abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 28 september 2005 @ 17:40:32 #226
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_31003149
Apache/2.0.53 (Ubuntu) PHP/4.3.10-10ubuntu4.1 Server at localhost Port 80

zaterdag 1 oktober 2005 @ 16:37:45 #227
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_31088690
Ik heb daarnet Ubuntu 5.10 geinstalleerd op mijn server. Ik wil met VNC mijn server beheren, want er hangt natuurlijk geen monitor aan. Dat gaat op zich prima, ik kan inloggen met VNC-viewer, dus geen problemen, zou je zeggen.

Als ik echter de server (om wat voor reden dan ook) afsluit, moet ik na het opnieuw opstarten eerst weer lokaal inloggen, voor ik met VNC mag inloggen. Ik vermoed dus dat de vnc server pas gestart wordt als ik inlog. Dat is vast aan te passen, maar waar en hoe is me nog niet duidelijk. Dat wilde ik dus even een jullie vragen. Bij deze.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  zondag 2 oktober 2005 @ 16:57:41 #228
65471 SkaterSam
Lurking Galore
pi_31118274
Hmmm, ik dacht ik ga op mijn oude compaq bak eens lekker Linux installeren. Fijn, allemaal gelukt. Maar nu wil ik een andere window manager, want ik hoorde dat er veel lichtere zijn dan Gnome, die er geloof ik automatisch opzit. (Ik ben dus echt een complete n00b, dit is de eerste ervaring met Linux)

Nu kon ik nog wel dingen begrijpen als de command line/terminal, en ik had ook IceWM gedownload en geopend. Nu kon ik in de terminal wel bij het bestand komen, maar toen ik ./configure wilde doen, kreeg ik een error.
quote:
checking for C++ compiler default output file name... configure: error: C++ compiler cannot create executables
Dus ik dacht ik doe gewoon 'make' maar toen kreeg ik ook een zooi errors, die ik niet allemaal kan overtypen

Die oude bak is een Compaq Presario 2256, 48 mb, en een harde schijf van 4 gig ofzo. Is er iets wat ik over het hoofd zie?

En een tweede vraag zou zijn of iemand een goede tutorial weet over het file-system op Linux (Ubuntu), dan wordt het misschien ook wat logischer.

En de laatste vraag zou zijn of ik nog de display driver kan installeren voor deze oude computer? want de harddisk was gewist bij installatie...
Let's make life easy
Typo's are the demon spawn from hell !
pi_31119533
Als je ubuntu hebt, gebruik dan ook het package management systeem van ubuntu (apt, dat komt uit debian), dat is echt heel erg aan te raden. Je kan wel alles los gaan compileren/installeren, dat kan op zich prima, maar dat is veel meer werk en dan gaan dependencies, systeembeheer en (security) updates e.d. erg veel tijd en gekloot kosten. Zeker als dit je eerste linux ervaring is zou ik dat niet doen, het zou je zomaar kunnen ontmoedigen en terug naar windows jagen. Tenzij je het de hard way wil doen natuurlijk, het kan wel leerzaam zijn...

Die foutmelding die je krijgt duidt er wsch op dat je geen (juiste) c++ compiler hebt geinstalleerd, dan gaat een make ook niet werken... Nogmaals doe het via apt (als root: apt-get install icewm) en dan hoef je je daar niet druk om te maken.
Unox, the worst operating system.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 19:58:17 #230
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_31213429
Gistermiddag kon ik mijn server ineens niet meer benaderen, hij reageerde op geen enkele netwerk-activiteit (ping, ssh, http). Ik zat op m'n werk en m'n router was nog wel gewoon te benaderen (mijn internet deed het dus nog).

Ik ben toen snel effe naar huis gefietst en heb de server gereset, ik had namelijk geen zin en tijd om een monitor/keyboard aan te sluiten en het probleem te analyseren...

Nu is mijn vraag de volgende, in welke logfile(s) zou ik informatie kunnen vinden over wat er mis ging? Ik begin namelijk toch wel een beetje nieuwsgierig te worden waar het aan gelegen heeft...

1
2
3
4
$ cat /etc/debian_version
testing/unstable
$ uname -srvo
Linux 2.6.8-2-686 #1 Thu May 19 17:53:30 JST 2005 GNU/Linux
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 22:57:48 #231
2863 bigben04
FC Den Haag ole ole!
pi_31219664
Ik weet niet hoe het bij Debian zit, maar bij Gentoo komt de syslog in /var/log/messages terecht. Als die bij jou bestaat zou ik daar eens in kijken.
Jeugdactiviteiten.nl, de site voor iedereen die met kinderen werkt!
pi_31219910
Dat kan echt vanalles zijn. Voor het zelfde geld had je een dip in je netspanning of een dusdanige memory error dat je kernel hing. Die vind je niet terug in je logfiles.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 09:23:21 #233
65490 whoops
pi_31222805
Zie in /var/log/messages niets raars...

Ik was eigenlijk al bang dat ik er niet achter zou komen...

Thanx anyway...
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 10:30:03 #234
2863 bigben04
FC Den Haag ole ole!
pi_31224097
Om geheugen errors te vinden / uit te sluiten zou je http://www.memtest86.com/ eens kunnen draaien.
Jeugdactiviteiten.nl, de site voor iedereen die met kinderen werkt!
  donderdag 6 oktober 2005 @ 12:50:53 #235
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_31227440
quote:
Op zaterdag 1 oktober 2005 16:37 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Vraag.
Inmiddels maar opgelost door SSH te installeren en dan handmatig vncserver te starten. Iets meer werk, maar het werkt verder prima. Nu loop ik weer tegen iets anders aan, dat zal ik zo even proberen uit te leggen.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 13:06:37 #236
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_31227815
Eigenlijk een heel simpel vraagje over Ubuntu: Ik heb Breezy geïnstalleerd en de nodige packages daarna met apt geïnstalleerd. Daarbij heb ik, logischerwijs, een totale chaos achtergelaten (MySQL installeren, Apache2, PHP4, daarna proberen te verwijderen en opnieuw installeren, gedoe, PHP werkt in ieder geval niet). Nu zou ik eigenlijk het liefst gewoon terug gaan naar de situatie voordat ik ging kloten (dus de standaard geinstalleerde packages).

Is het erg optimistisch te denken dat zoiets kan?
  donderdag 6 oktober 2005 @ 13:22:23 #237
65490 whoops
pi_31228261
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 13:06 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Eigenlijk een heel simpel vraagje over Ubuntu: Ik heb Breezy geïnstalleerd en de nodige packages daarna met apt geïnstalleerd. Daarbij heb ik, logischerwijs, een totale chaos achtergelaten (MySQL installeren, Apache2, PHP4, daarna proberen te verwijderen en opnieuw installeren, gedoe, PHP werkt in ieder geval niet). Nu zou ik eigenlijk het liefst gewoon terug gaan naar de situatie voordat ik ging kloten (dus de standaard geinstalleerde packages).

Is het erg optimistisch te denken dat zoiets kan?
Het kan prima, je data backuppen en ubuntu opnieuw installeren...

Zoals hierboven ook al een aantal keer besproken is, het is altijd heel heel heel veel slimmer ("I can't stress this enough" ) om bij het installeren van software gebruik te maken van de package-manager. Die package manager zit er niet voor niets je wil er toch geen Windows machine van maken?

Dit kan je ook doen als je je software zelf compileert, lees de methodes hierboven (checkinstall en apt-build)! Ik heb vandaag voor het eerst 'checkinstall' gebruikt en het werkt prima!
  donderdag 6 oktober 2005 @ 13:25:44 #238
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_31228360
Dat doe ik toch? Ik installeer alles netjes met apt-get install 'packagenaam'. En compileren probeer ik zoveel mogelijk te vermijden.

Maar ja, opnieuw installeren had ik ook bedacht, ik hoopte even dat het niet nodig zou zijn.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 13:38:06 #239
65490 whoops
pi_31228659
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 13:25 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Dat doe ik toch? Ik installeer alles netjes met apt-get install 'packagenaam'. En compileren probeer ik zoveel mogelijk te vermijden.

Maar ja, opnieuw installeren had ik ook bedacht, ik hoopte even dat het niet nodig zou zijn.
Oke, sorry... Als je alles met APT installeert heb ik niets gezegd...

Je kan dan met apt-get remove <package> de geinstalleerde packages weer verwijderen. Je kan natuurlijk ook een van de GUI's gebruiken (Aptitude voor textmode, Synaptic voor onder X).

Echt teruggaan naar 'de beginsituatie' kan volgens mij niet.

Over het automatisch opstarten van VNC: wellicht heb je hier wat aan... ?
  donderdag 6 oktober 2005 @ 13:42:35 #240
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_31228771
Stel dat ik met apt MySQL, Apache2 en PHP4 installeer. Daarna kom ik erachter dat ik MySQL 4.1 nodig heb (syntax van een database die ik wil importeren wil niet in 4.0). Als ik dan in omgekeerde volgorde alles remove met apt, dus apt-get remove php4, apache2 en mysqlserver, worden dan ook alle overige paketten (dependencies) verwijderd?
  donderdag 6 oktober 2005 @ 14:05:31 #241
65490 whoops
pi_31229505
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 13:42 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Stel dat ik met apt MySQL, Apache2 en PHP4 installeer. Daarna kom ik erachter dat ik MySQL 4.1 nodig heb (syntax van een database die ik wil importeren wil niet in 4.0). Als ik dan in omgekeerde volgorde alles remove met apt, dus apt-get remove php4, apache2 en mysqlserver, worden dan ook alle overige paketten (dependencies) verwijderd?
Als het goed is worden alle depencies inderdaad verwijderd. Mijn ervaring is dat er toch nog wel eens wat blijft 'hangen'... Toen ik er eenmaal achter was hoe Aptitude werkte is dat sindsdien mijn favo tool geweest om dit soort dingen uit te zoeken. Aptitude laat netjes zien hoe de dependencies van de verschillende pakketen in elkaar zitten...
  donderdag 6 oktober 2005 @ 15:12:58 #242
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_31231447
Drama vind ik het tot nu toe.

Nou ja, apt is in principe tof. In ieder geval met installeren. Maar het verwijderen vind ik nog wat onhandig met dependencies enzo. Dingen die geïnstalleerd worden omdat ze nodig zijn, maar niet verwijderd als ze niet meer nodig zijn.

Ik denk dat ik maar gewoon Ubuntu opnieuw installeer.

Wat is trouwens het verschil tussen apt-get remove en dpgk -r? Die laatste heb ik ook wel eens gebruikt.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 15:54:19 #243
65490 whoops
pi_31232514
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 15:12 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Drama vind ik het tot nu toe.

Nou ja, apt is in principe tof. In ieder geval met installeren. Maar het verwijderen vind ik nog wat onhandig met dependencies enzo. Dingen die geïnstalleerd worden omdat ze nodig zijn, maar niet verwijderd als ze niet meer nodig zijn.

Ik denk dat ik maar gewoon Ubuntu opnieuw installeer.

Wat is trouwens het verschil tussen apt-get remove en dpgk -r? Die laatste heb ik ook wel eens gebruikt.
APT maakt gebruik van 'dpkg' om .deb bestanden te installeren.

APT zorgt dus voor de dependencies, dpkg installeert de boel alleen maar...
  donderdag 6 oktober 2005 @ 15:57:24 #244
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_31232564
Dus als je iets verwijderd met dpkg -r zullen alle dependencies die apt installeerde, niet verwijderd worden?
  donderdag 6 oktober 2005 @ 16:27:25 #245
65490 whoops
pi_31233172
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 15:57 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Dus als je iets verwijderd met dpkg -r zullen alle dependencies die apt installeerde, niet verwijderd worden?
Neen. Dpkg doet inderdaad niets met dependencies, voor zover ik weet. Wel geeft dpkg aan als er aan een van de dependencies niet voldaan wordt. Het automatisch 'resolven' van de dependencies doet APT voor je.

Maar Aptitude is hier nog veel beter in. Aptitude houdt voor je bij welke van de packages (door hem) automatisch geinstalleerd zijn, en daardoor weet hij dus ook welke packages er automatisch verwijderd kunnen worden.

Lees hier meer over hoe je Aptitude kan gebruiken...
  donderdag 6 oktober 2005 @ 17:02:31 #246
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_31233856
Ik heb net e.e.a. gehoord en gelezen over debfoster. En vind dat ik met debfoster -q en debfoster -f eigenlijk precies heb wat ik wil. Ik zal nog even kijken naar Aptitude.

Bedankt voor de antwoorden, tips enzo.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 17:17:38 #247
65490 whoops
pi_31234166
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 17:02 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik heb net e.e.a. gehoord en gelezen over debfoster. En vind dat ik met debfoster -q en debfoster -f eigenlijk precies heb wat ik wil. Ik zal nog even kijken naar Aptitude.
Debfoster is nieuw voor mij, thanx!... Ziet er wel zeker interessant uit! Meteen eens even losgelaten op mijn testservertje, na een hoop ge-ja en ge-nee is dit het resultaat:
quote:
0 upgraded, 0 newly installed, 168 to remove and 0 not upgraded.
Need to get 0B of archives.
After unpacking 210MB disk space will be freed.
Do you want to continue [Y/n]?
Opzich netjes! Toch de lijst met packages nog maar even goed doornemen voordat hij ze weg doet....
quote:
Bedankt voor de antwoorden, tips enzo.
Graag gedaan....
  donderdag 6 oktober 2005 @ 17:38:03 #248
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_31234650
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 17:17 schreef whoops het volgende:

[..]

Debfoster is nieuw voor mij, thanx!... Ziet er wel zeker interessant uit! Meteen eens even losgelaten op mijn testservertje, na een hoop ge-ja en ge-nee is dit het resultaat:
http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=24403

Meer info. Die link kreeg ik daarnet.
pi_31245132
Hey,
Ik heb een redelijk simpel vraagje. Ik moet voor school moet ik met knoppix aan de gang, en daarbinnen wil ik een aantal dingen aanpassen.

Maar ik loop elke keer tegen de root user aan. Alle sites van Knoppix zeggen dat je geen root nodig hebt, en dat alle paswords gelockt zijn, maar ik heb zo een pasword echt nodig.

Nou vroeg ik mij dus af hoe ik dit moest doen. Ik kan wel een user aanmaken, maar ik kan hem niet onder de groep wheel zetten bijvoorbeeld, want dan zegt hij "unknown group wheel"

Maar nou is mijn vraag, hoe moet ik het wel doen?
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 10:58:37 #250
91683 Blackhouse
Only in Kenya...
pi_31248777
Je kan gewoon 'su' doen en dan enter drukken bij het password, of binnen Knoppix een root shell openen en vrolijk je gang gaan
Oscar Mike Golf Whiskey Tango Foxtrot Bravo Bravo Quebec
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')