Dus ik dacht ik doe gewoon 'make' maar toen kreeg ik ook een zooi errors, die ik niet allemaal kan overtypenquote:checking for C++ compiler default output file name... configure: error: C++ compiler cannot create executables
1 2 3 4 | $ cat /etc/debian_version testing/unstable $ uname -srvo Linux 2.6.8-2-686 #1 Thu May 19 17:53:30 JST 2005 GNU/Linux |
Inmiddels maar opgelost door SSH te installeren en dan handmatig vncserver te starten. Iets meer werk, maar het werkt verder prima. Nu loop ik weer tegen iets anders aan, dat zal ik zo even proberen uit te leggen.quote:Op zaterdag 1 oktober 2005 16:37 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Vraag.
Het kan prima, je data backuppen en ubuntu opnieuw installeren...quote:Op donderdag 6 oktober 2005 13:06 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Eigenlijk een heel simpel vraagje over Ubuntu: Ik heb Breezy geïnstalleerd en de nodige packages daarna met apt geïnstalleerd. Daarbij heb ik, logischerwijs, een totale chaos achtergelaten (MySQL installeren, Apache2, PHP4, daarna proberen te verwijderen en opnieuw installeren, gedoe, PHP werkt in ieder geval niet). Nu zou ik eigenlijk het liefst gewoon terug gaan naar de situatie voordat ik ging kloten (dus de standaard geinstalleerde packages).
Is het erg optimistisch te denken dat zoiets kan?
Oke, sorry... Als je alles met APT installeert heb ik niets gezegd...quote:Op donderdag 6 oktober 2005 13:25 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Dat doe ik toch? Ik installeer alles netjes met apt-get install 'packagenaam'. En compileren probeer ik zoveel mogelijk te vermijden.
Maar ja, opnieuw installeren had ik ook bedacht, ik hoopte even dat het niet nodig zou zijn.
Als het goed is worden alle depencies inderdaad verwijderd. Mijn ervaring is dat er toch nog wel eens wat blijft 'hangen'... Toen ik er eenmaal achter was hoe Aptitude werkte is dat sindsdien mijn favo tool geweest om dit soort dingen uit te zoeken. Aptitude laat netjes zien hoe de dependencies van de verschillende pakketen in elkaar zitten...quote:Op donderdag 6 oktober 2005 13:42 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Stel dat ik met apt MySQL, Apache2 en PHP4 installeer. Daarna kom ik erachter dat ik MySQL 4.1 nodig heb (syntax van een database die ik wil importeren wil niet in 4.0). Als ik dan in omgekeerde volgorde alles remove met apt, dus apt-get remove php4, apache2 en mysqlserver, worden dan ook alle overige paketten (dependencies) verwijderd?
APT maakt gebruik van 'dpkg' om .deb bestanden te installeren.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 15:12 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Drama vind ik het tot nu toe.
Nou ja, apt is in principe tof. In ieder geval met installeren. Maar het verwijderen vind ik nog wat onhandig met dependencies enzo. Dingen die geïnstalleerd worden omdat ze nodig zijn, maar niet verwijderd als ze niet meer nodig zijn.
Ik denk dat ik maar gewoon Ubuntu opnieuw installeer.
Wat is trouwens het verschil tussen apt-get remove en dpgk -r? Die laatste heb ik ook wel eens gebruikt.
Neen. Dpkg doet inderdaad niets met dependencies, voor zover ik weet. Wel geeft dpkg aan als er aan een van de dependencies niet voldaan wordt. Het automatisch 'resolven' van de dependencies doet APT voor je.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 15:57 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Dus als je iets verwijderd met dpkg -r zullen alle dependencies die apt installeerde, niet verwijderd worden?
Debfoster is nieuw voor mij, thanx!... Ziet er wel zeker interessant uit! Meteen eens even losgelaten op mijn testservertje, na een hoop ge-ja en ge-nee is dit het resultaat:quote:Op donderdag 6 oktober 2005 17:02 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik heb net e.e.a. gehoord en gelezen over debfoster. En vind dat ik met debfoster -q en debfoster -f eigenlijk precies heb wat ik wil. Ik zal nog even kijken naar Aptitude.
Opzich netjes! Toch de lijst met packages nog maar even goed doornemen voordat hij ze weg doet....quote:0 upgraded, 0 newly installed, 168 to remove and 0 not upgraded.
Need to get 0B of archives.
After unpacking 210MB disk space will be freed.
Do you want to continue [Y/n]?
Graag gedaan....quote:Bedankt voor de antwoorden, tips enzo.
http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=24403quote:Op donderdag 6 oktober 2005 17:17 schreef whoops het volgende:
[..]
Debfoster is nieuw voor mij, thanx!... Ziet er wel zeker interessant uit! Meteen eens even losgelaten op mijn testservertje, na een hoop ge-ja en ge-nee is dit het resultaat:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |