abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 23 mei 2005 @ 21:52:07 #1
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_27289918
Onder andere nav de discussie net in het bekkentopic van Ingrid, maar ook een beetje nav een aantal andere posts de afgelopen tijd heb ik me af zitten vragen wat de invloed is van de overvloed aan informatie op zwangeren en partners.

Men is in deze tijd, ook niet-zwangeren trouwens, heel snel met het zoeken naar een ziektebeeld passend bij een aantal klachten die men heeft.
Het lijkt erop dat alles wat er aan de hand is een oorzaak móet hebben omdat het een oorzaak kán hebben.

Ik krijg een beetje het gevoel alsof men niet meer helemaal onbezorgd geniet van een zwangerschap. Natuurlijk is het niet allemaal 1 grote roze wolk, zo ver zijn we nu wel inmiddels, maar ik mis af en toe wel de blijdschap en een beetje 'je lichaam verandert, je krijgt klachten maar het hoort er nou eenmaal bij'.

Dit is in geen geval een aanval naar wie dan ook, puur een overpeinzing van mij, en ook zeker niet bedoeld als bagatellisering van welke serieuze klachten dan ook.
  † In Memoriam † maandag 23 mei 2005 @ 21:53:53 #2
7074 moussy
kuttekop
pi_27289988
Je weet, leest, hoort te veel.
Je zou er haast een boek over schrijven!
  maandag 23 mei 2005 @ 21:55:03 #3
24188 Belana
kloon van belana
pi_27290033
Ik denk wel dat er het een en ander veranderd is ja
Ik kon ook nog maar slecht lopen in mijn zwangerschap en mijn moeder vertelde dat ze dat ook had gehad, maar dat er toentertijd verder niet over gepraat werd, dat was gewoon zo.
Overigens niet per definitie beter of slechter natuurlijk. Een BI vroeg constateren is denk ik wel goed. (had ik niet hoor overigens)
stormy waters...
sailin'
  maandag 23 mei 2005 @ 21:58:25 #4
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_27290169
Vroeger verstopte men de buik en was er helemaal geen genieten aan. Schijnt.

En ik denk dat je vooral naar mensen om je heen moet kijken om een goed beeld van zwangeren en hun gevoel te krijgen. Op internet zoek je info, deel je problemen, wissel je ervaringen uit... Zou dus niet uit Fok! of welk forum dan ook conclusies trekken over of Nederland al dan niet geniet van zwangerzijn.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  † In Memoriam † maandag 23 mei 2005 @ 22:09:24 #5
7074 moussy
kuttekop
pi_27290592
Sommige worden nou eenmaal hypochonders tijdens de zwangerschap, een ander niet
  maandag 23 mei 2005 @ 22:12:22 #6
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_27290678
Dat zal best zo zijn, moussy.
Maar is dat een antwoord op BE's vraag? En is dat van nu?
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  maandag 23 mei 2005 @ 22:14:12 #7
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_27290748
Ik denk dat het filteren en relativeren van de enorme hoeveelheid informatie die je tegenwoordig over je heen krijgt (al dan niet bewust opgezocht) heel erg belangrijk is.
Als je daarbij gewoon in je achterhoofd houdt dat er van alles gebeurt met je lichaam tijdens zo'n zwangerschap en dat je een klein parasietje in je draagt en dat dat dus niet zonder slag of stoot zal gaan, dan ben je al een heel eind in het genieten.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  maandag 23 mei 2005 @ 22:17:46 #8
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_27290908
Ik vind generatie in mijn geval niet van toepassing , heb net 4 maanden geleden een kind gekregen . Wel heb ik bewust niet gezocht op internet.. Iedere zwangerschap, met alle kwalen vandien is weer anders, en als je bv zoekt op zwangerschapsdiabetes (wat dan in mijn geval relevant was), dan ga je idd niet zo lekker slapen daarna .

Ik heb het dus niet gedaan, daar had ik een gyn voor, en een internist, en mijn eigen gezonde verstand.
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
pi_27291097
Dat hangt in mijn ogen samen met een onbeschrijflijke angst voor de dood, gecombineerd met een obsessie voor ongezonde zaken.
Dood en zelfs ziekte worden niet meer geaccepteerd. Zelfs het mens zijn wordt een beetje verdrongen door alle gezondheidsproducten, vitaminepreparaten, pharmaceutische bangmakerij en honger naar hygiene en bacterievrije omgevingen.
Gewoon als mens genieten van een bepaalde toestand is geen gespreksonderwerp meer. Het leeft niet onder de mensen. We moeten perfect zijn, alles moet maakbaar, berekenbaar.

Zwanger zijn met kwaaltjes kan niet meer. We zijn bang voor onbekende lichaamlijke ongemakken. Grotendeels ook omdat het ons onbekend is. We zijn als mens veel meer op ons zelf en gewoonweg niet meer zo vaak zwanger. Zwangerschapservaringen gaan verloren.
pi_27291203
Ik moet zeggen dat er mensen op het forum zijn waar ik me verschrikkelijk aan zit te ergeren omdat elk pijntje meteen een miskraam enzo. En al heibel maken voor je daadwerkelijk weet waar je aan toe bent. Ik ben zelf er meteen van begin af aan uitgegaan van het gaat goed. Me niet ongerust maken over dingen, over krampjes die ik veel heb. Alleen ik moet dan naar de wc. Maar met andere klachten als moeheid enzo is het fijn om hier oo het forum wel wat steun te vinden.

Maar of het daadwerkelijk iets van een andere generatie is? Ik merk bijvoorbeeld dat er vragen gesteld worden die ik allang en heel gemakkelijk op het internet heb gevonden. Ik hoef ze dan niet te vragen. Anderen hebben met zoeken op die manier weer wat meer moeite. Zij zullen een vraag waarschijnlijk eerder stellen. Daar ziten ook verschillen.
pi_27291219
Dat zoeken moet wel of niet in je zitten denk ik. Ook al waren de communicatie middelen en de informatie toevoer vroeger kleiner. Mijn moeder is nogal hypchondrisch aangelegd en ik ook wel een beetje. Mijn ma zocht vroeger alles op in haar medische enceclopedie En ik nu via t internet.
En het genieten. Ik weet niet of dat per generatie verschilt. Ik heb er van genoten in ieder geval. Als ik mijn oma spreek, die niet zo. Die beviel net na de oorlog!
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  maandag 23 mei 2005 @ 22:27:41 #12
1087 Merisse
broddeltante
pi_27291299
Dat heeft volgens niets met zwanger zijn te maken maar zit verweven in het hele huidige bestaan. De voordelen: goed geinformeerd zijn, eigen verantwoordelijkheid nemen, zijn m.i. zeker groter dan de nadelen, je (teveel) zorgen maken.
Niet dat ik er iets mee opgeschoten ben maar de diagnose antifosfolipidensyndroom had ik zonder internet en mijn eigen initiatief nooit gekregen
You will never leave my mind
And it turns out to be so much different than our dreams
Now you're, you're a star in heaven
  maandag 23 mei 2005 @ 22:28:24 #13
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_27291325
Ik heb er echt niet van genoten, de tweede keer. Het was uitzingen met in mijn achterhoofd dat het het allemaal waard was, dat wel.

Maar het is eigenlijk not done tegenwoordig, als je zegt dat je niet geniet....
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
pi_27291458
Nou dat vind ik dus niet Leah. Van mij mogen mensen pijntjes hebben, klagen en er ook niet van genieten. En ik denk dat dat allemaal niks met deze tijd te maken heeft. Ik denk dat er vroeger net zo goed mensen niet genoten van hun zwangerschap (waren toen ook meer ongewenste zwangerschappen, de abortuskliniek is er niet voor niets gekomen toch?) En ook net zog oged mensen wel. En nu ook.
Naar aanleiding van het topic waarin Ingrid vroeg om info omtrent bekkeninstabiliteit. Nee ik denk dat dat ook niks met generatie te maken heeft.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
pi_27291553
Ik denk dat het te maken heeft met hoe je er zelf mee omgaat. De een leest 150 uur voorafgaand aan de bevalling over van alles en nog wat en de ander doet 't met hooguit 5 uurtjes af...

Ik denk dat dat altijd al zo geweest is, iedereen is anders en kijkt er anders tegenaan. In je directe omgeving zal het wellicht anders overkomen. Ikzelf bijvoorbeeld heb best wel wat zwangeren in mijn omgeving of mensen die kort geleden bevallen zijn, zodra ze beginnen 'te zeiken' kap ik het gesprek af of zeg ik wat ik ervan vind. Daar komt bij dat je om je heen toch ook mensen 'verzamelt' die een beetje de zelfde instelling hebben als jij.

Door alle overload aan info zal het misschien best iets schelen, maar ik denk dat je vroeger ook zwangere mutsen had...

-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
  † In Memoriam † maandag 23 mei 2005 @ 22:34:54 #16
7074 moussy
kuttekop
pi_27291558
quote:
Op maandag 23 mei 2005 22:12 schreef Sugar het volgende:
Dat zal best zo zijn, moussy.
Maar is dat een antwoord op BE's vraag? En is dat van nu?
Het zal altijd wel geweest zijn, maar nú is er google.
pi_27291943
Wat ik oa hier al tegenkom:
We horen,krijgen en zien een enorme hoop informatie op je af komen zodra je zwanger bent, ik heb nog nooit zoveel folders bijmekaar gezien als die ik bij elkaar kreeg een goede 9 maand lang, en dan is de kleine geboren en dan krijg je weer een hoop info over voedingen/slapen/wandelen enz enz en

en de ene persoon is daarin wat gevoeliger, als de ander
De andere persoon is overal heel nuchter over, terwijl de ander om elk ding overal een oorzaak achter zoekt.
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
  maandag 23 mei 2005 @ 23:07:08 #18
61800 Rottdog
May all your dreams come true
pi_27292808
We hebben gewoon de tijd om te klagen en te zeuren, vroeger niet toen moest je hard werken op het land

Tja sommigen zijn nou eenmaal van die piepers die te pas en te onpas met vragen en kwaaltjes komen. We zijn nou eenmaal niet gelijk en als zij daar nou baat bij hebben laat ze gewoon hun gang gaan en lees er over heen. Lekker simpel
  maandag 23 mei 2005 @ 23:13:57 #19
106819 Smirre
Geselli Gemelli
pi_27293066
En dan is er ook nog zoiets als hormonen die je helemaal uit balans kunnen brengen. Onherkenbaar kunnen mensen worden tijdens hun zwangerschap. En dan is het erg onplezierig steeds te moeten horen dat je genieten moet 'want het gaat zoooo snel'. Nou, mij kon het niet snel genoeg gaan. Blij dat ze eruit waren; tastbaar -> gezond en wel.
Op sommige dingen, als emoties, heb je niet altijd evenveel invloed. Rationeel kun je het allemaal beredeneren, maar je gevoel volgt daarin niet altijd. Fijn hoor, dat mensen lekker genieten van datgene wat hun overkomt, maar dat is niet altijd hun eigen verdienste. Beetje geluk mag je daarbij best hebben.
  maandag 23 mei 2005 @ 23:33:17 #20
24361 Neva
Mania lovin'
pi_27293684
over dat genieten vind ik zo een moet.. sommige kunnen het niet.. ik zou wel willen.. hoe blij ik in den beginne was ik kan het niet en dat vind ik erg geneog maar ik weet ook wle dat het uiteindelijk wel los gaat lopen..
Klagen over ziek zijn mag hallo..zwangere dames zijn hormoonbommen
Maar en dat gebeurt over heel fok! dat mensen hier msnen advies gaan vragen over dingen die niet zomaar iets zijn kijk over wat klan ik doen tegen een hoofdpijn / tegen spugen/moeheid etc.. kunnen we wel tips gaan geven..
Maar over iets niet zo licht als heb ik een soa of heb ik zus of heb ik dit en dat? moet je toch echt voor bij een huisarts zijn.
Een google! een Fok! kunnen heel handig zijn.. maar hoeveel symptomen komen wel niet voor bij verscheidenen ziektes..
(on) bewust ga je dit meenemen in je hoofd..
Of dit iets van Nu is?
Denk dat het wel aan de huidige maatschappij ligt.. bedoel hoeveel kost een bezoekje aan de huisarts o.i.d. tegenwoordig hoeveel kost een ziekenfonds verzekering tegenwoordig.. als men daar op kan bezuinigen doen mensen dat..
  maandag 23 mei 2005 @ 23:55:35 #21
8885 moralia
Grip op je zak
pi_27294328
De zwangerschappen zijn denk ik hetzelfde, het geklaag ook, alleen is je podium nu veel groter. Vroegah was je zwanger en ging je met je gezeik even naar de buurvrouw of belde je een vriendin, hooguit misschien 4 mensen die je aanhoorden en dachten, ach zwanger..., komt wel goed, had ik ook etc.

Nu is die buurvrouw FOK! en lezen veeeeeeel meer mensen, die je zelfs nauwelijks kennen, over alle kwaaltjes en toestanden en denken daar weer het hunne van en gaan dat weer posten en zo lijkt alles veel erger dan het in de prehistorie was (dwz voor internet).
I want to be young and wild, and then I want to be
middle-aged and rich, and then I want to be old and annoy people by
pretending that I'm deaf
pi_27297244
10 jaar geleden was er geen internet dus je kringetje was veel kleiner. Door internet weet je meer en is de onzekerheid groter. Ook is de "druk" van gezonder leven nu veel hoger dan toen.
Met Djen had ik geen foliumzuur, mocht ik gewoon filet american eten en was men veel makkelijker dan nu.
10 jaar geleden werd j in het "diepe" gegooid als nieuwe moeder, nu krijg je veel meer informatie via de folders, tijdschriften en internet. Er zijn nu "regels" verbonden aan de zwangerschap en het moederschap. De schema's vliegen je om de oren, terwijl je 10 jaar geleden zelf bedacht hoeveel je kindje moest drinken of eten.
De begeleiding in de zwangerschap is "strenger" geworden. Kreeg je 10 jaar geleden alleen nog maar een echo als er gevaar bestond voor de baby of ter vastelling van een meerling zwangerschap, krijg je nu vaak al een screenings-echo om te kijken of alles er op en er aan zit.
Of het een vooruitgang is dat men nu meer weet dan toen durf ik niet te zeggen, het heeft ijn voor en zijn tegens, maar ik vinbd wel dat er teveel druk opgelegd word dat men zich op een roze wolk moet begeven als je zwanger bent terwijl voor sommige mensen zwangerschap echt niet leuk is.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 06:14:45 #23
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_27297309
Ik negeer de informatie op internet als het medisch is. Betrouwbaarhied is niet altijd zeker. En je haalt je vaak van alles in je hoofd.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 06:33:11 #24
24188 Belana
kloon van belana
pi_27297334
quote:
Op maandag 23 mei 2005 22:28 schreef Leah het volgende:
Ik heb er echt niet van genoten, de tweede keer. Het was uitzingen met in mijn achterhoofd dat het het allemaal waard was, dat wel.

Maar het is eigenlijk not done tegenwoordig, als je zegt dat je niet geniet....
dat lijkt wel ja, je MOET het bijna wel leuk vinden en ervan GENIETEN...
Ik vond er ook niet zoveel aan, maar het resultaat
En ik heb het er graag voor over om dat nog een keer te doen
Maar geweldig vind ik het niet om me amper te kunnen bewegen, last van maagzuur te hebben en 20 kilo zwaarder te worden
stormy waters...
sailin'
pi_27297364
Je hebt nu inderdaad toegang tot veel meer informatie, goed of slecht, dan voorheen. En je vertelt het op bijv. een forum direct aan wie weet hoeveel mensen.
Maar ik denk dat het ook aan je eigen persoontje ligt. Je hebt altijd mensen die snel en/of veel klagen. Of mensen die niet goed met de overvloed aan informatie om kunnen gaan. Tik maar een paar willekeurige klachten in en je zou wel al ongeneeslijk ziek kunnen zijn.
Ook denk ik dat ervaringen van of verhalen over andere (ex)zwangeren in je hoofd blijven hangen. Ik ben de eerste drie maanden (te?) bang voor een miskraam geweest en dat je dat dan pas op de echo zou zien, omdat m'n zusje zoiets had meegemaakt.
En van die roze wolk, dat lijkt bijna wel verplicht ja. Ik heb persoonlijk dat gevoel wel als ik een echo heb gehad of het hartje heb gehoord, maar nu ik op een punt zit dat alleen m'n zere tepels een indicatie zijn dat ik zwanger ben (het is ook nog niet aan me te zien), leef ik eigenlijk een beetje van afspraak (voor bijv. echo of VK) naar afspraak, ff checken of ik nog echt wel zwanger ben Niet bepaald genieten nee
Uitgerekend op 29 oktober 2005!
*O* Voor alle tweede streepjes dames *O*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')