Het blijven, hoe wetenschappelijk onderbouwd ook, hypothesen, verklaringsmodellen, paradigma's etc., jij en ik weten dat dé waarheid niet bestaat aan de hand waarvan de werkelijkheid voor eens en altijd kan worden vastgesteld. Vandaar mijn verbazing over de ophef die door de uitspraken van Maria van der Hoeven wordt veroorzaakt. Zelfs de meest rationele wetenschapper is niet altijd gevrijwaard van religieuze affecten. Het is de verontwaardiging van de gelovige wetenschapper of zoals u wilt een wetenschappelijke gelovige waarvan ik vind dat dit naar hypocrisie neigt.quote:Op zondag 22 mei 2005 14:54 schreef Doffy het volgende:
[..]
Mijn commentaar ging over jouw opmerking dat zowel creationisme als evolutieleer niet hard te maken zouden zijn. Dat is pertinent niet waar.
Hierover verschillen we dus niet van mening al til ik er persoonlijk minder zwaar aan dat het debat hierover in een theoretische discussievorm tussen religie en wetenschap wordt gegoten.quote:
Wat betreft een brede discussie over de plaats van religie's in de samenleving: daarvan ben ik een groot voorstander. Maar die discussie wordt niet gevoerd als strijd tussen wetenschap en religie.
Een wetenschappelijke theorie is GEEN (want meer dan) een hypothese, maar het is wel een verklaringsmodel, ja.quote:Op zondag 22 mei 2005 15:04 schreef lucida het volgende:
Het blijven, hoe wetenschappelijk onderbouwd ook, hypothesen, verklaringsmodellen, paradigma's etc.,
Dat is zo, maar het zijn juist de religieuzen die dat punt niet inzien: niet de wetenschap. Over "de waarheid" praten wetenschappers nooit, wel over de meest plausibele verklaringen die zowel een voorspellende kracht hebben als een mogelijkheid om falsificeerbaar te zijn. Religie is geen van beiden.quote:jij en ik weten dat dé waarheid niet bestaat aan de hand waarvan de werkelijkheid voor eens en altijd kan worden vastgesteld.
Ik vind dat er niets mis hoeft te zijn met een persoonlijk streven naar integratie van religie en wetenschap. De eerlijkheid gebiedt echter te zeggen dat daarvoor wel een vrij liberale kijk op religie nodig is, omdat steeds meer 'klassieke' leringen van de grote religies onder druk van wetenschappelijke kritiek komen.quote:Vandaar mijn verbazing over de ophef die door de uitspraken van Maria van der Hoeven wordt veroorzaakt. Zelfs de meest rationele wetenschapper is niet altijd gevrijwaard van religieuze affecten. Het is de verontwaardiging van de gelovige wetenschapper of zoals u wilt een wetenschappelijke gelovige waarvan ik vndt dat dit naar hypocrisie neigt.![]()
Het zou wellicht een goede zaak zijn als de volgende minister van onderwijs over een meer liberale kijk op het (overwegend geseculariseerde) onderwijs beschikt. Zelf denk ik dat Hirsi Ali wel eens een hele goede kadidaat zou kunnen zijn als eerstvolgende minister van onderwijs.quote:Op zondag 22 mei 2005 15:09 schreef Doffy het volgende:
[..]
Een wetenschappelijke theorie is GEEN (want meer dan) een hypothese, maar het is wel een verklaringsmodel, ja.
[..]
Dat is zo, maar het zijn juist de religieuzen die dat punt niet inzien: niet de wetenschap. Over "de waarheid" praten wetenschappers nooit, wel over de meest plausibele verklaringen die zowel een voorspellende kracht hebben als een mogelijkheid om falsificeerbaar te zijn. Religie is geen van beiden.
[..]
Ik vind dat er niets mis hoeft te zijn met een persoonlijk streven naar integratie van religie en wetenschap. De eerlijkheid gebiedt echter te zeggen dat daarvoor wel een vrij liberale kijk op religie nodig is, omdat steeds meer 'klassieke' leringen van de grote religies onder druk van wetenschappelijke kritiek komen.
Echter, de opmerkingen van Maria van der Hoeven kan ik, zelfs met veel goede wil, niet plaatsen als 'persoonlijk streven naar integratie van wetenschap en religie'. Eerder met een volstrekte onbenulligheid op wetenschappelijk gebied, wat ik bijzonder kwalijk vind voor iemand op haar positie.
Eerst wordt de aarde geschapen, dan het verschil tussen dag en nacht en later in de week pas de zonquote:Op zondag 22 mei 2005 15:13 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Nog maar eens een bewijs van het oer-conservatisme binnen het CDA...
Wat is haar alternatief eigenlijk? Het scheppingsverhaal van 6 dagen?![]()
Ach, hij heeft ook weer wat gehoord.quote:Op zondag 22 mei 2005 15:51 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Eerst wordt de aarde geschapen, dan het verschil tussen dag en nacht en later in de week pas de zon
Daar ben ik het geheel mee eens. 'Uniform staatsonderwijs' (het Franse model) met het oog op maatschappelijke ontplooiing en sociaal-economische vorming.quote:Op zondag 22 mei 2005 15:36 schreef Doffy het volgende:
Het afschaffen van het bijzonder onderwijs, dat lijkt mij nog eens een goed idee
offtopic
quote:Op zondag 22 mei 2005 15:36 schreef Doffy het volgende:
Het afschaffen van het bijzonder onderwijs, dat lijkt mij nog eens een goed idee
En hiermede verklaren we Hirsi Ali tot Missing Link.quote:Op zondag 22 mei 2005 15:30 schreef lucida het volgende:
[..]
Het zou wellicht een goede zaak zijn als de volgende minister van onderwijs over een meer liberale kijk op het (overwegend geseculariseerde) onderwijs beschikt. Zelf denk ik dat Hirsi Ali wel eens een hele goede kadidaat zou kunnen zijn als eerstvolgende minister van onderwijs.![]()
Ze wil dus niet alleen 'sussen', en ruimte bieden voor 'afwijkende meningen', maar ze spreekt zelfs niet eens een voorkeur uit. Tsja, krampachtig neutraal blijven is niet echt wetenschappelijk verantwoord.quote:Van der Hoeven begrijpt ophef over debat niet
DEN HAAG - Minister Van der Hoeven is niet van plan een voorkeur uit te spreken over een evolutietheorie dan wel het scheppingsverhaal. Beide ontstaanstheoriëen zijn en blijven een onderdeel van de eindtermen biologie, zei de minister dinsdag in de Tweede Kamer.
Van der Hoeven verklaarde weinig te begrijpen van de ophef die in de Kamer is ontstaan over haar voorstel een breed debat te voeren het ontstaan van de wereld. Het Kamerlid Azough (GroenLinks) maakte een vergelijking met scholen in de Amerikaanse staat Kansas waar de evolutietheorie min of meer verdacht wordt gemaakt. Van der Hoeven wilde daar echter niets van weten.
Bron: LC
beetje overbodige tijdsindeling inderdaad.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:18 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ze wil dus niet alleen 'sussen', en ruimte bieden voor 'afwijkende meningen', maar ze spreekt zelfs niet eens een voorkeur uit. Tsja, krampachtig neutraal blijven is niet echt wetenschappelijk verantwoord.![]()
Ze kan nu weinig anders. Als ze nu ineens een voorkeur blijkt te hebben, dan loopt het debat meteen al scheef....quote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:18 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ze wil dus niet alleen 'sussen', en ruimte bieden voor 'afwijkende meningen', maar ze spreekt zelfs niet eens een voorkeur uit. Tsja, krampachtig neutraal blijven is niet echt wetenschappelijk verantwoord.![]()
Wat heeft het creationisme in godesnaam met een wetenschappelijk vak als biologie te maken!? Dat heeft m.i. echt zoiets van "beschrijf de schepping en verwonder jezelf slechts, denk er verder niet over na".quote:Beide ontstaanstheoriëen zijn en blijven een onderdeel van de eindtermen biologie, zei de minister dinsdag in de Tweede Kamer.
't Is vrij scherp gesteld ja, maar in dit geval vind ik het terecht. Zoals de laatste alinea van het artikel stelt, doen uitlatingen als dit -ook al worden ze na afloop gerelativeerd- zeer veel schade. Ik vind dat daarom ook zeer duidelijk gemaakt mag worden dat de minister hier over de schreef gegaan is.quote:Op woensdag 25 mei 2005 18:06 schreef Johan_de_With het volgende:
Ach, ja. Ik heb de minister ook een brief geschreven met mijn bezwaren, maar dat een ''kwaliteitskrant'' uitpakt met de vraag
Wil zij terug naar de donkere Middeleeuwen?
vind ik eigenlijk net zo dom als de opmerkingen van Van der Hoeven.
Dit daarentegen is dan weer zo achterlijk dat Van der Hoeven er gunstig bij afsteekt. Leer eens wat een discussie inhoudt voor je pauken gaat spelen.quote:Op woensdag 25 mei 2005 18:18 schreef lionsguy18 het volgende:
Het scheppingsverhaal moet op elke school geleerd worden.
Die flauwekul van Darwin en opvolgers zijn we meer dan zat.
Mensen van apen afkomstig, nou probeer ze maar eens te kruisen mooi dat je geen nakomelingen krijgt.
En waar zijn al die tussenvormen gebleven? Bij opgravingen vinden ze alleen maar mensen of apen.
Alhoewel..... sommige afrikanen inderdaad op apen lijken.
Maar daar worden we natuurlijk weer boos over.
Je reactie is zoals gewoonlijk inhoudelijk erg sterk...uhhh zwak bedoel ik.quote:Op woensdag 25 mei 2005 18:20 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Dit daarentegen is dan weer zo achterlijk dat Van der Hoeven er gunstig bij afsteekt. Leer eens wat een discussie inhoudt voor je pauken gaat spelen.
quote:Op woensdag 25 mei 2005 18:28 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Je reactie is zoals gewoonlijk inhoudelijk erg sterk...uhhh zwak bedoel ik.
quote:Het scheppingsverhaal moet op elke school geleerd worden.
Mensen van apen afkomstig, nou probeer ze maar eens te kruisen mooi dat je geen nakomelingen krijgt.
En waar zijn al die tussenvormen gebleven? Bij opgravingen vinden ze alleen maar mensen of apen.
Die tussenvormen zijn inmiddels voor een groot deel gevonden. Sterker nog, onlangs is nóg een tussenvorm ontdekt. In Afrika, ja.quote:Op woensdag 25 mei 2005 18:18 schreef lionsguy18 het volgende:
Ik heb ooit eens een dergelijk boekje mogen ontvangen van Jehova's Getuigen waarin dit werd beweerd. Erg verfrissend. Net als het gedeelte over hoe om te gaan met de andere sekse. Lekker samen sportenquote:Op woensdag 25 mei 2005 17:03 schreef Doffy het volgende:
Hoofdcommentaar NRC, vandaag:
Darwin en de minister
De werkelijke waterscheiding in de Nederlandse politiek wordt gevormd door het verschil tussen confessioneel en niet-confessioneel. Dit bleek gisteren weer eens toen minister Van der Hoeven (Onderwijs, CDA) tekst en uitleg moest geven in de Tweede Kamer over haar opvattingen inzake de relatie tussen de evolutieleer en de creationistische ideeën van Intelligent Design. Deze laatste, uit de VS overgewaaide, theorie gaat er vanuit dat God de intelligente ontwerper is van het leven op aarde. De minister stelt zich op het standpunt dat de evolutietheorie gelijkwaardig is aan Intelligent Design. Zij wil hierover een dialoog entameren tussen wetenschappers. Echter, de hypothese van Intelligent Design is geen kwestie van wetenschap, maar van geloof. Een godsdienstig denkbeeld wordt gemengd door een tot nu toe niet gefalsifieerde wetenschappelijke theorie over het ontstaan van leven. Volgens de evolutieleer worden toevallige mutaties die nuttig blijken voor de overleving van een bepaalde soort, bestendigd in blijvende kenmerken. De leer van Intelligent Design (niet te verwarren met het verhaal van Adam van Eva) gaat ervan uit dat alle elementen uit een cel zo onmisbaar en zo uniek zijn dat daar wel een schepper aan te pas moet zijn gekomen.
Straks krijgt elke zuil zijn eigen onderwijsprogramma idd. Lekker.quote:Tijdens het debat gisteren vond Van der Hoeven voor haar gedachte alleen steun bij haar eigen partijgenoten en de kleine christelijke partijen. De rest van de Kamer, de coalitiepartners van VVD en D66 incluis, nam fors afstand van de minister. Het felst betoonde zich Kamerlid Bakker (D66), die de minister vroeg of zij ook van mening is dat de aarde niet langer rond is en of de theorie dat kindertjes van de ooievaar komen ook gelijk is aan de huidige stand van de wetenschap op dit terrein. Hoewel enigszins raillerend, waren dit terechte vragen. Door de evolutietheorie af te doen als ,,niet compleet'' en op gelijke voet te stellen met pseudo-wetenschappelijke ideeën uit fundamentalistisch-christelijke hoek stelt Van der Hoeven zich op als een dwaallicht. Wil zij terug naar de donkere Middeleeuwen? Een minister van Onderwijs en Wetenschappen kan er beter het zwijgen toe doen dan particuliere geloofsopvattingen te berde te brengen die de scheiding tussen kerk en staat doen vervagen.
Van der Hoeven betoogde gisteren dat zij geenszins van plan is haar ideeën om te zetten in een concrete aanpassing van leerplannen en de eisen voor eindexamens op middelbare scholen. En dat is maar goed ook, want het is zaak de wetenschappelijke theorie van de evolutieleer te scheiden van het geloof. Als Intelligent Design ergens thuishoort, is het in de godsdienstles.
De minister onderschat welke consequenties haar uitlatingen kunnen hebben op het onderwijsveld, ook zonder dat zij concrete aanpassingen doet in leerplannen. Orthodox-christelijke en islamitische scholen, die de evolutieleer afwijzen, hebben nu een krachtige medestander in hun strijd tegen het van hogerhand opgelegde lesprogram. Als de minister haar gedachte bedoeld heeft als methode om de integratie van moslims te bespoedigen, is het een integratie de verkeerde kant op - weg van de moderniteit. Daarmee wordt zowel gelovigen als niet-gelovigen geen dienst bewezen.
25 mei 2005
Je verzint waar je bij staat.quote:Op woensdag 25 mei 2005 20:24 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Die tussenvormen zijn inmiddels voor een groot deel gevonden. Sterker nog, onlangs is nóg een tussenvorm ontdekt. In Afrika, ja.
Heel gristelijk ook om Gods schepping in de Afrikanen niet terug te willen zien. God is tenslotte blank.
Jezus was uiteraard ook blank en had absoluut geen arabisch uiterlijk zoals alle andere inwoners van Palestina in die dagen.quote:Op woensdag 25 mei 2005 20:24 schreef Mwanatabu het volgende:
Heel gristelijk ook om Gods schepping in de Afrikanen niet terug te willen zien. God is tenslotte blank.
Er zijn eindeloos veel tussenvormen gevonden, er zijn zelfs diersoorten waar de tussenvormen nog van leven. Maar je kunt een creationist de fossiele botten in de mond duwen en dwingen er op te knagen en desondanks ze zullen ze met volle mond ontkennen dat er tussnvormen gevonden zijn.quote:Op woensdag 25 mei 2005 18:18 schreef lionsguy18 het volgende:
Post eens wat foto's hier.quote:Op woensdag 25 mei 2005 20:34 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Er zijn eindeloos veel tussenvormen gevonden, er zijn zelfs diersoorten waar de tussenvormen nog van leven. Maar je kunt een creationist de fossiele botten in de mond duwen en dwingen er op te knagen en desondanks ze zullen ze met volle mond ontkennen dat er tussnvormen gevonden zijn.
Ring Speciesquote:Op woensdag 25 mei 2005 20:35 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Post eens wat foto's hier.
Maak me gek
Wie zegt dat ik ongelovig ben?quote:Op woensdag 25 mei 2005 20:30 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Je verzint waar je bij staat.
Ik welk museum kan ik tussenvormen bezichtigen?
Liefst Vele tussenvormen want als ik goed ben ingelicht dan stammen we af van een eencellig dier.
Wat een sprookjes.
En het woord gristelijk klinkt erg denigrerend maar dat ben ik wel gewend van ongelovigen.
Als ze maar kunnen beledigen dan kicken ze pas.
Stephen Jay Gould: ....Still, our creationist incubi, who would never let facts spoil a favorite argument, refuse to yield, and continue to assert the absence of all transitional forms by ignoring those that have been found,......quote:Op woensdag 25 mei 2005 21:07 schreef Doffy het volgende:
Kom op jongens, lionsguy leest toch nooit iets. Hij zou eens de WFL Evolutie FAQ door kunnen lezen, maar dat is uiteraard teveel gevraagd. Oogkleppen zijn duur zat, dan moet je ze gebruiken ook.
Ik heb anders ook nog geen foto's van god gezien.quote:Op woensdag 25 mei 2005 23:25 schreef lionsguy18 het volgende:
Een hoop engels gebrabbel van een stel wijsneuzen maar geen bewijs in de vorm van foto's.
Ik had dit ook wel gedacht.
De evolutie theorie is niks meer dan een hedendaags heidens geloof
Men gelooft als heiden ook in iets wat men zelf nooit heeft waargenomen en waarvoor geen wetenschappenlijk bewijs te leveren is.
Omdat het een verzinsel is.
Elke vijf jaar wordt wel wat aan dat verzinsel veranderd maar mensen geloven nu eenmaal zelfs als we van de wormen afstammen dan nog geloven ze het.
Wat houdt 'niet stoffelijk' precies in, dan?quote:Op woensdag 25 mei 2005 23:29 schreef lionsguy18 het volgende:
God is geen stoffelijk wezen.
quote:Domme opmerking dus.
quote:Tot nu toe is niemand inhoudelijk op mijn argumenten ingegaan.
Alleen maar onliners.
Dat heeft er mee te maken dat er al 333 topics over evolutie zijn geweest (vooral in WFL) waar de hele discussie inclusief de beantwoording van je vragen al 100x langs zijn geweest. Inlezen is ook een kunst.quote:Op woensdag 25 mei 2005 23:29 schreef lionsguy18 het volgende:
God is geen stoffelijk wezen.
Domme opmerking dus.
Tot nu toe is niemand inhoudelijk op mijn argumenten ingegaan.
Alleen maar onliners.
Ik lees: "Ik ben te dom of koppig om Engels te begrijpen".quote:Op woensdag 25 mei 2005 23:25 schreef lionsguy18 het volgende:
Een hoop engels gebrabbel van een stel wijsneuzen maar geen bewijs in de vorm van foto's.
Men gelooft als heiden ook in iets wat men zelf nooit heeft waargenomen en waarvoor geen wetenschappenlijk bewijs te leveren is.
Elke vijf jaar wordt wel wat aan dat verzinsel veranderd maar mensen geloven nu eenmaal zelfs als we van de wormen afstammen dan nog geloven ze het.
Ergens heb ik wel medelijden met jullie dwalingen.
Geen foto´s!? In mijn links zitten wel degelijk foto´s van missing links.quote:Op woensdag 25 mei 2005 23:25 schreef lionsguy18 het volgende:
Als de theorie over de werkelijkheid bijgesteld wordt, dan blijft de theorie nog wel staan (zie post van Godslasteraar). En ja, we zijn ook verwant met de wormen. Ver, maar toch.quote:De evolutie theorie is niks meer dan een hedendaags heidens geloof
Bid voor ons zou ik zeggen. Misschien verdwijnen de missing links dan.quote:Ergens heb ik wel medelijden met jullie dwalingen.
Protestanten zijn nu eenmaal veel bijbelvaster dan katholieken. Wat dat betreft lijken protestanten erg op moslims. De katholieken hebben een officiële geloofsleer waarover de ''Congregatie voor de Geloofsleer'' waakt (= vroeger beter bekend als de inquisitie). Van katholieken wordt niet verwacht dat ze nadenken over het geloof, er wordt verwacht dat ze de herder volgen. Gezien de bizarre hersenspinsels en complexen bij protestanten mischien ook niet zo'n gek ideequote:Op donderdag 26 mei 2005 09:48 schreef placebeau het volgende:
Ik was verbaasd over dit topic, dat er uberhaupt nog creationisten bestonden in West-Europa.
Maar op de radio ging het er net over, en ze zeiden dat het een typisch protestants fenomeen was. In een encycliek heeft de vorige paus namelijk allang zichzelf verzoend met de evolutietheorie. Vreemd.
Foto's vormen geen enkel bewijs en dat is maar goed ook.quote:Op woensdag 25 mei 2005 23:25 schreef lionsguy18 het volgende:
Het is toch echt merkwaardig hoe de woorden ''theorie'' en ''geloof'' maar misbruikt worden. Het is geen geloof, het is een wetenschappelijk model.quote:Op woensdag 25 mei 2005 23:25 schreef lionsguy18 het volgende:
Bron? Het gemak waarmee jij anderen voor heidenen en apen uitmaakt, staat je overigens niet fraai.quote:Men gelooft als heiden ook in iets wat men zelf nooit heeft waargenomen en waarvoor geen wetenschappenlijk bewijs te leveren is.
Is dat een teken van zwakte? En dan durf jij nog over wetenschappelijke bewijsvoering te praten?quote:Elke vijf jaar wordt wel wat aan dat verzinsel veranderd
Jij Nederlands kunnen schrijven?quote:maar mensen geloven nu eenmaal zelfs als we van de wormen afstammen dan nog geloven ze het.
Bevrijd ons er dan uit en doe niet zo verschrikkelijk paternalistisch. Gelijk moet je delen, om eens een slagzin te gebruiken.quote:Ergens heb ik wel medelijden met jullie dwalingen.
Wat inderdaad opmerkelijk is, aangezien de Bijbelkritiek zo'n beetje door Protestanten is uitgevonden. Je zou dan ook vermoeden dat ze er minder krampachtig mee omgingen. Maar ik denk dat lionsguy een rolberoerte zou krijgen van Luther's opvattingen over de Bijbel.quote:Op donderdag 26 mei 2005 11:42 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Protestanten zijn nu eenmaal veel bijbelvaster dan katholieken. Wat dat betreft lijken protestanten erg op moslims. De katholieken hebben een officiële geloofsleer waarover de ''Congregatie voor de Geloofsleer'' waakt (= vroeger beter bekend als de inquisitie). Van katholieken wordt niet verwacht dat ze nadenken over het geloof, er wordt verwacht dat ze de herder volgen. Gezien de bizarre hersenspinsels en complexen bij protestanten mischien ook niet zo'n gek idee![]()
Dan zou je elk vak moeten verbieden, want lesboeken krijgen nieuwe drukken, waarin soms het één en ander wordt bijgesteld.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:00 schreef lionsguy18 het volgende:
Omdat het verboden moet worden om leerlingen dingen te laten leren die elke 3 jaar worden bijgesteld, omdat het slechts om een theorie gaat.
Ik zal hoogstwaarschijnlijk geen rolberoerte krijgen omdat ik daar de leeftijd niet voor heb, sportief ben, niet rook en matig drink.quote:Op donderdag 26 mei 2005 14:30 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Wat inderdaad opmerkelijk is, aangezien de Bijbelkritiek zo'n beetje door Protestanten is uitgevonden. Je zou dan ook vermoeden dat ze er minder krampachtig mee omgingen. Maar ik denk dat lionsguy een rolberoerte zou krijgen van Luther's opvattingen over de Bijbel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |