abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27398722
Ikzelf heb gisteren een muurtje behangt en het resultaat is wel okee.
En toch blijft het een rotklus om alleen te doen.

Daarom wil ik bij deze om leed voor anderen te voorkomen en het mij gemakkelijker te maken de volgende keer een tiptopic mbt behangen maken.

Mijn tips:

1. Zorg dat je een natte doek bij de hand hebt om lijmresten mee weg te vegen.
2. Gebruik een gezonde hoeveelheid lijm op je behang, zeker niet te weinig!
3. Probeer niet te fanatiek alle luchtbellen eruit te vegen, deze trekken voor een groot deel ook weg als het behanglijm droog is (doordat het vocht eruittrekt trekken enkele bellen ook eruit).
4. Knip je baan op maat qua hoogte, smeer dan de lijm en vouw je baan dan dubbel waarbij je aan de bovenkant van je baan een stukje overlaat (15 cm min). Dit stukje plak je aan de top van je muur zo recht mogelijk en als dat recht zit trek je de aan elkaar geplakte delen uit elkaar en strijk je het uit met je behangveger. (het makkelijkste is het om dit met zijn twee te doen, waarbij de één de top vast en recht houdt en de ander de onderkant lostrekt / positioneert.)
5. Maak je baan altijd iets te lang! Te veel kan je altijd afsnijden!
6. Let erop dat je patroon kloppend blijft! dus niet de ene baan ondersteboven ten opzichte van de anderen oid.
7. Glij niet uit over de lijm, deze is spekglad
8. Snij het behang pas bij NA de lijm droog is, anders scheurt het papier omdat het nat/vochtig is.

Iemand nog aanvullingen?
Profiel opgeheven.
pi_27399666
- zorg ervoor dat de eerste baan die je zet 100% loodrecht hangt, dan kan je de rest van de banen daartegenaan hangen
- smeer de lijm helemaal tot aan de rand van het behang, dat is tenslotte het meest kwetsbare gedeelte, en je ziet als eerste dat het daar los laat.
- je kan het behang stuitend plakken, of met een overlap. Als je het stuitend plakt, mag het behang niet meer krimpen in de breedte, anders krijg je kieren (ervaring )
- je hebt twee soorten behang volgens mij, de ene krimpt wel, de andere niet (iemand die hier meer over weet?)
- bij een sterk zuigende muur: de muur van te voren een keer insmeren met behangplaksel, zorgen dat het wel droog is als je het behang erop plakt.
- en als je het behang tegen iets aan plakt wat al af is (plint of plafond oid), moet je niet wachten tot het droog is, maar meteen afsnijden, anders krijg je het niet meer los zonder dat er resten achter blijven.
- behang snijden als het nog nat is: altijd een lineaal erlangs, en een scherp! mesje heel schuin houden en erlangs trekken.
  vrijdag 27 mei 2005 @ 10:37:42 #3
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_27399988
Koop zo'n speciaal behangsnijdriehoeklineaal (ofzo) om de onderkant kaarsrecht af te snijden. Echt z'n geld waard !!
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_27400016
Zou je niet eens eerst beginnen met de gaten dicht te plamuren en eventuele bobbels gelijk
te maken? Ook stofvrij en schoon maken van de muur is al handig.

Als je de muur niet goed voorbewerkt dan kan je behangen wat je wilt maar dan wort het nog niks.

Ook behangen veel mensen om een stopcontact heen, haal gewoon die dingen
er af voordat je gaat behangen, staat veel mooier.

Maar alle behangers van dit weekend succes, ik ga lekker van het mooie weer genieten.
pi_27401726
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 10:39 schreef Kajalevi het volgende:
Zou je niet eens eerst beginnen met de gaten dicht te plamuren en eventuele bobbels gelijk
te maken? Ook stofvrij en schoon maken van de muur is al handig.

Als je de muur niet goed voorbewerkt dan kan je behangen wat je wilt maar dan wort het nog niks.

Ook behangen veel mensen om een stopcontact heen, haal gewoon die dingen
er af voordat je gaat behangen, staat veel mooier.

Maar alle behangers van dit weekend succes, ik ga lekker van het mooie weer genieten.
wat betreft die stoplichten, haal ff de stroom eraf, heb al een keer een schok gehad toen het natte behang tegen de contactpuntjes van het gedemonteerde stopcontact kwam
pi_27403505
Wat ik me nou al een poosje afvraag- kan je een geschilderde muur ook behangen? Ik wil op de slaapkamer graag zo'n fotobehang-bos, maar daar zit een soort structuurverf op de muur (hele fijne korreltjes)
pi_27404212
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 12:27 schreef anneja het volgende:
Wat ik me nou al een poosje afvraag- kan je een geschilderde muur ook behangen? Ik wil op de slaapkamer graag zo'n fotobehang-bos, maar daar zit een soort structuurverf op de muur (hele fijne korreltjes)
Dat wordt een ramp, als je het er zo overheen plakt. Wat op de muur een klein spikkeltje lijkt, is in het behang twee keer zo groot.
Je zal de muur dan eerst behangklaar moeten maken. Egaliseren dus.
pi_27405390
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 11:34 schreef Gurb het volgende:

[..]

wat betreft die stoplichten, haal ff de stroom eraf, heb al een keer een schok gehad toen het natte behang tegen de contactpuntjes van het gedemonteerde stopcontact kwam
Volgende keer dan maar afplakken dat stopcontact he, kan je daarna makkelijk uitsnijden.
Simpel he
pi_27406281
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 13:31 schreef Kajalevi het volgende:

[..]

Volgende keer dan maar afplakken dat stopcontact he, kan je daarna makkelijk uitsnijden.
Simpel he
dat gebeurt me idd geen tweede keer
pi_27408452
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 12:51 schreef Dirkh het volgende:

[..]

Dat wordt een ramp, als je het er zo overheen plakt. Wat op de muur een klein spikkeltje lijkt, is in het behang twee keer zo groot.
Je zal de muur dan eerst behangklaar moeten maken. Egaliseren dus.
hoe egaliseer je een muur? Kan je dat zelf doen?
  † In Memoriam † vrijdag 27 mei 2005 @ 17:04:40 #11
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_27412048
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 09:54 schreef Bierie het volgende:
4. Knip je baan op maat qua hoogte, smeer dan de lijm en vouw je baan dan dubbel waarbij je aan de bovenkant van je baan een stukje overlaat (15 cm min). Dit stukje plak je aan de top van je muur zo recht mogelijk en als dat recht zit trek je de aan elkaar geplakte delen uit elkaar en strijk je het uit met je behangveger. (het makkelijkste is het om dit met zijn twee te doen, waarbij de één de top vast en recht houdt en de ander de onderkant lostrekt / positioneert.)

Iemand nog aanvullingen?
Neen, wel een opmerking.
Je knipt de banen niet, je vouwt de hele rol op maat van de eerste baan en neme een vlijmscherp mes uit de keuken....

Dan, je hebt een stuk of 10 banen liggen, smeert er eentje in....vouwt beide uiteinden naar binnen en pakt de volgende baan om in te smeren en te vouwen...

Na 6 banen is de 1e baan geschikt om te plakken..(voorzichtig uitelkaar halen als je bovenaan je trappetje staat en laten uithangen..2e stuk ( de onderkant) pas uitvouwen als de bovenkant rechts en strak zit (zachtjes met een zachte stoffer maar liever met een zachte theedoek..
pi_27412204
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 15:15 schreef anneja het volgende:

[..]

hoe egaliseer je een muur? Kan je dat zelf doen?
Ja, dat kan je makkelijk zelf doen. Klik hier maar eens
pi_27429993
Ik doe het zoals Loedertje zegt.

Nog een paar dingen die me te binnen schieten:

- Van te voren even goed de symbolen bekijken op de rol.
- De zuigende werking van de muren testen! Maak met een borstel een natte plek op de muur. Is die binnen een paar minuten droog heb je normaal zuigende muren. Duurt dat veel langer dan dan heeft je muur een voorbehandeling nodig met een voorstrijkmiddel.
- Opletten of je stortend behang hebt (zie symbolen), dan moeten de banen om en om worden geplakt, anders is er verschil in kleur.
- Goede behangtafel huren. Ik wil best behangen bij mensen, maar alleen met goed materiaal.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 13:22:36 #14
64781 bonke
pipo koeie
pi_27430043
behangen ?? gatver
daarom heb ik mijn hele huis in de sierpleister gezet
kwassie verf erover en et is weer mooi wit
dus mijn tip is : niet behangen maar sierpleisteren +
pies on joe toe
pi_27441106
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 13:22 schreef bonke het volgende:
behangen ?? gatver
daarom heb ik mijn hele huis in de sierpleister gezet
kwassie verf erover en et is weer mooi wit
dus mijn tip is : niet behangen maar sierpleisteren +
Tenzij je last heb van een 'werkend' huis, zodat je iedere keer weer dezelfde scheuren in je pleisterwerk terug ziet komen :
pi_27441279
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 23:06 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

Tenzij je last heb van een 'werkend' huis, zodat je iedere keer weer dezelfde scheuren in je pleisterwerk terug ziet komen :
Ik heb hier anders ook scheuren in het behang. En ik ben er vrij zeker van dat als het behang eraf gehaald wordt en die muur opnieuw gedaan wordt, dat je dan weer snel scheuren krijgt.

En een tip: Let op de kleurcode als je behang koopt. Verschil in kleurcode zie je misschien niet of nauwelijks in de verpakking, maar wel heel duidelijk op de muur.
  zondag 29 mei 2005 @ 09:18:20 #17
64781 bonke
pipo koeie
pi_27445589
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 23:06 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

heej, ik woon in het huis van een ambtenaar
dussssss?
geen scheuren
pies on joe toe
pi_27445681
Ik heb eigenlijk dubbel laten doen. eerst mij huis helemaal laten behangen met glasvezel behang.
Vervoglens is alles overgeschilderd.

Het voordeel hiervan is dat je zeker weten een egale muur hebt, het behang kan tegen een
stootje, is makkelijk schoon te maken en je kan er er altijd weer overheen verven.

Je ziet niet dat het behangen is, het staat harstikke mooi.
pi_27467242
Hier houden we tijdens het behangen altijd de plantenspuit bij de hand.
Is het plaksel ietsjes te veel ingedroogd ...een paar sprietsjes en je kunt weer verder.
pi_27474314
Ja, en wat doe je als je je behang graag schoon wilt maken? En je dus die vieze oude lijmresten naar boven ziet komen als in wit...?

GOdverdegodver...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_27474689
quote:
Op maandag 30 mei 2005 10:00 schreef Oblivion het volgende:
Ja, en wat doe je als je je behang graag schoon wilt maken? En je dus die vieze oude lijmresten naar boven ziet komen als in wit...?

GOdverdegodver...
Wat heb je gedaan dan?

Niet elk behang is goed schoon te maken.
pi_27474762
Dit behang is schoon te maken...
Anders zou ik het toch niet doen.
Alleen ja, hoe krijg je nicotine uit behang...
pi_27474888
quote:
Op maandag 30 mei 2005 10:19 schreef Oblivion het volgende:
Dit behang is schoon te maken...
Anders zou ik het toch niet doen.
Alleen ja, hoe krijg je nicotine uit behang...
Water met een beetje amoniak.
Of gewoon afstomen en opnieuw behangen.
pi_27474923
Ik zal het proberen, als het niet lukt dan trap ik een deuk in je sleurhut...

pi_27504301
We hadden hier een fikkie met een waxinlichtje.
Veel roet en troep
Ik heb het met StMarcs weer aardig schoongekregen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')