@GDSY.
De kortste weg vanuit Augsburg naar Tsjechie leidt niet door Oostenrijk. Vanuit Augsburg zijn er verschillende routes naar Oostenrijk, afhankelijk van waar je moet zijn.
Wat ik doe met zo'n vraag! Even een routekaart van de ANWB van Midden- en Zuid-Duitsland erbij gepakt. Deze voor ANWB-leden gratis routekaarten zijn aardig geschikt voor liften op de echte lange afstanden, met alle autosnelwegen, hoofdwegen en alle tankstations. Er is een tankstation langs de A8 die langs Augsburg voert. Het tankstation bevindt zich vlak aan de rand van de stad!
Van hieruit kun je naar het oosten liften richting Munchen. Zonder meer gedetailleerde informatie (die ik nu niet voor je ga uitzoeken, maar je kan zelf een poging doen), zou ik op het tankstation van Augsburg pas een lift nemen die minstens tot het volgende tankstation bij Holzkirchen ligt, langs de route naar Salzburg, alles A8. Ofwel ca. 80 km verderop. Tja, en dan is het een kwestie van van tankstation naar tankstation liften en om lifts vragen. "Entschuldigung, konnte ich etwas fragen?". Je kan van dat tankstation bv naar Salburg en naar Inssbruck, en die laatste richting dan weer via de A93/A12 of via hoofdweg 307.
Dan heb ik de Autostopguide to Europe erbij gepakt. Je kan die zelf downloaden via
www.autostopguide.com. Deze gids met goede liftplekken in 275 Europese grote steden is wel al wat ouder en veel liftplaatsen zijn midden jaren '90 voor het laatst gecontroleerd. Maar een groot deel van de in deze waanzinnig toffe gids zijn nog heel nuttig.
Dan blijkt dat je vanaf het station in Augsburg met bus 27 op de kruising Hirblingerstrasse x Brixenerstrasse kan uitkomen. Van daar (vermoedelijk bij een oprit) is het dan 1 km door de snelwegberm naar het tankstation wandelen.
De liftersgids geeft ook een plek om naar het zuiden te liften vanuit Augsburg. Letterlijk gezien de kortste afstand naar Oostenrijk. Dan ga je met bus 41 naar de Peter Dorflerstrasse en dan 100 meter zuidelijk op de Eichleitnerstrasse. Daar staan volgens de gids stoplichten met een redelijke stopgelegenheid.
Hint: op Duitse hoofdwegen (niet-autosnelwegen) wordt vaak behoorlijk doorgejakkerd en het is weinig zinvol om je duim op te steken naar automobielen die met 100 kmh voorbij komen razen.
Wat betreft een vergoeding: die is in de eerste wereld (West-Europa, Noord-Amerika, Oceanie) erg ongebruikelijk voor spontaan liften, in de tweede wereld (Midden- en Oost-Europa) een min of meer vrijwillige overweging, met name in landen als Roemenie, Bulgarije en Albanie, in de derde (Noordelijk en Zuidelijk Afrika, Zuid-Amerika) en vierde (Ethiopie, Sahara, Bangladesh) een vrij harde voorwaarde voor het delen van een vervoermiddel.