vnc al op 640x480 met depth 16. Dat werkt, maar als ik die waarden aanpas, werkt het niet meer (als ik pixelformat of depth aanpas, geometry kan ik wel aanpassen).

Ik gebruik inderdaad dat commando om te killen. Het resultaat staat in mijn vorige post beschreven.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_31359659
Ik heb nog steeds geen geluid in wmplayer-plugin in firefox.

Ik heb net

deb ftp://ftp.nerim.net/debian-marillat/ sarge main

toegevoegd aan de sources.list en: apt-get update && apt-get install w32codecs gedaan.

Misschien handig voor mensen die er ook problemen mee hebben.
pi_31368050
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 14:14 schreef smoking2000 het volgende:

[..]

Je kan idd gewoon `su` gebruiken, of via een root shell met `passwd root` het root passwd instellen

Debian gebruikt de group wheel niet, zoals de BSDs dat wel doen. Als je deze group voor je opdracht toch nodig hebt kun je deze aanmaken met `adduser --group wheel`
Of natuurlijk door de file /etc/group met de hand aan te passen

PS, als je knoppix bij het bootprompt opstart met: `knoppix 2` heb je automatisch een root shell, maar alleen geen X (ideaal voor low-mem machines)

Zie het hoofdstuk Chapter 12 - Doing Everyday Administration van de Debian User's Guide voor meer info
ey, ik heb gewoon het wachtwoord veranderd, wel zo makkelijk

tnx
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 22:34:04 #257
65490 whoops
pi_31369291
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 21:54 schreef GBCHEATER het volgende:

[..]

ey, ik heb gewoon het wachtwoord veranderd, wel zo makkelijk

tnx
De snelste methode is volgens mij:
'sudo passwd root'

en om het wachtwoord dan weer te wissen (en dus login te disablen) doe je:
'sudo passwd -l root'

Als je alleen even een root-shell nodig hebt kan je dat zo doen:
'sudo -s'
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  woensdag 12 oktober 2005 @ 07:10:17 #258
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_31376020
Ik heb nu de boel draaiend op mijn laptop (de boel == Ubuntu 5.04), en mijn wireless kaart wordt herkend!

Probleem is dat ik alleen een WEP key kan instellen. Hoe stel ik een WAP beveiliging in? Ik vind op Google echt niks nuttigs
  woensdag 12 oktober 2005 @ 10:06:31 #259
65490 whoops
pi_31378081
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 07:10 schreef Slarioux het volgende:
Ik heb nu de boel draaiend op mijn laptop (de boel == Ubuntu 5.04), en mijn wireless kaart wordt herkend!

Probleem is dat ik alleen een WEP key kan instellen. Hoe stel ik een WAP beveiliging in? Ik vind op Google echt niks nuttigs
Het is eerst slim om te kijken of de driver van je wifi-kaart wel WPA ondersteunt... Degene die bij mijn wifi-dongle werkte (de module zd1211) deed dat namelijk niet.

En misschien heb je hier wat aan: http://www.ee.surrey.ac.uk/Personal/G.Wilford/WiFi.html

Edit: misschien is het wel gewoon simpelweg: 'iwconfig wlan0 key <jouw-wpa-key>'
  woensdag 12 oktober 2005 @ 11:17:43 #260
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_31379550
Godver, ik zit ook vrolijk op WAP te zoeken, ik denk ook niet na ook

Thx voor de tip
  woensdag 12 oktober 2005 @ 12:34:13 #261
46710 Raenius
Your Online Magician ;-)
pi_31381467
Op advies van Jump, plaats ik mijn vraag (ook) hier:

Allen,

Na behoorlijk wat gezoek en geprobeer kom ik nog steeds niet tot een werkende (recent) aangeschafte Fritz! ISDN v2 kaart in combinatie met Asterisk.

Voor zover ik kan zien staat mijn Fritz kaart goed geinstalleerd. Hoewel Kudzu hem niet zag staat hij wel in de sysconfig/hwconfig als zijnde geinstalleerd. Er is een vrije ISDN lijn op aan gesloten en dat nummer is bekend. Ik probeer op dit moment alleen inkomende call op dat ISDN nummer door te sturen naar de Softphone op mijn PC. De softphone is goed geinstalleerd en registreert correct op de Asterisk.

Standaard heeft Asterisk de i4l driver geinstalleerd, allereerst zou ik het hier graag werkend op krijgen vooraleer over te stappen op de CAPI driver tenzij dit veel makkelijker is.

Ervarings niveau in linux is beginnend, Asterisk ook maar heb wel ervaring met het aanpassen van .conf files en heb all succesvol telefoons kunnen laten bellen onderling incl voicemail. De volgende stap is nu de koppeling naar PSTN.

Extra info:

[chan_modem.so] => (Generic Voice Modem Driver)
== Parsing '/etc/asterisk/modem.conf': Found
== Loading modem driver chan_modem_i4l.so => (ISDN4Linux Emulated Modem Driver)

Hij laad de driver dus correct.

HWconfig:

class: OTHER
bus: PCI
detached: 0
driver: hisax_fcpcipnp
desc: "AVM Audiovisuelles|Fritz!PCI v2.0 ISDN"
vendorId: 1244
deviceId: 0e00
subVendorId: 1244
subDeviceId: 0e00
pciType: 1

Een modprobe hisax_fcpcipnp geeft geen foutmelding maar ook geen andere meldingen.

In messages:

Oct 12 11:36:53 localhost kernel: HiSax: Card 1 Protocol EDSS1 Id=fcpcipnp0 (0)
Oct 12 11:36:53 localhost kernel: HiSax: DSS1 Rev. 1.1.4.1
Oct 12 11:36:53 localhost kernel: HiSax: 2 channels added
Oct 12 11:36:53 localhost kernel: HiSax: MAX_WAITING_CALLS added
Oct 12 11:36:53 localhost kernel: hisax_fcpcipnp: found adapter Fritz!Card PCI v2 at 00:14.0

Wanneer ik asterisk na de modprobe opstart geeft hij geen foutmeldingen meer, dus ik neem op dit moment aan dat de kaart goedwerkt en Asterisk hem ziet.

Heeft iemand ervaring met deze kaart icm Asterisk en wil die delen of heeft iemand misschien zelfs een werkende modem.conf die hij wilt delen...zelfs een hint in de goede richting zou ik zeer op prijs stellen.

Alvast bedankt!

- Raenius
pi_31382717
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 11:17 schreef Slarioux het volgende:
Godver, ik zit ook vrolijk op WAP te zoeken, ik denk ook niet na ook

Thx voor de tip
Op https://wiki.ubuntu.com/WPAHowto staat een howto voor wpa onder Ubuntu. Ik heb gisteren ook mn wireless Speedtouch 120g geinstalleerd op Ubuntu 5.10 (Breezy) en dat werkt goed met wep, maar wpa heb ik nog niet geprobeerd omdat ik ergens had gelezen dat het niet mogelijk was. De howto doet echter anders vermoeden. Ik hoor wel of het je gelukt is
  donderdag 13 oktober 2005 @ 15:37:38 #263
46710 Raenius
Your Online Magician ;-)
pi_31411311
Nou Guru's ben ondertussen zelf al verder gekomen, maar loop nu tegen een nieuw probleem aan. Wanneer ik met mijn SIP Softphone via Asterisk will bellen naar het PSTN netwerk dan krijg ik de volgende melding:

-- Executing Dial("SIP/102-c056", "Modem/g1:00104431040") in new stack
-- Called g1:00104431040
Oct 13 15:08:14 WARNING[2344]: chan_modem_i4l.c:380 i4l_read: Device '/dev/ttyI1' lacking dialtone
-- Hungup 'Modem[i4l]/ttyI1'
== No one is available to answer at this time (1:0/0/0)
== Auto fallthrough, channel 'SIP/102-c056' status is 'NOANSWER'

Wie weet hier raad mee?
  donderdag 13 oktober 2005 @ 15:55:40 #264
104583 cyberstalker
Een krachtig neen!
pi_31411775
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 15:37 schreef Raenius het volgende:
Nou Guru's ben ondertussen zelf al verder gekomen, maar loop nu tegen een nieuw probleem aan. Wanneer ik met mijn SIP Softphone via Asterisk will bellen naar het PSTN netwerk dan krijg ik de volgende melding:

-- Executing Dial("SIP/102-c056", "Modem/g1:00104431040") in new stack
-- Called g1:00104431040
Oct 13 15:08:14 WARNING[2344]: chan_modem_i4l.c:380 i4l_read: Device '/dev/ttyI1' lacking dialtone
-- Hungup 'Modem[i4l]/ttyI1'
== No one is available to answer at this time (1:0/0/0)
== Auto fallthrough, channel 'SIP/102-c056' status is 'NOANSWER'

Wie weet hier raad mee?
Het lijkt erop dat je geen kiestoon hebt, weet je zeker dat de kabel goed aangesloten is?
Hope for the best, prepare for the worst.
  donderdag 13 oktober 2005 @ 16:36:43 #265
46710 Raenius
Your Online Magician ;-)
pi_31412752
Kabel zit correct aangesloten. Voor zover ik kan zien is mijn ISDN kaart geinstalled en de i4l driver wordt goed gestart. Ik doe een modprobe op hisax en krijg relevante informatie dat hij de kaart zien in mijn var/log/messages...
  donderdag 13 oktober 2005 @ 22:46:40 #266
46383 Tiemie
sowieso wel!
pi_31423150
Is het ook mogelijk om apache zowel met php4 als php5 te compilen? Zo ja, hoe?

(leek me wel een leuk idee voor m'n testomgeving )
pi_31423652
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 22:46 schreef Tiemie het volgende:
Is het ook mogelijk om apache zowel met php4 als php5 te compilen? Zo ja, hoe?

(leek me wel een leuk idee voor m'n testomgeving )
Ik zou het sowieso niet _compilen_ met php4 of php5, dat is nogal achterhaald want inflexibel. Beter is om modules te gebruiken. Je kan best zowel een php4 als een php5 module laden in apache. Maar dan moet je 2 verschillende bestandsextensies gaan gebruiken, je kan .php bestanden niet aan zowel php4 als php5 gaan koppelen want dan raakt apache flink de weg kwijt; hoe weet ie dan welke module te gebruiken?
Ik denk dat daardoor het hele idee en het nut wegvalt van de testsituatie die jij voor ogen hebt; het is niet praktisch als je de hele tijd bestanden moet gaan hernoemen of config files moet gaan editen. Draai dan liever 2 verschillende, aparte apache servers op verschillende poorten (bijv 80 en 81), de een met php4 en de ander met php5, dat is wel goed werkbaar.
Unox, the worst operating system.
  donderdag 13 oktober 2005 @ 23:24:07 #268
46383 Tiemie
sowieso wel!
pi_31424587
Okay modules dus.

ik wil dus geen andere extensies gebruiken, maar ik geloof dat je met htaccess dmv. zoiets als:

1
2
RemoveHandler .php
AddType application/x-httpd-php5 .php 

Het per directory wel kan aangeven.

zal 't morgen even testen. thnx .
  donderdag 13 oktober 2005 @ 23:24:17 #269
104583 cyberstalker
Een krachtig neen!
pi_31424594
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 23:00 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Ik zou het sowieso niet _compilen_ met php4 of php5, dat is nogal achterhaald want inflexibel. Beter is om modules te gebruiken. Je kan best zowel een php4 als een php5 module laden in apache. Maar dan moet je 2 verschillende bestandsextensies gaan gebruiken, je kan .php bestanden niet aan zowel php4 als php5 gaan koppelen want dan raakt apache flink de weg kwijt; hoe weet ie dan welke module te gebruiken?
Ik denk dat daardoor het hele idee en het nut wegvalt van de testsituatie die jij voor ogen hebt; het is niet praktisch als je de hele tijd bestanden moet gaan hernoemen of config files moet gaan editen. Draai dan liever 2 verschillende, aparte apache servers op verschillende poorten (bijv 80 en 81), de een met php4 en de ander met php5, dat is wel goed werkbaar.
Nee hoor, zo achterhaald is dat niet. Je kunt ook met .htaccess bestanden opgeven welke module bepaalde extensies moeten gebruiken.

Zo kun je dus bijvoorbeeld één directory laten draaien onder php4, en een andere onder php5. Je kunt dan eventueel zelfs een php-scriptje maken waarmee je je gewenste php-versie kunt instellen.
pi_31424990
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 23:24 schreef cyberstalker het volgende:

[..]

Nee hoor, zo achterhaald is dat niet. Je kunt ook met .htaccess bestanden opgeven welke module bepaalde extensies moeten gebruiken.
Met achterhaald bedoelde ik dus incompileren tov het gebruik van modules.
quote:
Zo kun je dus bijvoorbeeld één directory laten draaien onder php4, en een andere onder php5. Je kunt dan eventueel zelfs een php-scriptje maken waarmee je je gewenste php-versie kunt instellen.
Tja er is overal wel een mouw aan te passen, alles valt te scripten. Het ging mij er om wat het makkelijkst en meest praktisch is om op te zetten is, en dat is toch denk ik 2 apaches draaien. Er leiden echter meer wegen naar rome.
Unox, the worst operating system.
pi_31426321
Help!

Ik heb eindelijk mijn ubuntu systeem precies zoals ik 't hebben wil, maar dc++ liep wat stroef, dus ik deed een reboot. Na die reboot kreeg ik een windows met iets van "blabla bureaublad kon niet worden uitgevoerd" verwijderen? Ja/Nee?

En toen heb ik 't verwijderd.

En nu staan de vensters die ik open heb niet meer in m'n werkbalk, en kan ik alleen nog navigeren tussen vensters met alt+tab.

Kan ik dit ergens fixen, of zien wat ik verwijderd heb?
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 00:37:09 #272
104583 cyberstalker
Een krachtig neen!
pi_31426499
Ja hoor. Je hebt nog wel de werkbalk staan?

Dan kun je gewoon op de plek waar jij die werkbalk wilt, rechtsklikken, en kiezen voor Toevoegen aan paneel. Kies dan voor Vensterlijst, en klik op Toevoegen.
pi_31426605
Tnx

Ik al helemaal flippen dat ik de boel gesloopt had!

Weet je toevallig ook hoe ik een bla.sh script automatisch laat starten?
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 00:43:33 #274
104583 cyberstalker
Een krachtig neen!
pi_31426640
Wanneer wil je het starten? Bij het opstarten van de computer, bij het opstarten van de grafische server? Of wil je het aan iets anders koppelen?

Oh, en linux slopen is vrij lastig kan ik je vertellen. Om iets écht stuk te maken moet je sowieso altijd eerst je wachtwoord invoeren.
pi_31427378
Ik wil het opstarten tijdens het starten van de grafische server. 't is een scriptje voor keybord settings met é ï ê etc.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')