Ik heb afgelopen zomer ook maar eens een poging gedaan om liftend ergens heen te komen, echter niet alleen in Nederland, maar helemaal tot aan zuid-frankrijk.
We zijn met 6 vrienden in tweetallen liften op vakantie gegaan. Als eerste hadden we op camping bij Leuven, naast Brussel, afgesproken. We hadden geen idee of we dit in één dag zouden halen. Het bleek een eitje te zijn, we waren allemaal ruim op tijd in Leuven, dat de camping was opgeheven en we daarna nog 10 km hebben moeten lopen even terzijde. Camping waar we terrecht zijn gekomen was drie keer niets, dus dagje Leuven en meteen door naar Bastogne, makkelijk in één dag naartoe gelift.
Die leuke dagen gehad, samen met een groep Engelsen. Toen was het klaar met het mooie weer en begon het te miezeren. Aan het begin van de vakantie hadden we nog afgesproken niet te zuidelijk te gaan, maar omdat het de eerste 2 lift dagen zo goed ging dachten we, ach, whatever, we doen het gewoon. Eerst maar eens op ongeveer de helft, we hadden afgesproken op een camping bij Macon. Twee tweetallen, waaronder ik, waren er s´middags net voor het eten aangekomen. Eén tweetal had de hele dag vastgestaan bij de camping in Bastogne en waren teruggegaan. Terwijl ze het niet meer echt zaten zitten hadden wij ze nog omgepraat om de volgende dag het nog een keer te proberen. Wij wachten in Macon. De volgende dag waren ze vrij snel meegenomen naar een benzinestation vlak voor Luxembourg. Daar 6 uur gewacht en terug naar huis gegaan met de trein. Geen idee waar het nou aan lag, de andere vier waaronder ik hebben nooit echt problemen gehad, soms een paar uur wachten, maar meer ook niet.
Wij met zijn vieren doorgegaan naar ons einddoel, Avignon. We kende daar al een camping van vorige vakanties en we wisten dat die dicht bij de stad was en dus dicht bij een supermarkt. Niet geheel onbelangrijk als je geen vervoer tot je beschikking hebt. Daar zes superdagen gehad met prachtig weer. Toen met elkaar afgesproken dat we gewoon nonstop naar huis gingen liften.
Ik en mijn ´liftpartner´ zijn toen ´s ochtends om zeven uur vertrokken. Eerst richting Lyon. Een paar uur gewacht in Avignon, erg slechte stad om weg van te liften. Toen met een stel maffe Spanjaarden mee naar Lyon gereden, ze hadden geen zin te betalen voor de tolweg en gingen dus binnendoor, wij vonden het prima, het was erg gezellig. Een paar keer de verkeerde afslagen genomen dus uiteindelijk hebben we 6,5 uur gedaan over een rit van 3/4 uur. In Lyon stonden we midden in het centrum, absoluut niet ideaal. We stonden precies op een heel onoverzichtelijke kruizing waar je bijna niet kon stoppen maar we hadden geen alternatief. Daar 6 uur in de bloed hete zon gestaan, niet echt motiverend. We waren het flink zat en hadden al een hotel uitgezocht toen er bij één van onze laatste pogingen een vrouw stopte. Ze bracht ons 20 km ten noorde van Lyon, bij een camping vlak naast de snelweg, ook was er een soort van winkelcentrum met mc Donalds e.d. Daar was het al vrij laat en het begon te schemeren. Er reden daar op dat tijdstip een paar auto´s per half uur de snelweg op dus zeiden tegen elkaar, laten we het nog een uurtje proberen en dan gaan we naar de camping. We stonden daar 10 minuten en toen stopte er een fransman (De eerste franse die de hele vakantie voor ons gestopt heeft!) die ons helemaal naar een plaats Chalons en Campagne, 100 km ten oosten van Parijs. Erg relaxte auto waar we omstebeurten lekker een dutje in hebben gedaan. We kwamen om twee uur ´s nachts bij een tankstation met supermarkt e.d. naast de tolweg aan. Daar even geprobeerd te liften, maar niemand neemt je mee rond dat tijdstip. Trillend van de kou binnen in dat tankstation een dutje gedaan op wat stoelen. De volgende ochtend met goede moed gaan staan liften bij de uitrit van dat centrum. Een paar uur daar gestaan tot er een belachelijk grote camper (eerder een omgebouwde vrachtwagen) stopte. Het bleken 3 super aardige belgen de zijn die net hadden gemotorraced ergens in frankrijk. De helft van de ´camper´ was dus ook voor de motoren bestemd en in de rest zaten slaapplaatsen en super relaxte banken. Wij hebben daar dus heerlijk tot en met Antwerpen op die banken gelegen, terwijl we de hele tijd koude Jupilers aangeboden kregen, wauw! In Antwerpen vanaf een benzine station met wat bier drinkende glazewassers naar de andere kant van de stad gereden, om daar vervolgens te worden meegenomen door drie Nederlandse gozers. Die hebben ons afgezet op het sttation in Tilburg, en we hebben lekker de laatste 150 km naar Zwolle met de trein gereisd
. In totaal dus non-stop (inclusief even slapen op het tankstation) in 40 uur van Avignon naar Zwolle gelift!
Liften is me erg goed bevallen, je wordt erg snel meegenomen. Ik merkte wel dat Belgen je het snelste meenemen op de voet gevolgd door de Nederlanders. De fransen stoppen uit mijn ervaring bijna nooit, soms nog wel eens om te zeggen dat je niet de beste route neemt, maar bijna nooit om je mee te nemen. Als het goed gaat heb je ook echt plezier in het liften, je maakt de gaafste dingen mee, ik kan er nog pagina's over volschrijven. Kortom, en geslaagde vakantie en zeker voor herhaling vatbaar!