abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29332387
Op 29 juli vertrok ik vanuit het heuvellanddorp Bemelen, waar ik woon, voor een lang weekend naar Groningen. Na het afsluiten van de voordeur wandelde ik door het dorp. Bij de kerk van Bemelen, waar ik bij de bushalte wel eens heb staan liften, besloot ik nog door te lopen. Als het terras in ons dorp in gebruik is, wandel ik liever iets door, zodat ik niet al te exhibitionistisch langs de dorpsweg sta. Normaal heb ik daar geen moeite mee, maar in mijn eigen dorp doe ik dat niet zo snel. Bij het einde van de bebouwde kom stak ik mijn duim op en kreeg ik een lift. “Zo, en hoe kom jij in Bemelen verzeild geraakt?”, vroeg mijn liftgever, die getogen was in mijn dorp en nu in het nabijgelegen Cadier en Keer woonde. We gingen naar de Viaductweg in Maastricht, bij het voetbalstadion De Geusselt en nog dichter bij de liftersplaats van Maastricht, die gelegen is naast de weg, net na de laatste stoplichten langs de N2. Ofwel, aan het begin van de A2.

Na 5 minuten stopte er een automobilist voor mijn bordje “UTRECHT”.

“Hallo, rijdt U wellicht naar Utrecht?”, vroeg ik.

“Wij gaan naar Rotterdam!”, luidde het antwoord.

“Rijdt U daarbij langs Utrecht?”.

“Wij gaan naar Rotterdam, da’s een heel stuk in de richting, je mag al lang blij zijn dat je mee kan rijden”.

Dat antwoord voelde niet echt als een hartelijk welkom, hoewel het al heel mooi was dat ze voor mij gestopt waren. Ik had ook het gevoel dat ik wel een langere lift kon krijgen vanaf de liftersplaats. Ik had er ongeveer 23 keer eerder gestaan, en 19 keer was ik er met succes weggekomen na gemiddeld 15 minuten wachten. En dus hield ik daar in Maastricht mijn bord met “GRONINGEN FRYSLAN” weer uit. Er was genoeg terugkerend vakantieverkeer, dus het leek mij zeker te moeten kunnen. Ik was goed gekleed en mijn liftbord was behoorlijk groot. Voor een keer kon ik me daarom voorstellen dat ook automobilisten van de tweede en derde rijstrook helemaal naar mij en de liftersplaats zouden willen uitwijken. Na een minuut of vijftig stopte een auto met een zwarte kentekenplaat. Het leek wel wat op een oude Poolse kentekenplaat, maar het bleek een Nederlandse militair te zijn, die gelegerd was in Seedorf en voor werk en vrienden heel wat autosnelwegen afreed. Hij ging richting Utrecht tot aan Den Bosch en nadat ik was ingestapt bleek dat onze wegen zich pas op het tankstation Dekkersland langs de A28 bij Staphorst en ten Noorden van Zwolle zich zouden hoeven te scheiden. Dat betekende dat mijn geduld royaal beloond werd met de langste rit die ik binnen Nederland heb genoten: ca. 260 kilometer. De gedreven militair vertelde vol passie over zijn verbondenheid met de natuur en zijn uitgewerkte plan om te emigreren vanuit Maastricht en de legerbasis in Seedorf naar Noorwegen. Over enkele weken zou het zover zijn. Toen we het tankstation hadden bereikt praatten we nog een minuut of tien na, onder het genot van een kop thee. Zelf bleek ik nog wat thee drinken, om even te ontspannen. Na wat langere lifts heb ik daar vaak even behoefte aan. Ondertussen had ik mijn bordje “GRONINGEN” op mijn rugzak gezet en net op het moment dat ik genoeg had van mijn pauze, en eens wilde gaan kijken wie er naar Groningen zou gaan, hoorde ik…

“Zeg, moet jij toevallig naar Groningen?”

Ik liet gelijk mijn hoop om met een snelle BMW of Mercedes naar de stad te rijden vallen en sprong in het materieel van Frans Maas, waarin mijn lifgever, met een nummerplaat “VRIJGEZEL” op zijn voorruit, gezeten was. Eenmaal binnen zag ik dat hij daar nog andere bordjes had, zoals “IK WIL NEUKEN”. Hmm J. Onderweg stonden tientallen mensen langs de weg en op bruggen naar de vrachtwagen te kijken. Het was dat weekend Truckstar in Assen. Toen mijn liftgever zei dat hij mij wel naar het station in Groningen wilde brengen zei ik dat ik ook wel kon lopen vanaf de snelweg, of een bus kon nemen. Maar hij stond er toch op, ondanks het feit dat hij zich daarbij door een erg krappe bocht zou moeten manoeuvreren.

5,5 uur na vertrek was ik 350 km noordelijker. Van het station ben ik naar mijn eindbestemming gewandeld. Lopen is ook één van mijn hobbies. Al met al was het goed liften, en in drie auto’s van Bemelen naar Groningen lijkt mij liftend wel bijna het minimum!
pi_29332405
Op 31 juli vertrok ik van mijn logeerplek en nam ik een stadsbus naar het centraal station van Groningen. Van daar wandelde ik naar de “liftplaats” bij de Emmasingel, 200 meter ten westen van het station. Er staat daar een blauw bord met een witte duim. Langs de weg is een uitwijkvak om lifters mee te nemen. Eigenlijk is er net te weinig ruimte om goed te kunnen stoppen. Ik heb naar twee auto’s mijn duim uitgestoken, met een bordje “ZWOLLE”, maar omdat er op zondagochtend erg weinig verkeer was, ging ik te voet op weg naar het Julianaplein, waar de A28 en de A7 aan elkaar verbonden zijn. Op het plein staan stoplichten. Toen ik net van de liftplaats afgewandeld was kwam er een auto langsrijden. Deze stopte en bood me een lift aan naar Heerenveen. Dat leek mij wel in de goede richting, namelijk naar Arnhem, waar ik die middag een vergaderingetje zou hebben. Toen ik in de auto zat zag ik op de kaart dat die stad toch te veel uit de gooi was en ben ik op het Julianaplein uitgestapt.

Daar bleek dat de A28 afgesloten was vanwege werkzaamheden. Ik heb nog even staan liften met het bordje “ZWOLLE” op het Julianaplein, maar er was weinig verkeer en ik wist ook niet zeker hoe het verkeer richting Zwolle en Arnhem om zou rijden. Ik besloot om een stukje over de afgesloten A28 te wandelen naar de oprit “Groningen-Zuid”, die vanaf het Julianaplein al zichtbaar was. Maar ook daar was de snelweg afgesloten. Ik vroeg een paar automobilisten tot waar de weg afgesloten was en waarom, maar ze wisten het ook niet. Bij een stoplicht vlak bij de oprit ging ik maar eens vragen om een lift. De tweede aangesproken automobilist moest richting Assen, en was juist begonnen aan een gemarkeerde omleidingsroute. Met een krullenbollige chauffeur in een wat oudere bolide en een Liberiaanse vrouw als bijrijder werd ik zo getrakteerd op een toeristisch tochtje door het land onder Groningen. Bij Eelde was de snelweg weer open, en zo kon ik mee tot aan de afrit Assen. Daar had ik na 20 minuten een lift van een medewerker van de Radio Sterrenwacht van Dwingeloo. Een aangeboden lift naar Assen-Zuid had ik afgeslagen, hoewel Assen-Zuid op zich een goed uitgangspunt is om richting Zwolle en Arnhem te liften. Zo kwam ik 25 km verder op tankstation De Mussels uit, net ten zuiden van Beilen. Daar had ik na 20 minuten rondvragen een lift naar tankstation Haerst, net boven Zwolle, en daarmee het laatste tankstation voor de splitsing van de snelweg vanuit Zwolle richting Utrecht en richting Arnhem. Van een paar bekenden, of, zo je wil, vrienden, had ik eens gehoord dat zij het erg moeilijk vonden om daar een lift richting Arnhem te vinden, en mij kostte het ook 35 minuten. Mijn liftgevers, een gepensioneerd echtpaar, dat puur op de wegcomputer leek te rijden, wilden mij eerst naar het station Ede-Wageningen brengen, maar (gelukkig) kon ik toch mee naar Arnhem, toen bleek dat de wegcomputer ze toch langs knooppunt Grijsoord (Arnhem-Noord) ging laten rijden. Mijn liftgevers reden ook nog om, tot aan het centraal station.

“Als je dan toch zo gek bent om een lifter mee te nemen, dan kun je hem ook wel naar het station brengen.”, luidde het advies van de bijrijder.

Na de vergadering reed ik met een van de deelnemers mee naar de afrit Heteren langs de A50. Van daar wandelde ik door de brede grasberm naar het tankstation Weerbroek. Er bleken daar zo’n 20 truckers te staan kletsen in een grote kring en de gedachte kwam in mij op om tussen hen te gaan staan en te vragen wie van hen richting Zuid-Limburg zou rijden. Na een momentje rust stapte ik toch liever op de automobilisten af die stonden te tanken. Bij de tweede aangesproken automobilist kon ik meerijden. Onder zijn kentekenplaat stond de naam van de garage in Heythuysen. Omdat ik nog helemaal in de vakantiesfeer zat was ik helemaal kwijt dat dat een dorp is in Midden-Limburg, zodat ik toch een beetje verbaasd was dat zij de kant op gingen waar ik heen zou gaan. Nu bleek ik alsnog met twee truckers mee te rijden. Ja, Truckstar is een groot truckersevenement, en dat zullen we weten J. Ze reden voor mij nog iets door, en zo stond ik op oprit 41 van de A2, waar de Napoleonsbaan, de provinciale weg vanaf de A2 naar Venlo, op deze autosnelweg aansluit. Inmiddels was het schemerdonker, maar ik had hele goede hoop, omdat hier veel verkeer naar Maastricht of tenminste naar Zuid-Limburg rijdt. Langzaam werd het donker. Het weer was uitstekend. Het aantal passerende auto’s was niet zo groot als gewoonlijk. Zondagavond, half elf. De stoplichten stonden meestal op groen en slechts af en toe kon ik snel genoeg bij een auto komen om met woorden of gebaren te vragen om een lift. Na een uur stopte een jongedame, die slechts naar Kessenich (B) moest, vier kilometer verderop. Dat was niet mijn richting… Dat was spijtig, na zo’n tijd wachten, maar het had me nieuwe energie gegeven en ik verdrong de soms opkomende gedachte dat ik hier niet weg zou komen. “Dit is een lastige situatie”, zei ik tegen mezelf. Met vol enthousiasme liep ik nog dichter naar de passerende automobilisten. Ik draaide mijn donkerblauwe regenjas binnenstebuiten, want, zo zag ik toen ik mijzelf een sanitaire stop gunde, de binnenkant was zilverkleurig en zou dus veel meer opvallen, en minder afschrikken, dan dat donkerblauw in de duistere avond. Om kwart over elf wist ik dat ik ’s avonds nog thuis zou komen. Een vriendelijk stel met een lieve pup gaven mij een lift richting Maastricht in hun mintgroenblauwe Alfa Romeo. En, ze brachten mij ook nog eens naar Bemelen.

8,5 uur van Groningen naar Bemelen bij Maastricht in 7 auto’s.
  maandag 1 augustus 2005 @ 21:13:58 #153
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_29337174
ctrl c + ctrl v ?

ik heb meerdere malen in groningen gestaan maar heb daar echt geen liftbordje met en witte duim gezien ?
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
pi_29344194
Ik heb op www.hitchhikers.org een lift gevonden die me wel aanstaat. Iemand ervaringen hiermee?
pi_29344844
@dikkedik: bij de emmasingel, 200 meter ten westen van het station. Daar is een kruising. De weg naar het zuiden voert naar het Julianaplein. Bij de kruising is hier de (wat smalle) liftplaats. Het bord zit op een voetgangerslicht of vlak daarachter.

@GDSY: werkte bij mij prima om bijrijders te vinden. Als je een lift zoekt, moet je eraan denken dat er vaak veel anderen ook geinteresseerd zijn en dat je wel eens naast het net kan vissen. Een keer kreeg ik zelfs zoveel reacties, dat ik een beetje spijt had dat ik die rit had aangeboden. Ik moest zoveel mensen teleurstellen........
pi_29349174
Als ik aan liften denk, denk ik vlakbij of op de snelweg met een bordje staan met de bestemmingsplaats erop. Als ik hier zo lees is het zo veel mogelijk vragen aan mensen bij benzinepompen of ze een lift kunnen geven. Is het dan nog steeds wel zo leuk? Je bent eigenlijk bij mensen aan het bedelen voor een plaats in de auto, terwijl de charme van het liften (naar mijn mening) toch juist is dat mensen jou een lift aanbieden.

En hoe vragen jullie het dan. Mag ik wat vragen .. ik ben op weg naar groningen en zoek een lift. Gata u misschien die kant op, of op een andere manier?
  dinsdag 2 augustus 2005 @ 08:54:07 #157
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_29350285
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 03:52 schreef passport het volgende:
Als ik aan liften denk, denk ik vlakbij of op de snelweg met een bordje staan met de bestemmingsplaats erop. Als ik hier zo lees is het zo veel mogelijk vragen aan mensen bij benzinepompen of ze een lift kunnen geven. Is het dan nog steeds wel zo leuk? Je bent eigenlijk bij mensen aan het bedelen voor een plaats in de auto, terwijl de charme van het liften (naar mijn mening) toch juist is dat mensen jou een lift aanbieden.

En hoe vragen jullie het dan. Mag ik wat vragen .. ik ben op weg naar groningen en zoek een lift. Gata u misschien die kant op, of op een andere manier?
Met een bordje langs de weg staan is toch ook "bedelen" om een lift?
Als je mijn verhalen hebt gelezen sta ik vaak genoeg met een bordje langs de snelweg, alleen bij een benzinepomp heb je gewoon veel meer kans op een lift omdat je mensen persoonlijk aanspreekt. Dat jij het bedelen noemt moet jij weten. Ik sta altijd naast de shop en mensen die naar binnen lopen vraag ik " Meneer! Gaat u mischien richting Amersfoort?" en krijg vaak hele vriendelijke reacties van mensen "Neeh we gaan richting den haag, maar succes met liften!" En als ze wel die kant op gaan zeg ik "Zou ik met u mee mogen rijden?" Maar ik ga als dr veel mensen op het parkeerterrein bij de benzinepomp staan bij de uitrit staan met een bordje.
pi_29351561
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 00:13 schreef Frank__NL het volgende:
@dikkedik: bij de emmasingel, 200 meter ten westen van het station. Daar is een kruising. De weg naar het zuiden voert naar het Julianaplein. Bij de kruising is hier de (wat smalle) liftplaats. Het bord zit op een voetgangerslicht of vlak daarachter.

@GDSY: werkte bij mij prima om bijrijders te vinden. Als je een lift zoekt, moet je eraan denken dat er vaak veel anderen ook geinteresseerd zijn en dat je wel eens naast het net kan vissen. Een keer kreeg ik zelfs zoveel reacties, dat ik een beetje spijt had dat ik die rit had aangeboden. Ik moest zoveel mensen teleurstellen........
Frank NL: ik wacht af en hoop dat het in orde komt. Het is geen lift naar het zuiden van Europa dus dat scheelt misschien. Bedankt voor je reactie!
pi_29377930
Ik voel me bijna jaloers als ik al deze verhalen lees...waarom ben ik niet van het mannelijk geslacht ??
Vrijdag is het weer zover en ga ik met de trein van Groningen naar Amsterdam..al neem ik wel een kijkje om de hoek om te zien of er iemand op de liftplek staat...iemand van Fok toevallig ?
Jag ar lesbisk
  woensdag 3 augustus 2005 @ 10:39:38 #160
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_29385012
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 00:08 schreef hothead het volgende:
Ik voel me bijna jaloers als ik al deze verhalen lees...waarom ben ik niet van het mannelijk geslacht ??
Vrijdag is het weer zover en ga ik met de trein van Groningen naar Amsterdam..al neem ik wel een kijkje om de hoek om te zien of er iemand op de liftplek staat...iemand van Fok toevallig ?
Kort rokje aan en gewoon gaan liften!
Als vrouw alleen liften maak je vast spannende dingen mee...
Helaas kom ik niet in Groningen dit weekend.
pi_29400547
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 10:39 schreef Dikkiedik_2003 het volgende:

[..]

Kort rokje aan en gewoon gaan liften!
Als vrouw alleen liften maak je vast spannende dingen mee...
Helaas kom ik niet in Groningen dit weekend.
Als ik op mannen zou vallen dan had ik vast dat korte rokje aangetrokken, maar het is m'n bedoeling om in Amsterdam centrum aan te komen..niet het amsterdamse bos of iets in die richting
Wellicht zou ik een bordje kunnen opsteken met 'women only ' ?
Jag ar lesbisk
pi_29410641
De lift op hitchhikers.org die ik interessant vond is helaas vol. Jammer voor me dus.
pi_29456159
Ik bedenk me net: als ik liftend naar Rotterdam ga, hoe kom ik dan het beste weer terug? Zijn er liftplekken in Rotterdam op loopafstand van het centrum?
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 10:31:06 #164
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_29461500
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 00:39 schreef rebel84 het volgende:
Ik bedenk me net: als ik liftend naar Rotterdam ga, hoe kom ik dan het beste weer terug? Zijn er liftplekken in Rotterdam op loopafstand van het centrum?
gewoon beetje creatief zijn , op een kruising staan of afslag richting snelweg met je duim omhoog
dr zullen genoeg autos rondrijden denk k. Veel succes en vergeet je verhaal hier niet te planten
pi_29467791
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 00:39 schreef rebel84 het volgende:
Zover ik weet zijn er geen echte liftplekken in Rotterdam, je zou het gewoon moeten proberen bijde opritten en of de kruispunten in en rondom rotterdam.

succes
Fake it baby - They won't even know!
You can make it ?
Cos everybody knows that that's the way to go
pi_29467885
jij bent cool man
Bajaguardian schreef:
GEILE TIETEN
GEILE TIETEN
pi_29475349
Rotterdam. Waar wil je heen? A20 oprit "centrum", 1200 meter ten noorden van het centraal station. richting oost voor Utrecht, Arnhem, Breda, richting west voor Den Haag, Amsterdam, Leiden en Hoek van Holland. Of op de "begane grond" van knooppunt Kleinpolderplein, ook een goede plek voor richting Den Haag! Voor de rest zijn er genoeg plekken om te vragen, maar dat blijft denk ik wel iets voor gevorderden, het heeft mij ook meer dan een jaar gekost voor ik om lifts ging vragen.
  zondag 7 augustus 2005 @ 00:48:38 #168
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_29477471
zegt dr anders in de liftwetenschappen ?
pi_29485659
Wie weet of het vanuit Augsburg (bij Munchen in Zuid-Duitsland) een beetje te doen is om verder te liften?
  zondag 7 augustus 2005 @ 17:34:05 #170
73241 rebel84
kleine big
pi_29488691
Jawel, Rebel heeft gelift! Al is het me niet gelukt naar Rotterdam te komen.

Ik stond vanochtend 9u op, om 10u kwam ik bij de liftplaats aan in Nijmegen. Meteen maar m'n bordje met R'dam omhoog. Bij de eerste rits auto's die voorbij kwam was het al raak: de vierde auto stopte en de man die erin zat bood me een lift aan naar Arnhem. Verrast door de snelheid sloeg ik het aanbod vriendelijk af. Ik dacht dat er nog wel auto's zouden komen die de A15 op moesten. Dit bleek een misvatting; ik heb er uiteindelijk anderhalf uur gestaan en iedereen zwaaide, stak z'n hand op of maakte de eerdergenoemde cirkelbeweging danwel de wijsbeweging naar de grond. Ik denk dat mijn gedachte om direct naar Rotterdam te kunnen rijden een beetje te veel van het goede was. In die anderhalf uur heeft het ook nog flink hard geregend en ben ik gaan schuilen in het bushokje verderop.

Toen besloot ik maar om Arnhem op m'n bordje te zetten om zodoende halverwege de A325 (tussen Arnhem en Nijmegen) bij een tankstation uit te stappen. Daar wilde ik dan naar de overkant - naar een ander tankstation - om daar de automobilisten direct te kunnen aanspreken. Ik dus nu Arnhem op m'n bordje en na zo'n 15 minuten wachten stopte er een Volvo stationwagon met een vriendelijke man erin. Ik legde hem mijn plan uit en hij nam me mee. Op de achterbank zat een baby in zo'n stoeltje. De man vertelde dat hij vroeger ook nog wel eens lifte en zelfs eens met een vriend naar Zuid-Frankrijk was gelift.

Bij het betreffende tankstation aangekomen stapte ik uit. Ik wist dat er daar ergens een brug over de A325 was, maar die bleek toch nog wat ver te liggen. Ik vroeg binnen nog even hoe ik het beste naar de overkant kon komen en de pompbediende zei dat ik ook kon proberen om direct de snelweg over te steken. Hij waarschuwde me wel, want een week geleden was een collega van hem nog bekeurd terwijl ie de snelweg overstak. Ik heb uiteindelijk 20 minuten staan wachten totdat het eventjes echt goed rustig was en de kans op een passerende politie-auto zo klein mogelijk was. Ik rende de snelweg over en was zo aan de overkant, lekker makkelijk was dat.

Omdat ik in dit topic wat had gelezen over pompbediendes die het er niet mee eens waren dat er voor hun deur gelift werd, besloot ik om het binnen even netjes te vragen. Ze hadden er geen problemen mee, zeiden ze. "Mooi", dacht ik en ik at nog even een bammetje alvorens de mensen aan te spreken.

Vrijwel niemand ging de A15 richting Rotterdam op en de man die dat wel van plan was (BMW X5 ) ging eerst nog via Nijmegen om een vriend op te halen. Zijn auto zat al halfvol met mensen, dus dat ging niet lukken. Ook was er een man die naar Den Bosch ging (eerst klein stukje A15 en dan de A50 op), maar ik wist niet zeker of er tussen het tankstation waar ik stond en de afrit naar de A50 nog een tankstation was. Daar ben ik dus niet ingestapt.

Het was vrij rustig. Ik keek even wat rond en zag verderop een truckchauffeur wat rommelen in z'n cabine. Er stonden allerlei onleesbare Poolse zinnen op z'n vrachtwagen, dus ik vroeg in 't Engels of ie toevallig naar Rotterdam ging. Dat was niet het geval.

Even later schoot ik nog een man aan die aankwam rijden in een oud model MR2. Hij moest naar Eindhoven, zei ie in onvervalst Brabants accent. En hij keek alsof ie me wel mee wilde nemen. Ik bedankte toch maar. Toen ie weg was, bedacht ik me dat ik eigenlijk wel zin had om even naar Eindhoven te gaan. Dan had ik tenminste ook nog eens in een MR2 gereden.

Ik was nu toch al te laat voor het race-festijn in Rotterdam en ik besloot om maar naar m'n kamer in Arnhem te wandelen. Ik moest eerst nog over een smal en overwoekerd bospad voordat ik bij de bewoonde wereld aankwam. Het was nog een tering eind lopen (waarom lijkt het met de auto of de fiets altijd zo dichtbij ).

En nu zit ik hier dan in Arnhem op m'n kamer dit stukje te typen. Ik weet niet wat ik nou van vandaag moet denken. Aan de ene kant vind ik het jammer dat ik de A15 niet eens ben opgekomen, maar aan de andere kant vind ik het wel tof dat ik nu toch gelift heb. Ik denk dat ik het nog maar eens ga proberen, ooit...
  maandag 8 augustus 2005 @ 09:45:20 #171
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_29499655
quote:
Op zondag 7 augustus 2005 17:34 schreef rebel84 het volgende:
Jawel, Rebel heeft gelift! Al is het me niet gelukt naar Rotterdam te komen.
..
Heej wat cool dat je het liften toch hebt doorgezet! Ik denk dat je veel te voorzichtig bent geweest, het kan je soms idd overrompelen als je net 2 seconden staat en er ineens een auto stopt. Was nou met hem meegegaan Ik denk er nooit zo bij na of ik wel goed uitkom bij een tankstation ofzo, maar met dat pleurisweer kan ik het me wel voorstellen. Erg leuk om jou verhaal te lezen en herkenbaar. Jammer dat het niet is gelukt om naar r'dam te komen, maar je hebt nu toch een eerste liftervaring op zak
Ik heb trouwens zelf wel het idee dat het liften in noordelijk nederland een stuk makkelijker gaat dan rond de randstad. Elke keer dat ik langs amsterdam moet sta ik daar een pokketijd te wachtten. Deze vrijdag ga'k weer naar friesland vanaf mn werk waarbij over amsterdam het snelste is maar i twijfel of ik niet beter via de lely- of afsluitdijk kan gaan.
pi_29500043
als ik zou moeten liften, dan hoop ik net zoveel geluk als jou te hebben!
dat je zo snel opgepikt wordt lijkt me gewoonweg geluk!
wel stoere verhalen overigens! ben je nou nooit bang geweest ( behalve bij de junk in de auto ) dat je beroofd wordt ofzo?

zelf hoef ik niet te liften, heb een OV en een eigen auto
Who is it?
pi_29500853
quote:
zegt dr anders in de liftwetenschappen
10.800 km, waarvan 70% in Nederland.

Hoi Rebel, tof dat je hebt gelift man. Da's de eerste poging. Ik zou het misschien langzaam uit moeten leggen, maar hier is mijn analyse. Ik heb er een minuut over na moeten denken.

Ik had die lift naar Arnhem geaccepteert. Nijmegen richting Rotterdam is vrij lastig, omdat het verkeer dat Nijmegen langs de liftplaats bij de Waalbrug verlaat voor 80% richting Arnhem rijdt. Op zich is het een supermooi punt, uiterst geschikt om te liften, maar eigenlijk alleen richting Arnhem, en dan nog een beetje ri. Zutphen.

In Arnhem had je je naar het knooppunt Waterberg (Arnhem-Noord) kunnen begeven (A50xA12). Je kan daar met de bus komen, ongeveer 15 minuten rijden vanaf Arnhem Centraal. Vanuit Nijmegen bezien had het gekunt met een bordje met Apeldoorn erop, want dan kom je langs dit punt, maar dan sta je mogelijk wel weer langer te wachten. Op Waterberg heb je een goede oprit met brede vluchtstrook voor de A12 en die voert naar Rotterdam. Hier had je dan makkelijk ook een lift kunnen accepteren richting Utrecht (bordje met Utrecht was hier het beste geweest denk ik). Ondertussen heb je een aantal tankstations aan de A12, maar ook de meeste opritten van deze snelweg zijn aardig geschikt en redelijk druk. In Utrecht sta je bv weer heel mooi aan het verkeersplein Hoograven (of was het nou Laagraven), al mag je daar als voetganger eigenlijk niet komen.

Zelf steek ik nooit snelwegen over, want dat vind ik persoonlijk levensgevaarlijk. Dan had ik liever nog de rit naar Arnhem genomen, uitgestapt bij het Gelredome en daar aan het begin van de snelweg richting Nijmegen mijn duim uitgestoken. Da's een geschikte plek om vanuit Arnhem naar het zuiden te liften. Maar uiteindelijk is dat tankstation tussen Arnhem en Nijmegen maar klein, toch denk ik dat je er normaal binnen 30 minuten een rit tot minstens halverwege naar Rotterdam moet kunnen vinden.

Volgende keer een kaart van Nederland meenemen, een waar alle tankstations en liefst ook alle treinstations op staan (dan heb je een alternatief, mocht het echt niet gaan).

Volgende keer beter man!!
pi_29501211
Ik kan er nog wel wat over zeggen!

Zondag is over het algemeen de minst geschikte dag om te liften, omdat er minder verkeer is, en er gemiddeld meer mensen in de auto zitten (gezinnen). Maar zoveel minder is het ook weer niet.

Het is vaak lastig welke plaats je nu het beste op je liftbord kan zetten. Het lijkt beter om niet al te snel plaatsnamen te gebruiken die meer dan 50-75 km verderop liggen. Op sommige punten kan dit wel weer goed zijn.

Ik denk dat ik de lift naar Den Bosch wel had genomen, omdat ik (toevallig!) weet dat de oprit Rosmalen, bij Den Bosch, goed is om richting Utrecht te liften. Je komt dan langs het grote tankstation De Lucht, tussen Den Bosch en Zaltbommel, langs de A2. Daar wil het zeker wel lukken om een lift naar Rotterdam te vinden.

Een van de eerste keren dat ik een wat langere liftreis maakte in Nederland was van Velp, bij Arnhem, naar Meerssen, bij Maastricht. Bij Arnhem had ik aan het begin van de autosnelweg na een kwartier een lift. Mijn liftgever ging naar Rotterdam. Daar moest ik nu toevallig even aan denken. Ik ben toen uitgestapt op het knooppunt A15xA2, anders wist ik het ook niet :-S. Aan tankstations dacht ik toen nog niet. En dat was best goed, want op knooppunten met klaverbladen voert de helft van de afbuigende rijbanen, waaronder de mijne, door een bocht waar men meestal 50-70 kmh rijdt. Toen had ik daar na 15 minuten alweer een lift naar Meerssen, dankzij mijn bordje "Maastr.".
pi_29501239
Ik kan er nog wel wat over zeggen!

Zondag is over het algemeen de minst geschikte dag om te liften, omdat er minder verkeer is, en er gemiddeld meer mensen in de auto zitten (gezinnen). Maar zoveel minder is het ook weer niet.

Het is vaak lastig welke plaats je nu het beste op je liftbord kan zetten. Het lijkt beter om niet al te snel plaatsnamen te gebruiken die meer dan 50-75 km verderop liggen. Op sommige punten kan dit wel weer goed zijn.

Ik denk dat ik de lift naar Den Bosch wel had genomen, omdat ik (toevallig!) weet dat de oprit Rosmalen, bij Den Bosch, goed is om richting Utrecht te liften. Je komt dan langs het grote tankstation De Lucht, tussen Den Bosch en Zaltbommel, langs de A2. Daar wil het zeker wel lukken om een lift naar Rotterdam te vinden.

Een van de eerste keren dat ik een wat langere liftreis maakte in Nederland was van Velp, bij Arnhem, naar Meerssen, bij Maastricht. Bij Arnhem had ik aan het begin van de autosnelweg na een kwartier een lift. Mijn liftgever ging naar Rotterdam. Daar moest ik nu toevallig even aan denken. Ik ben toen uitgestapt op het knooppunt A15xA2, anders wist ik het ook niet :-S. Aan tankstations dacht ik toen nog niet. En dat was best goed, want op knooppunten met klaverbladen voert de helft van de afbuigende rijbanen, waaronder de mijne, door een bocht waar men meestal 50-70 kmh rijdt. Toen had ik daar na 15 minuten alweer een lift naar Meerssen, dankzij mijn bordje "Maastr.". Toch raadt ik het niet echt aan om op klaverbladen te liften, hoewel ik het best weer zou doen als het goed uit zou komen. Ook in files kun je soms geweldig goed liften, op de vluchtstrook. De maximale boete die je kan krijgen is 20 Euro, aangezien de snelweg voor voetgangers gesloten is. Maar met een klein verhaaltje schijn je daar wel vanaf te kunnen komen, of de politie brengt je naar de eerstvolgende oprit. En als ze doorrijden, tja, of je nu een standje hebt gekregen of niet, weg is weg, toch!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')