abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29332387
Op 29 juli vertrok ik vanuit het heuvellanddorp Bemelen, waar ik woon, voor een lang weekend naar Groningen. Na het afsluiten van de voordeur wandelde ik door het dorp. Bij de kerk van Bemelen, waar ik bij de bushalte wel eens heb staan liften, besloot ik nog door te lopen. Als het terras in ons dorp in gebruik is, wandel ik liever iets door, zodat ik niet al te exhibitionistisch langs de dorpsweg sta. Normaal heb ik daar geen moeite mee, maar in mijn eigen dorp doe ik dat niet zo snel. Bij het einde van de bebouwde kom stak ik mijn duim op en kreeg ik een lift. “Zo, en hoe kom jij in Bemelen verzeild geraakt?”, vroeg mijn liftgever, die getogen was in mijn dorp en nu in het nabijgelegen Cadier en Keer woonde. We gingen naar de Viaductweg in Maastricht, bij het voetbalstadion De Geusselt en nog dichter bij de liftersplaats van Maastricht, die gelegen is naast de weg, net na de laatste stoplichten langs de N2. Ofwel, aan het begin van de A2.



Na 5 minuten stopte er een automobilist voor mijn bordje “UTRECHT”.



“Hallo, rijdt U wellicht naar Utrecht?”, vroeg ik.

“Wij gaan naar Rotterdam!”, luidde het antwoord.

“Rijdt U daarbij langs Utrecht?”.

“Wij gaan naar Rotterdam, da’s een heel stuk in de richting, je mag al lang blij zijn dat je mee kan rijden”.



Dat antwoord voelde niet echt als een hartelijk welkom, hoewel het al heel mooi was dat ze voor mij gestopt waren. Ik had ook het gevoel dat ik wel een langere lift kon krijgen vanaf de liftersplaats. Ik had er ongeveer 23 keer eerder gestaan, en 19 keer was ik er met succes weggekomen na gemiddeld 15 minuten wachten. En dus hield ik daar in Maastricht mijn bord met “GRONINGEN FRYSLAN” weer uit. Er was genoeg terugkerend vakantieverkeer, dus het leek mij zeker te moeten kunnen. Ik was goed gekleed en mijn liftbord was behoorlijk groot. Voor een keer kon ik me daarom voorstellen dat ook automobilisten van de tweede en derde rijstrook helemaal naar mij en de liftersplaats zouden willen uitwijken. Na een minuut of vijftig stopte een auto met een zwarte kentekenplaat. Het leek wel wat op een oude Poolse kentekenplaat, maar het bleek een Nederlandse militair te zijn, die gelegerd was in Seedorf en voor werk en vrienden heel wat autosnelwegen afreed. Hij ging richting Utrecht tot aan Den Bosch en nadat ik was ingestapt bleek dat onze wegen zich pas op het tankstation Dekkersland langs de A28 bij Staphorst en ten Noorden van Zwolle zich zouden hoeven te scheiden. Dat betekende dat mijn geduld royaal beloond werd met de langste rit die ik binnen Nederland heb genoten: ca. 260 kilometer. De gedreven militair vertelde vol passie over zijn verbondenheid met de natuur en zijn uitgewerkte plan om te emigreren vanuit Maastricht en de legerbasis in Seedorf naar Noorwegen. Over enkele weken zou het zover zijn. Toen we het tankstation hadden bereikt praatten we nog een minuut of tien na, onder het genot van een kop thee. Zelf bleek ik nog wat thee drinken, om even te ontspannen. Na wat langere lifts heb ik daar vaak even behoefte aan. Ondertussen had ik mijn bordje “GRONINGEN” op mijn rugzak gezet en net op het moment dat ik genoeg had van mijn pauze, en eens wilde gaan kijken wie er naar Groningen zou gaan, hoorde ik…



“Zeg, moet jij toevallig naar Groningen?”



Ik liet gelijk mijn hoop om met een snelle BMW of Mercedes naar de stad te rijden vallen en sprong in het materieel van Frans Maas, waarin mijn lifgever, met een nummerplaat “VRIJGEZEL” op zijn voorruit, gezeten was. Eenmaal binnen zag ik dat hij daar nog andere bordjes had, zoals “IK WIL NEUKEN”. Hmm J. Onderweg stonden tientallen mensen langs de weg en op bruggen naar de vrachtwagen te kijken. Het was dat weekend Truckstar in Assen. Toen mijn liftgever zei dat hij mij wel naar het station in Groningen wilde brengen zei ik dat ik ook wel kon lopen vanaf de snelweg, of een bus kon nemen. Maar hij stond er toch op, ondanks het feit dat hij zich daarbij door een erg krappe bocht zou moeten manoeuvreren.



5,5 uur na vertrek was ik 350 km noordelijker. Van het station ben ik naar mijn eindbestemming gewandeld. Lopen is ook één van mijn hobbies. Al met al was het goed liften, en in drie auto’s van Bemelen naar Groningen lijkt mij liftend wel bijna het minimum!
pi_29332405
Op 31 juli vertrok ik van mijn logeerplek en nam ik een stadsbus naar het centraal station van Groningen. Van daar wandelde ik naar de “liftplaats” bij de Emmasingel, 200 meter ten westen van het station. Er staat daar een blauw bord met een witte duim. Langs de weg is een uitwijkvak om lifters mee te nemen. Eigenlijk is er net te weinig ruimte om goed te kunnen stoppen. Ik heb naar twee auto’s mijn duim uitgestoken, met een bordje “ZWOLLE”, maar omdat er op zondagochtend erg weinig verkeer was, ging ik te voet op weg naar het Julianaplein, waar de A28 en de A7 aan elkaar verbonden zijn. Op het plein staan stoplichten. Toen ik net van de liftplaats afgewandeld was kwam er een auto langsrijden. Deze stopte en bood me een lift aan naar Heerenveen. Dat leek mij wel in de goede richting, namelijk naar Arnhem, waar ik die middag een vergaderingetje zou hebben. Toen ik in de auto zat zag ik op de kaart dat die stad toch te veel uit de gooi was en ben ik op het Julianaplein uitgestapt.



Daar bleek dat de A28 afgesloten was vanwege werkzaamheden. Ik heb nog even staan liften met het bordje “ZWOLLE” op het Julianaplein, maar er was weinig verkeer en ik wist ook niet zeker hoe het verkeer richting Zwolle en Arnhem om zou rijden. Ik besloot om een stukje over de afgesloten A28 te wandelen naar de oprit “Groningen-Zuid”, die vanaf het Julianaplein al zichtbaar was. Maar ook daar was de snelweg afgesloten. Ik vroeg een paar automobilisten tot waar de weg afgesloten was en waarom, maar ze wisten het ook niet. Bij een stoplicht vlak bij de oprit ging ik maar eens vragen om een lift. De tweede aangesproken automobilist moest richting Assen, en was juist begonnen aan een gemarkeerde omleidingsroute. Met een krullenbollige chauffeur in een wat oudere bolide en een Liberiaanse vrouw als bijrijder werd ik zo getrakteerd op een toeristisch tochtje door het land onder Groningen. Bij Eelde was de snelweg weer open, en zo kon ik mee tot aan de afrit Assen. Daar had ik na 20 minuten een lift van een medewerker van de Radio Sterrenwacht van Dwingeloo. Een aangeboden lift naar Assen-Zuid had ik afgeslagen, hoewel Assen-Zuid op zich een goed uitgangspunt is om richting Zwolle en Arnhem te liften. Zo kwam ik 25 km verder op tankstation De Mussels uit, net ten zuiden van Beilen. Daar had ik na 20 minuten rondvragen een lift naar tankstation Haerst, net boven Zwolle, en daarmee het laatste tankstation voor de splitsing van de snelweg vanuit Zwolle richting Utrecht en richting Arnhem. Van een paar bekenden, of, zo je wil, vrienden, had ik eens gehoord dat zij het erg moeilijk vonden om daar een lift richting Arnhem te vinden, en mij kostte het ook 35 minuten. Mijn liftgevers, een gepensioneerd echtpaar, dat puur op de wegcomputer leek te rijden, wilden mij eerst naar het station Ede-Wageningen brengen, maar (gelukkig) kon ik toch mee naar Arnhem, toen bleek dat de wegcomputer ze toch langs knooppunt Grijsoord (Arnhem-Noord) ging laten rijden. Mijn liftgevers reden ook nog om, tot aan het centraal station.



“Als je dan toch zo gek bent om een lifter mee te nemen, dan kun je hem ook wel naar het station brengen.”, luidde het advies van de bijrijder.



Na de vergadering reed ik met een van de deelnemers mee naar de afrit Heteren langs de A50. Van daar wandelde ik door de brede grasberm naar het tankstation Weerbroek. Er bleken daar zo’n 20 truckers te staan kletsen in een grote kring en de gedachte kwam in mij op om tussen hen te gaan staan en te vragen wie van hen richting Zuid-Limburg zou rijden. Na een momentje rust stapte ik toch liever op de automobilisten af die stonden te tanken. Bij de tweede aangesproken automobilist kon ik meerijden. Onder zijn kentekenplaat stond de naam van de garage in Heythuysen. Omdat ik nog helemaal in de vakantiesfeer zat was ik helemaal kwijt dat dat een dorp is in Midden-Limburg, zodat ik toch een beetje verbaasd was dat zij de kant op gingen waar ik heen zou gaan. Nu bleek ik alsnog met twee truckers mee te rijden. Ja, Truckstar is een groot truckersevenement, en dat zullen we weten J. Ze reden voor mij nog iets door, en zo stond ik op oprit 41 van de A2, waar de Napoleonsbaan, de provinciale weg vanaf de A2 naar Venlo, op deze autosnelweg aansluit. Inmiddels was het schemerdonker, maar ik had hele goede hoop, omdat hier veel verkeer naar Maastricht of tenminste naar Zuid-Limburg rijdt. Langzaam werd het donker. Het weer was uitstekend. Het aantal passerende auto’s was niet zo groot als gewoonlijk. Zondagavond, half elf. De stoplichten stonden meestal op groen en slechts af en toe kon ik snel genoeg bij een auto komen om met woorden of gebaren te vragen om een lift. Na een uur stopte een jongedame, die slechts naar Kessenich (B) moest, vier kilometer verderop. Dat was niet mijn richting… Dat was spijtig, na zo’n tijd wachten, maar het had me nieuwe energie gegeven en ik verdrong de soms opkomende gedachte dat ik hier niet weg zou komen. “Dit is een lastige situatie”, zei ik tegen mezelf. Met vol enthousiasme liep ik nog dichter naar de passerende automobilisten. Ik draaide mijn donkerblauwe regenjas binnenstebuiten, want, zo zag ik toen ik mijzelf een sanitaire stop gunde, de binnenkant was zilverkleurig en zou dus veel meer opvallen, en minder afschrikken, dan dat donkerblauw in de duistere avond. Om kwart over elf wist ik dat ik ’s avonds nog thuis zou komen. Een vriendelijk stel met een lieve pup gaven mij een lift richting Maastricht in hun mintgroenblauwe Alfa Romeo. En, ze brachten mij ook nog eens naar Bemelen.



8,5 uur van Groningen naar Bemelen bij Maastricht in 7 auto’s.
  maandag 1 augustus 2005 @ 21:13:58 #153
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_29337174
ctrl c + ctrl v ?

ik heb meerdere malen in groningen gestaan maar heb daar echt geen liftbordje met en witte duim gezien ?
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
pi_29344194
Ik heb op www.hitchhikers.org een lift gevonden die me wel aanstaat. Iemand ervaringen hiermee?
pi_29344844
@dikkedik: bij de emmasingel, 200 meter ten westen van het station. Daar is een kruising. De weg naar het zuiden voert naar het Julianaplein. Bij de kruising is hier de (wat smalle) liftplaats. Het bord zit op een voetgangerslicht of vlak daarachter.

@GDSY: werkte bij mij prima om bijrijders te vinden. Als je een lift zoekt, moet je eraan denken dat er vaak veel anderen ook geinteresseerd zijn en dat je wel eens naast het net kan vissen. Een keer kreeg ik zelfs zoveel reacties, dat ik een beetje spijt had dat ik die rit had aangeboden. Ik moest zoveel mensen teleurstellen........
pi_29349174
Als ik aan liften denk, denk ik vlakbij of op de snelweg met een bordje staan met de bestemmingsplaats erop. Als ik hier zo lees is het zo veel mogelijk vragen aan mensen bij benzinepompen of ze een lift kunnen geven. Is het dan nog steeds wel zo leuk? Je bent eigenlijk bij mensen aan het bedelen voor een plaats in de auto, terwijl de charme van het liften (naar mijn mening) toch juist is dat mensen jou een lift aanbieden.

En hoe vragen jullie het dan. Mag ik wat vragen .. ik ben op weg naar groningen en zoek een lift. Gata u misschien die kant op, of op een andere manier?
  dinsdag 2 augustus 2005 @ 08:54:07 #157
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_29350285
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 03:52 schreef passport het volgende:
Als ik aan liften denk, denk ik vlakbij of op de snelweg met een bordje staan met de bestemmingsplaats erop. Als ik hier zo lees is het zo veel mogelijk vragen aan mensen bij benzinepompen of ze een lift kunnen geven. Is het dan nog steeds wel zo leuk? Je bent eigenlijk bij mensen aan het bedelen voor een plaats in de auto, terwijl de charme van het liften (naar mijn mening) toch juist is dat mensen jou een lift aanbieden.

En hoe vragen jullie het dan. Mag ik wat vragen .. ik ben op weg naar groningen en zoek een lift. Gata u misschien die kant op, of op een andere manier?
Met een bordje langs de weg staan is toch ook "bedelen" om een lift?
Als je mijn verhalen hebt gelezen sta ik vaak genoeg met een bordje langs de snelweg, alleen bij een benzinepomp heb je gewoon veel meer kans op een lift omdat je mensen persoonlijk aanspreekt. Dat jij het bedelen noemt moet jij weten. Ik sta altijd naast de shop en mensen die naar binnen lopen vraag ik " Meneer! Gaat u mischien richting Amersfoort?" en krijg vaak hele vriendelijke reacties van mensen "Neeh we gaan richting den haag, maar succes met liften!" En als ze wel die kant op gaan zeg ik "Zou ik met u mee mogen rijden?" Maar ik ga als dr veel mensen op het parkeerterrein bij de benzinepomp staan bij de uitrit staan met een bordje.
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
pi_29351561
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 00:13 schreef Frank__NL het volgende:
@dikkedik: bij de emmasingel, 200 meter ten westen van het station. Daar is een kruising. De weg naar het zuiden voert naar het Julianaplein. Bij de kruising is hier de (wat smalle) liftplaats. Het bord zit op een voetgangerslicht of vlak daarachter.

@GDSY: werkte bij mij prima om bijrijders te vinden. Als je een lift zoekt, moet je eraan denken dat er vaak veel anderen ook geinteresseerd zijn en dat je wel eens naast het net kan vissen. Een keer kreeg ik zelfs zoveel reacties, dat ik een beetje spijt had dat ik die rit had aangeboden. Ik moest zoveel mensen teleurstellen........
Frank NL: ik wacht af en hoop dat het in orde komt. Het is geen lift naar het zuiden van Europa dus dat scheelt misschien. Bedankt voor je reactie!
pi_29377930
Ik voel me bijna jaloers als ik al deze verhalen lees...waarom ben ik niet van het mannelijk geslacht ??
Vrijdag is het weer zover en ga ik met de trein van Groningen naar Amsterdam..al neem ik wel een kijkje om de hoek om te zien of er iemand op de liftplek staat...iemand van Fok toevallig ?
Jag ar lesbisk
  woensdag 3 augustus 2005 @ 10:39:38 #160
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_29385012
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 00:08 schreef hothead het volgende:
Ik voel me bijna jaloers als ik al deze verhalen lees...waarom ben ik niet van het mannelijk geslacht ??
Vrijdag is het weer zover en ga ik met de trein van Groningen naar Amsterdam..al neem ik wel een kijkje om de hoek om te zien of er iemand op de liftplek staat...iemand van Fok toevallig ?
Kort rokje aan en gewoon gaan liften!
Als vrouw alleen liften maak je vast spannende dingen mee...
Helaas kom ik niet in Groningen dit weekend.
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
pi_29400547
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 10:39 schreef Dikkiedik_2003 het volgende:

[..]

Kort rokje aan en gewoon gaan liften!
Als vrouw alleen liften maak je vast spannende dingen mee...
Helaas kom ik niet in Groningen dit weekend.
Als ik op mannen zou vallen dan had ik vast dat korte rokje aangetrokken, maar het is m'n bedoeling om in Amsterdam centrum aan te komen..niet het amsterdamse bos of iets in die richting
Wellicht zou ik een bordje kunnen opsteken met 'women only ' ?
Jag ar lesbisk
pi_29410641
De lift op hitchhikers.org die ik interessant vond is helaas vol. Jammer voor me dus.
pi_29456159
Ik bedenk me net: als ik liftend naar Rotterdam ga, hoe kom ik dan het beste weer terug? Zijn er liftplekken in Rotterdam op loopafstand van het centrum?
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 10:31:06 #164
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_29461500
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 00:39 schreef rebel84 het volgende:
Ik bedenk me net: als ik liftend naar Rotterdam ga, hoe kom ik dan het beste weer terug? Zijn er liftplekken in Rotterdam op loopafstand van het centrum?
gewoon beetje creatief zijn , op een kruising staan of afslag richting snelweg met je duim omhoog
dr zullen genoeg autos rondrijden denk k. Veel succes en vergeet je verhaal hier niet te planten
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
pi_29467791
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 00:39 schreef rebel84 het volgende:
Ik bedenk me net: als ik liftend naar Rotterdam ga, hoe kom ik dan het beste weer terug? Zijn er liftplekken in Rotterdam op loopafstand van het centrum?
Zover ik weet zijn er geen echte liftplekken in Rotterdam, je zou het gewoon moeten proberen bijde opritten en of de kruispunten in en rondom rotterdam.

succes
Fake it baby - They won't even know!
You can make it ?
Cos everybody knows that that's the way to go
pi_29467885
jij bent cool man
Bajaguardian schreef:
GEILE TIETEN
GEILE TIETEN
pi_29475349
Rotterdam. Waar wil je heen? A20 oprit "centrum", 1200 meter ten noorden van het centraal station. richting oost voor Utrecht, Arnhem, Breda, richting west voor Den Haag, Amsterdam, Leiden en Hoek van Holland. Of op de "begane grond" van knooppunt Kleinpolderplein, ook een goede plek voor richting Den Haag! Voor de rest zijn er genoeg plekken om te vragen, maar dat blijft denk ik wel iets voor gevorderden, het heeft mij ook meer dan een jaar gekost voor ik om lifts ging vragen.
  zondag 7 augustus 2005 @ 00:48:38 #168
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_29477471
zegt dr anders in de liftwetenschappen ?
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
pi_29485659
Wie weet of het vanuit Augsburg (bij Munchen in Zuid-Duitsland) een beetje te doen is om verder te liften?
  zondag 7 augustus 2005 @ 17:34:05 #170
73241 rebel84
kleine big
pi_29488691
Jawel, Rebel heeft gelift! Al is het me niet gelukt naar Rotterdam te komen.

Ik stond vanochtend 9u op, om 10u kwam ik bij de liftplaats aan in Nijmegen. Meteen maar m'n bordje met R'dam omhoog. Bij de eerste rits auto's die voorbij kwam was het al raak: de vierde auto stopte en de man die erin zat bood me een lift aan naar Arnhem. Verrast door de snelheid sloeg ik het aanbod vriendelijk af. Ik dacht dat er nog wel auto's zouden komen die de A15 op moesten. Dit bleek een misvatting; ik heb er uiteindelijk anderhalf uur gestaan en iedereen zwaaide, stak z'n hand op of maakte de eerdergenoemde cirkelbeweging danwel de wijsbeweging naar de grond. Ik denk dat mijn gedachte om direct naar Rotterdam te kunnen rijden een beetje te veel van het goede was. In die anderhalf uur heeft het ook nog flink hard geregend en ben ik gaan schuilen in het bushokje verderop.

Toen besloot ik maar om Arnhem op m'n bordje te zetten om zodoende halverwege de A325 (tussen Arnhem en Nijmegen) bij een tankstation uit te stappen. Daar wilde ik dan naar de overkant - naar een ander tankstation - om daar de automobilisten direct te kunnen aanspreken. Ik dus nu Arnhem op m'n bordje en na zo'n 15 minuten wachten stopte er een Volvo stationwagon met een vriendelijke man erin. Ik legde hem mijn plan uit en hij nam me mee. Op de achterbank zat een baby in zo'n stoeltje. De man vertelde dat hij vroeger ook nog wel eens lifte en zelfs eens met een vriend naar Zuid-Frankrijk was gelift.

Bij het betreffende tankstation aangekomen stapte ik uit. Ik wist dat er daar ergens een brug over de A325 was, maar die bleek toch nog wat ver te liggen. Ik vroeg binnen nog even hoe ik het beste naar de overkant kon komen en de pompbediende zei dat ik ook kon proberen om direct de snelweg over te steken. Hij waarschuwde me wel, want een week geleden was een collega van hem nog bekeurd terwijl ie de snelweg overstak. Ik heb uiteindelijk 20 minuten staan wachten totdat het eventjes echt goed rustig was en de kans op een passerende politie-auto zo klein mogelijk was. Ik rende de snelweg over en was zo aan de overkant, lekker makkelijk was dat.

Omdat ik in dit topic wat had gelezen over pompbediendes die het er niet mee eens waren dat er voor hun deur gelift werd, besloot ik om het binnen even netjes te vragen. Ze hadden er geen problemen mee, zeiden ze. "Mooi", dacht ik en ik at nog even een bammetje alvorens de mensen aan te spreken.

Vrijwel niemand ging de A15 richting Rotterdam op en de man die dat wel van plan was (BMW X5 ) ging eerst nog via Nijmegen om een vriend op te halen. Zijn auto zat al halfvol met mensen, dus dat ging niet lukken. Ook was er een man die naar Den Bosch ging (eerst klein stukje A15 en dan de A50 op), maar ik wist niet zeker of er tussen het tankstation waar ik stond en de afrit naar de A50 nog een tankstation was. Daar ben ik dus niet ingestapt.

Het was vrij rustig. Ik keek even wat rond en zag verderop een truckchauffeur wat rommelen in z'n cabine. Er stonden allerlei onleesbare Poolse zinnen op z'n vrachtwagen, dus ik vroeg in 't Engels of ie toevallig naar Rotterdam ging. Dat was niet het geval.

Even later schoot ik nog een man aan die aankwam rijden in een oud model MR2. Hij moest naar Eindhoven, zei ie in onvervalst Brabants accent. En hij keek alsof ie me wel mee wilde nemen. Ik bedankte toch maar. Toen ie weg was, bedacht ik me dat ik eigenlijk wel zin had om even naar Eindhoven te gaan. Dan had ik tenminste ook nog eens in een MR2 gereden.

Ik was nu toch al te laat voor het race-festijn in Rotterdam en ik besloot om maar naar m'n kamer in Arnhem te wandelen. Ik moest eerst nog over een smal en overwoekerd bospad voordat ik bij de bewoonde wereld aankwam. Het was nog een tering eind lopen (waarom lijkt het met de auto of de fiets altijd zo dichtbij ).

En nu zit ik hier dan in Arnhem op m'n kamer dit stukje te typen. Ik weet niet wat ik nou van vandaag moet denken. Aan de ene kant vind ik het jammer dat ik de A15 niet eens ben opgekomen, maar aan de andere kant vind ik het wel tof dat ik nu toch gelift heb. Ik denk dat ik het nog maar eens ga proberen, ooit...
  maandag 8 augustus 2005 @ 09:45:20 #171
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_29499655
quote:
Op zondag 7 augustus 2005 17:34 schreef rebel84 het volgende:
Jawel, Rebel heeft gelift! Al is het me niet gelukt naar Rotterdam te komen.
..
Heej wat cool dat je het liften toch hebt doorgezet! Ik denk dat je veel te voorzichtig bent geweest, het kan je soms idd overrompelen als je net 2 seconden staat en er ineens een auto stopt. Was nou met hem meegegaan Ik denk er nooit zo bij na of ik wel goed uitkom bij een tankstation ofzo, maar met dat pleurisweer kan ik het me wel voorstellen. Erg leuk om jou verhaal te lezen en herkenbaar. Jammer dat het niet is gelukt om naar r'dam te komen, maar je hebt nu toch een eerste liftervaring op zak
Ik heb trouwens zelf wel het idee dat het liften in noordelijk nederland een stuk makkelijker gaat dan rond de randstad. Elke keer dat ik langs amsterdam moet sta ik daar een pokketijd te wachtten. Deze vrijdag ga'k weer naar friesland vanaf mn werk waarbij over amsterdam het snelste is maar i twijfel of ik niet beter via de lely- of afsluitdijk kan gaan.
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
pi_29500043
als ik zou moeten liften, dan hoop ik net zoveel geluk als jou te hebben!
dat je zo snel opgepikt wordt lijkt me gewoonweg geluk!
wel stoere verhalen overigens! ben je nou nooit bang geweest ( behalve bij de junk in de auto ) dat je beroofd wordt ofzo?

zelf hoef ik niet te liften, heb een OV en een eigen auto
Who is it?
pi_29500853
quote:
zegt dr anders in de liftwetenschappen
10.800 km, waarvan 70% in Nederland.

Hoi Rebel, tof dat je hebt gelift man. Da's de eerste poging. Ik zou het misschien langzaam uit moeten leggen, maar hier is mijn analyse. Ik heb er een minuut over na moeten denken.

Ik had die lift naar Arnhem geaccepteert. Nijmegen richting Rotterdam is vrij lastig, omdat het verkeer dat Nijmegen langs de liftplaats bij de Waalbrug verlaat voor 80% richting Arnhem rijdt. Op zich is het een supermooi punt, uiterst geschikt om te liften, maar eigenlijk alleen richting Arnhem, en dan nog een beetje ri. Zutphen.

In Arnhem had je je naar het knooppunt Waterberg (Arnhem-Noord) kunnen begeven (A50xA12). Je kan daar met de bus komen, ongeveer 15 minuten rijden vanaf Arnhem Centraal. Vanuit Nijmegen bezien had het gekunt met een bordje met Apeldoorn erop, want dan kom je langs dit punt, maar dan sta je mogelijk wel weer langer te wachten. Op Waterberg heb je een goede oprit met brede vluchtstrook voor de A12 en die voert naar Rotterdam. Hier had je dan makkelijk ook een lift kunnen accepteren richting Utrecht (bordje met Utrecht was hier het beste geweest denk ik). Ondertussen heb je een aantal tankstations aan de A12, maar ook de meeste opritten van deze snelweg zijn aardig geschikt en redelijk druk. In Utrecht sta je bv weer heel mooi aan het verkeersplein Hoograven (of was het nou Laagraven), al mag je daar als voetganger eigenlijk niet komen.

Zelf steek ik nooit snelwegen over, want dat vind ik persoonlijk levensgevaarlijk. Dan had ik liever nog de rit naar Arnhem genomen, uitgestapt bij het Gelredome en daar aan het begin van de snelweg richting Nijmegen mijn duim uitgestoken. Da's een geschikte plek om vanuit Arnhem naar het zuiden te liften. Maar uiteindelijk is dat tankstation tussen Arnhem en Nijmegen maar klein, toch denk ik dat je er normaal binnen 30 minuten een rit tot minstens halverwege naar Rotterdam moet kunnen vinden.

Volgende keer een kaart van Nederland meenemen, een waar alle tankstations en liefst ook alle treinstations op staan (dan heb je een alternatief, mocht het echt niet gaan).

Volgende keer beter man!!
pi_29501211
Ik kan er nog wel wat over zeggen!

Zondag is over het algemeen de minst geschikte dag om te liften, omdat er minder verkeer is, en er gemiddeld meer mensen in de auto zitten (gezinnen). Maar zoveel minder is het ook weer niet.

Het is vaak lastig welke plaats je nu het beste op je liftbord kan zetten. Het lijkt beter om niet al te snel plaatsnamen te gebruiken die meer dan 50-75 km verderop liggen. Op sommige punten kan dit wel weer goed zijn.

Ik denk dat ik de lift naar Den Bosch wel had genomen, omdat ik (toevallig!) weet dat de oprit Rosmalen, bij Den Bosch, goed is om richting Utrecht te liften. Je komt dan langs het grote tankstation De Lucht, tussen Den Bosch en Zaltbommel, langs de A2. Daar wil het zeker wel lukken om een lift naar Rotterdam te vinden.

Een van de eerste keren dat ik een wat langere liftreis maakte in Nederland was van Velp, bij Arnhem, naar Meerssen, bij Maastricht. Bij Arnhem had ik aan het begin van de autosnelweg na een kwartier een lift. Mijn liftgever ging naar Rotterdam. Daar moest ik nu toevallig even aan denken. Ik ben toen uitgestapt op het knooppunt A15xA2, anders wist ik het ook niet :-S. Aan tankstations dacht ik toen nog niet. En dat was best goed, want op knooppunten met klaverbladen voert de helft van de afbuigende rijbanen, waaronder de mijne, door een bocht waar men meestal 50-70 kmh rijdt. Toen had ik daar na 15 minuten alweer een lift naar Meerssen, dankzij mijn bordje "Maastr.".
pi_29501239
Ik kan er nog wel wat over zeggen!

Zondag is over het algemeen de minst geschikte dag om te liften, omdat er minder verkeer is, en er gemiddeld meer mensen in de auto zitten (gezinnen). Maar zoveel minder is het ook weer niet.

Het is vaak lastig welke plaats je nu het beste op je liftbord kan zetten. Het lijkt beter om niet al te snel plaatsnamen te gebruiken die meer dan 50-75 km verderop liggen. Op sommige punten kan dit wel weer goed zijn.

Ik denk dat ik de lift naar Den Bosch wel had genomen, omdat ik (toevallig!) weet dat de oprit Rosmalen, bij Den Bosch, goed is om richting Utrecht te liften. Je komt dan langs het grote tankstation De Lucht, tussen Den Bosch en Zaltbommel, langs de A2. Daar wil het zeker wel lukken om een lift naar Rotterdam te vinden.

Een van de eerste keren dat ik een wat langere liftreis maakte in Nederland was van Velp, bij Arnhem, naar Meerssen, bij Maastricht. Bij Arnhem had ik aan het begin van de autosnelweg na een kwartier een lift. Mijn liftgever ging naar Rotterdam. Daar moest ik nu toevallig even aan denken. Ik ben toen uitgestapt op het knooppunt A15xA2, anders wist ik het ook niet :-S. Aan tankstations dacht ik toen nog niet. En dat was best goed, want op knooppunten met klaverbladen voert de helft van de afbuigende rijbanen, waaronder de mijne, door een bocht waar men meestal 50-70 kmh rijdt. Toen had ik daar na 15 minuten alweer een lift naar Meerssen, dankzij mijn bordje "Maastr.". Toch raadt ik het niet echt aan om op klaverbladen te liften, hoewel ik het best weer zou doen als het goed uit zou komen. Ook in files kun je soms geweldig goed liften, op de vluchtstrook. De maximale boete die je kan krijgen is 20 Euro, aangezien de snelweg voor voetgangers gesloten is. Maar met een klein verhaaltje schijn je daar wel vanaf te kunnen komen, of de politie brengt je naar de eerstvolgende oprit. En als ze doorrijden, tja, of je nu een standje hebt gekregen of niet, weg is weg, toch!
pi_29501473
Leuke verhalen zeg!
Verkapte tvp. .
pi_29501605
Laatste tip (echt!)!

Gevoelsmatig had je misschien beter kunnen vertrekken vanaf de omgeving van de Neerbossche Brug. Die weg voert naar de A73. Of op de kruising Graafse weg x Weg achter het Jonkerbosch (500 meter ten westen van NS Dukenburg), aan de kant richting de Graafse Brug. Daar is een erg fraaie bushalte met volop stopgelegenheid. Ik denk dat daar meer verkeer ri. Rotterdam of Randstad vertrekt.

Of een bord met "R'dam - Tiel - A15".
  maandag 8 augustus 2005 @ 12:23:23 #178
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_29501692
quote:
Op maandag 8 augustus 2005 10:17 schreef 907 het volgende:
als ik zou moeten liften, dan hoop ik net zoveel geluk als jou te hebben!
dat je zo snel opgepikt wordt lijkt me gewoonweg geluk!
wel stoere verhalen overigens! ben je nou nooit bang geweest ( behalve bij de junk in de auto ) dat je beroofd wordt ofzo?

zelf hoef ik niet te liften, heb een OV en een eigen auto
Mja het is geluk hebben maar ook een hoop geduld en doorzettingsvermogen denk ik. Ik heb ook wel eens uren staan wachtten, maar toch heb ik dan ineens een hele goede lift wat wel toevallig is.
Je hebt het of je hebt het niet!
Voor je het weet doe je dr 8,5 uur over om in limburg te komen, heh Frank

Maarreh thnx

ik ben dr absoluut niet bang voor dat me wat overkomt, maar met die junk was wel beetje op het randje. Mensen zijn er niet op voorbereid dat ze een lifter gaan meenemen dus ze zullen je ook niet zo snel wat aan doen denk ik. Ze zijn eerder bang voor jou ("Ojeej als die lifter maar geen Magnum in zn tas heeft")

Ik heb trouwens een weblog-site gemaakt! http://deliftendehollander.web-log.nl
Is nog niet helemaal geupdate maar dr wordt aan gewerkt duss daar kunnen jullie ook lekker reageren enzo
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
pi_29506008
Blijft leuk topic dit!

Maar heeft niemand tips om vanuit Augsburg (bij Munchen in Zuid-Duitsland) naar Oostenrijk en van daaruit naar Tsjechie te komen?

Is het liften altijd zonder vergoeding of is het soms normaal om wel wat te geven?
pi_29507937
@GDSY.

De kortste weg vanuit Augsburg naar Tsjechie leidt niet door Oostenrijk. Vanuit Augsburg zijn er verschillende routes naar Oostenrijk, afhankelijk van waar je moet zijn.

Wat ik doe met zo'n vraag! Even een routekaart van de ANWB van Midden- en Zuid-Duitsland erbij gepakt. Deze voor ANWB-leden gratis routekaarten zijn aardig geschikt voor liften op de echte lange afstanden, met alle autosnelwegen, hoofdwegen en alle tankstations. Er is een tankstation langs de A8 die langs Augsburg voert. Het tankstation bevindt zich vlak aan de rand van de stad!

Van hieruit kun je naar het oosten liften richting Munchen. Zonder meer gedetailleerde informatie (die ik nu niet voor je ga uitzoeken, maar je kan zelf een poging doen), zou ik op het tankstation van Augsburg pas een lift nemen die minstens tot het volgende tankstation bij Holzkirchen ligt, langs de route naar Salzburg, alles A8. Ofwel ca. 80 km verderop. Tja, en dan is het een kwestie van van tankstation naar tankstation liften en om lifts vragen. "Entschuldigung, konnte ich etwas fragen?". Je kan van dat tankstation bv naar Salburg en naar Inssbruck, en die laatste richting dan weer via de A93/A12 of via hoofdweg 307.

Dan heb ik de Autostopguide to Europe erbij gepakt. Je kan die zelf downloaden via www.autostopguide.com. Deze gids met goede liftplekken in 275 Europese grote steden is wel al wat ouder en veel liftplaatsen zijn midden jaren '90 voor het laatst gecontroleerd. Maar een groot deel van de in deze waanzinnig toffe gids zijn nog heel nuttig.

Dan blijkt dat je vanaf het station in Augsburg met bus 27 op de kruising Hirblingerstrasse x Brixenerstrasse kan uitkomen. Van daar (vermoedelijk bij een oprit) is het dan 1 km door de snelwegberm naar het tankstation wandelen.

De liftersgids geeft ook een plek om naar het zuiden te liften vanuit Augsburg. Letterlijk gezien de kortste afstand naar Oostenrijk. Dan ga je met bus 41 naar de Peter Dorflerstrasse en dan 100 meter zuidelijk op de Eichleitnerstrasse. Daar staan volgens de gids stoplichten met een redelijke stopgelegenheid.

Hint: op Duitse hoofdwegen (niet-autosnelwegen) wordt vaak behoorlijk doorgejakkerd en het is weinig zinvol om je duim op te steken naar automobielen die met 100 kmh voorbij komen razen.

Wat betreft een vergoeding: die is in de eerste wereld (West-Europa, Noord-Amerika, Oceanie) erg ongebruikelijk voor spontaan liften, in de tweede wereld (Midden- en Oost-Europa) een min of meer vrijwillige overweging, met name in landen als Roemenie, Bulgarije en Albanie, in de derde (Noordelijk en Zuidelijk Afrika, Zuid-Amerika) en vierde (Ethiopie, Sahara, Bangladesh) een vrij harde voorwaarde voor het delen van een vervoermiddel.
pi_29509039
Je moet bij dat tankstation van Augsburg zo'n lange lift nemen ri Salzburg, omdat de kans anders groot is dat je hopeloos vast komt te zitten in Munchen en daar misschien wel kilometers moet lopen om op een goed liftbare plek te komen. Maar 80 km is in Duitsland niet veel, dus binnen het uur heb je waarschijnlijk een lift naar Salzburg (200 km verderop).

Belangrijke regel: het is veel en veel moeilijker om een stad in te liften, dan om eruit te komen. Dus, als je niet in een stad hoeft te zijn, ga er dan niet in en blijf achter op het laatste tankstation voor de liftgever de autosnelweg verlaat. Hoe gezellig het ook is, je wil tenslotte wel van A naar B komen, en liften is al niet een helemaal zeker manier van reizen. Nog steeds ga ik in 10% van de gevallen uiteindelijk met het OV, en als ik wegkom bestaat er nog een kans van 10% dat ik onderweg overstap op het OV!

De liftgids vermeldt ook nog andere plekken o.a. richting Munchen, waar je eventueel met een bordje kan liften. Maar toen ik keek, dacht ik, met mijn ervaringen, ik zou meteen voor het tankstation gaan (vooral als je toch eerst in de bus moet zitten om op de liftplek te komen).

NB Tsjechie, Polen: ongebruikelijk om een vergoeding te geven, maar je kan altijd EEN KEER iets gepast aanbieden (er nooit op staan, dat is op beleefd). Men zal er niet snel om vragen.

En dan nog iets dat erg lastig kan zijn. Op langere afstanden zul je soms hebben dat je bij een kruising van snelwegen een andere richting op wil dan de liftgever (meestal: linksom of rechtsom, terwijl de liftgever rechtdoor rijdt). Dat kan soms HEEL moeilijk zijn, omdat op sommige snelwegkruisingen bijna al het verkeer maar een richting op rijdt. Dat betekent dan dat je, als je op het laatste tankstation voor een snelwegkruising staat, misschien heel lang kan wachten voor je iemand vindt die wel de gewenste richting op rijdt!! Dit is iets dat ik zelf nog niet zoveel heb meegemaakt, hoewel er in Nederland ook wel wat van dat soort plekken zijn. Een heel makkelijk voorbeeld is tankstation "De Knoest" langs de A27 bij Nieuwegein. Als je van daaruit richting Den Haag wil, kun je lang wachten. Op zich natuurlijk ideaal als je een lift die kant uit krijgt, van iemand die naar Utrecht moest vanuit Brabant, maar iedereen die naar Den Haag gaat, rijdt vanuit het zuiden over de A2, die net een paar kilometer voor De Knoest is afgesplitst. En via A27 en dan A12 is simpelweg om. Zelf ervaar ik dit ook wel op tankstation Lokkant langs de A73 tussen Nijmegen en Venlo, in zuidelijke richting. Het meeste verkeer is daar lokaal (dagjesmensen die terugkomen uit Nijmegen en nog even tanken bij de plaatselijk brandstofleverancier) of gaat naar Keulen of de Duitse luchthaven die net over de grens ligt (nog even tanken op het laatste tankstation voor de grens). Ik heb er een keer een uur rondgevraagd voor een lift naar het zuiden, tot ik een liftje kreeg naar Venlo. Toch was er redelijk wat klandizie.

Wat betreft nukkige pompbediendes. Ik heb een 40-tal keren op tankstations langs snelwegen gelift. Een van de eerste keren kreeg ik een stuk karton en viltstift van zo'n jongen. Een paar keer heb ik gevraagd of het bezwaarlijk zou zijn als ik zou liften. Nu doe ik dat niet meer. Ik blijf altijd wel een beetje weg van de vitrine en ga ook nooit bij de deur staan, zodat het kan lijken of iedereen aangesproken "moet" worden. Ik kijk gewoon liever wat rond, kijk eens welke plaatsnamen er onder de nummerborden staan op de achterzijde van de auto's, ik let op de reclame op de busjes (iets met 030-nog-wat en ik moet naar Utrecht? Oke!) en wie er een beetje jofel uitziet. Eigenaren van duurdere merken zal ik zeker benaderen, maar altijd rustig en doodgewoon. In een BMW ben je nu eenmaal eerder thuis dan in een Alto.

Tja, het ware niet zo moeilijk om al het tankstationpersoneel van hoger hand op te leggen dat lifters ongewenst zijn. Dat zou rampzalig zijn voor deze manier van reizen. Maar gelukkig is het niet zo, en het zal ook niet zo zijn. En voor de politie geldt... liften waar dat niet hoort (vluchtstroken, langs autowegen met zo'n vierkant blauw autobord) is gewoon verboden. Het hoort niet. Maar het is geen speerpunt van het beleid. Zelf ben ik een keer weggestuurd door de politie. En dat was terecht. Maar vaak heb ik ze voor me langs zien rijden op plekken waar ik niet mocht staan, of waar dat discutabel was. En een keer zo'n dom "tief op" duimpje, terwijl mevrouw agent met 80 langsscheurt. Tja, wie zich daar wat van aantrekt... die is FOKKED.
pi_29509744
quote:
Op maandag 8 augustus 2005 12:14 schreef Frank__NL het volgende:
Laatste tip (echt!)!

Gevoelsmatig had je misschien beter kunnen vertrekken vanaf de omgeving van de Neerbossche Brug. Die weg voert naar de A73. Of op de kruising Graafse weg x Weg achter het Jonkerbosch (500 meter ten westen van NS Dukenburg), aan de kant richting de Graafse Brug. Daar is een erg fraaie bushalte met volop stopgelegenheid. Ik denk dat daar meer verkeer ri. Rotterdam of Randstad vertrekt.

Of een bord met "R'dam - Tiel - A15".
Ja, ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben. Ik zal het eens proberen.

Trouwens, heeft iemand je al 'ns bedankt voor je bijdrage aan dit topic? Bij deze dan bedankt!
pi_29523999
Ik vind kaartjes ook leuk! Dus hier een kaart van mijn route van Bemelen naar Groningen.

pi_29538172
@ Frank_NL:

hartelijk dank voor je zeer uitgebreide en nuttige reactie!

Ik weet nog niet precies of ik wel ga liften en waar ik precies heenga. Ik denk dat het via Zuid-Duitsland een stukje door Oostenrijk zal gaan en dan naar Slowakije, van daaruit naar Hongarije en dan misschien verder tot Roemenie en wellicht Moldavie. Morgenvroeg vertrek ik.

Nogmaals heel hartelijk dank voor je advies en reactie!
pi_29540302
Een kennis van mij is laatst van Den Haag naar Wales gelift en weer terug. Heen 19 liften, 24 uur over gedaan, terug 3 liften, binnen 12 uur thuis.
Tijdens de vakantie in Wales hebben we ook veel gelift, vaak met groepen van 8 mensen (opgesplist in kleinere groepjes), en ook dat ging erg snel. Wat wel opvalt is dat jongens veel langzamer opgepikt worden dan meisjes; een keer stonden 2 jongens al 3 kwartier te wachten terwijl wij, een groep van 7 meisjes, binnen 1 minuut meegenomen werden (in een groep van 4 en een van 3).
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_29549324
@SaskiaR

De heenreis had een stuk efficienter gekund en ik ben er vrijwel zeker van dat ik in ten hoogste 10 auto's terecht zou komen. 6 a 7 lijkt mij een goede koers. Is hij via Hoek van H. via Harwich gegaan, of via de Eurotunnel / boot Calais op Dover? En hoe verliep dat?

Als je vanuit Nederland naar de UK wil liften en je gaat via Dover, dan schijnt de beste plek om een lift over het kanaal te vinden het tankstation bij Jabekke te zijn langs de Belgische A10 net net westen van Brugge. Het is dan omkijken naar Britten, Ieren en andere mogelijke UK-gangers. Vanuit Engeland bezien is een van de aangewezen plekken het tankstation / service area Maidstone langs de M20 tussen Londen en de kust (Nederlanders, Belgen, Duitsers). Liften op/bij Dover, Calais en Folkestone is veel en veel moeilijker.
pi_29554383
Heenreis was 's nachts, dus dan rijden er minder auto's, ik denk dat het daaraan lag.
Hij is met de boot van Calais naar Dover gegaan; de prijs voor de oversteek wordt namelijk bepaald per auto (ik geloof 1 auto + maximaal 5 inzittenden is een standaardbedrag), dus als je een lift krijgt van een auto met minder mensen kan je gratis mee.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  donderdag 11 augustus 2005 @ 09:32:06 #188
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_29554393
19 liften? teringjantje.. das wel veel. maarja soms zit het mee.. Je moet maar net iemand tegen komen die richting engeland gaat. Frank, waar haal je al die kennis vandaan joh? Het verbaast me dat je voor elke bestemming bijna wel een route hebt
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
pi_29554647
@ Dikkiedik

Hm, mbt Engeland van het Great Campfire discussieforum op www.digihitch.com. Dit weet ik, omdat ik 18 maanden terug naar Engeland ging en ik overwoog te liften. Uiteindelijk ben ik met Eurolines gegaan. Goede verbinding vanuit Maastricht. Het schijnt dat als je voor de ticketrij voor kaartjes naar Folkestone of Dover om lifts gaat vragen, je daar wordt weggestuurd. Vanuit de Eurolines-bus zag ik toen 500 meter voor de ticketpost, op de snelwegafrit, een paar lifters zitten, waar iedereen met 100 kmh voorbij knalde. Op zo'n plek moet je als lifter echt geduld hebben volgens mij.

Maar van de meeste andere bootverbindingen weet ik het niet zo hoor :-). Op Texel kun je ook om lifts vragen bij de veren. Ook daar maakt het aantal inzittenden in de auto niet uit. Bovendien kun je er dus makkelijk een lift vinden naar diep in Nederland, of in Duitsland :-). Perfecte plek lijkt me.

Meer over Calais - Dover weet ik ook uit The Tao of Hitchhiking, een online boek van liftveteraan Marty Segal, die op zijn 60e nog een keer van London naar Parijs ging liften. Ik vond dat een heerlijk boek. http://www.martysegal.com/
pi_29961534
quote:
De plek wat je aangeeft is inderdaad de liftersplaats in groningen, maar er staat echt geen bord bij. Het is dat iemand mij dr op wees dat het een liftersplaats is. Het is meer een soort van bushalte zonder bushokje Maar wel een goede stek, precies waar de auto's vanaf de stoplichten optrekken van 3 verschillende kanten richting snelweg, al willen de meeste grunnigers je niet meenemen of je wordt uitgelachen
Er staat wel een bord bij! Het bord zit op het voetgangersstoplicht net voor de liftplaats.

Vergeleken met de liftersplaats in Maastricht is die in Groningen maar klein en erg krap... (maar ik had er wel binnen een minuut een lift!).
  donderdag 25 augustus 2005 @ 17:12:30 #191
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_29962597
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 16:49 schreef Frank__NL het volgende:

[..]

Er staat wel een bord bij! Het bord zit op het voetgangersstoplicht net voor de liftplaats.

Vergeleken met de liftersplaats in Maastricht is die in Groningen maar klein en erg krap... (maar ik had er wel binnen een minuut een lift!).
hmm dan hangtie op een kutplek, foto ??
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
  donderdag 25 augustus 2005 @ 17:29:03 #192
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_29963215
Oh ik ben afgelopen zaterdag nog liftend naar de SAIL geweest!

Ik werd na iets van een uur wachten meegenomen door een oudere vrouw van 65+ die bij haar zieke man op bezoek was geweest en naar rotterdam ging! Je verwacht niet zo snel door een vrouw, en helemaal niet van die leeftijd meegenomen te worden. Ze had me in amsterdam bij station Lelylaan afgezet, voor mij ff van de snelweg gegaan om me af te zetten. Vanaf daar ging ik met de Tram naar het huis van een vriend van me om naar Sail te gaan. Reistijd +/- 2 uur.

Zondagmiddag werd ik door een vriend van me in amsterdam, bij sloterdijk op de oprit met een bushalte richting coentunnel afgezet. Een super liftplek trouwens, veel verkeer dat de snelweg op gaat richting coentunnel. Ik stond er welgeteld 4 minuten met mn bordje Hoorn toen werd ik al meegenomen door 2 homo's met mooie klassieke muziek in hun ford mondeo station. Ik had een beetje een kater dus dat was wel relaxed, mischien 3 woorden gewisseld. Een half uur later was ik al in hoorn langs de A7 bij de Mac waar ik vaker sta. ff een broodje gezond gehaald En toen echt een uur daar gestaan voor ik opgepikt werd door een man met een gevaarlijke aanhangwagen. Dat ding had hij ergens gratis opgehaald en de banden waren zo poreus als wat, hij moest helemaal naar drente met dat ding, hij trilde en slingerde als een gek dat karretje, nou succes! Hij ging dus richting lelystaddijk, en ik werd in enkhuizen afgezet waar ik ff bij mn broer was langsgeweest die me later thuis bracht Ook iets van 2 uur over gedaan toch nog.
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
pi_29968242
De foto komt nog wel. Ik ben vorige week verhuisd en alles is nog een zootje.
pi_30034031
Vandaag heb ik voor het eerst in mijn leven in Nederland een lifter een dienst kunnen bewijzen! De lifter bevond zich op een bushalte langs de N278 in de Maastrichtse wijk Heer. Aan zijn verzoek om een rit naar NS Maastricht (ca. 2500 meter) kon ik perfect voldoen!!
pi_30385401
Late reactie van me maar ik wilde even laten weten dat ik op mijn tripje naar Duitsland, Oostenrijk, Slowakije en Hongarije niet heb gelift. Terug had ik dat wel kunnen doen maar in Slowakije was de trein een mooi vervoersmiddel voor weinig geld. Alleen vanuit Brabant naar Meitingen (in de buurt van Augsburg) heb ik gelift, maar dat had ik van te voren al afgesproken en heb ik een vergoeding betaald.

pi_30390430
Heb terwijl ik zelf reed maar 1x een lifter gezien.
Niet mee kunnen nemen trouwens.
Op zondag 8 maart 2009 21:38 schreef Danny het volgende:
fuck de policy. posten die hap!
  vrijdag 9 september 2005 @ 09:55:36 #197
37305 BushRanger
in Wellington
pi_30412926
Ik heb vorige week nog een liftster meegenomen, was de eerste keer dat ik dat in Nederland deed. Zie bijna nooit geen lifters eigenlijk. Het was een aardig meisje en ik heb haar dus ondanks dat het niet op de route lag helemaal thuis gebracht!
pi_30430229
Vandaag had ik in Bemelen na 10 minuten een lift naar het Geusseltstation in Maastricht met twee butienmannen van de gemeente. Daar stond ik 15 minuten met mijn bordje "Den Bosch" op de liftersplaats, toen een groentevrachtwagen met een 073-nummer stopte. Hij had zo'n 150.000 appels uit een boomgaard van een naburg dorp in zijn vracht, en ter hoogte van de brug over de Maas van de A2, bij 's-Hertogenbosch-Maaspoort (Noord) stapte ik op de vluchtstrook uit de wagen. Toen was het nog een goede 20 minuten lopen naar mijn einddoel.

Volgende week donderdagavond vertrek ik vanaf het grenstankstation Bocholtz, tussen Heerlen en Aachen, of vanuit een truckersstop bij Elsloo (omgeving Sittard) richting Polen. 's Avonds hoop en verwacht ik binnen vier uur (voor 12 uur in de avond) een trucker te vinden die mij een lfit zal geven tot in Polen. Waarschijnlijk zal ik in de cabine miogen slapen, achter de trucker. De volgende dag ben ik dan helemaal fit om voor het donker tot in Zuidoost-Polen te komen. In de loop van de week vakantie ben ik van plan een 2 of 3-daagse uitstap naar Oekraine te maken. Voor de terugreis neem ik wellicht ook een stuk de trein: Lublin - Wroclaw, omdat de Poolse treintarieven voor mij nog altijd betaalbaar zijn (voor de Polen ligt dat al anders). Vanaf Wroclaw kan ik, als ik daar om een uur of 5-6 in de ochtend aankom wel nog op dezelfde dag terug in Nederland komen, is mijn verwachting.

Ik zal zien of ik dit weekend nog kans zie om een paar foto's met mijn liftersbordjes op dit forum te plaatsen. Prettig weekend, groeten uit 's-Hertogenbosch.
pi_30431508
Eerste officiele liftersplaats in Duitsland! JETZT!

""In Hamburg wordt gebouwd. En wel op het verkeersplein Horner Kreisel. Daarbij is het al duidelijk te zien dat door de voortschreidende werkzaamheden een oude, vertrouwde liftplaats verloren gaat. Liften wordt op de Horner Kreisel in de toekomst gezien de dimensies van het project moeilijker en ook gevaarlijker, omdat er geen duidelijk geschikte plek meer zal zijn waar passerende automobilisten goed kunnen stoppen voor een lifter. Door te onderteken laat u zien dat het voor u niet alleen van belang is om een liftplaats van betekenis te handhaven, maar ook dat het liften niet een activiteit is van een kleine, marginale groep.

In Nederland, de Verenigde Staten en andere landen bestaan reeds sinds lange tijd officiele liftersplaatsen met uitwijkvakken om te stoppen en bebording. De bouwwerkzaamheden aan het Horner Kreisel vormen een goede gelegenheid om de eerste officiele liftersplaats in Duitsland in te richten.""

Petitie voor een eerste Duitse liftersplaats in Hamburg (op de "Horner Kreisel")

[ Bericht 1% gewijzigd door Frank__NL op 09-09-2005 20:15:32 ]
pi_30482625
Vanochtend werd ik naar het tankstation De Lucht-Oost langs de A2 gebracht, tussen Den Bosch en Zaltbommel. Ik passeerde de voetgangerstunnel en op het terrein van De Lucht-West vroeg ik wat rond voor een lift naar Maastricht of Zuid-Limburg. Na 10 minuten nam ik plaats in een bolide. De chauffeur bracht mij naar tankstation Velder, langs de A2, ter hoogte van Boxtel-Zuid. Daar had ik na 10 minuten rondvragen een lift naar "Zuid-Limburg", en onderweg bleek dat mijn liftgever nog over Cadier en Keer zou rijden, langs de N278 van Maastricht naar Vaals. Cadier en Keer wandelde ik uit. Het is dan een 20 minuten lopen naar mijn stek in Bemelen. Eigenwijs als ik ben stak ik nog een keer mijn duim uit, en de bestuurder van een Volvo bracht me tot vooraan in Bemelen. Net als vrijdag, en zoals zo vaak, concurreerde het liften qua reistijd met dat van het Openbaar Vervoer. Prettige zondag.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')